محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828039617
هیچ گاه نمی توان از استقلال کامل اخلاق از دین سخن گفت
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > اندیشکده ها یک استاد دانشگاه:
هیچ گاه نمی توان از استقلال کامل اخلاق از دین سخن گفت
دبیر کارگروه اخلاق کاربردی مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه با وجود اینکه اخلاق سکولار در پی اثبات اخلاقی مستقل از دین است، گفت: میتوان گفت هنوز هم اخلاق نیازمند به دین است و شاید هیچ گاه نتوان از استقلال کامل اخلاق از دین سخن گفت.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرسول ایمانی خوشخو، دکترای ادیان و عرفان و دبیر کارگروه اخلاق کاربردی در مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) به چند سؤال در حوزه اخلاق پاسخ داده است که اکنون از نظر شما می گذرد. *چه رابطه ای میان دین و اخلاق وجود دارد؟ شاید بتوان گفت مهمترین نقطه اشتراک اخلاق و دین آن است که هر دو به دنبال سعادت انسان هستند و به دنبال آنند تا زندگی بهتری را برای نوع انسان رقم زنند. با این حال دامنهای که هر یک برای سعادت انسانی تعریف می کنند ممکن است متفاوت باشد. دین با ابتناء بر جهان بینی خاص خود، قلمرو حیات انسانی را به پس از مرگ نیز توسعه میدهد و از این جهت از منظر دین نتایج افعال و انتخابهای آگاهانه انسان در زندگی دامنهای به وسعت ابدیت پیدا میکند و با نظر به همین پیامدهاست که نظام ارزشی دین نیز متکامل تر بوده و از جامعیت بیشتری برخوردار است. چه بسا رفتارهایی که در ظاهر پیامد سوئی را در حیات دنیوی به همراه نداشته باشد، و اخلاق حکم به جواز آن دهد، اما نظر به نتایج اخروی آن از منظر دینی مردود و فحشا شمرده شود. از این رو میتوان گفت چه از حیث مبانی ارزشها و چه از نظام اخلاقی مبتنی بر آنها هر یک از دین و اخلاق نقاط اشتراک و عین حال نقاط افتراق فراوانی دارند. *چه رابطه ای میان اخلاق دینی و اخلاق سکولار وجود دارد؟ از قدیم الایام این سؤال بین متکلمین و فلاسفه اخلاق مطرح بوده است که آیا میتوان نظام اخلاقی طراحی کرد که مستقل از رهنمود دین به تبیین ارزشها و مشخص کردن کار خوب از بد بپردازد. آیا فعل زیبا و زشت تنها آنی است که شارع از آن خبر داده و یا عقل انسان همان گونه که در مسائل نظری قادر به فهم و کشف قوانین و واقعیتهاست، در بعد عمل نیز مستقلا به فهم ارزش اخلاقی افعال و تشخیص فعل حُسن از قبیح قادر میباشد؟ امروزه شکی نیست که چنین توانایی برای قوای شناختاری انسان به اثبات رسیده است و لااقل در بخشی از افعال میتوان بر شناخت عقلی و شهود وجدانی صحه گذاشت. با این حال آنچه جای تأمل فراوان دارد آن است که گروهی از فلاسفه اخلاق بر این باورند که عقل انسان در تمامی افعال دارای چنین قابلیت و توانایی است و عقل این توان را دارد تا بدون راهنمایی شرع، به حُسن و قبح تمامی افعال پی ببرد. این شاخه از اخلاق که امروز به اخلاق سکولار مشهور است، در پی اثبات اخلاقی مستقل از دین است؛ اخلاقی که چه در بعد شناخت ارزشها و چه از حیث ضمان اجرای اصول اخلاقی نیازی به دین ندارد، اما نظر کردن به قابلیتهای عقل انسان و نیز گسترده هنجارهایی که امروزه ارزش اخلاقی آنها برای بشر نامعلوم مانده است میتوان گفت هنوز هم اخلاق نیازمند به دین است و شاید هیچ گاه نتوان از استقلال کامل اخلاق از دین سخن گفت.
*اخلاق چه نیازی به دین دارد؟ نیاز اخلاق به دین را می توان در دو ساحت شناخت ارزشها و نیز تأمین ضمانتی محکم برای اجرای اصول اخلاق و پیاده کردن اخلاق تبیین کرد. حقیقت آن است که دایره رفتارهای که از انسان در حیات خود صادر میشود و شایسته یکی از دو صفت خوب یا بد میباشد به حدی گسترده است که در خیلی موارد عقل از فهم آن عاجز می باشد. این مسئله جدا از پیچیدگیها و قیودی است که با هر فعل اخلاقی همراه است و حکم یک رفتار را از یک مورد به مورد دیگر متفاوت میکند. گذشته از همه اینها، در جهان بینی دینی هر فعلی دارای باطن و ملکوتی است که خود را پس از حیات آشکار میسازد و نفس انسان پس از حیات قادر به درک و شناخت آنهاست و اساساً سعادت و شقاوت ابدی انسان نیز در گرو همین جنبه باطنی افعال است. ما عقل انسان را هر اندازه که در شناخت جنبه ظاهری ارزش اخلاقی افعال توانا بدانیم، قطعاً درشناخت این وجه باطنی ناتوان خواهد بود. به طور مثال در قرآن کریم به شدت از غیبت کردن نهی شده است و این کار معادل با خوردن گوشت برادر مرده خود معرفی شده است. این بیان میتواند به این معنا باشد که صورت ملکوتی غیبت چیزی جز این امر مشمئزکننده نیست و حقیقت این عمل در سرای دیگر چنین متمثل میشود؛ همچنان که شهود بسیاری از عارفان نیز مؤید همین مطلب است. حال اگر این مسئله را بپذیریم عقل انسان برای تنظیم نظامی اخلاقی که دربردارنده سعادت حقیقی انسان باشد، محتاج منبع دیگری برای شناخت است که احاطه بر انسان و جهان دارد و بر تمام مراتب هستی اشراف کامل دارد و از رابطه بین اعمال و نتایج اخروی آنها به خوبی آگاه است و این منبع همان منبع وحی است که شریعت آسمانی تجسم آن است. *توصیه های اخلاقی دینی چه رابطه ای با اخلاق مدرن دارد؟ تعالیم و آموزههای اخلاقی که در شریعت آسمانی در خصوص بیان کارهای خوب و پسندیده و کارهای زشت و غیراخلاقی وجود دارد، حقیقتاً امروزه سرمایهای برای اخلاق مدرن محسوب میشود. زندگی فردی و اجتماعی انسان در عصر جدید چنان پیچیده شده و سؤالات اخلاقی به حدّی بر فلسفه اخلاق و اخلاق هنجاری عرضه می-شود که سردرگمی علمای اخلاق در پاسخ به این سؤالات به خوبی مشهود است. در چنین فضایی رجوع به تعالیم دینی و استفسار از آموزههای اصیل آن میتواند راهنمایی خوبی در کوران مباحث داغ و بی نتیجه اخلاقی حول موضوعات مختلف اخلاقی باشد. به طور مثال مسئله چالش برانگیز سقط جنین از جمله مسائلی است که هم اکنون نیز در حوزه اخلاقی زیستی نظارت متفاوت و بعضاً متعارضی را به سوی خود جلب کرده است. در بحث از اخلاقی یا غیر اخلاقی بودن، طرفین بحث میکوشند تا برای اثبات مدّعای خود برهانی اخلاقی اقامه کنند و دلیل قانعکننده ای بیاورند، ولی همین اختلافات خود به بهترین شکل حاکی از عجز انسان از شناخت ارزهاست. در کوران این مباحث اگر یک نظام اخلاقی خود را مؤید به تعالیم و تعالیم وحی دانست، آنگاه با رجوع به شریعت و جویا شدن نظر دین در این زمینه میتواند مطمئن شود که اگر شریعت از این کار منع کرده است، حتماً از خبث باطن این عمل و زشتی آن سخن میگوید. همچنان که خداوند در قرآن کریم به پیامبر خویش فرموده به مردم بگوید: «قل انما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن» یعنی ای پیامبر به مردم بگو پروردگار من تنها کارهای زشت را حرام کرده است؛ کارهای زشتی که زشتی برخی از آنها آشکار و زشتی برخی دیگر پنهان است. *اخلاق کاربردی و اخلاق حرفه ای که جزء مباحث مدرن هستند، در اخلاق دینی چگونه مطرح می شوند و چه جایگاهی دارند؟ اخلاق کاربردی امروزه میتواند به عنوان ابزاری مناسب در اختیار دین برای پویایی بخشی به خود و پاسخگویی به سؤالات این عصر و زمانه باشد. امروزه با رشد تکنولوژی و توسعه شاخههای مختلف علوم و فناوری، سؤالات اخلاقی بسیاری برای شاغلین و فعالین در حرف و مشاغل مختلف ایجاد شده است. سؤالاتی که شاید در سده ها و حتی دهه های گذشته نیز مطرح نبوده است. حوزه پزشکی، فناوری زیستی، رسانه، حوزههای امنیتی و دفاعی، محیط زیست، حکومتداری و سیاست از جمله دهها مواردی هستند که در هریک از آنها مسائل چالش برانگیز اخلاقی مطرح است و شاغلین این حرف چشم انتظار پاسخ اخلاقی دین به مسائل و خارج کردن آنها از تحیر اخلاقی هستند. در این میان، وظیفه علما و دانشمندان دینی است که با استفاده از مبانی و اصولی که دین در اختیار آنها قرار داده و در چهارچوب مشخصی که اجتهاد ترسیم کرده، به بررسی این مسائل اخلاقی پرداخته و ضمن اینکه فعالین حرف و مشاغل را از تحیر اخلاقی خارج میسازند در مواردی که یک عمل نیازمند به مجوز فقهی است، با آشکار کردن ارزش اخلاقی این امور، زمینه را برای اجتهادات فقهی هموارتر سازند و مراجع فقهی را برای صدور فتوای نهایی یاری رسانند.
۱۳۹۳/۷/۷ - ۰۹:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
آیت الله مصباح:سیل بی دینی،جامعه را تهدید می کند/ نمی توانیم همه مسئولان را رجایی و باهنر کنیم
آیت الله مصباح سیل بی دینی جامعه را تهدید می کند نمی توانیم همه مسئولان را رجایی و باهنر کنیم فرهنگ > دین و اندیشه - روزنامه اعتماد به نقل از آریا نوشت رييس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني ره بار ديگر هشدار داد سيل ايجاد بيديني جامعه را تهديد ميكند وانتشار مجموعه درسگفتارهای دینانی با عنوان «خرد گفتگو»/ چاپ چهارم«آینه های فیلسوف» دینانی
دین و اندیشه انتشار مجموعه درسگفتارهای دینانی با عنوان خرد گفتگو چاپ چهارم آینه های فیلسوف دینانی خرد گفتگو شامل مجموعه درسگفتارهای غلامحسین ابراهیمی دینانی به کوشش پویان پروین و سجاد نورعلیان از سوی نشر هرمس منتشر شده است به گزارش خبرگزاری مهر ـ دکتر غلامحسین ابرتأییدیه خداوند بر علم ملائکه!/ خداوند به ملائکه گفت شما ظاهر را دیدید و من آگاهتر از شما هستم
دین و اندیشه نکته های قرآنی تأییدیه خداوند بر علم ملائکه خداوند به ملائکه گفت شما ظاهر را دیدید و من آگاهتر از شما هستم آیت الله قرهی از نکته های قرآنی گفت پروردگار عالم درباره اینکه گفتند انسان خونریز است به ملائکه فرمود إِني أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون یعنی نفرمود شما اصلدنیای اسلام هیچگاه رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت
شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۶ یک کارشناس حوزه مسجد با اشاره به تخریب 200 مسجد در نوار غزه گفت دنیای اسلام هیچگاه رژیم غیر انسانی صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی عمید زنجانی در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره بیان مقام معظم رهبرچرا در روایات بزرگان دین، چشم را پیامبرِدل،نامیده اند /هرگونه نگاه بي جا، ظلم و تعدي در حق اوست
دین و اندیشه آیت الله جوادی آملی چرا در روایات بزرگان دین چشم را پیامبرِدل نامیده اند هرگونه نگاه بي جا ظلم و تعدي در حق اوست آیت الله جوادی آملی در کتاب حق و تکلیف در اسلام می گوید چشم را پيامبرِ دلْ ناميدند كه فرمان او مي برد و هرگونه نگاه بي جا ظلم و تعدي در حق اوست ودیدار و گفتگوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با ریاست دانشگاه علوم قرآنی جاکارتا
دین و اندیشه قرآن و متون دینی پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه قرآنی در دیدار و گفتگوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با ریاست دانشگاه علوم قرآنی جاکارتا حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با پروفسور نصرالدین عمر قائم مقام وزیر دین اندونزی در شهر پالمبناختصاصی فارس/ نماینده تام الاختیار مرکز جذب آزمون قوهقضاییه: هیچ شخصی را برای تهران جذب نمیکنیم/ خانمهایی ک
اختصاصی فارس نماینده تام الاختیار مرکز جذب آزمون قوهقضاییه هیچ شخصی را برای تهران جذب نمیکنیم خانمهایی که نمیتوانند به شهرستان بروند از ورود به دستگاه قضا انصراف دهندنماینده تام الاختیار مرکز جذب آزمون قوهقضاییه گفت در آزمون جذب قضات در تهران هیچگونه جذبی نداریم و خانمهبهروان در گفتوگو با فارس: نمیتوان در روز بازی ورزشگاه را تغییر داد/ فرکی خودش نخواست روی نیمکت بنشیند
بهروان در گفتوگو با فارس نمیتوان در روز بازی ورزشگاه را تغییر داد فرکی خودش نخواست روی نیمکت بنشیندرئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ گفت نمیتوان در روز بازی ورزشگاه محل برگزاری مسابقه را تغییر داد غلامرضا بهروان در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در خصوص اینکه چرا دوباروقتی بمب فرود بیاید نمی پرسد که کدام شیعه و کدام سنی هستید؟/قرآن اهل کتاب را به گفت و گو دعوت می کند
وقتی بمب فرود بیاید نمی پرسد که کدام شیعه و کدام سنی هستید قرآن اهل کتاب را به گفت و گو دعوت می کند فرهنگ > دین و اندیشه - رئیس مرکز اسلامی انگلیس در کنفرانس تقریب گفت نباید تصور کرد هدف از وحدت بین مسلمانان متحد شدن علیه کسی است وحدت میان مسلمانان اتفاقاً زمینویژگیهای یک خطیب توانمند از نگاه سیداحمد خاتمی
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۵ یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت حوزه باید در عرصه رسانه قویتر عمل کند و از جایگاه قلم و رسانه توقع و انتظار بیشتری داشته باشیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله سیداحمد خاتمی در مراسم رونمایی از سه اثر قرآنآیا میتوان گفت داعش پیشامدرن است
دین و اندیشه یادداشت ژیژک در نیویورک تایمز آیا میتوان گفت داعش پیشامدرن است اسلاوی ژیژک در آخرین یادداشت خود در نیویورک تایمز می نویسد عکس مشهور ابوبکر بغدادی رهبر داعش با ساعت سوییسی اعلایی که در دست دارد معنایی کنایی دارد داعش گرچه در تبلیغات و معاملههای مالیاش سازمانپوشش جوانان فلسطین و لبنان غربی اما نگاه و گفتمان حاکم بر عملشان ضد غربی است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها نویسنده کتاب سینمای ملی و جهانی شدن پوشش جوانان فلسطین و لبنان غربی اما نگاه و گفتمان حاکم بر عملشان ضد غربی است دکتر شهاب اسفندیاری نویسنده کتاب سینمای ملی و جهانی شدن عصر روز گذشته در جلسه نقد و بررسی این کتاب با اشاره به مسأله تفکیک مصرفملت ایران هیچگاه در برابر آمریکا سر خم نمیکند/ به مذاکرهکنندگان میگوییم بیانتان کوبنده و دستانتان پرتوان
سلیمانی در نطق میان دستور ملت ایران هیچگاه در برابر آمریکا سر خم نمیکند به مذاکرهکنندگان میگوییم بیانتان کوبنده و دستانتان پرتوان باد نماینده مردم تهران گفت 8 سال دفاع مقدس شهادت میدهد که ملت ایران از آزادی خود به قیمت خون فرزندانش دفاع کرده و خواهد کرد مبادا فشارهای ظاامتیازهای دین اسلام در هیچ مکتبی وجود ندارد
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۳ همایش با مومنان با حضور مسیحیان مسلمان شده از کشورهای برزیل آرژانتین کوبا و شیلی شامگاه گذشته از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت و موسسه حقیقت سبز در مجتمع فرهنی هنری خاتم الانبیا ص برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منظریه علم قدسی دکتر نصر در پارادایم انقلاب اسلامی قرار نمیگیرد/ علم دینی با صرف نظر از انقلاب راه به جایی نمی
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها حجت الاسلام میرباقری در گردهمایی جنود عقل نظریه علم قدسی دکتر نصر در پارادایم انقلاب اسلامی قرار نمیگیرد علم دینی با صرف نظر از انقلاب راه به جایی نمیبرد رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه نظریه سیدحسین نصر درباره علم قدسی هیچ ربطیبالاتر از ابلیس و بالاتر از این شیطان، رفیق بد است/ در ازدواجها به فکر دین و اخلاق باشید
دین و اندیشه اندیشمندان پای درس اخلاق آیت الله مظاهری بالاتر از ابلیس و بالاتر از این شیطان رفیق بد است در ازدواجها به فکر دین و اخلاق باشید آیت الله مظاهری در درس اخلاق اخیر خود گفت بالاتر از ابلیس و بالاتر از این شیطان رفیق بد است رفیق بد خیلی از ابلیس بدتر است و اینشاهنامه می تواند نماد هویتی کامل ایرانیت و اسلامیت باشد/ نخستین حرکت علیه اسلام از دوره قاجار است
دین و اندیشه در نشست علمی زبان و ادبيات فارسي و هويت اسلامی ايرانی عنوان شد شاهنامه می تواند نماد هویتی کامل ایرانیت و اسلامیت باشد نخستین حرکت علیه اسلام از دوره قاجار است قبادی نویسنده کتاب درباره هویت اسلامی و ادبیات فارسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما را به بازخوانی مف-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها