محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843724804
حقیقت با خطی نامیرا در جوهر روح نوشته شده است/ اسلام مرکز وحدت متعالی ادیان
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > اندیشمندان مروری بر اندیشه های فریتهوف شوان؛
حقیقت با خطی نامیرا در جوهر روح نوشته شده است/ اسلام مرکز وحدت متعالی ادیان
خبرگزاری مهر ـ گروه دین اندیشه: شوان یکی از نامدارترین نمایندگان مکتب حکمت خالده است و فیلسوفی است که در راستای گرایش متافیزیکی شانکارا و افلاطون از صاحب نظران به شمار می آید. بیشتر آثار وی با موضوع متافیزیک و معنویت نژادی نوشته شده است. علاقه به موضوعات اسلامی در آثار اوکه در باب اصول اعتقادات آغاز میشد: "وحدت متعالی ادیان" نام گرفت که در آن اسلام در مدلی مرکزی به تصویر کشیده می شود.
فریتهوف شوان با اصالتی آلمانی در 1907 ميلادی در شهر بازل سوئیس متولد شد. پس از مرگ پدرش با مادرش به فراسه رفت و تابعیت فرانسه را برگزید. تحصیل و زندگی او در دو فرهنگ آلمان و فرانسه سبب شد بر این دو زبان تسلط پیدا کند. وی از دوره جوانی که در جستجوی حقیقت متافیزیکی بود، به خواندن کتابهای مقدس ادیان الهی ازجمله قرآن، اوپانیشادها و بهاگاوداگیتا گرایش پیدا کرد. در مدت زمانی که در مولهاوزن زندگی میکرد، با آثار فیلسوف و شرقشناس فرانسوی، رنه گنون، آشنا شد و این آشنایی، کشف و شهودهای عقلی وی را قوت بخشید و پشتوانهای برای اصول متافیزیکی ای که در جستجویشان بود، فراهم آورد. شوان در 1935 میلادی از الجزایر و مراکش بازدید کرد و در 1938 میلادی پس از بیست سال مکاتبه با رنه گنون دیدار کرد. سپس در راه سفر هند از شروع جنگ جهانی دوم مطلع شد. در جنگ جهانی دوم در ارتش فرانسه به عنوان سرباز خدمت کرد و پس از اسیر شدن توسط نیروهای آلمان از قصد آلمانها در رابطه با اسرای آلمانی تبار با خبر شد و از زندان گریخت سپس با کسب ملیت سوییسی، چهل سال در آن کشور زیست. شوان در اين ايام، تأليفات مهمی ارائه داد، از جمله "وحدت متعالی اديان" که در زمره معروف ترين آثار شوان است. در سالهای 1959 و نيز 1963 میلادی همراه همسرش به آمريکا رفت تا از قبايل سرخ پوستان ديدار کند در این حین به عضويت قبيله سو درآمدند و مدتها در ميان آنان زندگی کردند. عضویت در قبیله سو و اجرای آئین های آن توسط شوان باعث انتقاد «مارک سدویک» انگلیسی استاد سابق دانشگاه آمریکایی قاهره شد و تحقیقات وی با زمینه انتقاد از شوان در غالب کتابی با عنوان "بر ضد جهان مدرن: سنتگرایی و تاریخ پنهان فکری سده بیستم" در سال 2004 میلادی منتشر شد. بعد از انتشار کتاب وی برخی مدارک را پس از مرگ شوان علیه او به دادگاه ارائه داد. قائله به پا شده توسط سدویک توسط پیروان و وکلای مریمیه و طرفداران شوان مسکوت ماند. فریتهوف شوان در مه 1998 میلادی درگذشت. شوان یکی از نامدارترین نمایندگان مکتب حکمت خالده است و فیلسوفی است که در راستای گرایش متافیزیکی شانکارا و افلاطون از صاحب نظران به شمار می آید. بیشتر آثار وی با موضوع متافیزیک و معنویت نژادی نوشته شده است. علاقه به موضوعات اسلامی در آثار برجسته شوان پس از جنگ جهانی دوم تداوم یافت و نخستین کتاب مهم اوکه در باب اصول اعتقادات آغاز میشد: "وحدت متعالی ادیان" نام گرفت که در آن اسلام در مدلی مرکزی به تصویر کشیده می شود. بر اساس اعتقادات و آثار شوان، این دین جاویدان است که وحدت درونی ادیان را تشکیل میدهد؛ نخست بازشناختن آنچه تجلی مستقیم الهی است و سپس تمرکز اتحاد بخش بر سمبول متجلیکننده حقیقت الهی. خداوند در قرآن کریم میفرمایند: «ولله السماء الحسنی فادعوه بها» و «ایاً ما تدعوا فله الاسما الحسنی». براساس تعالیم شووان، تعبیراین دو آیه این است که هر دینی تجلی یکی از نامهای الهی است و اینکه هر کدام را بخوانید تفاوتی ندارد زیرا که هر کدام از اسما حسنای او هستند. تی. اس. الیوت درباره "کتاب وحدت متعالی ادیان" شوان می نویسد: «این کتاب در زمینه مطالعه تطبیقی دین های شرقی و غربی، کار تحسین برانگیزی است». رنه گنون، فیلسوف فرانسوی و آناندا کوماراسوامی، شرقشناس، دیدگاه سنتباوری یا جاودانگرایی را در آغاز قرن بیستم مطرح کردند که اساس این دیدگاه برگرفته از آموزههای ساناتانا دارما در حکمت هندوست. این نظریه را اکهارت و افلاطون در دنیای مسیحی و مغرب زمین مدوّن کردند که در اسلام نیز به شکل عرفان و تصوف یافت میشود. دو کتاب دیگر او "چشم دل" و "چشماندازهای روحانی و واقعیات انسانی" نیز به همان صورت، عمیقاً با مضامین اسلامی مرتبط بوده و در واقع بخشهایی از این دو کتاب به طور ویژه به اسلام و تصوف اختصاص یافته است. صرف نظر از آثاری که مستقیماً به اسلام پرداختهاند، تقریباً در تمام کتابهای بعدی شوان هم این موضوع، دستمایه اصلی او بوده است. آثاری همچون «باطنی گری به مثابه اصل و راه» که خلاصهای از تعالیم شوان است و با فصلی به نام «تصوف» خاتمه مییابد و «رویکردهایی به پدیده دینی» که مفصل ترین بخش آن به اسلام اختصاص یافته. سيد حسين نصر پس از مرگ شوان دربارهاش نوشت: «اكنون كه فريتيوف شوان اين ساحت خاكی را ترک گفته و بر همه روشن شده است كه نام اسلامی وی شيخ عيسی نورالدين احمد شاذلی علوی مريمی بوده، تبيين ارتباط با او سنّت اسلامی امری مهم می نمايد، سنتی كه وی به عنوان مرشد معنوی شاخهای از مهم ترين طريقتهای تصوف كه پس از قرون اوليه تاريخ اسلام تبلور يافت، به خدمت مشغول بود». شوان در آثارش معتقد است یکی از کلیدها برای درک طبیعت حقیقی سرنوشت نهایی ما این واقعیت است که اشیا زمینی هرگز متناسب با برد واقعی عقل ما نیستند. این عقل برای مطلق ساخته شده است، یا اصلا وجود ندارد، در میان عقول این عالم تنها روح انسان است که توانایی ابژکتیویه را دارد، این به همراه می آورد یا ثابت می کند که تنها مطلق است که به عقل ما امکان می دهد تا تماماً بتواند آنچه را که نمی تواند، یا به تمامی آنچه را که هست باشد. اگر مطلق را ثابت کردن لازم یا مفید بود، مشخصه ابژکتیو و و رای شخصی عقل انسانی به عنوان گواه کفایت می کرد، چون این عقل اثر انکارناپذیر اصلی نخستین است که کاملا روحانی است که مرکزی است در بر گیرنده همه چیز ذاتی که در عین حال ورای همه تعینات و تشبیه است ولی در ذات همه چیز حضور دارد. چرا که هستی جمله چیزها تجلی ذات این اصل روحانی است. «حقیقت تام با خطی نامیرا در خود جوهر روح ما نوشته شده». از دیدگاه شوان اراده امتداد عقل یا مکمل آن است و موضوعاتی که اراده معمولاً در پیش می گیرد، یا زندگی بر آن تحمیل میکند، مادون وسع تام آن می ماند؛ تنها «بعد الهی» است که پاسخگوی تشنگی اراده و عشق ما برای پُری میباشد. آنچه ارادهٔ ما را انسانی و آزاد میسازد این واقعیت است که اراده ما متناسب با خداوند است؛ تنها در خداوند است که آن (اراده) از تمام قیود، و از هر چه طبیعتش را محدود میکند، آزاد میگردد». از دیدگاه شوان «عملکرد اساسی عقل انسانی تمییز بین واقعی و موهومی و یا بین مانا و گذرا است و تصریح کرده است: عملکرد اساسی اراده تمسک به مانا یا واقعی است. این تمییز و این تمسک لب تمام معنویات میباشد؛ وقتی به حد اعلای خود گرفته شوند و یا به محض ترین جوهر خود برگردانده شوند، این دو در هر میراث روحانی بزرگ انسانی، کلیت زیربنایی آن را تشکیل میدهند، این کلیت زیربنایی را میتوان دین جاویدان (Religio Perennis) نامید. به این است و نه چیز دیگر که حکما پایبندند، البته ضرورتاً بر پایهٔ عناصری صوری که از طرف خداوند تشریع شدهاند».
۱۳۹۳/۶/۱۹ - ۰۸:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
حکومت واحد جهانی از منظر ادیان و اسلام
حکومت واحد جهانی از منظر ادیان و اسلاماصولاً رسیدن به نجات و کمال و عدالت فراگیر بدون یک نظام واحد همگرا و یکسان دشوار بلکه چه بسا ناممکن میباشد از همین روی ادیانی که خواهان موارد فوق هستند به دنبال یک نظم واحد و یک حکومت واحد جهانی هستند بخش اول چکیده این مقاله بر آن است تمرکز مطالعات اسلامی دانشگاه فلوریدا افتتاح می شود
دین و اندیشه مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه فلوریدا افتتاح می شود با توجه به ضرورت درک اسلام معاصر دانشگاه فلوریدا تصمیم گرفته است در پاسخ به چنین نیازی یک مرکز مطالعات اسلامی تأسیس کند به گزارش خبرگزاری مهر ترجی استبو استادیار مرکز مطالعات آفریقایی و دپارتمان دین گفت تأسیس مرکزعلمای اسلام آرامش و وحدت را به جهان اسلام ارزانی کنند
سهشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۰ آیتالله مکارمشیرازی گفت علما باید مباحث علمی خود را مطرح و با درک متقابل آرامش و وحدت را به جهان اسلام ارزانی کنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار با شیخ احمد محمود الکریمه استاد دانشگاه الازنهمين دور گفتگوي اسلامي ـ مسيحي/ تصور درست از ملزومات گفتگوی اديان
دین و اندیشه نهمين دور گفتگوي اسلامي ـ مسيحي تصور درست از ملزومات گفتگوی اديان اسقف اعظم پياتيگورسكي و چركسكي فئوفلاكت در نهمين دور گفتگوي اسلامي ـ مسيحي گفت براي شكل دادن الگوي گفتگوي بين اديان بايد تصور درست از هم داشته باشيم و تجربهي ديني هم را بشناسيم و بعد از آن تلاش كنمسجد مرکز تمدن سازی و شکل دهی به جامعه است/ از معماری اسلامی در جهت احیای بافت ناسازگار کنونی استفاده کنیم
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله اراکی در اجلاس روز جهانی مسجد مسجد مرکز تمدن سازی و شکل دهی به جامعه است از معماری اسلامی در جهت احیای بافت ناسازگار کنونی استفاده کنیم دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه می توانیم از معماری اسلامی در جهت ترمینهمین دور نشست دینی مرکز گفتوگوی ادیان با کلیسای ارتدوکس روسیه برگزار شد
سهشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۰ نهمین دور نشست دینی مرکز گفتوگوی ادیان با کلیسای ارتدوکس روسیه به مدت دو روز در روزهای سوم و چهارم شهریور ماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نهمین دور گفتگوی اسلامی مسیدیدگاه اسلام به زن فراجنسیتی است/ ادیان دیگر زن را در مرتبه پایین تری از مرد قرار می دهند
دین و اندیشه یک محقق دیدگاه اسلام به زن فراجنسیتی است ادیان دیگر زن را در مرتبه پایین تری از مرد قرار می دهند یک محقق در نشست زن و جنسیت مؤنث در سیره نبوی و مبانی قرآنی آن گفت در آیات قرآن اشارات بسیاری به زن و جنسیت مؤنث شده است یکی از نخستین و مهمترین آیات آیه نخست سورهمسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه روحالله استان مرکزی: تضعیف ارزشهای دینی هدف دشمنان در تقابل با نظام اسلامی ا
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه روحالله استان مرکزی تضعیف ارزشهای دینی هدف دشمنان در تقابل با نظام اسلامی استمسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه روحالله استان مرکزی گفت تضعیف ارزشهای دینی هدف اصلی دشمنان در تقابل با نظام اسلامی است به گزارش خبرگزاری فارس از اراک حجتالاسلام محروحانی لبنانی: ایران محور وحدت جهان اسلام است
روحانی لبنانی ایران محور وحدت جهان اسلام است تهران- ایرنا- محمد عبدالعال از ائمه جماعات جنوب لبنان با اشاره به اهمیت وحدت امت اسلامی به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر تقویت مقاومت فلسطین جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را محوری خواند عبدالعال در حاشیه برگزاری هممدیر بینالملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی: وحدت تنها راه شکست تکفیریهاست
مدیر بینالملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی وحدت تنها راه شکست تکفیریهاستمدیر بین الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با تاکید بر اینکه تکفیریها با روش اختلاف افکنی استکبار پا به عرصه گذاشتهاند گفت اتحاد مسلمانان تنها راه شکست تروریستهای تکفیری است به گزارش خبرگزاجرای اصطلاحنامه ادیان در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی
اجرای اصطلاحنامه ادیان در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه اصطلاح نامههای مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی از آخرین وضعیت پروژه اصطلاح نامه ادیان خبر داد به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایسکا حجت الاسلام حسن زاده مدیر گروه اصطلاحنامههای مرکز اطلاحجتالاسلام سعید بهشتی در گفتوگوی مشروح با فارس: ملاصدرا بین فلسفه و عرفان آشتی برقرار کرد/ وضعیت فلسفه اسلام
حجتالاسلام سعید بهشتی در گفتوگوی مشروح با فارس ملاصدرا بین فلسفه و عرفان آشتی برقرار کرد وضعیت فلسفه اسلامی نامطلوب است تلفیق ۴ روش فکری اسلامی در حکمت متعالیهمدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی میگوید حکمت متعالیه با ابن سینا آغاز شده اما با صدرا تممدیر گروه ادیان مرکز مطالعات اسلامی اصفهان: پیام دین اسلام برای جهانیان صلح، آرامش و دوستی است
مدیر گروه ادیان مرکز مطالعات اسلامی اصفهان پیام دین اسلام برای جهانیان صلح آرامش و دوستی استمدیر گروه ادیان مرکز مطالعات اسلامی اصفهان گفت هیچ دین توحیدی اجازه قتل و غارت و تجاوز به پیروان خود نداده است و پیام پیامبر اسلام برای همه عدالت صلح و دوستی بوده است و این مسأله در آیاپیام ابراهیمیترکمان به رئیس شورای پاپی گفتوگوی ادیان: اقدامات داعش در تضاد آشکار با جوهر اسلام است
پیام ابراهیمیترکمان به رئیس شورای پاپی گفتوگوی ادیان اقدامات داعش در تضاد آشکار با جوهر اسلام استرئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیامی به رئیس شورای پاپی گفتوگوی ادیان با بیان اینکه دیانت راستین میتواند بانی عدالت و صلح برای بشریت باشد تأکید کرد ادیان آسمانی از اقدامامضای تفاهم نامهی همکاری بین معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۹ طی مراسمی در دانشگاه مذاهب اسلامی در تهران تفاهمنامهی همکاری میان معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی امضاء شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این مراسم الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهرو و آیتامروز در دانشگاه مذاهب اسلامی صورت گرفت امضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات
امروز در دانشگاه مذاهب اسلامی صورت گرفتامضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات مجلسمراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات مجلس در دانشگاه مذاهب اسلامی صورت گرفت به گزارش خبرنگار حوزه دولت که امروز دوشنبه دوم شهریمدیرکل امور بانوان استانداری کردستان: تهاجم فرهنگی روح دختران جامعه اسلامی را زنده به گور میکند
مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان تهاجم فرهنگی روح دختران جامعه اسلامی را زنده به گور میکندمدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان گفت قبل از اسلام جسم دختران زنده به گور میشد اما امروزه با تهاجم فرهنگی دشمن روح دختران و زنان جامعه ما زنده به گور میشود به گزارش خبر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها