محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843576135
امام موسی صدر: دین خدا به بازیچهای در دست برخی از ما تبدیل شده است
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
امام موسی صدر: دین خدا به بازیچهای در دست برخی از ما تبدیل شده است فرهنگ > دین و اندیشه - امام موسی صدر می گوید: «اگر بخواهیم در پی هوا و هوس خود برویم دین را هرگونه که میخواهیم، تحریف میکنیم. دین خدا، که حقیقت آن تسلیم بودن در برابر خداوند متعال است، به بازیچهای در دست برخی از ما تبدیل شده است. این دین نیست، بلکه حکومت هوا و هوس است.»
به گزارش خبرآنلاین، امام موسی صدر در یکی از سخنرانی هایی که در لبنان داشته به نکات مهمی درباره مناسک حج و تاریخچه آن اشاره کرده و نتایجی را برای جامعه استخراج کرده است. گزیده ای از سخنان وی را که با ترجمه احمد ناظم در پایگاه اطلاع رسانی موسسه تحقیقاتی صدر منتشر شده در ادامه می خوانید.
محترم بودن ماه ذی الحجه پیش از اسلام / دلایل به وجود آمدن ماه های حرام «ماه ذیالحجه است؛ ماه مبارکی که مناسک حج در آن برپا میشود. این ماه در دوران جاهلیت و پیش از اسلام نیز مورد احترام بود. همانطور که میدانید، جامعۀ عرب پیش از اسلام دچار مشکل انتقام جویی و ناامنی بود. آنان دیدند این مشکل باعث میشود که فرصت حج از دست برود و قبایل عرب نتوانند برای ادای حج اقدام کنند، بهویژه آنکه بیشتر حجاج از قبایل عربِ اطراف مکه بودند. افراد دیگری نیز حتی از غیر عرب برای حج به مکه می آمدند. آنان برای اینکه ناامنی و شعله ور شدن حس انتقامجویی مانع برگزاری حج نشود، ماه های ذی الحجه و ذی القعده را ـکه پیش از ذی الحجه بودـ و محرم را ـکه پس از ذی الحجه بودـ ماه حرام خواندند و جنگ در این ماهها را حرام اعلام کردند، تا امنیت برای حجاج فراهم باشد و بتوانند شهر و قبیله و خانۀ خود را به قصد مکه ترک کنند و حج بگزارند و سپس برگردند. آنان بر اساس سرعت حمل و نقل و امکانات جابه جایی در آن زمان، حساب کردند که یک ماه و نیم قبل از حج و یک ماه و نیم بعد از حج برای تأمین امنیت و سلامتی زائران و حجاج کافی است و این سه ماه را ماه های حرام نامیدند و جنگ و تجاوز را در آنها حرام قلمداد کردند، آنان همچنین ماه رجب را موعد عمرۀ مفرده اعلام کردند و از آنجا که سفر عمره نیز به زمان نیاز داشت، ماه های حرام را چهار ماه قرار دادند. جا به جا کردن ماه های حرام برای ادامه یافتن جنگ ها ولی طمع ورزی و رقابت و دشمنی و تلاش برای پیروزی، مانع اجرای این حکم و توافقنامه میشد. مثلاً وقتی قبیلهای خود را در آستانۀ پیروزی بر دشمنش می دید و در این بین، ماه ذی القعده فرا میرسید، اگر می خواست دست از جنگ بکشد، دشمن او در طی ماه های حرام خود را آماده میکرد و دوباره حمله می کرد و پیروز می شد، در حالی که اگر جنگ پیش از ماه های حرام ادامه مییافت، آن قبیله پیروز می شد. از این رو،گاه برخی از قبایل مایل بودند ماه های حرام مقداری عقب بیفتد تا آنان به نتیجۀ جنگها و فعالیتهایشان برسند. این امر باعث شکل گیری پدیدهای به نام «نسیء» (جابه جا کردن ماه های) حرام شد. آنان ماه های حرام را به تأخیر می انداختند و نام ماهها را تغییر میدادند و کلمات را از معنای خود منحرف میکردند. پدیدۀ نسیء در منا اجرا میشد و در آنجا افراد یا خانواده های معینی بودند که در منا در برابر مردم میایستادند و عقب افتادن ماه های حرام را اعلام میکردند. مثلاً ماه ذی القعده را تا ماه ربیعالاول عقب می انداختند و ماه ربیعالاول را جلو میانداختند تا بتوانند به جنگ ادامه دهند. در واقع وقتی دشمنی و طغیان و خشم شدت می یابد، هیچ چیزی نمیتواند جلوی آن را بگیرد و انسان وقتی بخواهد به خواسته هایش برسد، دست به هر کاری میزند و هر ابزاری را به کار میگیرد تا به هدف خود برسد و این خطر بزرگی برای انسان است. انسان عادل کسی است که در وقت خشم، رفتاری معتدل داشته باشد برخی انسانها در حالت عادی مؤمن و صالح به نظر میرسند، ولی وقتی خشمگین می شوند یا به طمع میافتند، می بینیم رفتارهایی از آنها سر میزند که در شرایط عادی از آنها دیده نمی شد. یا وقتی در برابر حلال و حرام یا یکی از حدود الهی قرار می گیرند، می بینیم می خواهند حکم یا حد خدا را بر اساس میل و مصلحت خود تفسیر کنند. مثلاً وقتی غیبت میکنند و از کسی بد میگویند، اگر به آنها بگوییم که برادر، غیبت حرام است؛ چرا پشت سر انسانی مؤمن بدگویی میکنی، چه می گوید؟ میکوشد تا فتوایی برای درست بودن کار خود پیدا کند و مثلاً می گوید: «کسی که من از او غیبت میکنم، غیبت کردن از او حلال است.» چرا حلال است؟ «زیرا او آشکارا مرتکب فسق میشود.» بدین ترتیب، دو بار غیبت میکند. اینطور نیست؟ غیبت اول بدگویی کردن از اوست و غیبت دوم این است که او را فردی میخواند که آشکارا مرتکب فسق میشود. یعنی بدین ترتیب، مرتکب دو گناه میشود. انسان هنگام طمع ورزی و دشمنی، بدون آنکه درست و برحق بیندیشد و موضع معتدلی در پیش بگیرد، رفتار می کند. از این رو، قرآن کریم به ما هشدار و تذکر می دهد که انسان عادل و حق طلب و با ایمان کسی است که در وقت برانگیخته شدن خشم و طمع و شهوت و در سختیها و پیشامدها بر خود و اعصاب خود مسلط باشد. از نشانه های مؤمن این است که در این شرایط سخت، بر ایمان و پایبندی خود باقی بماند و حالت تعادل خود را حفظ کند. اما مقصود حدیثی که میگوید: «دین به نوع برخورد و رفتار است»، این نیست که دین نماز و روزه نیست، بلکه منظور این است که نماز و روزه و واجبات عبادی مرحلهای ضروری از دین و ایمان است، ولی انسان مؤمنی که نماز می خواند و روزه می گیرد،گاه در موقعیتی قرار میگیرد که می بیند اگر متعادل و در مسیر حق بماند، زیان می کند. در این صورت اگر در برابر شهوتها و خواسته هایش ایستادگی کند و مرتکب حرام نشود، فردی متدین به شمار میآید و دین او صحیح است و اگر هنگام نماز و روزه و رفتارهای عادی، مردی مؤمن و متعدل و حق طلب باشد، ولی هنگامی که دینداری او با منافع شخصی اش تعارض پیدا می کند، به انحراف کشیده شود، طبیعتاً این نشانه آن است که دین در دورن او ریشه ندوانده است. بنابراین، چگونه میتوانیم مردم را بشناسیم؟ چگونه میتوانیم خودمان را بشناسیم؟ آیا ما حقیقتاً مؤمنیم یا نه؟ باید خودمان را هنگام پیشامدها و مصیبتها و سود و زیانها و در هنگام پیروزی بیازماییم. تایید سنت ابراهیم در حج و ماه های حرام در قرآن / اعراب مناسک ابراهیمی را تحریف کردند قبایل عرب اطرافِ مکه، پیش از اسلام، با یکدیگر در جنگ و نزاع بودند و از سویی مکه مرکز تجارت و عزت آنان بود. حجّ خانۀ خدا منبع درآمد آنان و همچنین عامل امنیت و صلح و سودآوری آنان به شمار میرفت. وقتی دیدند جنگها و انتقام جوییها مانع آمدن حجاج میشود، ماه های حرام را برای خود وضع کردند. ولی با این حال نتوانستند بر خود مسلط باشند و هنگامی که قبیلهای با قبیلۀ دیگر در حال جنگ بود و نزدیک بود بر آن پیروز شود و در این حین ماه ذی القعده فرا می رسید، این قبیله با خود می گفت اگر جنگ را ادامه دهد، پس از مدتی پیروز خواهد شد، پس چطور دشمن خود را رها کند تا ماه های حرام تمام شود و جنگ دوباره آغاز شود؟ از این رو گفتند: حال که به توقف جنگ در ماه ذی القعده حکم شده است، چنین فرض میکنیم که ماه ذیالقعده با ماه ربیع الاول جابه جا شده است و عقب افتاده است. این همان چیزی است که قرآن کریم آن را «نسیء» نامیده و دربارة آن گفته است: «إِنَّمَا النَّسِیءُ زِیَادَ›ٌ فِی الْکُفْرِ.» بیگمان این اقدام آنان نشاندهندة لجاجت و سرسختی و ادامة دشمنی شان و پرهیز نکردن از حدود الهی است. قرآن کریم ماه های حرام را تأیید کرد، ولی جابه جا کردن ماه های حرام را فزونی در کفر خواند. قرآن همچنین اصل شریعت حج را تأیید کرد و آن را همانند سنت ابراهیم قرار داد. می دانید که شریعت حج و دعوت مردم به حج و طواف کردن بر گرد کعبه و سعی میان صفا و مروه و رفتن به عرفات و منا و مزدلفه، جزو شریعت ابراهیم (ع) بوده است، ولی آنان کلمات را تحریف کردند و از جای خود گرداندند و دگرگون ساختند، و در همه کار به شیوهای دیگر عمل میکردند. مثلاً در مورد کعبه در قرآن آمده است که خداوند به حضرت ابراهیم و اسماعیل خطاب کرد که: «طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» ابراهیم فرمان خدا را اجرا کرد و کعبه را قبلة همة کسانی قرار داد که خدا را می پرستیدند و کعبه نماد عبادت خدای یگانه و یکتا شد و نخستین خانه ای بود که برای عبادت مردم بنا شده بود. ولی با این حال هوس رانیها و طمع ورزیها موقعیت کعبه را دگرگون کرد و تلقی مردم را نسبت به آن عوض کرد، به گونه ای که کعبه را مرکز بت پرستی کردند و بت های خود را درون آن قرار دادند. هر قبیلهای در آن بتی گذاشت و بدین ترتیب، درون کعبه و بر دیوارهای آن، بت های متعددی وجود داشت؛ همان هایی که امیرمؤمنان، پس از فتح مکه و به دستور پیامبر، در هم شکست. تعداد بت هایی که در مکه بود، بسیار زیاد بود، از جمله هبل، یغوث، یعوق، ود، لات، عزی، منات و... هر قبیله ای برای خود بتی داشت. بدین ترتیب، کعبه را که مرکز و قبلة خداپرستی بود، به خانه ای برای بتها تبدیل کردند و برای آنکه کارها و رفتارهای خود را توجیه کنند، میگفتند: ما بتها را نمی پرستیم، بلکه اینها شفیع و واسطۀ ما نزد خداوندند.
آنان نسبت به عبارات تلبیه (ادای لبیک) نیز همین کار را کردند. الآن وقتی به میقات میرسیم و لباس احرام میپوشیم در حال احرام و با نیت احرام میگوییم: «لَبَّیکَ، اللّهُمَّ لَبَّیکَ، إنَّ الحَمدَ وَالنِّعمَةَ لَکَ وَالمُلکَ، لا شَریکَ لَکَ لَبَّیکَ» (گوش به فرمانم، خدایا، گوش به فرمانم. سپاس و نعمت و فرمانروایی از آن توست. شریکی برای تو نیست. گوش به فرمانم.) ما در حج این عبارات را می گوییم و ابراهیم (ع) به فرمان خدا این تلبیههای معروف را تشریع و واجب کرد. اما قبایل بت پرست که در اثر هوسرانی و طمع ورزی منحرف شده بودند، می گفتند: «لَبَّیکَ، لا شَریکَ لَکَ إلاّ شَریکاً هُوَ لَکَ تَملِکُهُ وَمامَلَکَکَ» (گوش به فرمانم خدایا، تو شریکی نداری جز یک شریک که برای توست و تو مالک اویی نه او مالک تو.) یعنی خدایا شریک داری، ولی نگران نباش، این شریک مملوک توست. همۀ مناسک و اعمال آنها، از طواف و چگونگی لباس پوشیدن و نماز و ذکر و گریه و سعی میان صفا و مروه و ذبح کردن و قربانی دادن برای آتش و امثال آنها، دگرگون شده بود و این خطری بود که کل امت و هر یک از ارزش های امت را تهدید میکرد. همواره این خطر وجود دارد که انسان همه چیز را تحریف کند. پیروی از هوای نفس به تحریف کردن دین هم می انجامد و این نصیحتی است برای ما، ای برادران! ما نیز اگر بخواهیم در پی هوا و هوس خود برویم، هوا و هوس نامحدود است و خطر شیطان ما را تهدید میکند. در این صورت، دین را هرگونه که میخواهیم، تحریف میکنیم. آیا برخی از افراد جامعۀ ما اینگونه نیستند؟ وقتی با آنان بحث میکنی، موضوع بحث را عوض میکنند. وقتی از آنان میخواهی گواهی دهند، آن را تغییر میدهند. وقتی میخواهند سخنی بگویند، کلمات را تحریف میکنند و دین را، آنگونه که میخواهند، تفسیر میکنند و حرام را حلال و حلال را حرام میکنند. دین خدا، که حقیقت آن تسلیم بودن در برابر خداوند متعال است، به بازیچهای در دست برخی از ما تبدیل شده است. چنین چیزی جایز نیست. این دین نیست، بلکه حکومت هوا و هوس است. قرآن کریم به ما میآموزد که پروردگار خود را منشأ همة فعالیتها و اعمال خود قرار دهیم: «أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ.» قلب، در اصطلاح، منشأ اعمال و فعالیت های انسان است و باید دانست که خدا در ورای قلب انسان مؤمن است، یعنی ما در همۀ کارها و رفتارها و برنامههایمان به دنبال خشنودی خدا هستیم. پروردگار، ما را این گونه میخواهد. دین خدا، که حقیقت آن تسلیم بودن در برابر خداوند متعال است، به بازیچه ای در دست برخی از ما تبدیل شده است. چنین چیزی جایز نیست. این دین نیست، بلکه حکومت هوا و هوس است. «أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ.» ایمان و علم و معرفت برای کسانی که در دین خود بر اساس هوا و هوس و خواسته های خود رفتار میکنند، سودی ندارد و آنان امور را هر گونه که بخواهند تغییر میدهند. هیچ مسئله ای روشنتر از این نبود که کعبه خانۀ خدا و مرکز خداپرستی است، ولی با این حال آن را تغییر دادند. همین مشکل در مورد ما وجود دارد. در مسجد ما، در نماز ما، در دین ما، در پرهیزگاری ما، در عبادت ما، در ایمان ما و در همۀ این مسائل، این مشکل وجود دارد. وقتی هوای نفس بر ما چیره باشد و بخواهیم هوای نفس را به جای خدا بپرستیم، شکی نیست که ما خواستههایمان را بر فرمانهای خداوند برتری میدهیم. همۀ ما از این جهت در معرض خطر بزرگی هستیم. من خودم را استثنا نمیکنم.
و مؤمنانی را نیز که در میان شما هستند، استثنا نمی کنم. هر انسانی در معرض این خطر است. وقتی انسان در برابر یک حکم دینی می ایستد و اجرای آن را مسخره میکند، درمی یابیم که او منحرف شده و به گونه ای رفتار میکند که نظر خود را توجیه کند و حق را به خودش نسبت دهد. این مشکل همواره در بین انسانها وجود داشته است. قرآن کریم به ما هشدار میدهد و میگوید: ای مردم! هوای نفس خود را نپرستید. هوای نفس خود را به خدایی نگیرید. کسی که هوس خود را معبود قرار دهد، خدا، او را دانسته گمراه میگرداند. هوشیار باشید. اجازه ندهید هوا و هوس و امیال شما بر شما حکمفرما شود، چرا که در این صورت نماز و روزه و دیگر عبادتها برای شما سودی ندارد و از آنها هیچ بهرهای نخواهید برد. وقتی چیزی را تحت مالکیت خود درمی آوری، حرکت میکنی، سخن میگویی، ساکت میَشوی و کاری میکنی، اگر در ورای همۀ اینها، هوسها و خواسته های تو قرار داشته باشد، این فعالیتها هیچ سودی برای تو ندارد. کعبه والاتر از آبروی مومنان نیست، وقتی هر دو تحریف می شوند حج را این گونه تحریف کردند. ما نیز اگر تابع هوا و هوس باشیم، آیا کعبه والاتر از نماز است؟ کعبه والاتر از مؤمنان است؟ کعبه والاتر از آبروی مؤمنان است؟ کعبه والاتر از جامعة ایمانی است؟ همۀ اجزای دین مانند یکدیگر است. همانگونه که آنان حج را تحریف کردند، ممکن است هوا و هوس ما را بر آن دارد که دین را تحریف کنیم، نماز و روزه را و حلال و حرام را تحریف کنیم. و اینجاست که خطر شیطان در کمین ماست. برادران، در بعضی از روایات معنای حضور شیطان در میان مردم توضیح داده شده است، از جمله اینکه موسی (ع) روزی به شیطان برخورد کرد و در برابر او ریسمان هایی دید. برخی از این ریسمانها نازک و برخی دیگر کلفت و محکم بود. موسی دید در برابر او رشتهها و زنجیرهایی است. از او پرسید این رشتهها و ریسمانها برای چیست؟ گفت: این رشتهها برای کشاندن مردم به راه گمراهی است. گفت: خوب، این ریسمان های نازک برای کیست؟ گفت برای انسان هایی است که ایمانشان ضعیف است، چون کشیدن آنها آسان است. البته این یک مثل است، ولی معنای آن روشن است. برخی افراد را بهراحتی میتوان از حق به باطل و گمراهی و انحراف کشاند و برخی دیگر از مردم قویترند و برای کشیدن آنها باید از ریسمان هایی کلفت استفاده کرد و برخی دیگر از انسانها را شیطان تنها با زنجیر میتواند به سوی خود بکشد و به همین ترتیب. شیطان برای انحراف هر یک از ما دامی دارد. دامی برای من، دامی برای شما، دامی برای حاجی، دامی برای پیر، دامی برای جوان، دامی برای زن، دامی برای مرد. شیطان مجهز است و همة عناصر شر سربازان او هستند. شیطان برای انحراف انسان، زن و فرزند و باغ و مصلحت و طمع و شهوت و غضب او را به کار میگیرد و از همة این وسایل برای کشاندن انسان به سوی خود استفاده میکند. شیطان از ابتدا اینگونه برخورد میکرد. از ماهیت شیطان نپرسید، زیرا بحث دربارۀ حقیقت این مسائل برای ما فایده ای ندارد. آنچه هست، این است که همة ما کاملاً احساس میکنیم که در مسیر خود با وسوسهها و فتنهها و وسایل انحراف روبهرو میشویم که مصلحت شخصی خود را ترجیح میدهیم. امام حسین (ع) در این باره فرموده است: «وَالدّینُ لَعِقٌ عَلی ألسِنَتِهِم یَلوکونَهُ ما درَّت مَعائِشُهُم فإذا مَحَّصوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدَّیانونَ» (دین لقلقۀ زبان آنان است و تا زمانی که زندگیشان به کام باشد، از دین دم میزنند. پس آنگاه که با بلا آزموده شوند، دینداران اندکاند.) اینجاست که مؤمن شناخته میشود، یعنی وقتی با بلا آزموده شود، وقتی مصلحت او به خطر افتد، وقتی کسی به او اهانت کند، وقتی کسی با او به گونه ای رفتار کند که برای او ناخوشایند باشد، اینجاست که مؤمن شناخته میشود، وگرنه در حالت عادی همة ما، الحمدلله، مؤمنیم. ایمان راستین جایی مشخص میشود که با مصالح و هوس های ما تعارض پیدا کند. در حال خشم و تمایل نفسانی است که ایمان ثابت میشود. بیایید خودمان را بیازماییم. آیا ما غیر از عرب های پیش از اسلامیم که آیین حج را به منظور پیروزی بر دشمنانشان تحریف میکردند؟ وقتی پیامبر (ص) به نبوت رسید، دوباره حج را از این انحرافات پاک کرد و به وصیت ابراهیم جامۀ عمل پوشاند و کعبه را برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده گزاران پاکیزه کرد و عادت های مردم را دگرگون ساخت و آنان را از آنچه میکردند، بازداشت و این سنت نیک و این شریعت پاک را که در برابر ماست، وضع کرد. بنابراین، مراسم حج در این روزها، در اصل برگرفته از شریعت ابراهیم است که حضرت محمد (ص) روح آن را بدان بازگرداند و آن را پاکیزه گرداند و مردم را آموزش داد تا حجی صحیح بگزارند و ما نیز امروزه توفیق داریم که آیین حج را همانگونه به جای آوریم.» /6262
کلید واژه ها: دین - حج تمتع - امام موسی صدر -
یکشنبه 13 مهر 1393 - 21:21:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]
صفحات پیشنهادی
نشست «مقام فقهی امام موسی صدر» برگزار می شود
دین و اندیشه اندیشمندان 7 مهرماه نشست مقام فقهی امام موسی صدر برگزار می شود مقام فقهی امام موسی صدر با حضور حجتالاسلام والمسلمین رضا مختاری 7 مهرماه در مؤسسه امام موسی صدر بررسی می شود به گزارش خبرگزاری مهر چهاردهمین نشست اندیشه و عمل با عنوان «مقام فقهی امام موسنظریات علمی نو در زمینه مسائل فقهی نشاندهنده مقام فقهی امام موسی صدر است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها یک محقق نظریات علمی نو در زمینه مسائل فقهی نشاندهنده مقام فقهی امام موسی صدر است مدیر مؤسسه کتابشناسی شیعه در نشست مقام فقهی امام موسی صدر با بیان اینکه تقریرات درس اساتید ایشان هنوز دست نخورده مانده و فعلاً دسترسی به آن نیست و گذاشتهاند کهبررسی مقام فقهی امام موسی صدر توسط مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه
بررسی مقام فقهی امام موسی صدر توسط مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه فرهنگ > دین و اندیشه - چهاردهمین نشست اندیشه و عمل موسسه صدر با عنوان مقام فقهی امام موسی صدر برگزار میشود به گزارش خبرآنلاین حجتالاسلام والمسلمین رضا مختاری سخنران چهاردهمین نشست اندیشه وانتشار فراخوان مقاله همایش «سیده رباب صدر»/ تأثیر مؤسسات امام موسی صدر در لبنان
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها انتشار فراخوان مقاله همایش سیده رباب صدر تأثیر مؤسسات امام موسی صدر در لبنان به همت مرکز سرچشمه و مؤسسه امام موسی صدر فراخوان مقالات همایش نیم قرن تکاپو بزرگداشت شخصیت سیده رباب صدر منتشر شد به گزارش مهر به همت مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسقبل از علویها در سوریه حکومت منسجمی وجود نداشت/ امام موسی صدر فتوا به مسلمانی علویها داد
دین و اندیشه اندیشکده ها علیزاده طباطبائی قبل از علویها در سوریه حکومت منسجمی وجود نداشت امام موسی صدر فتوا به مسلمانی علویها داد یک کارشناس مسائل سیاسی در نشست بررسی تاریخچه و وضعیت کنونی علویان سوریه با بیان اینکه علویها با هوشمندی که داشتند قویترین حکومت را برای سوریه ابرنامههای دهه ولایت علوی اکمال دین نبوی از امروز در امامزادگان کشور آغاز میشود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی برنامههای دهه ولایت علوی اکمال دین نبوی از امروز در امامزادگان کشور آغاز میشود معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت برنامه های دهه ولایت علوی اکمال دین نبوی از امروز شنبه 12 مهرماه همزمان با روز عرفه در بقاع متبرکه و اماممولانا دین را نردبانی برای عروج نفس انسانی می داند/ رابطه میان انسان و خدا از دیدگاه مولانا
دین و اندیشه بقایی ماکان در گفتگو با مهر مولانا دین را نردبانی برای عروج نفس انسانی می داند رابطه میان انسان و خدا از دیدگاه مولانا یک ادیب و محقق و نویسنده در مورد دین از نگاه مولانا گفت اصولاً مولانا دین را به عنوان یک عارف در بستر عشق تعریف می کند و آن را نردبانی برای عرعناوین روزهای دهه ولایت و امامت / برگزاری جشنهای «ولایت علوی، اکمال دین نبوی»
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی سازمان اوقاف اعلام کرد عناوین روزهای دهه ولایت و امامت برگزاری جشنهای ولایت علوی اکمال دین نبوی سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام دهه ولایت جشنهای ولایت علوی اکمال دین نبوی را در امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار می کندجشنواره امام رضا(ع) از عناصر دیپلماسی جمهوری اسلامی است/ تأکید بر استفاده از ابزارهای نوین برای تبلیغ دین
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها در نشست شورای مشورتی جشنواره بینالمللی امام رضا ع مطرح شد جشنواره امام رضا ع از عناصر دیپلماسی جمهوری اسلامی است تأکید بر استفاده از ابزارهای نوین برای تبلیغ دین نشست شورای مشورتی جشنواره بینالمللی امام رضا ع با موضوع آسیبشناسی جشنواره دو«اللهم إنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء...»/ مدینه، خدا نگهدارت...
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی تکنگاری دومین دعای کمیل مدینه اللهم إنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء مدینه خدا نگهدارت فیلمبرداران سعودی روی دیواره حائل بقیع با بینالحرمین بالای حرم مطهر نبوی و حتی داربستی نزدیک جایگاه و پشت دربروزشمار تاریخ/ حرکت امام رضا(ع) از مدینه به خراسان
روزشمار تاریخ حرکت امام رضا ع از مدینه به خراسانحرکت امام رضا ع از مدینه به خراسان محل حکومت مامون عباسی قتل "حسین بن منصورحلاّج" عارف و زاهد شهیر مسلمان 309 ق از جمله رویداد تاریخی است که در 29 شهریور در تاریخ روی داده است به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس امهر كس روز عرفه به زيارت امام حسين(ع) برود، خداوند او را با ايمان محكم باز مى گرداند/ اعمال روز عرفه
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی هر كس روز عرفه به زيارت امام حسين ع برود خداوند او را با ايمان محكم باز مى گرداند اعمال روز عرفه خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در حديثی از سه امام بزرگوار امام صادق و امام كاظم و امام رضا ع آمده است كه هر كس روز عرفه به زيارت امامغدیر باطلکننده فلسفه جدایی دین از سیاست و متعلق به همه جهان اسلام است/ اعلام برنامه های دهه امامت و ولایت
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها مدیرعامل بنیاد غدیر در نشست خبری غدیر باطلکننده فلسفه جدایی دین از سیاست و متعلق به همه جهان اسلام است اعلام برنامه های دهه امامت و ولایت حسین ظریف منش مدیر عامل بنیاد غدیر و رئیس ستاد برگزاری دهه امامت و ولایت با بیان اینکه عید غدیر افضل اعیسیره نویسی امام حسین(ع) از 20سال حیات سیاسی تنها به 2ماه محدود می شود/ضرورت پالایش سندی برخی سیره ها
سیره نویسی امام حسین ع از 20سال حیات سیاسی تنها به 2ماه محدود می شود ضرورت پالایش سندی برخی سیره ها فرهنگ > دین و اندیشه - احمد پاکتچی گفت بسیاری از متون سیره شیعیان به واسطه کارکرد عاطفیشان به پالایشی سندی و چه بسا بیرحمانه نیازمندند غلبه احساسات در این سیرهمعنویت دینی به دنبال رسیدن سالك به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه است
دین و اندیشه اندیشکده ها خسروپناه معنویت دینی به دنبال رسیدن سالك به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه است حجت الاسلام خسروپناه در جلسه اندیشکده معنویت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت معنویت دینی به دنبال ایجاد احساس آرامش و رسیدن سالك به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه و ارفرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۱۶ زرهی قزوین: نیروهای مسلح ایران دست از یاری دین خدا بر نمیدارند
فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۱۶ زرهی قزوین نیروهای مسلح ایران دست از یاری دین خدا بر نمیدارندفرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۱۶ زرهی قزوین گفت آمریکای جنایتکار و ایادی آن فهمیدند که امت مسلمان ایران و نیروهای مسلح دست از یاری دین خدا بر نمیدارند به گزارش خبرگزاری فارس از قزوینفعالیتهای بنیاد خیریه امام موسی صدر |اخبار ایران و جهان
فعالیتهای بنیاد خیریه امام موسی صدر کد خبر ۴۳۵۴۶۳ تاریخ انتشار ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۸ - 19 September 2014 بنیاد خیریه امام موسی صدر با شماره ۱۲۸۲ به ثبت رسمی رسیده است طی چهارسالی که از تأسیس آن میگذرد تمامی فعالیتهای این بنیاد به اتکای فعالیت داوطلبانه دانشجویان و جوانان فا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها