محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843965787
فلسفه های بد از نظر رنه گنون/ بصيرت عقلی دروازه اصلی به معرفت متافيزيكی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > اندیشمندان
"فلسفه های بد" از نظر رنه گنون/ بصيرت عقلی دروازه اصلی به معرفت متافيزيكی است
خبرگزاری مهر- گروه دین واندیشه: رنه گنون سنتگرا معتقد است که راه حل انسان مدرن با گذر از پوسته شريعتهای متفاوت و نفوذ به ساحت مشترک اديان امكان پذير است. در واقع همه اديان صورتهای مختلف آن حقيقت مشترکند.
تجربه گرایی در نظر گنون به نظر گنون، تجربه گرايی در معرض اين خطاست که می پندارد می تواند نظريه ها را برمبنای واقعيتها تنظيم کند، در صورتی که واقعيات به وسيله انواع نظريه های رايج توضيح داده می شوند. او از اين خطای علم مدرن به «خرافات واقعيت محور» تعبير می کند. اين مسئله، شالوده علم نامقدس را پی ريخته است. بدين معنا که علم مدرن واقعيات عاری از هرگونه محتوای فراحسی و ذهنی را پژوهش و بررسی می کند. در نظر رنه گنون، اشكال علم مدرن در آن جاست که تنها عقل استدلالی را برای شناخت جهان کافی می داند، حال آنکه بصيرت عقلی دروازه اصلی به معرفت متافيزيكی است. بنابراين اگر علوم طبيعی با اصول متافيزيكی مورد تأييد شهود عقلانی انطباق يابند، نادرست و غيرمفيد نيستند. در قياس با هايدگر که به پرسش از ماهيت تكنولوژی می پردازد، گنون به طرح سؤال از ماهيت علم جديد روی می آورد. او می پرسد: چرا علوم تجربی در غرب به چنان پيشرفتی که هرگز با تمدنهای ديگر قابل مقايسه نيست، دست يافته است؟ به نظر وی در علوم تجربی و مدرن تنها ناچيزترين جنبه واقعيت که در دسترس احساس و تجربه است، به شناخت درمی آيد. اين اوج تقليل گرايی مدرن بوده که رهاوردی جز «فلسفه های بد» نداشته است. از نگاه گنون، فرآيند انحطاط از معرفت شهودی - متافيزيكی، غلبه بعد کميت بوده است که نه تنها معرفت ما را ژرفا نبخشيده بلكه با سرگردانی در جزييات از حرکت در جهت معرفت راستين واداشته شد. پيامد مهم ديگر اين انحطاط، جنبه کاربردی علم مدرن است که به نحو تنگاتنگی با خواست قدرت درآميخته است. در نظر گنون، غايت علم مدرن سيطره و غلبه بر هستی است، حال آن که علم مقدس بر دو کارکرد عمده استوار است: ١)بيان مراتب وجود و اصول وحدت بخش کيهان ٢) نقش تربيتی آن بدين معنا که علم مقدس انسان را برای رسيدن به اشكال متعالی معرفت آماده می سازد و او را به والاترين مرتبه تعقل ناب نايل می گرداند. سنت وحدت بخش به گفته «ژان بورلا» گنون هم در نقش منتقد و هم اصلاحگر جهان مدرن گام برمی داشت. به همين سبب، وی با جهت گيری به ساحت فراموش شده «سنت» کوشيد تا راهی جديد در جهان مدرن تعبيه کند، راهی که به اعتقاد بسياری بازگرداندن متافيزيک به شان اوليه اش بود. اگرچه گنون در آغاز زير تأثير آئينها و سنتهای هندو قرار داشت اما بعدها به نگرشی که آميزه ای از اصول جهان شمول سنتهای گوناگون دينی بود، رسيد. رهيافت ترکيبی و آشتی جويانه گنون به حكمتها و الگوهای مثالی مشترک سنتهای گوناگون دينی، او را به آنچه که امروزه بدان «گفت و گوی اديان» می گوييم نزديک کرد. او اديان را تجليات مختلف حقيقت يگانه می دانست. به نظر گنون وحدت اديان در والاترين مرتبه، يعنی مرتبه متافيزيک ناب قابل تحقق است، اما اين مرتبه جز از طريق شهود يا بصيرت عقلی(intellect) امكان پذير نيست، چراکه با عقل استدلالی(reason) نمی توان بدان نايل شد. گنون با بهره گيری از «سنت ودايی» که در آن، تاريخ به چهار عصر: زرين، نقره، مس و آهن(کالی يوگا: Kaliyuga) تقسیم می شد، معتقد گرديد که عصر حاضر(مدرنيته) نمايانگر عصر کالی يوگاست. اگر در عصر زرين آگاهی و حكمت راستين و جاودان وجود داشت، عصر حاضر به مانند عصر آهن(کالی يوگا)، دوره دوری از آن و در نتيجه عصر زرين را نماد تجلی کيفيت و «سيطره کميت و نشانه های آخر زمان» سياهی و تباهی است. به نظر گنون انسان معاصر همه چيز را به واحدهای قابل اندازه گيری و محاسبه پذير فروکاسته و از کيفيت تهی شد. از اين رو انسان کنونی به شماره های بی نشان و گمنامی بدل شده است. گنون راه را بر انواع گروه های فرقه گرا و ايدئولوژيک که با سنت برخوردی گزينشی و بخشی دارند، می بندد. به نظر وی اين گرايشها با نام سنت، برخلاف جهت آن حرکت می کنند. از اين رو، گنون با رد انواع فرقه های آئينی زمانه خود، به راهی جديد قدم گذارد. او معتقد بود که در هسته هر سنتی يک دين نهفته است. به همين دليل از سنتهای دينی سخن می راند. بنابراين سنت از نظر گنون حقايق سرمدی هستند که در طول زمانها و مكانهای مختلف بی تغيير و ثابت می مانند. گنون در آغاز راه حل بحران انسان معاصر را در دين هندو می جست. او نخستين کتابش «ديباچه ای بر مطالعه مكاتب هندو» را در ١٩٢١ و آنگاه بزرگترين کتابش را در اين زمينه موسوم به «انسان و تطورش مطابق با ودانتا » در ١٩٢۵ نوشت. به تدريج آشنایی گنون با ديگر سنت های دينی از قبيل اسلام و عرفان اسلامی و مسلمان شدن وی، او را به نگرش تازه ای نسبت به اديان نايل گردانيد. همين مسئله سبب شد تا گنون سنت را به عنوان ايده وحدت بخش اديان مطرح سازد. به همين منظور، وی نخست بين امر مطلق و تجليات و بروزات آن تفكيک قايل شد. بدين معنا که امر مطلق، واحد، ازلی، ابدی، تغييرناپذير، نامتعين و غيرمشروط است. همان چيزی که در آيين هندو از آن به برهما تعبير می شود. به نظر گنون جهان دارای مراتبی است که از امرمطلق و خدای آفريننده آغاز می شود و تا عقل مخلوق يا به تعبير آيين هندو ، بودهی(budhi) تداوم می يابد. بر همين بنيان، گنون انسان شناسی خود را پی می ريزد. به نظر وی، انسان جوهره الوهی دارد و چنان امكان معنوی در خود نهفته دارد که می تواند با امر مطلق وحدت يابد. يك پسربچه برهمن با اين عبارت در گوشش راز آموخته می شود: «تو آنی» آن؛ يعنی امرمطلق و اصطلاح «سرّ» در عرفان اسلامی نيز به همين معنا اشاره دارد. تمام هويت چنين انسانی با گوش فرادادن به «آن» و «سرّ» حقیقی مشخص می شود. هويتی که در سراسر عمر با وی است. اين نكته به نظر گنون همان چيزی است که انسان غربی آن را فراموش کرده و در دام بحران افتاده است. بنابراين او راه برون شو از اين بحران را در گرو بازگشت به سنت های کهن و حقايق سرمدی اديان می دانست. گنون بين اين بازگشت و پيدايی فرقه ها، گرايشها و انواع شبه آئينهای عصر جديد سنخيتي نمی يابد. از نظر وی پديده های يادشده خود مصداق عقل کميت انديش مدرن بوده و در واقع همه نشان از بحران دارند. اين فرقه ها تنها عده ای متفنن را خوش می آيد. از همين رو، وی بازگشتی را اصيل و حقيقی می دانست که ناظر بر وحدت درونی سنت های دينی باشد. به همين خاطر، او بين امر باطنی اديان (Esoterism) و پوسته شريعت و ظواهر و شعایر ادیان(Exoterism) قابل به تفكيک بود. به نظر گنون راه حل انسان مدرن با گذر از پوسته شريعت های متفاوت و نفوذ به ساحت مشترک اديان امكان پذير است. در واقع همه اديان صورت های مختلف آن حقيقت مشترکند. از اين رو ادعای انحصارطلبی و حقانيت انحصاری، هيچ مابه ازاء عينی در اديان ندارد، بلكه نشات گرفته از انانيت و خودمرکزی است. ميراث گنون نقد و اصلاح جهان مدرن، سنت، نمادهای دينی، متافيزيک و شهود معنوی را می توان پنج موضوع و دغدغه اساسی و مرتبط را در انديشه ها و آثار گنون بیان کرد. گنون، گونه ای متافيزيک را که مبتنی بر وضعيتهای متعدد وجودی اديان بود، صورت داد. اين متافيزيک در تقابل مستقيم با متافيزيک ارسطويی و متافيزيک مدرن است چرا که از هرگونه منطق ثنويت گرايی به دور است و نمودهای متعددی دارد: از نمادهای اساطيری گرفته تا وداهای هندی، آموزه های مسيحی، اسلامی، تائوييسم، عرفان يهودی و...، اما اين امر(متافیزیک) نه حاصل تامل ذهنی و استدلال عقلانی بلكه ناشی از شهود معنوی است که شالوده همه نمادهای سنتی را پی می ريزند. بنابراين در زبان گنون، سنت، اصلی الوهی دارد که از عصر زرين تا عصر مدرن به ما منتقل شده است، تنها بايد آن را بازشناخت و با عرضه کردن آن به مدرنيته از بحران هستی شناختی و معرفت شناختی گريبانگير جهان مدرن برون رفت. از نظر گنون، انسان کنونی با اکتساب معرفت باطنی(حقيقت) اديان است که به شهود معنوی و در نهايت سعادت خواهد رسيد. از اين رو بايد در مدرنيته راهی گشود و سنت را در هسته آن قرار داد. امری که می تواند به تعامل بين سنت و مدرنيته ياری رساند. بنابراين نه مدرنيته و نه سنت، امری به خودی خود مثبت و منفی نيستند، همه چيز بسته به استفاده ای است که از آنها می کنيم همان گونه که او در جايی می گوید «... بايد کاملاً روشن شده باشد که ما درصدد طرح اين دعوی نيستيم که هيچ نوع معرفتی هر قدر هم پست و متنزل باشد، فی نفسه مشروع نيست. آنچه که مشروعيت ندارد صرفاً سوء استفاده ای است که از موضوعات اين چنينی صورت می گیرد.»
۱۳۹۳/۶/۹ - ۰۹:۴۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]
صفحات پیشنهادی
نشست« نگاهی از منظر جامعهشناسی معرفت به ایدهآلیسم انتقادی کانت» برگزار می شود
دین و اندیشه نشست نگاهی از منظر جامعهشناسی معرفت به ایدهآلیسم انتقادی کانت برگزار می شود پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نشست نگاهی از منظر جامعهشناسی معرفت به ایدهآلیسم انتقادی کانت را با حضور منوچهر آشتیانی برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر گروه مطالعات اجتماعیسنت گرایی از دیدگاه رنه گنون/ مدرنيته امری باژگونه است
دین و اندیشه اندیشمندان سنت گرایی از دیدگاه رنه گنون مدرنيته امری باژگونه است خبرگزاری مهر- گروه دین واندیشه رنه گنون فرانسوی پس از آن که مسلمان شد و نام عبدالواحد يحيی را بر خود نهاد در انديشه احيای سنّت برآمد سنّت گرایی Traditionalism نمودار گرایشی است آگاهانه که عده ایناواس دروازهبان اصلی رئال در دیدار امشب مقابل فیورنتینا
ناواس دروازهبان اصلی رئال در دیدار امشب مقابل فیورنتینادروازهبان تیم ملی فوتبال کاستاریکا امشب در دیدار دوستانه رئال مادرید مقابل فیورنتینا به میدان میرود به گزارش خبرگزاری فارس کیلور ناواس اولین بازیاش در رئال مادرید را امشب از ساعت 23 مقابل فیورنتینا انجام خواهد داد تا بربازنگری دستگاه نظری آیندهپژوهی در جهان بینی اسلامی
بازنگری دستگاه نظری آیندهپژوهی در جهان بینی اسلامیآینده پژوهی از نگاه اسلام سیر تمدن بشری را هدفمند دانسته و مهمتر اینکه با بشارت پیروزی صالحان و پرهیزکاران در آینده و ظهور امام حاضر انگیزه درونی مضاعفی برای تلاش و استقامت به انسان میبخشد بخش اول چکیده آینده پژوهی دانشیبوستانی: دروازه بان اصلی استقلال معلوم نیست/ بازی استقلال و سپاهان پرگل خواهد شد
بوستانی دروازه بان اصلی استقلال معلوم نیست بازی استقلال و سپاهان پرگل خواهد شد مربی دروازه بان های تیم استقلال عنوان داشت پیش بینی من این است که بازی استقلال و سپاهان زیبا و با گل شود به گزارش نامه نیوز و به نقل از سایت رسمی باشگاه استقلال کریم بوستانی درباره دیدار این هفتهمدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی: هدف اصلی مسابقات قرآنی تقویت ایمان و معرفت دینی است
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی هدف اصلی مسابقات قرآنی تقویت ایمان و معرفت دینی استمدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت هدف از برگزاری مسابقات قرآن تقویت ایمان معرفت دینی و روحیه تحقیق و تعقل بوده که مهمترین رسالت آموزش و پرورش است به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه فریمبارزه با اسرائیل جنایتکار بنای اصلی روز جهانی مساجد است
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی در گفتگو با مهر طرح شد مبارزه با اسرائیل جنایتکار بنای اصلی روز جهانی مساجد است یک کارشناس حوزه مسجد با بیان اینکه مبارزه با اسرائیل جنایتکار بنای اصلی روز جهانی مساجد به شمار می رود گفت سکوت کنونی برخی کشورهای منطقه در خصوص مسائل غزه وحکومت واحد جهانی از منظر ادیان و اسلام
حکومت واحد جهانی از منظر ادیان و اسلاماصولاً رسیدن به نجات و کمال و عدالت فراگیر بدون یک نظام واحد همگرا و یکسان دشوار بلکه چه بسا ناممکن میباشد از همین روی ادیانی که خواهان موارد فوق هستند به دنبال یک نظم واحد و یک حکومت واحد جهانی هستند بخش دوم و پایانی مسیحیت و حکومت واحتقویت معرفت دینی رویکرد اصلی دستگاه تعلیم و تربیت قرار گیرد
عضو شورای استانی حوزه علمیه مازندران تقویت معرفت دینی رویکرد اصلی دستگاه تعلیم و تربیت قرار گیرد خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه مازندران با اشاره به جایگاه تعلیم و تربیت در جامعه به ویژه در بین نسل جوان کشورمان گفت تعلیم و تربیت مناسب در هر جامعهای زمینه پیشرفت ونگاهی به حقوق حیوانات از منظر نهجالبلاغه
نگاهی به حقوق حیوانات از منظر نهجالبلاغهامام علی ع سِیری و راحتی گوساله و نوزاد را معیار و میزان بهرهبرداری از شیر ماده گاو میداند و سواری بر چارپایان را تا حدّی مجاز میداند که مرکب خسته و رنجور نشود چکیده برخی از متفکران معاصر غرب بر این عقیدهاند که ادیان از جمله اسلاسوره لقمان محور اصلی طرح فراگیر «قرآن، کتاب زندگی» است
دین و اندیشه سوره لقمان محور اصلی طرح فراگیر قرآن کتاب زندگی است معاون صدای رسانه ملی گفت سوره لقمان سورهای پر از پند و موعظه است که با توجه به اهداف چهاردهمین دوره طرح فراگیر قرآن کتاب زندگی انتخاب بسیار مناسبی بوده است به گزارش خبرگزاری مهر محمدحسین صوفی معاون صدای رساعلت اصلی بدحجابی از نظر شورای فرهنگی زنان
علت اصلی بدحجابی از نظر شورای فرهنگی زنان شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه خود تاکید کرد که برخورد سلیقه ای با قانون مهم ترین علت بدحجابی است کد خبر ۴۲۵۳۰۵ تاریخ انتشار ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۸ - 13 August 2014 شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خاننظر آیت الله جوادی آملی درباره غزل های حافظ / خواندن غزل و مناجات با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است
نظر آیت الله جوادی آملی درباره غزل های حافظ خواندن غزل و مناجات با صدای خوب خصیصه ما ایرانیان است فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی می گوید ترانه لذتی کاذب ایجاد می کند اما غزل شهدی است که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است غآیا ساختار ذهنی مریم میرزاخانی در میان زنان یک استثناست/ افرادی که منطقی هستند به فلسفه رو می آورند
دین و اندیشه فیلسوف آمریکایی در گفتگو با مهر بررسی کرد آیا ساختار ذهنی مریم میرزاخانی در میان زنان یک استثناست افرادی که منطقی هستند به فلسفه رو می آورند پروفسور پل زاک استاد دانشگاه کلارمونت امریکا معتقد است شواهد متقنی وجود ندارد که ساختار مغز زنان برای انجام فعالیتهای استدنظر آیتالله مکارمشیرازی درباره تکلیف روزههای نذری بعد از مرگ
شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۱ آیتالله مکارمشیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره تکلیف روزههای نذری بعد از مرگ بیان کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است پرسش اگر کسی نذر کرده باشد چنانچه فلان کار انظر آیت الله سیستانی درباره مطالب طنز در مورد اقوام و گویش های مختلف
نظر آیت الله سیستانی درباره مطالب طنز در مورد اقوام و گویش های مختلف فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت حضرت آیت الله العظمی سیستانی به پرسشی درباره مطالبی که به صورت طنز در مورد اقوام گویش ها و فرهنگ های مختلف بیان می شود پاسخ گفتهنظام اخلاقی از منظر قرآن کریم
نظام اخلاقی از منظر قرآن کریمنظام اخلاقی اسلام بر مبنای عقل و فطرت و وحی استوار است و اصول فراوانی برای آن در آیات و روایات ذکر شده است نظام اخلاقی اسلام تمام امتیازهای یک نظام اخلاقی برتر را دارد و در آن خلل و ناسازگاری دیده نمیشود بخش اول چکیده نظامهای اخلاقی غالباً برای ت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها