محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828641138
جایگاه آتش در دین زرتشتی
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
جایگاه آتش در دین زرتشتی
در اوستا، سرآغاز یسنا میخوانیم: خشنودی تو را ای آذر پسر اهورامزدا، ستایش و نیایش و خشنودی و آفرین.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آنچه در این نوشتار میآید، پاسخی به این پرسش است که آتش در دین زرتشتی چه جایگاهی دارد؟ آیا تنها یک قبله است؟ یا جایگاهی بس فراتر از این دارد؟ برای یافتن پاسخ، نگاهی به اوستا و متون پهلوی میاندازیم. در اوستا، سرآغاز یسنا میخوانیم: «خشنودی تو را ای آذر پسر اهورامزدا، ستایش و نیایش و خشنودی و آفرین.» [۱] نکته ی قابل توجه این است که به گفتهی موبد جهانگیر اوشیدری، رئیس سابق انجمن موبدان تهران، آذر همان آتش است.[۲] همچنین در یسنا ۱ : ۱۲ ؛ یسنا ۳ : ۱۴ ؛ یسنا ۱۶ : ۴ ؛ یسنا ۱۷ : ۱۱ آمده است که آتش، پسر اهورامزدا است.[۳] این مسئله در اوستا، نسکِ وندیداد ۱۸ : ۱۸، نَسکِ ویسپَرَد ۱۶ : ۱ نیز تکرار شده است.[۴] موبد اردشیر آذرگشسب نیز می فرماید که بنا بر آموزه های دین زرتشتی، آتش پسر اهورامزدا شمرده می شود.[۵] در یسنا ۱ : ۴ میخوانیم: «نوید ستایش می دهم. ستایش یه جای می آورم اردیبهشت و آذر اهورامزدا را.» [۶] در یسنا ۱۳ : ۲ آذرِ اهورامزدا، یاور و پاداش بخش خوانده میشود.[۷] در یسنا ۳۶ : ۱-۳ از آتش حاجت خواسته می شود و سپس گفته میشود: «ای آذر! تویی مایه ی خوشی مزدااهوره ؛ چونان سپندمینو. تویی مایهی شادکامی او با کارآمدترین نامی که تو راست.» [۸] در هفتن یشتِ خرده اوستا (هپتنگ هایتی) می خوانیم: «ای آذر اهورامزدا به کمک ما برس، ما با بی ریا ترین نماز به تو روی میآوریم و از تو کمک میخواهیم.» [۹] و حتی آمده است: «ای آتش، ای مظهر اهورامزدا تو نشانی از آن روح قدوس هستی.» [۱۰] در خرده اوستا فصلی به نام «آتش نیایش» وجود دارد. که در آن آمده است: «نماز به تو ای آتش، ای بزرگترین آفریده ی اهورامزدا و سزاوار ستایش.» در این نیایش بارها و بارها به آتش، نماز و نیایش تقدیم میشود. و این یعنی آتش به معنیِ واقعی پرستیده میشود. در ادامه چنین میخوانیم: «ای آذر عزیز اهورامزدا ! پیوسته افروخته باش در این خانه، روشن باش در این خانه، فروزان باش در این خانه تا دیر زمان، تا رستاخیز بزرگ و نیک، بده من به من ای آذر عزیز اهورامزدا، رامش آسوده، روزی آسوده، زندگی آسوده، رامش فراوان، روزی فراوان، پارسایی کامل، فرزندانی برومند و...» و در ادامه از آتش، کامروایی و سعادتِ پایدار و بهشت خواسته میشود.[۱۱] در ادامه میخوانیم: «به تو ای آذر عزیز اهورامزدا، به تو برای نورت نماز میبرم.» موبد آذرگشسب نیز به عنوان توضیح در پایان این بند مینویسند که ما در مقابل آتش سجده میکنیم.[۱۲] در خرده اوستا، آتش بهرام نیایش، بند بیستم به صراحت آمده است که آتش مهترین ایزد است و او را پرستش میکنیم: «ای آذر اهورامزدا؛ ای مهترین ایزد خوب کنش، تو را نماز میگذارم.» [۱۳] در ویسپرد ۱۶ : ۱ نیز آمده است که (ما زرتشتیان) آتش را پرستش میکنیم. در ویسپرد ۱۹ : ۲ آمده است آتش میتواند به انسان مال و ثروت ببخشد.[۱۴] ناگفته نماند که ویسپرد یکی از مهم ترین بخش های اوستا است. علاوه بر این، موارد بسیاری در متن اوستا وجود دارد که اهدای هیزم به آتش، موجب آمرزش گناهان میشود. و در اندرز دستوران به بهدینان که یکی از متون مهم پهلوی است به صراحت از «آتش نیایش کردن» سخن به میان آورده است.[۱۵] در گاه هاون نیز که یکی از نیایش های خرده اوستا است، میخوانیم: «تو را ای آذر اشو، سردار اشویی و عزیز اهورامزدا میستاییم.» [۱۶] در ابتدای نیایشِ گاه رفتون نیز، ستایش و نیایش و تقدیم آتش میگردد.[۱۷] آنچه گفته شد، نشانگر این است که آتش در نگاه دین زرتشتی، صاحب اراده و مظهر اهورامزدا است، یعنی به عنوان پسر اهورامزدا و تمثیل وی پرستش میشود، نیایش شده و نماز گزارده میشود. بسیار فراتر از یک قبله... چه اینکه قبله تنها جهت و سوی پرستش است نه صاحب اراده، و نه مظهر خداوند. هیچ کس قبله را پرستش نمیکند. هیچ کس قبله را نیایش نمیکند. بلکه تنها خداوند است که پرستش میشود. نکته ی جالب توجه این است که گرچه زرتشتیان برای چهار آخشیج (عنصر) آتش و باد و خاک و آب ارزش قائل اند اما در این میان چون آتش را به عنوان پسر و مظهر اهورامزدا پرستش میکنند، حتی نفسشان نیز نباید به آتش برسد. چون موجب آلودگیِ معبودشان میشود. به همین علت هنگام نزدیک شدن به آتش، از روبند (پنام) استفاده میکنند.[۱۸] شگفت انگیز آن است که این منطق زرتشتی، ریشه در گاتها دارد. در ابتدای آتش نیایش (که یکی از نمازهای مهم دین زرتشتی است)، بخشهایی از گاتها (هات ۳۳ : ۱۲-۱۵) خوانده می شود.[۱۹] بدین صورت: «ای اهورا، ای مزدا، ستایشم را به نیکی پاداش ده و به یاری اشا مرا نیروی پارسایی بخش و در پرتو خرد پاک مرا با عشق و مهر بیارای.»[۲۰] گرچه این ترجمه از موبد رستم شهزادی تا حد زیادی غیرعلمی و تحریف شده است، اما روشن است که موبدان در مقابل آتش میایستادند و این عبارات را به زبان میآورند. همین گفتار در ترجمه موبد فیروز آذرگشسب نیز آمده است: «ای اهورا، ای خدای هستی بخش، خودت را بر من آشکار ساز و در پرتو ایمان و فداکاری به من نیروی معنوی بخش. ای خداوند خرد به یاری پاکترین روح خود، پرستشم را با نیکویی ها پاداش ده. به یاری راستی و پاکی مرا از نیروی بسیار برخوردار ساز...»[۲۱] توجه داشته باشیم که این نیایش در ابتدای آتش نیایش، رو به آتش، و با نگاه به آن خوانده میشود. چون آتش پسر، مظهر و هم جنس اهورامزدا است. در هات ۴۳ : ۹ گاتها (ترجمه پروفسور شوشتری) آمده است: «یقیناً تو را ایزد میشناسم ای مزدااهوره، چون به وسیله ی وهومن، نیکی به من در آمد، از او پرسیدم: به که میخواهی که من نماز برم (و نیایش کنم)؟ از آنگاه به آتش پاک تو من نماز میبرم و از همه برتر من تا میتوانم اشا را گرامی خواهم داشت.» روشن است که به آتش نماز برده می شود، پرستش میشود.[۲۲] علاوه بر اینکه بنا بر متن گاتها، آتش دستیار اهورامزدا (شریک خدا در افعال) محسوب میگردد.[۲۳] لذا بنا بر متن گاتها، آتش میتواند به اشَوَنان خرمی ببخشد و دشمنان را عذاب و رنج دهد. یعنی از آتش حاجت خواسته میشود.[۲۴] علاوه بر پرستش آتش، در هات ۴۳ : ۹ (ترجمه پروفسور پرودز شروو) آمده است که به آتش فدیه تقدیم میشود. همچنین بنا بر هات ۴۳ : ۹ گاتها، (ترجمه اول پورداود) سراینده ی گاتها به اهورامزدا میگوید: «تا مدتی که آتش تو زبانه کشد و من در مقابل آن ستایش کنان فدیه آورم پیرو اشا خواهم بود.»[۲۵] و بنا بر هات ۳۱ : ۱۹ دادگاه نهایی جهان در محضر آتش (آذر فروزان) برقرار خواهد شد.[۲۶] آرتور کریستین سن در کتاب «ایران در زمان ساسانیان» به نقل از نيبرگ مینویسد که در تقويم زردشتيان، گفتار نويسندگان سريانى و ارمنى تأیید شده است، كه زروان و هرمزد و خورشيد (مهر يا ميثرا) و آتش (آذر) را خدايان اعظم عهد ساسانى معرفی کردهاند.[۲۷] همچنین منابع تاریخی مناظرهی میان يكى از مغان با گيورگيس (Giwargis) مسیحی را ثبت کردهاند که در آن موبد زرتشتی میگوید: «ما به هيچ وجه آتش را خدا نمىدانيم، بلكه به وسيله آن، خدا را مى ستاييم، چنانكه شما به وسيله خاج او را عبادت مى كنيد.» گيورگيس، كه خود از مرتدان ايرانى (و نام واقعی او مهران گشنسب) بود، در پاسخ چند عبارت از اوستا را خواند، كه در آنها آتش را چون خدايى نيايش كرده اند. آن مغ پريشان شد و براى اينكه مغلوب به شمار نيايد گفت: «ما آتش را مىپرستيم از اين رو، كه با اوهرمزد از يك طبيعت است.» گيورگيس پرسيد: «آيا هر چه در اوهرمزد هست در آتش هم موجود است؟» مغ جواب داد: «بلى.» گيورگيس گفت: «آتش نجاسات و مدفوع اسب و هرچه را بيابد میسوزاند، پس اوهرمزد هم، كه از همان طبيعت است، اين چيزها را ميسوزاند؟» چون سخن بدينجا رسيد، مغ بيچاره از جواب عاجز ماند.[۲۸] همهی این امور در حالی است که پس از ورود اسلام به ایران، اوستای ساسانی توسط موبدان شدیداً مورد تحریف واقع شد.[۲۹] وگرنه ممکن بود بسیار مواردی دیگر نیز بیابیم که مؤیّد مدعای ما باشد. پی نوشت : [۱]. اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ۱ ، ص ۹۱ ؛ و نیز بنگرید به:
Yasna , Translated by L. H. Mills , from Sacred Books of the East, American Edition 1898
[۲]. شادروان موبد جهانگیر اوشیدری، دانشنامه ی مزدیسنا، نشر مرکز، تهران، چاپ پنجم ۱۳۸۹، ص ۶۰
[۳]. اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ۱ ، ص ۹۸ - ۱۰۹ - ۱۶۶ - ۱۶۹ و ... ؛ و نیز بنگرید به:
Yasna , Translated by L. H. Mills , from Sacred Books of the East, American Edition 1898
[۴]. اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ۲ ، ص ۵۵۷ - ۸۴۹ و ...
وندیداد اوستا، پژوهش جیمز دارمستتر، ترجمه موسی جوان، نشار دنیای کتاب، تهران ۱۳۸۴، ص ۲۴۸
و نیز بنگرید به:Visperad , Translated by L. H. Mills , From Sacred Books of the East , American Edition 1898
Vendidad , Translated by James Darmesteter, from Sacred Books of the East, American edition, volume 3, New York, 1898
[۵]. خرده اوستا، ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب، تهران ۱۳۵۴، ص ۳۲
[۶]. اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ۱ ، ص ۹۶ ؛ نیز بنگرید به:
Yasna , Translated by L. H. Mills , from Sacred Books of the East, American Edition 1898
[۷]. همان ، ج ۱ ، ص ۱۵۸ ؛ نیز بنگرید به Ibid , yasna 13 : 2
[۸]. همان ، ج ۱ ، ص ۲۰۱ ؛ نیز بنگرید به Ibid , yasna 36 : 1-3
[۹]. خرده اوستا، ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب، تهران ۱۳۵۴، ص ۶۴
[۱۰]. همان ، ص ۶۴
[۱۱]. همان ، ص ۱۰۳- ۱۰۵
[۱۲]. همان ، ص ۱۰۷
[۱۳]. اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ۲ ، ص ۶۰۷
[۱۴]. اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ۲ ، ۵۶۴
[۱۵]. جاماسب جی دستور منوچهر جی جاماسب آسانا، متون پهلوی، ترجمه سعید عریان، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران ۱۳۷۱، ص ۱۵۸ ؛ و نیز بنگرید به:
Pahlavi texts , jamasp ji dastur minochehr ji jamasp asana , bombay 1913 , pp 121 – 127
[۱۶]. خرده اوستا، ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب، تهران ۱۳۵۴، ص ۳۲
[۱۷]. همان ، ص ۳۳
[۱۸]. شادروان موبد جهانگیر اوشیدری، دانشنامه ی مزدیسنا، نشر مرکز، تهران، چاپ پنجم ۱۳۸۹، ص ۲۰۲
[۱۹]. گاتها، شرح و ترجمه پروفسور عباس شوشتری مهرین، انتشارات فروهر، تهران ۱۳۷۹، ص ۹۶
[۲۰]. گاتها، ترجمه موبد رستم شهزادی، هات ۳۳ : ۱۲
[۲۱]. گاتها، ترجمه موبد فیروز آذرگشسب، انتشارات فروهر، تهران ۱۳۷۹، ص ۵۵
[۲۲]. گاتها، شرح و ترجمه پروفسور عباس شوشتری مهرین، انتشارات فروهر، تهران ۱۳۷۹، ص ۱۱۹
[۲۳]. گاتها کهن ترین بخش اوستا، ترجمه ابراهیم پورداود، انتشارات فروهر، تهران ۱۳۸۴، هات ۳۱ : ۳ ، ص ۱۴۹ و نیز بنگرید :
Gatha , translate by Christian Bartholomae , 31 : 3
[۲۴]. گاتها کهن ترین بخش اوستا، ترجمه ابراهیم پورداود، انتشارات فروهر، تهران ۱۳۸۴، هات ۳۴ : ۴، ص ۱۷۷ ؛ نیز بنگرید به :
Gatha , translate by Christian Bartholomae , 34 : 4
[۲۵]. همان ، ص ۱۹۳
[۲۶]. همان ، ص ۴۶۸
[۲۷]. آرتور كرستين سن، ايران در زمان ساسانيان، ترجمه: رشيد ياسمى، ناشر: دنياى كتاب، تهران ۱۳۶۸، ص ۲۳۲
[۲۸]. همان ، ص ۵۶۸
[۲۹]. نگاه کنید به مقاله «رهبران زرتشتی و تحریف عمدی اوستا» پایگاه فرق، ادیان و مذاهب
۰۸/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
آتشزدن مسجدالاقصی هویت ضددینی اسرائیل را آشکار ساخت
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۴ یک کارشناس حوزه مسجد گفت آتشزدن مسجد الاقصی هویت ضد دینی رژیم اشغالگر قدس را به خوبی نمایان کرد حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی موسوی خرم آبادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره وظایف مسلمانان در قبال مسجد الاقصی و قبه اجایگاه «اگزیستانسیالیسم» در تفکر دینی معاصر بررسی میشود
دین و اندیشه جایگاه اگزیستانسیالیسم در تفکر دینی معاصر بررسی میشود به همت گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی نشست علمی اگزیستانسیالیسم و اهمیت آن در تفکر دینی معاصر برگزارمیشود به گزارش خبرگزاری مهر به همت گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره نشست علمی «اگزپاسداری از دین از مطالبات انقلاب اسلامی است
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۳ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت تبلیغ دین با محوریت فرهنگ مهمترین رسالت این سازمان است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی حجتالاسلام سید مهدی خاموشی در حاشیه برگزاری گردهمایی رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی استان مرکزیبالاتر از ابلیس و بالاتر از این شیطان، رفیق بد است/ در ازدواجها به فکر دین و اخلاق باشید
دین و اندیشه اندیشمندان پای درس اخلاق آیت الله مظاهری بالاتر از ابلیس و بالاتر از این شیطان رفیق بد است در ازدواجها به فکر دین و اخلاق باشید آیت الله مظاهری در درس اخلاق اخیر خود گفت بالاتر از ابلیس و بالاتر از این شیطان رفیق بد است رفیق بد خیلی از ابلیس بدتر است و اینمهدی مهریزی: در قانونگذاری مبتنی بر فقه درست عمل کنیم تا دین مورد اتهام قرار نگیرد
مهدی مهریزی در قانونگذاری مبتنی بر فقه درست عمل کنیم تا دین مورد اتهام قرار نگیرد فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام مهریزی می گوید راهکار حوزه عمل در فقه این است که قانونگذار باید حکیم و واقع بین باشد مثلا اگر چند نظر در بحث سرپرستی داریم باید جامع ترین آن و قانصلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خشونت محقق نیست/ صلح پایدار جهانی با تعلیم و تربیت بر اساس ارزشهای دینی محقق می
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها مجتهد شبستری صلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خشونت محقق نیست صلح پایدار جهانی با تعلیم و تربیت بر اساس ارزشهای دینی محقق می شود محمد مجتهد شبستری در نشست روز جهانی صلح با اشاره به موانع صلح پایدار جهانی تصریح کرد صلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خجشنواره امام رضا(ع) از عناصر دیپلماسی جمهوری اسلامی است/ تأکید بر استفاده از ابزارهای نوین برای تبلیغ دین
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها در نشست شورای مشورتی جشنواره بینالمللی امام رضا ع مطرح شد جشنواره امام رضا ع از عناصر دیپلماسی جمهوری اسلامی است تأکید بر استفاده از ابزارهای نوین برای تبلیغ دین نشست شورای مشورتی جشنواره بینالمللی امام رضا ع با موضوع آسیبشناسی جشنواره دوشعاع اثرگذاری یک عالم دین کل دنیا است
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۰ معاون ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری گفت شعاع وجود یک روحانی و عالم دین کل دنیا است چنانچه میتوانیم تأثیرگذاری انقلاب اسلامی توسط یک روحانی مخلص و عالم و مرجع عالیقدر را در جهان مشاهده کنیم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس حامتیازهای دین اسلام در هیچ مکتبی وجود ندارد
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۳ همایش با مومنان با حضور مسیحیان مسلمان شده از کشورهای برزیل آرژانتین کوبا و شیلی شامگاه گذشته از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت و موسسه حقیقت سبز در مجتمع فرهنی هنری خاتم الانبیا ص برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مکسانی که دین ندارند آرامش را درک نکرده اند/ شیعه و سنی یک امت است و در مقابل رژیم اشغالگر باید یکپارچه عمل کنن
دین و اندیشه در همایش تقریب مذاهب در لندن عنوان شد کسانی که دین ندارند آرامش را درک نکرده اند شیعه و سنی یک امت است و در مقابل رژیم اشغالگر باید یکپارچه عمل کنند حجت الاسلام محمدعلی شمالی رییس مرکز اسلامی انگلیس در همایش تقریب بین مذاهب اسلامی در لندن با بیان اینکه یکی از مشکآیت الله مصباح:سیل بی دینی،جامعه را تهدید می کند/ نمی توانیم همه مسئولان را رجایی و باهنر کنیم
آیت الله مصباح سیل بی دینی جامعه را تهدید می کند نمی توانیم همه مسئولان را رجایی و باهنر کنیم فرهنگ > دین و اندیشه - روزنامه اعتماد به نقل از آریا نوشت رييس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني ره بار ديگر هشدار داد سيل ايجاد بيديني جامعه را تهديد ميكند و«دين»، تنها منبع حقوق و روابط بينالملل
دين تنها منبع حقوق و روابط بينالملل تعاملات اجتماعي با زندگي انسان گره خورده و از سرشت اجتماعي آدمي جدا نيست و همانگونه كه در حوزه مسائل اقتصادي در تمامي تعاملات اجتماعي با زندگي انسان گره خورده و از سرشت اجتماعي آدمي جدا نيست و همانگونه كه در حوزه مسائل اقتصادي در تماميآغاز فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی حج امسال آغاز فعالیت های بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی طبق سنوات گذشته فعالیت های خود را در مدینه منوره آغاز نمود پاسخگویی به مسائل شرعی مسلمانان داخل و خارج کشور همچنین تبیین دیدگاه هایمولانا دین را نردبانی برای عروج نفس انسانی می داند/ رابطه میان انسان و خدا از دیدگاه مولانا
دین و اندیشه بقایی ماکان در گفتگو با مهر مولانا دین را نردبانی برای عروج نفس انسانی می داند رابطه میان انسان و خدا از دیدگاه مولانا یک ادیب و محقق و نویسنده در مورد دین از نگاه مولانا گفت اصولاً مولانا دین را به عنوان یک عارف در بستر عشق تعریف می کند و آن را نردبانی برای عرسمینار جایگاه غدیر در آیات و روایات در اتیوپی برگزار مي شود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی سمینار جایگاه غدیر در آیات و روایات در اتیوپی برگزار مي شود رایزنی فرهنگی كشورمان در اتیوپی به مناسبت بزرگداشت عید غدیر خم سمیناری با عنوان جایگاه غدیر در آیات و روایات 19 مهرماه در آديس آبابا برگزار مي كند به گزارش خبرگزاری مهر دراولین بانون محجبه آتش نشانی آمریکا
اولین بانون محجبه آتش نشانی آمریکا میدانستم که انجام این کار آسان نیست مردم سؤالات زیادی از من میپرسند و من به آنها پاسخ میدهم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز کائه آسیما شهروند مسلمان اهل «ریچموند» در ایالت ویرجینیای آمریکا اولین بانوی محچگونه ميتوان از راه دين و عبادت در زندگي موفق شد؟
چگونه ميتوان از راه دين و عبادت در زندگي موفق شد بايد توجه داشت كه دين فقط در امور عبادي خلاصه نميشود بلكه دين شامل عقايد احكام و اخلاق بوده و فوايد ايمان و آثار و خدمات دين را ميتوان به طور كلي به حوزه دنيا و آخرت تقسيم كرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دین-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها