محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827453486
هایدگر متافیزیک را به عنوان پرسش حقیقی مطرح می کند/ چرا هایدگر نظرگاه خاصی به متافیزیک داشته است؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
هایدگر متافیزیک را به عنوان پرسش حقیقی مطرح می کند/ چرا هایدگر نظرگاه خاصی به متافیزیک داشته است؟
یک مدرس فلسفه درباره متافیزیک از نظرگاه هایدگر گفت: به طور کلی فلاسفه یا متافیزیک را رد می کنند یا آنرا تأیید می کنند ولی پرسش هایدگر از متافیزیک به دنبال اثبات یا ابطال آن نیست، بلکه پرسش او متفکرانه است و فلسفه را به عنوان پرسش حقیقی مطرح می کند.
به گزارش خبرنگار مهر، کلاس «متافیزیک از نظرگاه مارتین هیدگر» با تدریس حسن رحمانی از سری دورههای آموزشی و کارگاههای پژوهشی بنیاد حکمی و فلسفی احمد فردید عصر دیروز دوشنبه 17 شهریور در محل این بنیاد برگزار شد. رحمانی در این جلسه گفت: متافیزیک بخشی از فلسفه است. در فلسفه اسلامی به آن الهیات یا مابعدالطبیعه یا علم الهی هم می گویند. کسی که می خواهد فلسفه بخواند باید متافیزیک را هم یاد بگیرد. معمولا ابتدای فلسفه منطق می خوانند و بعدش می آیند مابعدالطبیعه می خوانند. متافیزیک شعبه ای از شاخه های علوم فلسفی است. هایدگر متافیزیک را به عنوان دیسیپلین فلسفی و کلاس درسی نگاه نمی کند. یکسری مسائل را فلاسفه در گذشته گفته اند و از دو هزار و اندی سال پیش گردآوری شده و به عنوان متافیزیک نام گرفته است. اما چرا هایدگر نظرگاه خاصی به متافیزیک داشته؟ این موضوع را از متونی که هایدگر به زبان اصلی در این زمینه مطرح کرده بحث می کنیم. وی افزود: پرسش هایدگر از متافیزیک، پرسش اصلی اوست. تفکر هایدگر در این خلاصه می شود که متافیزیک چیست؟ چگونه این پرسش برای هایدگر به وجود آمده؟ به طور کلی فلاسفه یا متافیزیک را رد می کنند یا آنرا تأیید می کنند. ولی پرسش هایدگر از متافیزیک به دنبال اثبات یا ابطال آن نیست. پرسش متفکرانه است. فلسفه را به عنوان پرسش مطرح می کند. این پرسش فلسفی شک و تردید کردن درباره چیزی نیست بلکه از متافیزیک باید پرسش کرد یعنی این پرسش را جدی بگیریم. اگر جدی نگیریم از این حیث است که نه زیر پایش خالی شده بلکه متافیزیک را بسیار جدی گرفته ایم. هایدگر اساس تاریخ غرب، و هم تفکر و کل تاریخ را متافیزیک می نامد. تفکر هایدگر طرح و تفسیر و بیان دقایق این پرسش است که سیری داشته است. حالا می خواهیم از خودمان بپرسیم متافیزیک هایدگر چیست؟ متنی را که انتخاب کرده ام بخشی از آنرا به عنوان جلد 29 و 30 مجموعه آثار هایدگر ثبت شده درس مفاهیم اساسی متافیزیک است. این مدرس فلسفه ادامه داد: این کتاب طرز تلقی هایدگر از فلسفه و متافیزیک را می گوید. هایدگر فلسفه و متافیزیک را به یک معنا می گیرد، می گوید فلسفه، علم نیست؛ بلکه بالاتر از آن است. علم را باید به فلسفه و نه اینکه فلسفه را به علم ارجاع داد. متافیزیک، آن پرسش حقیقی و بنیادین است. فلسفه بدون این پرسش بی معناست. خواندن آراء و نظرات فیلسوفان، فلسفه ورزی نیست و یک فضل و دانشی است که می تواند خواننده از آن در مجلسی داد سخن دهد ولی فلسفه، فلسفیدن است یا به زبان عربی تفلسف است. رحمانی یادآورشد: هایدگر می گوید اینطور نیست که باید فلسفه به مقام علم برسد و مانند ریاضیات یقین ریاضی حاصل شود و سرمشق فلسفه قرار گیرد. هایدگر می گوید اینکه فلسفه بیاید برای ما جهان بینی درست کند این هم منافی فلسفه است. فلسفه حقیقی دنبال ساختن جهان بینی نیست. جهان بینی برای هایدگر وقتی می آید که تاریخ متافیزیک تمام شود. نیچه پایان سیر متافیزیک فلسفه یونانی است. هایدگر می گوید فلسفه با دین و هنر هم قابل مقایسه نیست ولی ایندو در مقام فلسفه می توانند باشند. هایدگر اصل فلسفه را متافیزیک می گیرد. می گوید نمی توان با نگاه به خورشید نور خورشید را شناخت بلکه از عکس آن می توان شناختی از آن حاصل کرد متافیزیک هم همین طور است. اینکه خود فلسفه را بشناسیم به تاریخ فلسفه نگاه کنیم بعد می گوید نه، شناخت فلسفه بنام متافیزیک، بحث تاریخ فلسفه کمکی به ما نمی کند که بفهمیم متافیزیک چیست. وقتی سراغ تاریخ فلسفه و عقاید می رویم با تاریخ عقاید روبرو هستیم و با پرسش حقیقی روبرو نمی شویم. پرسش فلسفی نظر به کل دارد دوم اینکه احساس یا حالی است که باید با آن همراه شود. فلسفه حقیقی باید از عمق وجود انسان نشأت بگیرد. هر امری که از کنه وجود انسان برخاسته باشد باید از این «حال» سرچشمه گرفته باشد از اینرو شعر و هنر و دین در مقام فلسفه هستند. وی افزود: هایدگر نقل قولی می کند از نوالیس شاعر رومانتیک قرن هجدهم آلمانی که می گوید: «فلسفه در حقیقت دلتنگی خوب و بد است این کششی یا سائقه ای است که انسان می خواهد همه جا در خانه(وطن) باشد.» اختلاف شعر با فلسفه در این است شعر دنبال درک کردن نیست اما سرو کار فلسفه با مفاهیم است. فلسفه برخاسته از فهمیدن است. آن تأثر قلبی باید در انسان به وجود آید. فلسفه باید از «حال» برخاسته باشد و نظرش به کل باشد. فلسفه وقتی است که تفکر فلسفی یا فلسفیدن یا تفلسف آغاز می شود. در این کتاب در مورد«حال» 120 صفحه صحبت کرده است. به عنوان یکی از احوالاتی که بشر مدرن این حالات را دارد به عنوان ملال. این مدرسه فلسفه یادآورشد: انسان وقتی مطلبی او را بگیرد (تأثیر روی او داشته باشد) آن «حال» برای او پدید می آید و هایدگر از روی پدیدارشناسانه و به صورت مداقانه روی این «حال» بحث می کند. هر امری که با کنه وجود انسان و با جان انسان سرو کار دارد؛ همان با «حال» انسان سرو کار دارد. «حال» لازمه فلسفه است ولی علتش نیست. هر تفکر فلسفی حقیقی باید «حال» داشته باشد و هر حالی برای فلسفه متفاوت است. هایدگر حال ارسطو را تعجب کردن یا حیرت کردن می داند البته حیرت واژه خوبی نیست یعنی سرگردانی و سرگشتگی اما به معنای تعجب و تذکر می شود آن را گرفت. هایدگر می گوید با پایان این «حال» متافیزیک هم به پایان می رسد.
۱۳۹۳/۶/۱۸ - ۰۹:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]
صفحات پیشنهادی
بحثهای علم دینی و علوم انسانی اسلامی باید در عمل پاسخگو باشند/ زمان مطرح کردن این بحثها به طور انتزاعی صرف گذش
دین و اندیشه رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد بحثهای علم دینی و علوم انسانی اسلامی باید در عمل پاسخگو باشند زمان مطرح کردن این بحثها به طور انتزاعی صرف گذشته است رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در مورد علم دینی و علوم انسانی اسلامی گفت ما نه توانسته ایم مبانی این بحث را نهایی کنیم نه استدر تجاوز فرهنگی، دشمن نامحسوس عمل میکند
دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۰ قائم مقام ستاد اقامه نماز گفت همه مسلمانان باید با یکدیگر متحد شوند تا کسی نتواند به مسائل فرهنگی جامعه مسلمانان تجاوز کند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین کلباسی در گردهمایی دبیران ستاد اقامه نمجوانی در گفتو گو با فارس: دستگاه دیپلماسی آمریکا را به عنوان عامل شکست احتمالی مذاکرات به جهانیان معرفی کند
جوانی در گفتو گو با فارس دستگاه دیپلماسی آمریکا را به عنوان عامل شکست احتمالی مذاکرات به جهانیان معرفی کندمشاور نماینده ولی فقیه در سپاه گفت آمریکا با تحریمهای اخیر نشان داد که قابل اعتماد نیست و دستگاه دیپلماسی باید این پیام را به جهانیان مخابره کند که عامل شکست احتمالی مذاکرجام باشگاههای فوتسال آسیا - چین دبیری باخت تا چونبوری به عنوان تیم اول صعود کند/ جشنواره گل بیحاصل در دیدار
جام باشگاههای فوتسال آسیا - چیندبیری باخت تا چونبوری به عنوان تیم اول صعود کند جشنواره گل بیحاصل در دیدار نمایندگان کویت و لبناننماینده ایران در پنجمین دوره جام باشگاههای آسیا با قبول شکست برابر تیم تایلندی به عنوان تیم دوم گروه به مرحله نیمهنهایی صعود کرد به گزارش خبرگزارحج فرصتی است که شیعه باید در آن شبههزدایی کند
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی قاضی عسگر حج فرصتی است که شیعه باید در آن شبههزدایی کند نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت در گذشته متأسفانه وقتی به مکه میرفتیم اهتمامی به نماز جماعت نبود و بین شیعه و سنی تقابل وجود داشت امام ره این را برداشت و تفاهم شیعه و سنوقف جمعي زمینه مشارکت مردم را در وقفهای جدید فراهم می کند
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی یک نمایند مجلس وقف جمعي زمینه مشارکت مردم را در وقفهای جدید فراهم می کند نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اجراي طرح وقف جمعي امكان مشاركت همه مردم در كارهاي خير و وقفهای جدید فراهم مي شود گفت استقبال مردم استان فادر نامهای خطاب به رئیس ایکوموس عنوان شد ایکوموس ثبت جهانی شوش را بررسی کند
در نامهای خطاب به رئیس ایکوموس عنوان شدایکوموس ثبت جهانی شوش را بررسی کندسرپرست هیئت گمانهزنی و تعیین عرصه شوش در نامهای خواست تا کمیته ملی ایکوموس مسائل مربوط به مجموعه باستانی شوش را که از حیث تاریخی و تمدنی حائز اهمیت فوقالعادهای برای ایران و جهان است بهطور ویژه پیگیآشنایی با موسسه تحقیقاتی وهابیتپژوهی با عنوان «دارالاعلام لمدرسة اهلالبیت(ع)»
یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۵ مؤسسه تحقیقاتی دارالاعلام لمدرسة اهلالبیت ع با حمایت آیتالله مکارمشیرازی و با هدف شناخت فرقه وهابیت در جهان اسلام فعالیت میکند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا موسسه تحقیقاتی وهابیتپژوهی با عنوان دارالاعلام لمدرترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک اصل مطرح است
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۹ معاون توسعه مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم صبحگاه مشترک مرکز بسیج بنیاد گفت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک اصل در نظام ما ناشی از تفکر بسیجی است به گزارش ایسنا منصور میرمرادی در مراسم صبحگاه مشترک مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید واگر می خواهید کسی با خواسته تان مخالفت نکند!
اگر می خواهید کسی با خواسته تان مخالفت نکند اگر می خواهید کسی با خواسته تان مخالفت نکند چون کسی به کسی حاجتی داشته باشد و خواهد که حاجتش روا شود این آیه را بر دست راست خود سه مرتبه بخواند و دست بهم آورد چون پیش آن شخص رود و در برابر او دست خود را باز کند مقصودش حاصل گردد وَفلسفه های بد از نظر رنه گنون/ بصيرت عقلی دروازه اصلی به معرفت متافيزيكی است
دین و اندیشه اندیشمندان فلسفه های بد از نظر رنه گنون بصيرت عقلی دروازه اصلی به معرفت متافيزيكی است خبرگزاری مهر- گروه دین واندیشه رنه گنون سنتگرا معتقد است که راه حل انسان مدرن با گذر از پوسته شريعتهای متفاوت و نفوذ به ساحت مشترک اديان امكان پذير است در واقع همه اديان صورتایجاد شغل دامنه بی اخلاقی را کم می کند/ مصادیق بی اخلاقی در جامعه ما
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی روحانی نژاد در گفتگو با مهر ایجاد شغل دامنه بی اخلاقی را کم می کند مصادیق بی اخلاقی در جامعه ما معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت اگر جامعه بتواند برای نیروهای نیازمند به کار و جوانان متناسب با تخصص و تحصیلاتشان اشتغالسازمان ملل : داعش از کودکان به عنوان بمب گذاران انتحاری استفاده می کند
سازمان ملل داعش از کودکان به عنوان بمب گذاران انتحاری استفاده می کند تهران ایرنا - سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد نیروی های داعش در عراق صدها کودک را در جریان اعدام های خودسرانه کشته و از برخی از آنان به عنوان بمب گذاران انتحاری استفاده کرده اند به گزارش خبرگزاری فرانسه اآیا یزید مردم کوفه را با رقمی میلیاردی خریده بود؟/ پاسخ به یک شبهه تاریخی مطرح در شبکه های اجتماعی
آیا یزید مردم کوفه را با رقمی میلیاردی خریده بود پاسخ به یک شبهه تاریخی مطرح در شبکه های اجتماعی فرهنگ > دین و اندیشه - چند کارشناس تاریخ اسلام به یک شبهه تاریخی مطرح شده درباره وضعیت مردم کوفه در زمان به شهادت رسیدن امام حسین ع و خریداری شدن دین آنها توسط یزید بااخلاص روحانیون در عمل اعتقادات مردم را استوار میکند
جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۷ مراسم چهلمین روز درگذشت آیتالله شب زندهدار با حضور مراجع تقلید علما طلاب و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله استادی در این مراسم گفت اخلاص و صداقت روحانیون در عمل اعتقاخواجهوند: باشگاه تا زمان خاصی میتواند با پولادی تعامل کند |اخبار ایران و جهان
خواجهوند باشگاه تا زمان خاصی میتواند با پولادی تعامل کند کد خبر ۴۳۱۷۷۴ تاریخ انتشار ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۱ - 03 September 2014 سخنگوی باشگاه پرسپولیس گفت از قراردادهای فصل جدید مبلغی به بازیکنان داده شده است مهدی خواجهوند در گفتوگو با تسنیم در خصوص اینکه آیا باشگاه پرسپودروازهبانان پرسپولیس روی گلهای خورده«هیچ درصد» نقش داشتند! غلامپور: دایی دروازهبان پرسپولیس را م
دروازهبانان پرسپولیس روی گلهای خوردههیچ درصد نقش داشتند غلامپور دایی دروازهبان پرسپولیس را مشخص میکند بازی نکردن سوشا دلیل خاصی نداردمربی دروازهبانان تیم فوتبال پرسپولیس گفت دروازهبانان با من تمرین میکنند اما اینکه چه کسی درون دروازه قرار بگیرد را علی دایی تعیین میکند-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها