تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798250544




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انسان غرب زده حقیقت درونی را درست نشناخته است / ذوق و شهود معرفتی ورای عقل است نه ضد عقل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > اندیشمندان پرویز ضیاءشهابی: پرویز ضیا شهابی بررسی کرد؛
انسان غرب زده حقیقت درونی را درست نشناخته است / ذوق و شهود معرفتی ورای عقل است نه ضد عقل
 عضو هیئت علمی بنیاد فردید با اشاره به اینکه انسان خود بنیاد انسانی است که اساس دنیا را بر پایه تعقلش بر خودش بنا گذاشته است  تشریح کرد: موجودی که بر اساس تعقل زندگی می کند  از ملائک است و موجودی که بر اساس شهوانیت زندگی می کند از بهائم است.



به گزارش خبرنگار مهر، درسگفتار "غرب زدگی بحران آخرالزمان کنونی" روز شنبه 22 شهریور با ارائه دکتر پرویز ضیاء شهابی عضو هیئت مدیره بنیاد حکمی وفلسفی دکتر فردید و استاد فلسفه دانشگاه آزاد در محل این بنیاد برگزار شد.
 
دکتر پرویز ضیاء شهابی در این درسگفتار تصریح کرد: غرب زدگی کتابی است که توسط جلال آل احمد نوشته شده است که به گفته خودش عنوان کتاب را از کلام دکتر فردید برگرفته است. انسان غرب زده از عالم غروب حقیقت و انسان شرقی از عالم حقیقت است.
 
انسان دارای دو وجه خلقی و حقی است وانسان شرقی بیشتر دارای وجه حقی است ولی  انسان غرب زده از وجه حقی دور  و به وجه خلقی نزدیکتر است. البته انسان غربی نیز می تواند دچار غرب زدگی شود مثل فلسفه زدگی و دین زدگی. در وجه خلقی سوالاتی پیش می آید که بنای فلسفه است. و در وجه حقی ارتباطی صورت می گیرد که منجر به عرفان می شود.
 
این استاد فلسفه افزود: در تفاوت فیلسوف وعارف، تفکر فیلسوف به کلام و عقل مبتنی است ولی عارف چیزی را فراتر از کلام و عقل درک می کند. مثلا ابن سینا گرچه در ابتدا نگاهی استدلال گر و مبتنی بر کلام داشت ولی به مرور چیزی را درک کرد که منجر به حکمت شد شاید از این رو است که بو علی سینا را فیلسوفی حکیم می دانیم. در این مورد دکتر فردید اشاره اش به حکمت براساس قرآن مجید است.
 
وی تصریح کرد: درواقع انسان فیلسوف نادانی است که در صدد دانا شدن بر می آید که ملاک شناخت و سلطه خود بینایی است. علم یقین در وجهی پایین تر از عین الیقین و حق الیقین است لذا فلسفه علم حصولی و عرفان علم وصولی است. فلسفه بر پایه اندیشیدن و پرسش بنا می شود. رنه دکارت پدر فلسفه جدید معتقد است می اندیشم پس هستم و آن‌ را مبنا قرار داد.
 
ضیاء شهابی با اشاره به اینکه انسان خودبنیاد، انسانی است که اساس دنیا را بر خودش بنا گذاشته است و بر پایه تعقلش تشرح کرد: موجودی که بر اساس تعقل زندگی می کند  از ملائک است و موجودی که بر اساس شهوانیت زندگی می کند از بهائم است.
 
 وی ادامه داد: البته مساله غرب‌زدگی مساله ایست که در گذشته نیز از آن سخن رفته است. مثلا سهروردی نیز به آن اشاره کرده است. در واقع انسان غرب زده حقیقت درونی را درست نشناخته است. شاید در تفکر شرقی به این دلیل که نور ار مشرق بر می خاسته انسان شرقی را نور محور و دارای شهود و معرفتی خاص می دانند. خواجه نصیر الدین طوسی می گوید: ذوق، کشف شهود و معرفتی بالاتر از عقل است ولی ضد عقل نیست و در ورای عقل قرار دارد.
 
عضو هیئت علمی بنیاد فردید تاکید کرد: در فلسفه پوپر سعی عالِم براین است که ابطال کند قضیه ای را بر پایه برهان عقل. لذا ارسطو در کتاب "برهان شفا" برهان در جهان را به جان تشبیه کرده است.
 
ضیاء شهابی در پایان افزود: در فلسفه هرمونتیک یا فلسفه گادامری خوانش های متفاوت از یک متن بیان می شود که در ادبیات فارسی تفاوت خو و خوی و حسن خُلق و حسن خَلق در بیان غزالی نیز موجود است. در زبان یونان نیز اتوس با (ای کشیده) یعنی عادت و با (زیکما) به معنای علم اخلاق است.



۱۳۹۳/۶/۲۴ - ۱۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن