پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849656843
حج، جمع خلع و لبس و جمع تمام عبادات است/ در حج انسان، سلطه بر نفس پیدا می کند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد؛
حج، جمع خلع و لبس و جمع تمام عبادات است/ در حج انسان، سلطه بر نفس پیدا می کند
یک پژوهشگر عرفان اسلامی با بیان اینکه در حج انسان علایق دنیا را از دست می دهد و خود را خالی می کند و هم لباس بندگی می پوشد، هردو را با همدیگر جمع دارد گفت: همچنین حج باعث وحدت و اتحاد مسلمین و قلوبشان می شود.
دکتر علی محمد صابری استاد دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار مهر درمورد جایگاه حج در عرفان و ادبیات عرفانی ما گفت:حج به عنوان یکی از بزرگترین عبادات اسلامی، جمع بین تمام عبادات محسوب می شود. یعنی اگر به نماز نگاه کنیم عبادتی است که لباس بندگی را با نماز می پوشیم اصطلاحا می گوییم عبادتِ لُبس.اما روزه عبادت خلع است یعنی کندن از دنیا و ظواهر و علایق آن، با روزه انسان خودش را از دلبستگی ها تخلیه می کند. اما حج جمع تمام این عبادات است. یعنی جمع بین خلع و لبس است. وی افزود:در حج انسان علایق دنیا را از دست می دهد و خود را خالی می کند و هم لباس بندگی می پوشد، هردو را با همدیگر جمع دارد. همچنین حج باعث وحدت و اتحاد مسلمین و قلوبشان می شود. به مصداق این آیه شریفه«وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الأَرْضِ جَمِیعا»ً درواقع حج می تواند هرگونه تفرقه را در مسلمین از بین ببرد. از این نظر اثر بسیار مثبتی دارد. نکته دیگری که درباب حج است این است که در حج وقتی لبیک می گوییم لبیک ما درخواستی است که خداوند از بنده اش خواسته است. این استاد دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: نکته دیگر«مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِیٌّ» یعنی حاجی باید استطاعت مالی داشته باشد. البته این استطاعت، استطاعت جانی هم است یعنی آمادگی جسمانی داشته باشیم. اگر فقط مالی بود آنوقت حج فقط برای ثروتمندان می شد. نکته بعدی اینکه حج یادآور روز قیامت و محشر است اینکه انسان با خود هیچ چیزی نمی برد. موقعی که باید جان دهد قبل از اینکه وارد مرحله قیامت و بعد از مرگ شود؛ موقع جان کندن، دیگر نمی تواند به هیچ چیزی فکرکند. حالا چقدر مال و ثروت دارد اینها در او اثری ندارد. متوجه می شود که برای رسیدن به حق و وصال با او، باید مُرد. منتها مردن هم انواعی دارد فقط مرگ اظطراری نیست که دستش به هیچ جا نرسد در ادبیات عرفانی ما پیامبر فرمود «موتوا قبل ان تمتوا» یعنی بمیرید قبل از اینکه شما را بمیرانند. این مرگ اختیاری تسلط روح بر بدن را نشان می دهد. بدن نیست که تأثیر دنیوی بر روح می گذارد. دنیا هم که می گوییم، علایق ما به همسر و فرزند و مال و اینها است. علایقی که جای علاقه به خدا را می گیرند. مولوی می گوید«چیست دنیا از خدا غافل بودن/ نه قماش و نقره و میزان و زن». این محقق و پژوهشگر عرفان اسلامی ادامه داد: حج، تزکیه و تهذیب نفس هم است. بزرگترین درسی که به آدمی می دهد همین تزکیه و تهذیب نفس است. این حال صورت نمی گیرد مگر به وسیله ارباب القلوب. وقتی که حضرت ابراهیم(ع) می خواست خانه خدا را درست کند همه جا شیطان سر راهش قرار می گرفت. باید این شیطان را سنگ زد و امتحانات الهی را پس داد تا به آن صفا و مروه روح رسید. تا ارباب القلوب نباشد نفس تزکیه پیدا نمی کند. اینچنین است که مولوی میگوید: «ای قوم به حج رفته کجایید کجایید/ معشوق همین جاست بیایید بیایید» هریک از مراتب اعمال حج هم خودش نمایانگر عملی عرفانی است. دکتر صابری درمورد اینکه در ادبیات ما چه آثاری به حج اشاره کرده است گفت: در آثار ناصرخسرو سفرنامه حجش که مکالمه او با یک حاجی است داریم که از یک حاجی سوال می کند وقتی که حج رفتی خواستی احرام ببندی دنیا را بر خود حرام کردی؟ حاجی گفت نه، گفت وقتی رفتی قربانی کنی نفس خود را به قربانگاه بردی؟ گفت نه، گفت وقت که رفتی عرفات به عرفان حق رسیدی؟ گفت نه، پرسید وقتی منا رفتی پای روی منیت خود گذاشتی؟ گفت نه. ناصر خسرو گفت ای حاجی تو به سیاحت رفته ای نه به زیارت. در آثار مولوی هم مباحث عرفانی درمورد حج وجود دارد. کتابی سلطان حسین تابنده دارد به نام «اسرار عرفانی و عبادی حج » که انتشارات حقیقت آن را منتشر کرده است. در کتابهای قدیمی هم در دیوان شاه نعمت اله ولی مباحثی درباره اسرار حج و رسائل عبادی مطرح است. من 108 رساله ایشان را جمع و منتشر کرده ام که یکی از رساله هایش همین اسرار حج و اسرار سلوک حج است. در فصوص الحکم فصل الابراهیمیه و در حکمت محمدیه می بینیم که به صورت غیر مستقیم به این اسرار عرفانی اشاره شده است. این پژوهشگر عرفان اسلامی در مورد اینکه چرا دیگر آثاری مانند «خسی در میقات» و یا «حج» شریعتی نوشته نمی شوند اظهارداشت: ایندو کتابهایی هستند که در دوره ای نوشته شده اند که از منظرایدئولوژیک مورد بررسی قرار گرفته اند. یعنی از متون عرفانی استفاده شده؛ آمدند در وادی ادبیات؛ منتها چون با ایدئولوژی همراه بودند و پشتوانه جهان بینی نداشتند آن زمان هم زمان سیطره ایدئولوژی و نه جهان بینی بود. در نتیجه این مسئله شورمندی ای در روح فرد ایجاد می کند. البته دکتر شریعتی استاد جامعه شناسی عرفانی هم است و از دانشگاه فرانسه فارغ التحصیل شده بود. اما تا گذر به معرفت شناسی نداشته باشیم تا شناختی از اسرار حج نداشته باشیم نمی توانیم رفتارهای حج را یاد دهیم یعنی بگوییم اینگونه رفتار کنید. رفتارهای حاجی ایدئولوژیک است ولی نگاه او به حج، و اسرار حج معرفت شناسانه است. این چنین است که می بینیم اکنون دوره این ایدئولوژیها گذشته است و دوره معرفت شناسی است به عبارتی دوره پست مدرن را داریم که می شود گفت به معنایی نقد مدرنیته و نقد ایدئولوژی است. یعنی با گذر از ایدئولوژی و رسیدن به جهان بینی معرفتی در مورد مثلا حج نویسندگان ما به دنبال این مبانی و مبادی عرفانی حج می گردند. صابری در مورد اینکه چه راز و رمز های عرفانی و چه اسراری در این عبادت الهی نهفته است گفت:در یک جمله مهمترین راز و رمز آن این است که حج ماکت سیر و سلوک آدمی به عنوان یک عارف است. همان چیزی که عطار از آن صحبت هفت شهر عشق را می کند. مولوی هم می گوید« هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم». در حج هفت شهر عشق را می بینیم. اولین آن منزل فقر و بیچارگی است. اینکه انسان چقدر دستش کوتاه است. «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَی اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ». در اولین منزل حاجی فقط باید یک لباس سفید بپوشد حتی دوخته نشده باشد. می بینیم که انسان هیچ چیزی ندارد و هیچ چیزی را با خود نمی برد. منزل دیگر منزل عشق است. سِر دیگری که می بنید پیمودن و سختی این راه سیر و سلوک الی الله است. سفر من الخلق الی الحق است که باید با عشق همراه باشد. عشق همان ولایت انسان کامل است. اگر عشق نباشد نفس هم کشته نمی شود. وی افزود: منزل سوم اسرار حج، منزل توحید است. در حج تمام توجه انسان رو به یک سمت است. در زمانهایی که حج نیست اینطوری نیست؛ حواسمان پراکنده است. اسیر توهمات و خیالات هستیم. ما در حجِ توحیدی فکر و زندگی و حرکت می کنیم در آئین مراقبه عرفانی که در زبان بودایی به آن «ذن» می گوییم یا آیین مدیتیشن، انسان باید به آن حسی که دارد توجه و تمرکز داشته باشد و تا بتواند آن چشم سومش که چشم بصیرت دلش است باز شود و عوالم دیگری را بتواند مشاهده کند. این منزل توحیدی یکسو و یکپارچگی نگری، به یک نقطه نگریستن و خدا را ملاحظه فرمودند اگر خدا را نمی بینی حداقل بدانی که او همه جا حاضر است و تو را دارد می بیند. این نویسنده و محقق ادامه داد: منزل دیگر، منزل زهد و توکل است. آنچه که در اسرار حج بسیار مهم است منزل زهد و توکل است. زهد بی تفاوتی به دنیاست. البته پا روی دنیا گذاشتن نیست و از بین بردن خیالات هم نیست. زهد درواقع بی تفاوتی نسبت به تمام مسائل دنیا است. خداوند را ولی و وکیل قرار دادن است که به دنبالش توکل می آید. یکی از اسرار حج وکیل گرفتن خدا است و اینطور هم نیست که یکی وکیل دیگری باشد و در زبان فقط بگوییم«حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر» وکالت دادن به خدا یعنی اینکه جان و مال من از آن خداست و من اصلا مالکیتی ندارم. صابری بیان کرد: یکی دیگر از اسرار حج منزل صبر است. صبر مقام عرفانی است. پیمودن این راه، بیابان و خشکی دارد. راه طول و درازی است. این صبر مقامی است که خداوند به حاجی و انسان سالک می دهد حتی در برابر گناهان باید صبر کرد. بر طاعت و بندگی هم باید صبر کرد یعنی آنقدر در خانه خدا را زد تا این در باز شود. ناله ها کرد دلشکسته و تن خسته اینجا می خرند. بازار خودنمایی آن جای دیگر است. صبر بر گناهان و بر طاعت و بندگی و صبر در بلا، یعنی ممکن است بلاهای زیادی بر سرت بیاید«عاشقم بر قهر و بر لطفت به جد/ ای عجب من عاشق این هردو ضد». وی افزود: یکی دیگر از اسرار حج، سِر فنا است. یعنی فانی شدن از خود و محو فی الله شدن. کسی که می خواهد حقبین شود و راه حق را در پیش بگیرد باید از آخرین تعلقش که خودش و خودیت و منیتش است بگذرد. عاشق بداند پرده ای که بین عاشق و معشوق است خودش است. باید از این مرحله بگذرد. قرآن می گوید «انّ الله اشترى من المؤمنين أنفسهم و أموالهم» به سِر این آیه راه ببرد. فانی و فنا شدن یکی دیگر از اسرار حج است. یعنی محو فی الله، شدن این است که در توحید افعالی، صفاتی، و ذاتی می توانیم همه افعال الهی را در افعال خودمان ببینیم. مثل عدل، ترحم، رحم و هم اینکه صفات خدا را در خودمان ببینیم. مثل صفت علم، قدرت و اراده الهی و همه چیز ما عین صفات الهی شود؛تا آدم به توحید ذاتی نائل شود. نویسنده «حدیث عشق» عنوان کرد: آخرین سِر، سر بقاءبالله است. یعنی حاجی از این فنای فی الله بر می گردد و در بقاءبالله آرام می گیرد. آنجاست که اصطلاحاً می گویند قرب نوافلی خداوند در او ظهور کرده است. لسانش می شود لسان الله، چشمش، عین الله، می شود. ولی طی کردن این سفر بسیار سخت است. به طوریکه امام صادق در سفر حجش فرمود حاجی کم است ولی زوزه کن زیاد است. از پی بردن به این اسرار الهی متوجه می شویم که عبادت حج را به جا آوردن بسیار سخت است. صابری در مورد اینکه چه نسبتی میان اثرات عرفانی حج با آثار سیاسی و اجتماعی آن وجود دارد تصریح کرد: از لحاظ اجتماعی و سیاسی ، حج وحدت مسلمین و قلوبشان را شامل می شود. حج بزرگترین عبادت سیاسی و اجتماعی است. مسلمین متوجه می شوند که باید اختلافات را کنار بگذارند.دین باید دیانت و قدوسیت الهی برای رسیدن به خداوند و قرب الهی باشد. حتی اعمال شریعت و طریقت برای رسیدن به حقیقت است نه برای حفظ قدرت و سیاست. حاجی این را بسیار خوب درک می کند یعنی به یک معنا اگر حکومتی هم تشکیل می دهیم حکومت دینی باشد یعنی حکومتی در خدمت دین باشد و رنگ و صبغه کاملا دینی داشته باشد. نه دین حکومتی مثل داعش که داعیه خلافت سرداده و در این راه هر جنایتی را هم می کند. مسلمین در حج پی می برند که این تلاشهای مذبوحانه و بیهوده که دین را ابزار قدرت قرار داده باید از بین برود. این استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: نکته مهم این است که مسلمانان اختلافاتشان را کنار بگذارند و بر سه اصل مشترک خود یعنی توحید، نبوت و معاد جمع شوند. گویندگان اشهدان لا اله الا الله در همه جای جهان جزو مسلمین جهان هستند. هر چه اختلاف بیشتر شود مسلمین بیشتر ضرر می کنند. یکی دیگر از اثرات اجتماعی حج همنشینی و مجالست با عالمان و حکیمان دینی است. این همنشینی راه تعلیم و تربیت و پرورش روح را باز می کند. باب تزکیه و تهذیب، باب وحدت در جمع و باب انسان شدن و نزدیک شدن به آن حقیقت را. به آن حقیقت انسانی و خدایی را در نظر گرفتن و همه رو توجه کردن را به مسلمانهای جهان یاد می دهد. باید این اصول مشترک را داشته باشند و روی اختلافات پا بگذاریم و نه انگشت بگذاریم. یعنی عیوب خود را ببینیم نه عیوب دیگران را. که این مسئله از بزرگترین محاسن حج است یعنی انسان سلطه بر نفس پیدا می کند.
۱۳۹۳/۶/۲۳ - ۱۶:۰۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
اعلام برنامه آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی در سال تحصیلی جدید
دین و اندیشه اندیشکده ها اعلام برنامه آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی در سال تحصیلی جدید برنامه آموزشی سال تحصیلی 94-93 مجمع عالی حکمت اسلامی اعلام شد که دراین دوره دروسی مانند بدایة الحکمة نهایة الحکمه جلدهای مختلف اسفار شرح اصول کافی شرح چهل حدیث امام خمینی ره الهیات شفا وقران چگونه جمع آوری شد؟
قران چگونه جمع آوری شد در باره این که قرآن از چه زمان به این صورت جمع آوری شده سه نظر وجود دارد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالاتی که در خصوص جمع آور ی قرآن مطرح است اینکه آیا اولین بار که قرآن نوشته و به صورت کتاب در آمد به همین صورتتوصیه های آیت الله نوری همدانی به ائمه جمعه
توصیه های آیت الله نوری همدانی به ائمه جمعه امام در تبلیغات خود توانستند مردم را بیدار کنند و مردم استبداد زده و استعمار زده را هوشیار و آماده کرد که این کار پیامبران است که در گام اول مردم را بیدار میکردند و در گام بعدی به سراغ فرعونها و نمرودها میرفتند به این مطلب امتیازامام جمعه قوچان: آقانجفی قوچانی برگ زرین این خطه است
جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۰ امام جمعه قوچان گفت آقانجفی قوچانی به منزله برگ زرین این خطه است که زهد تقوا سادهزیستی و تهذیب نفس ایشان در کنار افتخارات علمی موجب مانایی او شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان شمالی حجتالاسلام سیدمحمد کاظم طباطباییاوراق وقف جمعی بازتاب مناسبی در کشور و خارج از کشور داشته است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها اوراق وقف جمعی بازتاب مناسبی در کشور و خارج از کشور داشته است معاون حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای طرح وقف جمعی را موفقیتآمیز دانست و گفت موضوع اوراق وقف جمعی بازتاب بسیار خوبی در کشور و خارج از کشور داشته است به گزارش خبرگزاریروزشمار تاریخ از راندهشدن شاه قاجار تا درگذشت اولین امام جمعه تهران
روزشمار تاریخاز راندهشدن شاه قاجار تا درگذشت اولین امام جمعه تهرانانتشار روزنامه "نسیم شمال" درگذشت آیتاللَّه "سید محمود طالقانی" تصویب قانون اساسی مشروطیت ایران آغاز نبرد "مازوری" میان آلمان و روسیه در جنگ جهانی اول و انتقال پادشاه مخلوع قاجار بهپیام تبریک مجمع جهانی تقریب مذاهب به مناسبت پیروزی غزه
دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۰ مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پیامی به مناسبت پیروزی مقاومت فلسطین در غزه از رهبران کشورهای عربی و اسلامی خواست که به سرعت نقش پیشتازانه خود را برای بازسازی مکانهای تخریب شده به دست صهیونیسم تجاوزگر ایفا کنند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری داراهکار عملی جمع بین نماز شب و فراگیری تحصیلی در روز چگونه میسور است
دین و اندیشه آیت الله جوادی آملی پاسخ داد راهکار عملی جمع بین نماز شب و فراگیری تحصیلی در روز چگونه میسور است حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب تسیم اندیشه می نویسد اگر شبها براي نماز شب بلند شويم روز دچار كسالت مي شويم و مسائل تحصيلي ما لطمه مي بيند برنامه هاي خوامام جمعه بجنورد:سیره عالمان دین نقشه راه تکامل بشری است
پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۵ امام جمعه بجنورد گفت سیره عالمان دین نقشه راه تکامل بشری است و باید در جامعه ساری و جاری باشد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان شمالی حجتالاسلام ابوالقاسم یعقوبی در همایش ملی بزرگداشت آقانجفی قوچانی در خراسان شمالی اظهار کآقامیری: طلاب استان تهران کفاف جمعیت را نمیدهد
چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۲ مدیر حوزههای علمیه خواهران استان تهران گفت ما برای رفع مشکلات طلاب باید به منابعی که در دسترس داریم توجه کنیم و از آنها بهره کافی ببریم تا بتوانیم طلاب را برای ترویج مفاهیم دینی تربیت کنیم به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران800 امام جمعه در کشور داریم
چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۰ رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت نماز جمعه یکی از نهادهای پرتلاش و تاثیرگذار در جامعه است به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان حجتالاسلام سیدرضا تقوی در گردهمائی ائمه جمعه سراسر کشور که در مجتمع امام رضابررسی اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر در مجمع تشخیص/ تمام هزینه های ترک اعتیاد بیمه می شود
بررسی اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر در مجمع تشخیص تمام هزینه های ترک اعتیاد بیمه می شود جامعه > آسیبها - جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام روز پانزدهم شهریورماه به ریاست آیتالله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد و به بررسی اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر اختصاص داشت به گزارش خبررئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران بانک مرکزی بر تمام بانکها نظارت دارد
رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگارانبانک مرکزی بر تمام بانکها نظارت داردرئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد که بانک مرکزی بر فعالیت تمام بانکها نظارت دارد به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ولیالله سیف در حاشیه بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به کاهش نرخ تورم اظهارمهمترین اخبار رسانههای مجازی کشور سنگ تمام کاربران اینترنت برای رهبر انقلاب/ تجمع ۵ نفری سلطنتطلبها/ عجیب
مهمترین اخبار رسانههای مجازی کشورسنگ تمام کاربران اینترنت برای رهبر انقلاب تجمع ۵ نفری سلطنتطلبها عجیبترین روشهای همبستگی با غزه قصاب داعش در لبنانارادت مردم ایران به رهبر انقلاب تجمع ۵ نفری سلطنتطلبها عجیبترین روشهای همبستگی با غزه و قصاب داعش در لبنان از مهمترینمطالعات اجرای طرح جمع آوری آب های سطحی 31 شهر گیلان به اتمام رسید
استانها شمال گیلان شعبانپور مطالعات اجرای طرح جمع آوری آب های سطحی 31 شهر گیلان به اتمام رسید رشت – خبرگزاری مهر معاون عمرانی استاندار گیلان از اتمام مطالعات اجرای طرح جمع آوری آب های سطحی 31 شهر استان خبر داد به گزارش خبرنگار مهر حجت شعبانپور عصر شنبه در نشست بررسیامام جمعه سردشت زیدون: رژیم صهیونیست با تمام قوا در مقابل مردم غزه شکست خورد
امام جمعه سردشت زیدون رژیم صهیونیست با تمام قوا در مقابل مردم غزه شکست خوردامام جمعه سردشت زیدون گفت رژیم غاصب صهیونیست با تمام تجهیزات و امکانات در مقابل مردم غزه شکست خورد به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان حجتالاسلام سید ابراهیم قائمی در خطبههای نماز جمعه این هفته شهر سردشتامام جمعه جوادآباد: شهدا تمام هستی خود را برای حفظ و احیای اسلام سرمایهگذاری کردند
امام جمعه جوادآباد شهدا تمام هستی خود را برای حفظ و احیای اسلام سرمایهگذاری کردندامام جمعه جوادآباد گفت شهدا انقلاب اسلامی تمام هستی خود را برای حفظ و احیای اسلام سرمایهگذاری و هزینه کردند به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران شهدای انقلاب اسلامی با بهرهگیری از آیات ای-