تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798488697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چیستی مطالعات‌فرهنگی در ایران هنوز مبهم است/ نقد و بررسی کتاب «روش‌شناسی مطالعات فرهنگی»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > اندیشکده ها عباس کاظمی:
چیستی مطالعات‌فرهنگی در ایران هنوز مبهم است/ نقد و بررسی کتاب «روش‌شناسی مطالعات فرهنگی»
دکتر عباس کاظمی در نشست نقد و بررسی کتاب «روش‌شناسی مطالعات فرهنگی» گفت: این کتاب از اولین تلاشها و کوشش‌هایی است که در حوزه روش‌شناسی مطالعات فرهنگی در ایران صورت گرفته و از این جهت بسیار مهم و قابل ذکر است، اما انتقادات بسیاری می‌توان به آن وارد کرد. از مجموعه مقالات گردآوری شده در این کتاب مشخص می‌شود که چیستی مطالعات فرهنگی در ایران هنوز مبهم است.



به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه نقد و بررسی کتاب «روش‌شناسی مطالعات فرهنگی» با حضور دکتر حسین میرزایی، گردآورنده آن 14 مهرماه در پژوهشکده مطالعات فرهنگی برگزار شد. این نشست به همت گروه مطالعات فرهنگی این پژوهشکده با حضور اعضای هیات علمی، دانشجویان پژوهشکده و همچنین علاقه مندان مطالعات فرهنگی در سالن کنفرانس پژوهشکده برپا شد. دکتر میرزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، درباره کتاب «روش‌شناسی مطالعات فرهنگی» گفت: این کتاب بضاعت حوزه روش‌شناسی چند سال پیش تمام صاحب نظران و محققانی است که دارای تالیف در این حوزه بودند و شروعی برای توجه به بحث‌های روشی در رشته مطالعات فرهنگی در ایران بود. البته این کتاب هم روش‌شناسی است و هم نیست. برخی از مقالات معطوف به مطالعات فرهنگی و برخی مطالعات فرهنگ و برخی نیز به مباحث فنی و عملیاتی روش پرداخته است. وی در ادامه افزود: خلا عمده کمبود مباحث عملیاتی، تکنیکی و کاربردی در حوزه روش است و امید است پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تدبیری بیاندیشد و مجموعه کتاب‌هایی را در این حوزه سامان داده و چاپ کند. این پژوهشکده نقش مهم و اثرگذاری در حوزه مطالعات فرهنگی داشته و دارد. اصلی‌ترین وجه مطالعات فرهنگی مباحث روشی است. با توجه به تاریخچه کوتاه این رشته در ایران و وضعیت نیمه رکود این رشته در چند سال اخیر و همچنین توجه به وجه کاربردی و کاربستی این رشته از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود.

در ادامه جلسه، دکتر عباس کاظمی به عنوان یکی از منتقدین به نقد و بررسی کتاب پرداخت و گفت: این کتاب از اولین تلاشها و کوشش‌هایی است که در حوزه روش‌شناسی مطالعات فرهنگی در ایران صورت گرفته و از این جهت بسیار مهم و قابل ذکر است. اما انتقادات بسیاری می‌توان به آن وارد کرد. از مجموعه مقالات گردآوری شده در این کتاب مشخص می‌شود که چیستی مطالعات فرهنگی در ایران هنوز مبهم است. همچنین مفهوم فرهنگ و این که این رشته قرار است در ایران چه کند از نکات مبهمی است که در این کتاب به آن توجه نشده است. وی با بیان اینکه روش متناسب با مطالعاتی که در این سرزمین صورت گرفته و می‌گیرد باید شکل بگیرد افزود: این کتاب نشان می دهد که روش‌های ما متناسب با زمینه ‌های اجتماعی و مسایل ما نیست. نکته دیگر اینکه نویسندگان بر سر مفهوم روش تفاهم ندارند. همچنین بهتر بود به تجربه‌های بحث‌های روشی در ایران نیز توجه شود و آنها نیز در این مجموعه توضیح و شرح داده می‌شدند. دکتر رضا صمیم، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، به عنوان دیگر منتقد کتاب گفت: نقد کتاب زمانی معنا دارد که با یک کتاب سر و کار داشته باشید. این کتاب در واقع مجموعه‌ای از مقالات نویسندگان مختلف است. البته امروزه نگارش و جمع‌آوری اینگونه مجموعه مقالات اهمیت بیشتری از نوشتن یک کتاب توسط یک نفر دارد. اما کتاب مجموعه مقالات باید بر اساس یک طرح کلی و جمع‌آوری مقالات بر اساس یک مساله شکل گیرد. کتاب مجوعه مقالات روش‌شناسی مطالعات فرهنگی ثمره همایشی با این عنوان بوده است. وی این مجموعه مقالات را مثال خوبی از اغتشاتش مفهومی در حوزه مطالعات فرهنگی دانست و بیان کرد: این آسیبی است که می‌تواند دامنگیر تمامی میان رشته‌ای ها و فرارشته‌‌ای‌ها شود. برخی فکر کنند که بدون نیاز به دقت و شناخت عمیق در حوزه های خاص می‌توانند به اظهار نظر پرداخته و تالیف داشته باشند. صمیم با اشاره به اهمیت فهم چیستی مطالعات فرهنگی تأکید کرد: مهمتر از فهم چیستی، این است که چیستی خود را در مسأله پژوهش به عنوان یکی از مهمترین ارکان چگونه نشان می دهد. تمایز رشته مطالعات فرهنگی از دیگر رشته‌ها در مساله و فهم از مساله است که این امر در مقالات این مجموعه دیده نمی‌شود. همچنین در این مجموعه به نقد تجربه های عملی صورت گرفته در حوزه مطالعات فرهنگی از حیث روش پرداخته نشده است.

در ادامه این نشست، دکتر جبار رحمانی به عنوان دیگر منتقد خاطر نشان کرد: این کتاب داشته‌های ما در حوزه مطالعات فرهنگی را نشان می‌دهد و همچنین نشان می‌دهد ما درگیری عمیقی با مسایل ایران نداریم. شرایط تاریخی پیدایش این رشته با شرایط زمانی ورود آن به ایران و زمانی که به آن توجه شد بسیار متفاوت است و باید به آن توجه کرد. همچنین این کتاب نشان می‌دهد که رشته مطالعات فرهنگی با زمینه خود و همچنین رشته های همجوار خود پیوند درستی ندارد. سپس دکتر میرزایی ضمن تشکر از منتقدین و حاضرین با بیان اینکه این کتاب مقدمه و شروعی برای کارهای دیگر در حوزه روش بود که باید به قوت ادامه پیدا کند به پرسش‌های حاضرین پاسخ داد.


۱۳۹۳/۷/۱۶ - ۱۰:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن