محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829826604
تقسیم بندی علم به دینی و غیر دینی بستگی به تعریف ما از علم دارد/ تقسیم بندی علم مفید یا موجب نزاع
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه قنبری در گفتگو با مهر :
تقسیم بندی علم به دینی و غیر دینی بستگی به تعریف ما از علم دارد/ تقسیم بندی علم مفید یا موجب نزاع
یک استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم درمورد تقسیم بندی علم به دینی و غیر دینی گفت: هر علمی که در خدمت رفاه و آسایش و اخلاق و انسانیت باشد می تواند دینی باشد و تجویز شود. در غیر این صورت تقشسم علم به دینی و غی دینی مفید نیست و نزاع و دعوا پیش می آورد و هیچ ثمره ای ندارد.
دکترحسن قنبری استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم در مورد اینکه یکی از مباحث مطرح در برخی محافل علمی، تقسیم علم به دو نوع دینی و غیر دینی است آیا اصولاً این تقسیم ممکن و قابل پذیرش است؟ گفت: بستگی دارد به اینکه چه تلقی و تعریفی از علم داشته باشیم. تعریف مدرن از علم همان معدل واژه science"" است. علم به این تعریف را نمی توان به دینی و غیر دینی تقسیم کرد. این علم، علمی است که حاصل آن تکنولوژی است. مجموعه قواعد ثابتی که در طبیعت وجود دارد که کشف شده و به علم تبدیل شده است و بعداً هم از آن استفاده شده و به صنعت و تکنولوژی تبدیل می شود. وی افزود: با این رویکرد و تعریف از علم تقسیم بندی آن به دینی و غیر دینی کار درستی نیست. فرض کنید قانون جاذبه، قانونی علمی است دیگر نمی شود گفت دینی یا غیر دینی است. چیزی است که در طبیعت وجود دارد کشف شده است. این تلقی غالبی که امروزه از علم وجود دارد که علمی و فلسفی است دیگر قابل تقسیم به دینی و غیر دینی نمی شود. این محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ اظهارداشت: اما اگر کسی از علم، معنا و تلقی ای دیگری داشته باشد آن موقع این تقسیم بندی به علم دینی و غیردینی ممکن است بشود. آن تعریف را باید دید و دید که آیا مورد قبول و مورد تأیید قاطبه دانشمندان است یا نیست؟ این استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب درباره اینکه آنهایی که علم را به دینی و غیر دینی تقسیم می کنند ریشه و منشأ این تقسیم بندی چیست هم عنوان کرد: قبل از اینکه بیاییم در فضای فرهنگی خودمان، در جهان مسیحیت هم این اتفاق افتاد، christian science حتی به فرقه ای در مسیحیت تبدیل شد. فرقه ای از علمای مسیحی پیدا شدند که اینها باز هم همین تلقی را از علم را داشتند. یعنی علم به همان معنایscience را تعریف می کردند. علم مسیحی ای که بیشتر در حوزه های درمان ها و شفاهایی که در عالم مسیحیت به خصوص عالمان این فرقه، قائل بودند که برای مثال با تکیه بر مبانی یا آن چیزی که در کتاب مقدس و متون دینی مسیحی وجود دارد. اینها به علم مسیحی قائل شدند، اما به جایی هم نرسیدند. حتی هنوز هم مجله ای به همین نام داریم Christian science monitor که مجله معتبری هم است عنوان خود را از همین جا گرفته، باز در محافل رایج علمی در میان دانشمندان یا فیلسوفان زیاد به آن توجه نشد و حرفهایی زدند می خواستند مبتنی بر کتاب مقدس کنند که زیاد آن ویژگی خاص علم را ندارد. وی یاد آورشد: ویژگی خاص علم همانطوری که پوزتیویست ها می گفتند باید ابطال پذیر و اثبات پذیر باشند، یعنی باید آزمایش شوند. متدلوژی که آنها می گفتند زیاد با این متدلوژی نمی خواند. لذا به آن هیچ توجهی نشد. حالا به فرض از لحاظ تاریخی، منتها جاهای دیگر هم می شود سراغش را گرفت. یکی از چیزهایی که باعث چنین تلقی شده تلقی خود جامعه متدینان است. در جامعه متدینان حالا در جامعه اسلامی خودمان در دوران قدیم عالِمی را پیدا می کنیم که هم فیلسوف است و هم به معنای امروزی می توان گفت پزشک است. با اطلاعات موجودی که در زمان خودش است پزشکی می کند مانند ابن سینا، این هم علم است لذا این تلقی به وجود می آید برای اینکه ابن سینا یک عالم دینی است یعنی در درجه اول یک فیلسوف اسلامی بوده لذا در پزشکی هم هر آنچه که انجام داده به دین منتسب می شود. شیخ بهایی و دیگر عالمان گذشته هم همینطور هستند. علاوه بر اینکه عالم دینی هستند و در حوزه هایی علوم دینی تخصص دارند در حوزه هایی که امروزه به آن science می گویند نیز تخصص دارند لذا این تلقی به وجود می آید که شیخ بهایی که هندسه و معماری که می دانسته اینها همان علم دینی هستند. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه افزود: در صورتی که اینطور نیست. بالاخره بر آنها همین تعریف رایج علم را می توان اطلاق کرد. به هر حال با استفاده از همین قوانین طبیعت و آن چیزی که در طبیعت وجود دارد اینها را کشف کرده و دارد کار خودش را انجام می دهد. نمی توان گفت این عالم که در درجه اول عالم دینی است، بنابراین کارهای تجربی ای که انجام می دهد هم منتسب به دین کنیم. این محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ اظهارداشت: یکی از تلقی های نادرستی که از علم دینی به وجود آمده شاید به این امور هم بر می گردد. این چیزها باعث شده که بگوییم علم دینی و علم غیر دینی، یا حتی در خود آیات و روایات ما است که همه چیز در قرآن است. این همه چیز بودن معنایش این نیست که می توان از آن science یا علوم تجربی را درآورد. شاید با تعریف دیگری از علم که تعریف مطلق است به معنای دانش و آگاهی این مسئله بیشتر جور درمی آید. هر چقدر جلو می آییم در یکی و دو ودهه اخیر که در جمهوری اسلامی مؤسسه های آموزشی و پژوهشی تأسیس شدند و کسانی پیدا شدند به این طرز تلقی ای که گفتم دامن زدند؛ حتی آنقدر اغراق کردند گه گفتند فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و قید اسلامی به علوم زدند؛ این حرفها به جایی نرسید. شاید اگر بخواهیم تلقی درست تری از علم دینی بدهیم به اصطلاح بگوییم مقصد و هدف از یک علم چه چیزی است؛ بالاخره قوانین در طبیعت وجود دارد می توان آنها را کشف کرد و به کاربست. علم دینی علمی است که در خدمت امور انسانی، رفاه انسانی و آسایش انسانی بوده که دین هم آن را تأیید می کند. این استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب یاد آورشد: بالاخره دین آمده که انسان را از همه جنبه های دنیوی، اخلاقی، اخروی هدایت و تقویت کند؛ هر کسی به این جنبه کمک کند چه فیزیکدان یا شیمیدان باشد در این جهت قدم بر می دارد می توان گفت علمش علم دینی است. اگر از فیزیک و شیمی برای رفاه و آسایش مردم استفاده کرد که خدا و دین هم، همین را خواسته اند این خدمتی است دینی و علمی، و اگر از این فیزیک و شیمی استفاده نابجا شود و بمب اتم برای کشتار ساخته شود هر چقدر که عنوان علم هم داشته باشد عنوان دینی نمی توان به آن داد. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه در مورد اینکه اصولاً تقسیم علم به دینی و غیر دینی چه فوایدی دارد هم اظهار داشت: اول باید دین و فواید آن را مشخص کنیم. ببینیم تلقی امان از دین و دینی چیست؟ اگر به این جا رسیدیم که مرادمان از دین و دینی به معنی انسانی و اخلاقی که همه ادیان هم همین را خواستند. دین می خواهد که شما انسان و آدم باشید همه امور انسانی را رعایت کنید. اگر تعریف ما از دین و دینی همین تعریف باشد بر اساس حرفهایی که زدم ؛ هر ابزار علمی ای که در خدمت این هدف باشد می تواند علم دینی باشد؛ بنابراین می توانیم از این تعریف استفاده کنیم. قنبری یادآورشد: برای مثال فرض کنید که فلان چیز در عالم کشف شده است آیا کشف آن کمک به رفاه و آسایش و انسانیت و اخلاق می کند اگر چنین باشد این علم به دینی بودن قابل پذیرش است و گرنه خیر. اما اگر علمی به نام ژنتیک آنقدر پیشرفت کند که شبیه سازی می کنیم این قانونی است که در طبیعت وجود داشته است و علم هم آن را تأیید کرده است؛ حالا اگر این شبیه سازی بیاید به انسانهای آزمایشگاهی بیانجامد آیا این مسئله در خدمت انسانیت و اخلاق قرار می گیرد. آیا باعث آن می شود که جوامع انسانی، انسانی تر و پیشرفته تر و اخلاقی تر شوند. اگر چنین باشد این علم می تواند دینی باشد ولی اگر غیر این باشد دیگر نمی تواند دینی باشد. اگر تقسیم بندی علم به دینی و علم دینی به این منظور باشد می تواند مفید باشد. بنابراین هر آنچه که در خدمت رفاه و آسایش و اخلاق و انسانیت باشد می تواند دینی باشد و تجویز شود. در غیر این صورت مفید نیست؛ و نزاع و دعوا پیش می آورد و هیچ ثمره ای ندارد.
۱۳۹۳/۶/۲ - ۰۹:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
تأثیر دین در ارتقای قدرت یادگیری کودکان/ ضرورت آموزش مسائل دینی برای درک مفاهیم غیردینی
دین و اندیشه تأثیر دین در ارتقای قدرت یادگیری کودکان ضرورت آموزش مسائل دینی برای درک مفاهیم غیردینی نتایج تحقیقات جدید محققان علوم رشدی نشان می دهد که آموزش دینی کودکان می تواند تأثیر مستقیم و مثبتی روی آموزش آنها در رابطه با موضوعات غیر دینی بگذارد چرا که موضوعاتی چون فیزیک مدواکنش علمای اهل سنت عراق به محاصره شیعیان
واکنش علمای اهل سنت عراق به محاصره شیعیان درحالي همه نگاه ها به سوي درد و رنج ايزدي ها و مسيحيان در شمال عراق معطوف شده است که محاصره شده گان توسط داعش در آمرلي فراموش شده اند و كسي به رنج و مشکلات آنها توجهي ندارد و جامعه بين المللي به آنها بي توجه است به این مطلب امتیاز دهید بمناظره از ارکان اساسی پیشرفت هر کشوری به شمار می آید/ نخبگان معلمان جامعه هستند
دین و اندیشه یک محقق در گفتگو با مهر مناظره از ارکان اساسی پیشرفت هر کشوری به شمار می آید نخبگان معلمان جامعه هستند یک محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی گفت آنکه می خواهد وارد عرصه مناظره و گفتگو با مخاطب خود شود اولین شرط آن است که از آزادی بیان و شرایط استوار اجتماعی برخوردار بشیوه بیان مسائل دینی به نوجوانان و جوانان باید دلنشین و جذاب باشد/ حق تحقیر کسی را نداریم
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی در برنامه کوی محبت بیان شد شیوه بیان مسائل دینی به نوجوانان و جوانان باید دلنشین و جذاب باشد حق تحقیر کسی را نداریم یک کارشناس دینی گفت حق تحقیر افراد را نداریم بلکه حق تحقیر افعال را داریم باید فرهنگسازی کنیم و آداب دینی را در افراد نهروش مبارزه با طاغوت چرا امام صادق (ع) به نهضت علمی روی آوردند؟
روش مبارزه با طاغوتچرا امام صادق ع به نهضت علمی روی آوردند از آن جایی که قدرت علم یکی از اضلاع و پایههای مهم حکومت ستمگران بود امام صادق علیهالسلام با رویآوری به نهضت علمی علاوه بر اینکه به این ضلع از حکومت جور میتاختند دوران امامت سه امام بزرگوار پس از واقعهی عاشوراحوزه های علمیه تفکر دینی را در جامعه حفظ می کنند
رییس مجلس شورای اسلامی حوزه های علمیه تفکر دینی را در جامعه حفظ می کنند قم - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی گفت حوزه های علمیه تفکر دینی را به صورت صحیح و سالم در جامعه حفظ می کنند و اثرات این مهم امروزه به وضوح قابل مشاهده است به گزارش ایرنا علی لاریجانی عصر پنجشنبه در دیدارفضای آزاد شرط اول مناظره است/ نخبگان معلمان جامعه هستند
دین و اندیشه بقایی ماکان در گفتگو با مهر فضای آزاد شرط اول مناظره است نخبگان معلمان جامعه هستند یک محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی گفت آنکه می خواهد وارد عرصه مناظره و گفتگو با مخاطب خود شود اولین شرط آن است که از آزادی بیان و شرایط استوار اجتماعی برخوردار باشد و موقعیت خود را درارائه معارف دینی در قالب هنر، ماندگاری بیشتری دارد
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۸ دبیر ششمین جشنواره سراسری پویانمایی رضوی گفت پویانمایی تلاشی مقدس جهت انعکاس سیره و کلام رضوی است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام علی اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان افزود حضرت امام رضا ع ومردمسالاري ديني برخاسته از متن دين
مردمسالاري ديني برخاسته از متن دين در مكتب سياسي امام رأي مردم به معناي واقعي كلمه تأثير ميگذارد و تعيينكننده است اين كرامت و ارزشمندي رأي مردم است از طرف ديگر امام با اتكا به قدرت رأي مردم معتقد بود كه با اراده پولادين مردم ميشود در مقابل همه قدرتهاي متجاوز جهاني ايستادعضو هیئت علمی جامعة المصطفیالعالمیه: مقاومت مردم غزه و فلسطین بر اساس اعتقاد و باور دینی است
عضو هیئت علمی جامعة المصطفیالعالمیه مقاومت مردم غزه و فلسطین بر اساس اعتقاد و باور دینی استعضو هیئت علمی جامعة المصطفیالعالمیه گفت مقاومت غزه و فلسطینیان بر اساس اعتقاد و باور دینی است ولی در مقاومتهای دیگر در سطح جهان انگیزه الهی و دینی وجود ندارد حجتالاسلام محسن غرویان امرکز آموزشی دینی المهدی، وابسته به حوزه علمیه در چهارمحال و بختیاری تشکیل می شود
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید مرکز آموزشی دینی المهدی وابسته به حوزه علمیه در چهارمحال و بختیاری تشکیل می شود خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری از تأسیس مرکز آموزشی المهدی وابسته به حوزه علمیه جهت نام نویسی افرادی که امکان تحصیل در حوزه های علمیه را نداربرگزاری نشست اسلام شیعی و مسیحیت ارتدکس در بخارست/ تأثیر سکولاریزه شدن بر ارزشهای دینی و اخلاقی
دین و اندیشه اسلام در جهان برگزاری نشست اسلام شیعی و مسیحیت ارتدکس در بخارست تأثیر سکولاریزه شدن بر ارزشهای دینی و اخلاقی دومین سمینار گفتگوی اسلام شیعی و مسیحیت ارتدکس با موضوع تأثیر سکولاریزه شدن بر ارزشهای دینی و اخلاقی در جوامع معاصر برنامه ریزی شد و با تلاش نمایندگی و مهمکاری رادیو معارف و پژوهشگاه رویان در ترویج علم دینی
همکاری رادیو معارف و پژوهشگاه رویان در ترویج علم دینی خبرگزاری رسا ـ مدیران پژوهشگاه رویان و رادیو معارف بر تعامل بیشتر این دو مجموعه مورد وثوق رهبر معظم انقلاب تاکید کردند به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از رادیو معارف جمعی از مدیران برنامه سازان و کارکنان رادیونامه سرگشاده به عالم دینی اهل سنت
نامه سرگشاده به عالم دینی اهل سنت شیخ دریان روز یکشنبه گذشته به عنوان مفتی جدید لبنان برگزیده و جایگزین شیخ محمد رشید قبانی شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از ایرنا در نامه ای سرگشاده خطاب به شیخ « عبداللطیف دریان» مفتی جدید جمهوریمواضع علمای اهل سنت پاکستان در رابطه با تحولات عراق
مواضع علمای اهل سنت پاکستان در رابطه با تحولات عراق علامه قاضی احمد نورانی صدیقی رهبر جمعیت علمای پاکستان به همراه علامه عقیل انجم قادری و تنی چند از دیگر علمای اهل سنت در کراچی مواضع علمای اهل سنت در رابطه با تحولات عراق را اعلام نمودند به این مطلب امتیاز دهید بهسالمندان فعال در فعالیتهای دینی کمتر به افسردگی مبتلا می شوند
دین و اندیشه تحقیقات نشان می دهد سالمندان فعال در فعالیتهای دینی کمتر به افسردگی مبتلا می شوند تحقیقات اخیر از سالخوردگان نشان داده است که حضور سالمندان در مراسم و فعالیتهای دینی با خلق خویشان و همچنین ابتلا به افسردگی رابطه مستقیم دارد به گزارش خبرگزاری مهر در این تحقیقات کهدیدار علمالهدی و آیتالله مکارمشیرازی
یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۴ امام جمعه مشهد با آیتالله مکارمشیرازی دیدار کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان سیداحمد علمالهدی امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان با حضور در بیت آیتالله مکارم شیرازی در مشهد مقدس با وی دیدار و گفتوگو کرد آیتآلله مکارم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها