واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
نهمين دور گفتگوي اسلامي ـ مسيحي/ تصور درست از ملزومات گفتگوی اديان
اسقف اعظم پياتيگورسكي و چركسكي فئوفلاكت، در نهمين دور گفتگوي اسلامي ـ مسيحي گفت: براي شكل دادن الگوي گفتگوي بين اديان، بايد تصور درست از هم داشته باشيم و تجربهي ديني هم را بشناسيم و بعد از آن تلاش كنيم تا به درك درستي از هم برسيم.
به گزارش خبرگزاری مهر، اسقف اعظم پياتيگورسكي و چركسكي فئوفلاكت، پيش از ظهر امروز در نهمين دور گفتگوي مركز گفتگوي اديان و تمدنهاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و كليساي ارتدكس روسيه با عنوان "راهكارهاي دستيابي به فهم مشترك بين اسلام و مسيحيت" با بيان اينكه به دليل توسعهدادن دوره گفتگوهاي اسلام و مسيحيت ارتدكس، به درك متقابلي دست يافتهايم، گفت: افراطگرايي و تروريسم امروز منطقه، باعث بروز جنگ و فجايع انساني بسياري است كه متأسفانه مردم غير نظامي را درگير خود كرده و قربانيانش را از مسلمانان و مسيحيان بيگناه ميگيرد. وي ادامه داد: گفتگوي بين اديان از قبل وجود داشته و يك تجربهي زندگي بشري بوده است. پيش از اين مردم با معاشرتهاي خود، ارتباط با ديگر اديان پيدا ميكردند، اما امروزه اين روند بايد شكل بالاتري بگيرد و رهبران ديني دنيا، با ابراز همدردي خودن از اعتبارشان براي پايان دادن به اين خشونتها استفاده كنند. اين اسقف روس در ادامهي سخنان خود با تبيين معناي شهادت در مسيحيت ارتدكس، اظهار كرد: شهادت در مسيحيت به اين معناست كه كسي با قرباني دادن خود براي مردم، شهادت ميدهد كه بايد به سمت نيكيها حركت كند. مسيح و 11 حواري از حواريون مسيح، نخستين شهداي مسيحيت هستند. وي در ادامه با گفتن اينكه درك شهادت يك توفيق است، به بيان دو تعريف متفاوت از معناي شهادت در آثار اسلامي پرداخت و گفت: در كتابهاي راغب اصفهاني و محمود زمخشري، تعاريف متفاوتي از شهادت بيان شده است، اينكه كسي خبري را از غيب كه ديگران در آن حاضر نبودند، بيان كند و اينكه كسي در راه وطن و دين خود كشته شود. بر همین اساس، بين مسيحيت و اسلام در معناي شهادت تفاوت وجود دارد؛ اما نكتهي اشتراك معني شهادت در اسلام و مسيحيت، در انگيزهي دفاع از دين است. اسقف اعظم پياتيگورسكي و چركسكي در ادامهي سخنان خود با اشاره به الزام گفتگوي ميان اديان در عصر جهاني شدن، گفت: براي شكل دادن الگوي گفتگوي بين اديان، وظيفهي رهبران ديني، يافتن مخرج مشترك و پارادايمهاي كليدي شخصي است تا بر اساس آن گفتگوهاي بين اديان شكل بگيرد. وي در پايان سخنان خود تأكيد كرد: براي تحقق چنين الگويي بايد تصور درست از هم داشته باشيم و تجربهي ديني هم را بشناسيم و بعد از آن تلاش كنيم تا به درك درستي از هم برسيم. نهمين دور گفتگوي اسلامي ـ مسيحي، توسط مركز گفتگوي اديان و تمدنهاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و كليساي ارتدكس روسيه، با حضور انديشمندان مسلمان از طرف جمهوري اسلامي ايران و متفكران مسيحي از كشور روسيه، با عنوان اصلي "راهكارهاي دستيابي به فهم مشترك بين اسلام و مسيحيت" پيش از ظهر امروز در حسينيه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي آغاز شد و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.
۱۳۹۳/۶/۳ - ۱۵:۵۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]