محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830023151
سیره نویسی امام حسین(ع) از 20سال حیات سیاسی تنها به 2ماه محدود می شود/ضرورت پالایش سندی برخی سیره ها
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
سیره نویسی امام حسین(ع) از 20سال حیات سیاسی تنها به 2ماه محدود می شود/ضرورت پالایش سندی برخی سیره ها فرهنگ > دین و اندیشه - احمد پاکتچی گفت: «بسیاری از متون سیره شیعیان، به واسطه کارکرد عاطفیشان به پالایشی سندی و چه بسا بیرحمانه نیازمندند. غلبه احساسات در این سیرهها تا حدی است که گاه در شیعه بودن یعقوبی و مسعودی، جای شک باقی میماند.»
به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایبنا، پنجمین جلسه کارگاه سیرهنگاری با عنوان «بررسی جایگاه جماعت شیعه و امت اسلامی در فهم سیره» با تدریس دکتر احمد پاکتچی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، 29 شهریور در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار شد. خلاصه اظهارات دکتر پاکتچی را در ادامه می خوانید. سیره در گذشته و در میان مسیحیان * تاریخچه سنت سیرهنویسی به مورخان مسیحی برمی گردد و کارکردهای این علم را باید در تاریخ دین مسیحیت جستجو کرد. روش «قدیسنگاری» (Hagiography) به عنوان حوزهای از فضای ادبیات و تاریخنگاری مسیحی در قرون وسطی است که در سه سبک، طبقهبندی می شود. * اولین نوع قدیسنگاری وابسته به «تقویم مناسبتها» است. در این سبک، اتفاقاتی که برای قدیسان رخ داده، بر اساس تقویم روزهای سال، شرح داده میشود. در دومین سبک نیز که ناظر به توصیف «زندگی قدیسان» است، قدیسنگار، به ترتیب زمان زندگی هر قدیس و سال حضورش در جامعه مسیحیان، به توصیف و گزارش زندگی او میپردازد. در سبک سوم نیز توجه قدیس نگار به «آبا» یا رجال منتخب و مذهبی کلیسا معطوف است و شرح زندگی این گروه، محور قدیسنگاری را شکل می دهد؛ در این سبک قدیسنگاری، عنصر فقه و مذهب، نقشی پررنگ دارد و هر مذهب میکوشد تا بیشتر به معرفی و توصیف رجل مذهبی خود بپردازد. * الگوسازی و ارائه تعالیم اخلاقی به پیروان دین مسیحی و نیز تقویت ایمان مخاطبان به عنوان اصلیترین اهداف قدیسنگاری بوده است. * «زیستنگاری» (Legacy)، نوعی شرح حالنویسی عمیق تعلیمی محسوب میشود که در آن، نوشته، درگیر بیان احساسات مؤلف خویش میشود تا از این رهگذر، نویسنده، تجربه زیسته سوژهای را که در باب وی قلم زده، برای تعلیم دیگران شرح دهد. به عنوان مثال، نامههای «جواهر لعل نهرو» به دخترش، نمونهای از زیستنگاریهایی است که در آن نهرو، عصاره فکر و زندگیاش را با زبانی احساسی و سرشار از ظرافت کلامی به دخترش و به عبارتی بهتر، به نسل آینده هند تقدیم میکند. در سیرهنگاری نیز، مؤلف به منظور الگوبخشی در زندگی و تأثیر بر باورهای مردمی، میکوشد تا به ارائه یادمان و میراثی فرهنگی از پیامبر (ص) و ائمهاطهار بپردازد. * سیرهنگاری در اسلام ترکیبی از دو سنت «قدیسنگاری» و «زیستنگاری» است. در فرهنگ اسلامی، سیره برای وصف شرححال غیرمعصومان نیز کاربرد داشتهاست. در پارهای موارد، سیرههایی برای وصف رجال دینی نظیر خلفا و صحابه نگاشته شده و حتی در بین کسانی که مشرب عرفانی داشتهاند، سیره اولیاءالله هم مورد توجه بوده است. نکته قابل توجه کلیه این آثار این است که همگی فراتر از یک گزارش تاریخی بوده و جنبه تعلیمی آنها برجستهتر از ابعاد تاریخیشان است. همچنین تفاوت اصلی سیره و بیوگرافی در این است که در سیرهنویسی، بیان احساسات مؤلف بر متن غالب است؛ در حالی که بیوگرافی لزوماً چنین مشخصهای ندارد. سیره نویسی معصومان در میان مسلمانان * مخاطبان در دورههای پس از معصومان، به دلیل آن که درکی مستقیم از حیات آنها ندارند، برای شناختشان به سیرهها متوسل میشوند و از این رو مؤلفان سیره، بین مخاطب و معصومان قرار میگیرند. در این میان نکته حايز اهمیت این است که مؤلف سیره با انتخابهای خود، برخی کاربردهای آن را برجسته و بعضی دیگر را کمرنگ میسازد. به عنوان مثال، زندگی امام حسین (ع) و حیات سیاسی آن حضرت، پس از صلح معاویه امام حسن (ع) با معاویه آغاز میشود و تا شهادت وی 20 سال به طول میانجامد؛ در حالی که اگر سیره سیدالشهدا را به معنای متن نگارشیافته در نظر بگیریم، تنها ناظر به حوادث دو ماه پایانی عمر آن حضرت است. از این منظر، سیره به معنای آن چیزی که توسط مؤلف نگارش مییابد، همواره دربرگیرنده کل زندگی یک فرد نیست. همین مساله برای محققانی که به دنبال کاربردهای سیره در زندگی امروز هستند، دارای اهمیت است؛ به این معنی که ما برای الگوسازی بر مبنای زندگی معصومان نیازمند درک آن بخشهایی از زندگی آنها هستیم که در سیرهنگاریها مغفول مانده است. * درک هر گروه از مسلمانان و همچنین شیعیان از سیره، درگیر محدودیتهایی نظیر شرایط مکانی، زمانی، بافت جامعه، شیوه زندگی و نظایر آن است. مثلاً در آستانه انقلاب سال 1357 ایران، فهم مردم از ماجرای کربلا و سیره امام حسین (ع) صبغهای کاملا متفاوت نسبت به دورههای پیش مییابد؛ حتی فراتر از آن میتوان مدعی شد که درک سیره نبوی نزد شیعیان با اهل سنت دارای تفاوتهایی اساسی است. * سیره از منظر کلامی، چه بین مسلمانان و غیرمسلمانان و چه میان فرقههای مختلف اسلامی، مرز میکشد. از منظر اهداف کلامیـفرقهای، سیرههای شیعیان، دو جنبه ایجابی و سلبی را تعقیب میکنند. از رهگذر ایجابی، آنها به دنبال اثبات حقانیت مواضع فرقه با ثبت معجزات و دلایل معصومان هستند و از منظر سلبی هم، دفاع از مواضع فرقه و پاسخ به شبهات درباره امامت یافتن و سلوک معصومان را پی میگیرند. در همین خصوص باید به دو نوع بیان در رد شبهات توجه داشت؛ یکی بیان «استدلالی» که در آن انصاف فرد مقابل، مد نظر قرار میگیرد و دیگری بیان احساسی که «همدلی» مخاطب را میجوید. * در بیان استدلالی، پاسخگویی به شبهات با ابزار استدلال و برهان، برای مؤلف حايز اهمیت است؛ در حالی که در بیان احساسی که سیرهنگاری در قلمرو آن قرار دارد، با استدلال روبهرو نیستیم و صرفاً شاهد اخبار و اطلاعاتی از گذشته هستیم که همدلی مخاطب را میطلبند. از همین روست که بسیاری از متون سیره شیعیان، به واسطه کارکرد عاطفیشان به پالایشی سندی و چه بسا بیرحمانه نیازمندند. غلبه احساسات در این سیرهها تا حدی است که گاه در شیعه بودن یعقوبی و مسعودی که سیرههایی تحقیقی، مستند و استدلالی ارائه کرده اند، جای شک باقی میماند. *در فرآیند آرمانسازی، سوژه، صورتی فرازمینی مییابد و از این رو هرچه بیشتر به سوی آرمانسازی حرکت کنیم، از الگوسازی فاصله میگیریم. به این ترتیب، زمانی که در پی معرفی ائمه به عنوان موجودات زمینی و بشری هستیم تا از این رهگذر آنها را به عنوان الگو معرفی کنیم، از تصویر آرمانی و فرازمینی آنها فاصله گرفتهایم. همچنین ابهام و وضوح نیز دو روی دیگر سکه کارکرد سیره هستند و بسیاری از وقایع تاریخی به واسطه اقتضائاتی، دارای وضوح و ابهام هستند که بارزترین نمونه آن را در ابهامات شهادت حضرت فاطمه (س) میتوان دید. * یکی از کارکردهای اصلی سیرهها، کارکرد «هویتی» آنهاست؛ به این معنی که سیره برای ایجاد یک هویت مشترک نگاشته میشود و از آنجایی که هرگز، از هیچ هویتی نمیتوان به یک معنای دقیق، جامع و مانع رسید، این کارکرد بر عناصر آرمانسازی و ابهام تکیه میزند. بهعنوان مثال، اختلاف در تاریخ وفات پیامبر (ص)، کارکردی بسیار مهم و هویتبخش بین شیعه و سنی دارد. کارکرد دیگر سیره، کارکرد «آدابی» آن است؛ به این ترتیب که سیره، قادر است تا به رفتار اجتماعی افراد شکل دهد و آن را متأثر از خویش کند. مثلاً نحوه رفتار اجتماعی پیامبر و معصومان در مواردی نظیر سلام کردن یا حتی برخورد با کودکان، از مطالعه سیره حاصل میشود؛ از این رو سیرهها از نظر آدابی، به الگوسازی و وضوح گرایش دارند. از سومین کارکرد سیره هم میتوان تحت عنوان کارکرد «میثاقی» یاد کرد. این کارکرد، ناظر به این مساله است که جوامع برای آن که بتوانند همکاریهای اجتماعی خود را بالا ببرند، مرتباً قواعدی را مورد امتحان قرار میدهند؛ از این رو وقتی اتفاقی با فرکانس بالا، جمعیت عظیمی را درگیر میسازد، کارکردی جدی و میثاقی مییابد. حج نمونه بارز این کارکرد است. سیرهها در بحث میثاقهای اجتماعی، هم میتوانند صورتی آرمانساز داشته باشند و هم الگوسازی را تعقیب نمایند. /6262
کلید واژه ها: تاریخ اسلام - امام حسین(ع) - شیعه -
یکشنبه 30 شهریور 1393 - 18:58:39
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]
صفحات پیشنهادی
گریه حضرت زکریا(ع) بر مصیبت امام حسین(ع)!
گریه حضرت زکریا ع بر مصیبت امام حسین ع حضرت زکریا از پروردگارش درخواست نمود که نامهاى پنج تن را به او بیاموزد جبرئیل ع بر او نازل شده آنها را به او آموخت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز مولایمان حضرت بقیه الله ارواحنا فداه در پاسخ سعد بن عبامام جمعه کرمانشاه:معضل بدحجابی تنها با تذکر حل نمی شود،مجلس ودولت و قوه قضائیه باید تدبیر کنند
امام جمعه کرمانشاه معضل بدحجابی تنها با تذکر حل نمی شود مجلس ودولت و قوه قضائیه باید تدبیر کنند فرهنگ > دین و اندیشه - رسا نوشت آیتالله مصطفی علما نماینده ولیفقیه در استان کرمانشاه با بیان این که حوزههای علمیه سهم عظیمی در رابطه با امور فرهنزیارت تولیت حرم مطهر حضرت امام حسین(ع) از آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)
زیارت تولیت حرم مطهر حضرت امام حسین ع از آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ع حجت الاسلام و المسلمین عبدالمهدی الکربلائی تولیت حرم مطهر حسینی و هیات همراه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ع را زیارت کردند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز روابط عمومی آامام جمعه تبریز: هیئات حسینی تنها به عزاداری و سینهزنی اکتفا نکنند
امام جمعه تبریز هیئات حسینی تنها به عزاداری و سینهزنی اکتفا نکنندامام جمعه تبریز با بیان اینکه هیئتهای مذهبی برای احیای مرام حسینی است گفت در هیئات تنها به عزاداری و سینهزنی اکتفا نکنید بلکه مرام حسینی را که همان مرام قرآن حفظ ارزشهای اسلامی و مبارزه با استکبار جهانی استتملک اراضی و املاک محدوده طرح ساماندهی امامزاده حسین(ع) ادامه پیدا می کند
سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین تملک اراضی و املاک محدوده طرح ساماندهی امامزاده حسین ع ادامه پیدا می کند قزوین- ایرنا- سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین از ادامه طرح تملک اراضی و املاک محدوده طرح ساماندهی امامزاده حسین ع خبر داد علی صادقی نیارکی چهارشنبه شب در نشست خبری در جمع ادر گردان امام حسین(ع) کاشان دوره تکمیلی بسیجیان کاشان آغاز شد
در گردان امام حسین ع کاشاندوره تکمیلی بسیجیان کاشان آغاز شددهمین دوره تکمیلی بسیجیان شهرستان کاشان در گردان 115 امام حسین ع این شهرستان آغاز شد فرمانده گردان امام حسین ع کاشان در حاشیه مراسم آغاز دوره تکمیلی در گفتوگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار کرد دوره تکمیلی که در سالسوالاتی که شهید مدنی جوابش را از امام حسین(ع) گرفت +تصاویر
سوالاتی که شهید مدنی جوابش را از امام حسین ع گرفت تصاویر آیت الله مدنی همواره در صف مقدم مبارزه بود قبل از انقلاب در برابر رژیم ستم شاهی و پس از پیروزی در مقابل مزدوران و جاسوسان آمریکا چون سدی محکم ایستاد و از حریم اسلام و قرآن حمایت کرد به این مطلب امتیاز دهید به گمعنای تشیّع در کلام نورانی امام رضا(ع)
یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۱ رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت شیعه کسی است که متقی باشد و به همۀ واجبات و به ویژه نماز اهمیت دهد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان آیتالله مظاهری در کلاس درس خود درباره معنای تشیّع در کلام نورانی امام رضا ع اظهار کرد حضرت رض8 سخن گهربار از امام رضا(ع) |اخبار ایران و جهان
8 سخن گهربار از امام رضا ع امام رضا ع میفرمایند بعد از انجام واجبات کاری بهتر از ایجاد خوشحالی برای مؤمن نزد خداوند بزرگ نیست کد خبر ۴۳۲۶۵۰ تاریخ انتشار ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۱ - 07 September 2014 امام رضا ع میفرمایند بعد از انجام واجبات کاری بهتر از ایجادصحن و سرای حرم حضرت معصومه(س) میزبان شیفتگان امام رضا(ع)
یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۰ جشن میلاد ثامنالحجج حضرت علیابن موسیالرضا علیه السلام در صحنهای حرم مطهر حضرت معصومه س خواهر امام رضا ع با شکوه خاصی در حال برگزاری است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم شهر مقدس قم همزمان با میلاد هشتمین اختر تابناکبیمارستان امام حسین (ع) زنجان 142 تختخوابی شد
بیمارستان امام حسین ع زنجان 142 تختخوابی شد زنجان - ایرنا - مدیر درمان استان زنجان گفت در راستای ارایه خدمات درمانی بهینه به بیمه شدگان تامین اجتماعی استان زنجان شمار تختخواب های بیمارستان امام حسین ع این شهر از 125 به 142 تخت افزایش یافت به گزارش ایرنا علی محمدی با بیان ایتقدیر جعفری از حمایتهای دولت در برگزاری جشنواره امام رضا(ع)
یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۰ دبیر جشنواره امام رضا ع گفت جشنواره امام رضا ع رویدادی است که در بستر آن ایران و جهان به احترام امام رئوف به پا خاستند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سیدجواد جعفری در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بینالمللی اروزشمار تاریخ/ حرکت امام رضا(ع) از مدینه به خراسان
روزشمار تاریخ حرکت امام رضا ع از مدینه به خراسانحرکت امام رضا ع از مدینه به خراسان محل حکومت مامون عباسی قتل "حسین بن منصورحلاّج" عارف و زاهد شهیر مسلمان 309 ق از جمله رویداد تاریخی است که در 29 شهریور در تاریخ روی داده است به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس امتحریف ناپذیری و مصونیت قرآن در کلام امام رضا(ع)
دین و اندیشه قرآن و متون دینی نوشتاری از آیت الله العظمی جوادی آملی تحریف ناپذیری و مصونیت قرآن در کلام امام رضا ع قرآن کلام خداوند و کتاب اوست و بدون آنکه مشهود بندگانش باشد در آن جلوه کرده است ريسماني الهي است که مردم را به چنگ زدن به آن امر فرموده است بنابراين يک طرفسیسی: هرگونه ائتلافی نباید تنها به گروه داعش محدود شود
یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۱ رئیس جمهوری مصر در دیدار با وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد هرگونه ائتلافی علیه تروریسم نباید تنها به گروه داعش محدود شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیهای اعلام کرد که عبدالفترئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی آذربایجانشرقی مطرح کرد پارکینگ ورزشگاه یادگار امام تنها پیست اتومبیلرانی آ
رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی آذربایجانشرقی مطرح کردپارکینگ ورزشگاه یادگار امام تنها پیست اتومبیلرانی آذربایجانشرقیرئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی آذربایجانشرقی گفت تنها مکانی که در حال حاضر فعالان رشته اتومبیلرانی استان میتوانند در آن تمرین کنند پارکینگ ورزشگاه یادگتوجه به کودکان تنها به روز جهانی کودک محدود نشود
فرهنگ و ادب فرهنگ عمومی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه به کودکان تنها به روز جهانی کودک محدود نشود مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که برنامههای هفته ملی و روز جهانی کودک امسال به دنبال این است که موضوع کودکان در تمامی سطوح جامعه جدی گرفته شو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها