محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830038332
قلّه قرآن را می شناسید؟
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
از على علیه السلام نقل شده که فرمودند: " برگزیده قرآن سوره بقره و برگزیده بقره، آیة الكرسى است، در آن پنجاه كلمه است و در هر كلمهاى پنجاه بركت است". و نیز فرمودند: بعد از شنیدن فضیلت این آیه، شبى بر من نگذشت، مگر آنكه آیة الكرسی را خوانده باشم.
اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَۆُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ (بقره ـ 255)
اللَّه، كه جز او معبودى نیست، زنده و برپادارنده است. نه خوابى سبك او را فرا گیرد و نه خوابى سنگین. آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. كیست آنكه جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت كند. گذشته و آینده آنان را مىداند. و به چیزى از علم او احاطه پیدا نمىكنند مگر به مقدارى كه او بخواهد. كرسى (علم و قدرت) او آسمانها و زمین را در برگرفته و نگهدارى آن دو بر او سنگین نیست و او والا و بزرگ است.
به مناسبت وجود كلمهى «كرسى» در آیه، رسول اكرم صلى اللَّه علیه و آله این آیه «آیة الكرسی» نامید. در روایات شیعه و سنى آمده است كه این آیه به منزلهى قلّه قرآن است و بزرگترین مقام را در میان آیات دارد. (تفسیر روح المعانى، ج 3، ص 10 و تفسیر المیزان، ج 2، ص 354)
در اهمیت و فضیلت این آیه همین بس كه از پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است كه از ابى بن كعب سۆال كرد و فرمود: كدام آیه برترین آیه كتاب اللَّه است؟ عرض كرد: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ، پیامبر صلی الله علیه و آله دست بر سینه او زد و فرمود: دانش بر تو گوارا باد، سوگند به كسى كه جان محمد صلی الله علیه و آله در دست او است این آیه داراى دو زبان و دو لب است كه در پایه عرش الهى تسبیح و تقدیس خدا مىگوید.
در حدیث دیگرى از على علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله مىخوانیم كه فرمود: " برگزیده قرآن سوره بقره و برگزیده بقره، آیة الكرسى است، در آن پنجاه كلمه است و در هر كلمهاى پنجاه بركت است".
همچنین نسبت به تلاوت این آیه سفارش بسیار شده است، از على علیه السلام نقل كردهاند كه فرمود:
بعد از شنیدن فضیلت این آیه، شبى بر من نگذشت، مگر آنكه آیة الكرسی را خوانده باشم. (تفسیر نمونه، ج 2، ص 191 المیزان، ج 2، ص 355)
در این آیه، شانزده مرتبه نام خداوند و صفات او مطرح شده است. به همین سبب آیة الكرسی را شعار و پیام توحید دانستهاند. هر چند در قرآن بارها شعار توحید با بیانات گوناگون مطرح شده است، مانند: «لا إله الا الله» (صافات، 35)، «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» (بقره، 16)، «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ» (انبیاء، 87)، «لا إِلهَ إِلَّا أَنَا» (نحل، 2)، ولى در هیچ كدام آنها مثل آیة الكرسی در كنار شعار توحید، صفات خداوند مطرح نشده است.
مجموعهاى از صفات جمال و جلال او
ابتدا از ذات اقدس الهى و مساله توحید اسماء حسنى و صفات او شروع مىكند، مىفرماید:" خداوند هیچ معبودى جز او نیست" (اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ).
كلمه «إِلهَ» درباره هر معبودى بكار مى رود، خواه حقّ و یا باطل، «أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» (فرقان، 43) ولى كلمه «الله» نام ذات مقدّس الهى است. معبودانِ غیر از خدا، از آفریدن مگسى عاجزند «لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً» (حج، 73) و آنان كه به پرستش غیر خدا مى پردازند، از بلنداى توحید به درههاى خوفناك سقوط مى كنند. «وَ مَنْ یُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّیْرُ» (حج، 31) «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» اوّلین صفحه شناسنامهى هر مسلمان است. اوّلین شعار و دعوت پیامبر اسلام صلى اللَّه علیه و آله نیز با همین جمله بود: «قولوا لا إله الا الله تفلحوا» (كنز العمّال، ح 35541) هم چنان كه فرمود: «من قال لا إله الا الله مخلصا دخل الجنة و اخلاصه بها ان تحجزه لا إله الا الله عما حرم الله»
هر كس خالصانه شعار توحید سر دهد، وارد بهشت مىشود و نشان اخلاص او آن است كه گفتن «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» وى را از حرام هاى الهى دور سازد. (ثواب الاعمال، ص 20)
امام صادق علیه السلام فرمودند: «قول لا إله الا الله ثمن الجنة» (بحار الانوار، ج 93، ص 196) گفتن «لا إله الا الله» بهاى بهشت است.
هم چنان كه امام رضا علیه السلام در حدیث قدسى نقل كرده اند: «كلمة لا إله إلا الله حصنى» (بحارالانوار، ج 3، ص 7) كلمهى توحید، دژ مستحكم الهى است.
اعتقاد به توحید، همه ى قدرتها و جاذبه ها را در چشم انسان كوچك و حقیر مى كند. نمونهاى از آثار تربیتى توحید همین است كه مسلمانان در برابر پادشاهان و صاحبان قدرت سجده نمى كردند. در دربار نجاشى پادشاه حبشه، پناهندگان مسلمان گفتند: «لا نسجد الا لله» ما به غیر خدا سجده نمىكنیم. (سیرهى حلبى، ج 1، ص 387) دحیه كلبى یكى دیگر از مسلمانان در كاخ قیصر روم، سجده نكرد و در جواب كاخ نشینان گفت: «لا أسجد لغیر الله» من براى غیر خداوند سجده نمىكنم. (سیره حلبى، ج 3، ص 272)
على علیه السلام فرمودند: «لا تكن عبد غیرك و قد جعلك الله حرا» (نهج البلاغه، نامهى 31) بنده دیگرى مباش كه خداوند تو را آزاد آفریده است.
لازم است مسلمانان هر روز و در هر جا با صداى بلند، اذان بگویند و فریاد آزادى از بندگى خدایان دروغین و طاغوتها را سر دهند. و گوش نوزادان خود را قبل از هر صدایى، با طنین توحید «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» آشنا سازند.
در ادامه آیه مى افزاید:" خداوندى كه زنده و قائم به ذات خویش است و موجودات دیگر عالم، قائم به او هستند" (الْحَیُّ الْقَیُّومُ).
در فراز هفتادم دعاى جوشن كبیر، حىّ بودن خداوند را این گونه مطرح مىكند:
«یا حیا قبل كل حى، یا حیا بعد كل حى، یا حى الذی لیس كمثله حى، یا حى الذی لا یشاركه حى، یا حى الذی لا یحتاج الى حى، یا حى الذی یمیت كل حى، یا حى الذی یرزق كل حى، یا حیا لم یرث الحیاة من حى، یا حى الذى یحیى الموتى، یا حى یا قیوم» آرى، خداوند زنده است، قبل از هر زنده اى و بعد از هر زنده اى. در زنده بودن، وى را نظیر و شریكى نیست و براى زنده ماندن، نیازمند دیگرى نیست. او زندگان را مى میراند و به همه زنده ها روزى مى بخشد. او زندگى را از زندهاى دیگر به ارث نبرده، بلكه به مردگان نیز زندگى مى بخشد. او زنده و پا برجاست.
معناى حیات درباره ذات پروردگار با دیگران فرق مى كند و مانند سایر صفات الهى، از ذات او جدایى ناپذیر است و در آن فنا راه ندارد «وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لا یَمُوتُ» (فرقان، 58) او در حیات خویش نیازمند تغذیه، تولید مثل، جذب و دفع، كه لازمه حیات موجوداتى همچون انسان و حیوان و گیاه است، نیست. «یا حى الذى لیس كمثله حى»
«الْقَیُّومُ» از ریشهى «قیام»، به كسى گفته مىشود كه روى پاى خود ایستاده و دیگران به او وابسته هستند. (مفردات راغب) كلمهى «الْقَیُّومُ» سه مرتبه در قرآن آمده است و در هر سه مورد در كنار كلمه «الْحَیُّ» قرار دارد.
قیام او از خود اوست، ولى قیام سایر موجودات به وجود اوست. و مراد از قیّومیّت پروردگار، تسلّط و حفاظت و تدبیر كامل او نسبت به مخلوقات است.
قیام او دائمى و همه جانبه است، مى آفریند، روزى مى دهد، هدایت مى كند و مى میراند و لحظهاى غافل نیست.
هر موجود زندهاى براى ادامه ى حیات، نیازمند منبع فیض است. همچون لامپى كه براى ادامه ى روشنى، نیاز به اتصّال برق دارد. تمام موجودات براى زنده شدن باید از «الْحَیُّ» تغذیه شوند و براى ادامه ى زندگى باید از «قیّوم» مایه بگیرند.
امام على علیه السلام مى فرماید: «كل شىء خاضع له و كل شىء قائم به» هر چیزى تسلیم او و هر چیزى وابسته به اوست. (نهج البلاغه، خطبه 108)
نقل كرده اند كه در جنگ بدر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله مكرّر در سجده مى گفتند: «یا حى یا قیوم» (روح البیان، ج 1، ص 400)
پیام های قسمت های بحث شده در این مقاله از آیه الکرسی:
1ـ هیچ موجودى جز او، ارزش معبود شدن ندارد. «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ»
2ـ حیات واقعى و ابدى و همه ى حیاتهاى دیگر از آن اوست. «الْحَیُّ»
3ـ همه چیز دائماً به او بستگى دارد و لحظهاى از تدبیر او خارج نیست. «الْقَیُّومُ»
منابع:
تفسیر نور ج 1
تفسیر نمونه ج 2
نهج البلاغه، خطبه 108، نامهى 31
روح البیان، ج 1
سیره حلبى، ج 3
تفسیر روح المعانى، ج 3
تفسیر المیزان، ج 2
تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
ثبت نام مرحله دوازدهم آموزش های تلفنی قرآن کریم تمدید شد
دین و اندیشه ثبت نام مرحله دوازدهم آموزش های تلفنی قرآن کریم تمدید شد مدیر روابط عمومی دارالقرآن خانه کارگر گفت پیرو مصوبه مرکز آموزش های غیرحضوری قرآن کریم مرحله دوازدهم آموزش های تلفنی قرآن کریم در سه رشته روخوانی و روانخوانی حفظ و ترجمه و مفاهیم قرآن کریم تا پایان هفته تمبزرگترین فضیلت قرآنی امیرالمومنین(ع)
بزرگترین فضیلت قرآنی امیرالمومنین ع از علمای اهل سنت صاحب كتاب ينابيع المودة شيخ حافظ قندوزى حنفى در باب 30 از كتاب خود احاديث متعددى در همين مورد روايت كرده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز سليم بن قيس گويد مردى از على بن ابيطالب عليه السلام پرسيدمحور اصلی انس با قرآنکریم حفظ آیات الهی است
سهشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۱ قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت قرآن شفای بیماریهای عقلانی روحانی و نیز دردهای جسمانی است اما شرط بهرهبرداری از این دو رسالت بزرگ ایمان است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان غربی حجتالاسلام حمیشش هزار مؤسسه قرآنی در نقاط مختلف کشور در حال فعالیت هستند
سهشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۵ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور گفت حدود شش هزار مؤسسه و خانه قرآنی در نقاط مختلف شهری و روستائی ایران اسلامی فعالیت میکنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مهدی قره شیخلو اظهار کرد از شش هزار مؤسسه و خانه قرآنی تأسیس شده در سطح کشورنظام اخلاقی از منظر قرآن کریم
نظام اخلاقی از منظر قرآن کریمنظام اخلاقی اسلام بر مبنای عقل و فطرت و وحی استوار است و اصول فراوانی برای آن در آیات و روایات ذکر شده است نظام اخلاقی اسلام تمام امتیازهای یک نظام اخلاقی برتر را دارد و در آن خلل و ناسازگاری دیده نمیشود بخش اول چکیده نظامهای اخلاقی غالباً برای تپنج آیه ی معجزه گر قرآنی
پنج آیه ی معجزه گر قرآنی پنج آیه ی معجزه گر قرآنی هر کس این پنج آیه را هر روز یازده مرتبه بخواند برای او هر حاجت و امر مهمی آسان گردد و به زودی به مراد خویش انشاء الله خواهد رسید ۱- آیة الکرسی تا و هو العی العظیم۲- آل عمران آیه ۲ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّسوره های خوشبوی قرآنی!
سوره های خوشبوی قرآنی سوره هایى كه با حم آغاز مى شوند گیاهان خوشبوى قرآنند در ابتدای 29 سوره از سوره های قرآن یک یا چند حرف از حروف الفبا وجود دارد که مجموعاً 78 حرف است که با حذف مکررات 14 حرف می شود یعنی نصف حروف هجاء که 28 حرف است این حروف را حروف مقطعه یا حرصبر جمیلی که در قرآن به آن سفارش شده، چه صبری است؟
صبر جمیلی که در قرآن به آن سفارش شده چه صبری است صبر جمیل به معناى شکیبایى زیبا است و آن صبر و استقامتى است که برای خدا صورت گیرد و تداوم داشته باشد یأس و ناامیدى به آن راه نیابد و توأم با بیتابى شکوه و آه و ناله نگردد صبر جمیل شکیبایى در برابر حوادث سخت و آزمایشهااختتامیه چهاردهمین دوره طرح فراگیر قرآن، کتاب زندگی برگزار می شود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی اختتامیه چهاردهمین دوره طرح فراگیر قرآن کتاب زندگی برگزار می شود مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره طرح فراگیر قرآن کتاب زندگی پنج شنبه 6 شهریورماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره طرح فروایت مسیحی مسلمان شده از شباهت حضرت عیسی در قرآن و کتاب مقدس
روایت مسیحی مسلمان شده از شباهت حضرت عیسی در قرآن و کتاب مقدس فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایبنا نوشت «جدلهای کتاب مقدس قرآن و دیگر ادیان» و «عیسای کتاب مقدس و قرآن شباهت یا تفاوت » عنوان دو کتابی است که در دو ماه گذشته به بازار جهپیشبرد فعالیتهای قرآنی نیازمند سیاستگذاری راهبردی است
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۹ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر لزوم استفاده از ظرفیتهای قرآنی کشور تاکید کرد و گفت پیشبرد فعالیتهای قرآنی نیازمند سیاستگذاری راهبردی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام علی محمدی در مراسم تجلیل از برگزیدگانآغاز هفتمین دوره از مسابقات قرآن کریم در امالقیوین امارات
یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۲ هفتمین دوره از مسابقات قرآن کریم از امروز در شیخنشین امالقیوین امارات متحده عربی آغاز شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در دوبی هفتمین دوره از مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم از امروز به مدت یک هفته در شیخ نشین ام القیوین امارات مویژگیهای دختر و پسر شایسته از نظر قرآن کریم/ اگر ازدواج نکنید مفسده پیدا می شود
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله مظاهری ویژگیهای دختر و پسر شایسته از نظر قرآن کریم اگر ازدواج نکنید مفسده پیدا می شود آیت الله العظمی حسین مظاهری در درس اخلاق اخیر خود با بیان ویژپگیهای دختر و پسر شایسته گفت خداوند به جامعه میگوید نگذار عزوبت در جامعه باشد دختر بیشوهر و«غذا در قرآن» منتشر شد/ فواید انواع خوراکی ها و میوه ها با استناد به آیات قرآن کریم
دین و اندیشه معرفی کتاب غذا در قرآن منتشر شد فواید انواع خوراکی ها و میوه ها با استناد به آیات قرآن کریم کتاب غذا در قرآن نوشته مصطفی بیان کارشناس علوم و صنایع غذایی و با مقدمه و تحت نظارت دکتر علیرضا بیان دکتر داروساز از سوی انتشارات آهنگ قلم مشهد منتشر شده است به گزاعمومی کردن فهم قرآن در جامعه نیازمند همافزایی متخصصان این حوزه است
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی عمومی کردن فهم قرآن در جامعه نیازمند همافزایی متخصصان این حوزه است کارشناسان حاضر در برنامه افق رادیو قرآن عنوان کردند برای عمومی کردن فهم قرآن در جامعه باید همافزایی از سوی متخصصان و صاحبنظران این حوزه ایجاد شود تا گامهای بعدی پس از آنتفسیر قرآن در دورة معاصر
تفسیر قرآن در دورة معاصراز ویژگىهاى تفسیر عصرى توجه مفسر به وحدت موضوعى قرآن کریم وحدت موضوعى سوره هاى قرآن ارتباط سوره ها و آیات هدفدار بودن هر سوره از قرآن کریم و تقسیم بندى هر سوره به بخشهاى مختلف است بخش اول چکیده اصل این مقاله در دائرة المعارف قرآن لایدن به چاپ رسیدعرفان در قرآن
عرفان در قرآنخطوط کلی عرفان در منابع اصیل اسلامی وجود صریح و قوی دارد و اصلاً عرفان خمیرمایه دین مبین اسلام است و به خوبی بطلان نظریه وارداتی بودن عرفان در اسلام معلوم می شود یکی از پرسشهای کلیدی و بنیادین که همواره پیش روی عرفانپژوهان و حتّی مشتاقان سیر و سلوک عرفانی که بیشت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها