محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852405258
بسط گفتمان خوشفرجامانگاری جهان
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
بسط گفتمان خوشفرجامانگاری جهان
جمهوری اسلامی ایران، تنها نظام و کشوری است که با صراحت، خود را مدعی و پیرو مکتب تشیع میداند. در دیگر نظامهای فکری، عقیدتی و سیاسی نسبت به پایان تاریخ و پایان هستی چنین صراحتی منطقی و منسجم در خوشفرجام انگاری آن وجود ندارد.
بخش اول چکیده گفتمان با نقش معنادار رفتارها و ایدههای اجتماعی در زندگی سیاسی اجتماعی انسانها و جوامع سروکار دارد، به گونهای که در آن، سیستمهای معانی، جهانبینی و فهم مردم از نقش خود در جامعه را جهت میدهد. گفتمانها با باید و نبایدها سرو کار دارند و به اصطلاح، هنجاری و شبه ایدئولوژیک هستند که با تغییر ارزشها، نگرش و رفتار افراد و جامعه پیوند مییابند. نظریه گفتمان به زبان ساده؛ یعنی ایجاد فضایی از اندیشهها به گونهای که این اندیشهها، بر دیگر حوزههای اندیشهای حاکم و مسلط شود تا جایی که الگوی رفتاری مردم بر اساس آن شکل گیرد. به تعبیر دیگر، در گفتمان به گونهای با تصویرسازی برای جامعه سر و کار داریم که از طریق خلق واژگان، اصطلاحات، تصاویر، ایدهها و گزارههای مرتبط و منسجم و به اندازه کافی، قانعکننده، به تغییر و شکلدهی رفتار مخاطب و مردم نظر داریم. گفتمان در فضای تعاملی ایجاد میشود؛ تعامل با تاریخ، تعامل با شرایط اجتماعی، تعامل با قدرت و تعامل با نهادها به ویژه نهادهای ارتباطاتی و رسانهای. در بحث سیاستگذاری عمومی با توجه به این امور و از طریق اقناع و ترغیب، به وسیله رادیو و تلویزیون میتوان از گفتمان به مثابه یک ابزار سیاستگذاری در سطح کلان جامعه و بینالملل بهره جست. به طور کلی، دال مرکزی، مفصلبندی، هژمونی و سلطه، عاملیت، ضدیت و غیریتسازی، ایجاد یک نظم اندیشهای و نظم اجتماعی نوین و... از مؤلفههای اصلی گفتمان تلقی میشوند. در مورد پایان هستی و جهان، دو دیدگاه بدفرجامانگاری و خوشفرجامانگاری وجود دارد که در تضاد و تقابل یکدیگر قرار دارند. ما بر این مدعا هستیم که بر اساس آموزههای اسلامی به ویژه تعالیم تشیع، آینده و پایان خوش و پر از نشاط، امید و زیبا برای انسان و جهان تصویر شده است. این ایده را به واسطه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت یک گفتمان غالب با حوزه گستره جهانی میتوان مطرح کرده و بدین شکل، فضای غالب گفتمانی را با محوریت جمهوری اسلامی توسعه داد. با توجه به اصول و مبانی اندیشهای و جهانبینی اسلامی، مؤلفههای گفتمان خوشفرجامانگاری جهان که در نظریه فرج و موعودگرایی مکتب تشیع منعکس شده است و در آن، به توحیدمحور بودن، حکیمانه و هدفدار بودن خلقت و نظام آفرینش، بهرهمندی هستی از غایت و نهایت حکیمانه، خلافت الهی انسان، حکومت عدل صالحان در آخرالزمان، برقراری صلح و امنیت جهانی، برقراری جامعه صالح و دولت کریمه به عنوان مفصلبندی این گفتمان اشاره شده است. در دیگر نظامهای فکری و سیاسی نسبت به پایان تاریخ و پایان هستی چنین صراحتی منطقی و منسجم با عنوان گفتمانی خوشفرجام انگاری وجود ندارد، بلکه به ناخوشفرجام انگاری تمایل دارند یا در برخی از نظامهای فلسفی و عقیدتی، دیدگاههای نزدیک به موعودگرایی موردنظر فلسفه انتظار و فرج وجود دارد که به انسجام گفتمانی فلسفه فرج نیست. از آنجا که این گفتمان، نویدهای امیدوارکننده و نشاطآفرینی برای بشر حیران شده امروزین در انواع مکاتب و فلسفهها دارد، میتواند به صورت شایسته گسترش بیابد. واژگان کلیدی: نظریه گفتمان، گفتمان خوشفرجامی جهان، موعودگرایی، فلسفه انتظار و فَرَج، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. ضرورت و اهمیت مسأله با توجه به اینکه در فضای اندیشهای حاکم بر اذهان مردم ملل گوناگون در خصوص غایت و نهایت آفرینش و جهان، فلسفهها و باورهای گوناگون و در برخی موارد کاملاً متضاد وجود دارد، و این باورها در قالبهای متعدد و متنوع رسانهای به ویژه در رسانههای ارتباط جمعی انعکاس مییابد و نیز با توجه به گستردگی و حضور همه جایی این رسانهها در دنیای کنونی و تاثیرات عمدهای که بر اذهان، نگرشها، ارزشها و رفتار مخاطبان خود دارند؛ به نظر میرسد که با لحاظ آموزههای جامع و گفتمانی «فلسفه فرج و انتظار» مد نظر تشیع و نیز با استفاده از قابلیتها و ظرفیتهای رسانههای ارتباط جمعی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، ضرورت دارد که این آموزهها و تعالیم به نحو خردمندانهای استخراج و در قالبهای هنری متعدد و متنوع رسانهای برای مخاطبان ارائه گردد. اهداف تحقیق و مقاله 1. نشان دادن یکی از مهمترین و اصولی ترین آموزه تشیع که قابلیت انطباق و ارائه هنری و رسانهای دارد. 2. ارائه گفتمانیِ خوش فرجام انگاری جهان در قالب فلسفه فرج و انتظار و غیریت سازی آن با گفتمان ناخوش فرجام انگاری 3. نشان دادن ظرفیتها و قابلیتهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای کاربردی و اجرایی کردن آموزهای گفتمان انتظار و فرج در قالبهای مختلف رسانهای. سوال های اساسی تحقیق 1. در تعالیم اسلامی و به ویژه در آموزههای تشیع، در خصوص غایت جهان و آفرینش، چه نوع فلسفهای قابل ردگیری است؟ 2. فلسفه و گفتمان غایت انگاری جهان مدنظر تعالیم اسلامی، از چه مولفههایی تشکیل شده است؟ 3. رسانههای ارتباط جمعی ایران چگونه میتوانند عامل به فعلیت رسیدن مولفههای فلسفه فرج و انتظار باشند؟ فرضیههای تحقیق 1. خوش فرجام انگاری و بدفرجام انگاری جهان و آفرینش، دو گفتمان کاملاً متضاد و مغایر هم در فضای اندیشهای ملل مختلف است که از طریق رسانههای ارتباط جمعی وابسته به هر کدام، بازسازی و بازنمایی میشود. 2. فلسفه انتظار و فرج مدنظر تعالیم تشیع اثنی عشری از مولفههایی مانند: توحید، حکیمانه و هدفدار بودن فعل خداوند، احسن انگاری نظام آفرینش، غایتمندی نظام خلقت و آفرینش انسان و جامعه، جامعه موعود و دولت کریمه، حکومت نهایی صالحان بر روی زمین و پایان خوش جهان تشکیل شده است. 3. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با توجه به تعدد و تنوع شبکههای داخلی و برون مرزی خود میتواند از قابلیتهای هنری خود در جهت تبیین گفتمان انتظار و فرج در راستای گسترش این گفتمان بهره ببرد. روششناسی انجام تحقیق در این نوشتار از روش کتابخانهای _ اسنادی و مطالعه موردی در اسناد بالادستی سازمان صداوسیما در خصوص استراتژیهای برنامهسازی آن و مواجهه و مشاهده از نزدیک جریان برنامهسازی در این سازمان و گروههای برنامهساز استفاده کرده و از تجربیات حضور در این سازمان نیز در ارائه راهبردها و پیشنهادات استفاده به عمل آمده است. گفتمان؛ تحلیل لغوی، مفهومی و مؤلفههای آن از جمله مفاهیم کلیدی و پرکاری که در شکل دادن تفکر فلسفی، سیاسی و اجتماعی مغرب زمین در نیمه دوم قرن بیستم نقش بهسزایی داشته و هنوز هم دارد، مفهوم گفتمان است. )عضدانلو، 1380: 13) واژه گفتمان که سابقه آن به قرن 14 میلادی میرسد، از واژه فرانسوی Discourse و لاتین Discurs_us به معنی گفتوگو، محاوره و گفتار گرفته شده است. )ادگار، 1388: 431 - 428) در دیکشنری ویکیپدیا، گفتمان «مجموعهای از اندیشههای رسمی شده که به واسطه یک زبان و در یک بافت اجتماعی اعلام و بیان میشود» تعریف شده است. این مفهوم را در نوشتههای ماکیاولی، هابز و روسو بسیار میتوان یافت، ولی معنایی که متفکرانی همچون میشل فوکو، ژاک دریدا و دیگر متفکران برجسته معاصر از آن به دست میدهند، کاملا متفاوت از برداشتی است که ماکیاولی و هابز اراده میکردند. در هر حال، میتوان نتیجه گرفت که گفتمان، فضای اندیشهای خاصی ایجاد میکند، به گونهای که رفتار دیگران ذیل آن گفتمان تنظیم شود. پس هدف از سلطه و هژمونی یک گفتمان، تغییر و تنظیم رفتار دیگران مبتنی بر آن گفتمان است. این نظریه با الهام از زبانشناسی سوسور بر اهمیت زبان در بازنمایی و بازسازی جهان اجتماعی و این نکته تاکید دارد که دسترسی به واقعیتها تنها از طریق زبان میسر است. نکته مهم این است که نظریه گفتمان _ بر خلاف منتقدان آن که نظریه گفتمان را آرمانگرایانه و ایدهآلیستی میدانند )مارش، 1378: 214) _ وجود واقعیت را نفی نمیکند، بلکه علاوه بر تاکید بر واقعیتها، مهمترین ادعایش، تغییر و تنظیم واقعیتها و رفتار واقعی مردم بر اساس دستورالعملها و به اصطلاح بر اساس شبه ایدئولوژیهای خود است. بنابراین، میتوان گفت چون گفتمانها با باید و نبایدها سروکار دارند و به اصطلاح هنجاری هستند؛ به نوعی شبهایدئولوژیک هستند. برخلاف دیدگاه مارش و استوکر که میگویند گفتمانها همان ایدئولوژی ها _ در معنای سنتی _ نیستند. )مارش و استوکر، 1388: 195) با توجه به تعاریف و بررسیها میتوان گفت همه پدیدهها و اعمال، گفتمانی هستند. به عبارتی دیگر، هر چیز و هر فعالیتی برای معنادار شدن باید بخشی از گفتمانی خاص باشد. این سخن بدان معنا نیست که هر چیزی باید گفتمانی یا زبانی باشد، بلکه برای قابل فهم بودن باید بخشی از چارچوب معنایی وسیعتری به حساب آید. برای مثال، سنگی را در نظر بگیرید که ممکن است در دشتی به آن بربخوریم. این سنگ، بسته به بافت اجتماعی خاصی که در آن قرار دارد، ممکن است آجری برای ساختن خانه، گلولهای برای جنگیدن، شئ بسیار قیمتی یا یافتهای دارای اهمیت باستانشناختی باشد. از فوکو نقل شده است که: «پنداری به جای شفافتر کردن معنای بسیار مبهم کلمه گفتمان بر ابهام آن افزودهام؛ گاه آن را به معنای قلمرو کلی تمامی گزارهها، گاه به عنوان مجموعه فردیتپذیری از گزاره و گاه نیز به معنای عمل نظاممندی به کار بردهام که به گزارههای ویژهای معطوف است. گفتمان در هر سه مورد، چیزی شبیه به چارچوب است.» )تاجیک، 1378: 287) او با بهره گرفتن از مفهوم نظامهای فکری یا شناخت، موجودیت فکر را بر حسب گفتمان توصیف کرده و گفتمان را در رابطه با شرایط تاریخی، شرایط اجتماعی و در رابطه با قدرت و بخشی از ساختار قدرت و در درون جامعه و در رابطه با کارکردشان تبیین میکند و آن را الگوهای عمل و کاربندی میداند. )عضدانلو، 1380: 53 و 55) از نظر فوکو، گفتمان در تولید، تغییر، بازتولید ابژههای زندگی اجتماعی سهیم است. یعنی گفتمان در یک رابطه فعال _ معنیبخش و هویتپرداز _ با واقعیت و نیز به مثابه کنشهایی که به طور منظم موضوعهایی که درباره آنها صحبت میشود را شکل میدهند. )تاجیک، 1378: 10) نهادها و مکانهای آموزشی نزد فوکو، به مثابه تولیدکنندگان گفتمان ویژه تاریخی و مدرن تلقی میشوند؛ یعنی مکانهایی که درستی و نادرستی، قبول یا عدم قبول گفتمانها را در اذهان مردم نهادینه میکنند. )عضدانلو، 1380: 56) بنابراین، گفتمان به زبان ساده؛ یعنی ایجاد و فضایی از اندیشهها به گونهای که این اندیشهها، بر دیگر حوزههای اندیشهای حاکم و مسلط شود تا جایی که الگوی رفتاری مردم بر اساس آن شکل گیرد. به تعبیر دیگر، در گفتمان به گونهای با تصویرسازی برای جامعه سر و کار داریم، به گونهای که با خلق واژگان و اصطلاحات مرتبط و منسجم و به اندازه کافی قانعکننده، به شکلدهی رفتار مخاطب و مردم بیانجامد. برای مثال، فضای گفتمانی که در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در جامعه ایرانی حاکم شده بود، با تولید واژگان و اصطلاحاتی از قبیل: ظالم و مظلوم، مستضعف و مستکبر، تاریخ کربلا و سیدالشهداء)ع) فضایی از اندیشهها و ایدههایی را خلق کرده که رفتار غالب مردم جامعه ایران را شکل میداد. از رفتار پیرزنی که با سرمایه اندک خود برای رزمندگان جبهه کلاه میبافت گرفته تا بسیجیانی که جان خود را در این راه فدا میکردند، همه تحت تأثیر گفتمان جنگ، معنادار شده بود. به طور خلاصه، میتوان چنین نتیجه گیری کرد که گفتمان به مجموعهای از اندیشههای ابراز و بیان شده، گزارهها، بایدها و نبایدها، دستورالعملها گفته میشود که درصدد سلطه و غالب آمدن بر فضای اندیشهای و فضای عملکرد افراد و جامعه است و به انگیزه تغییر و تنظیم رفتار افراد جامعه مبتنی بر ادعاهای خود صورت میگیرد. مفاهیم اساسی در فهم نظریه گفتمان 1. دال مرکزی همه نشانههای مفصلبندی شده در یک گفتمان، ارزش برابر ندارند و به انواع گوناگونی تقسیم میشوند. مهمترین این نشانهها، دالّ مرکزی است. دالّ مرکزی، نشانه و مؤلفه ممتازی است که نشانهها و مؤلفههای دیگر حول آن انسجام مییابند. این دال، دالهای دیگر را حمایت میکند و آنها را در قلمرو جاذبه معنایی خود نگه میدارد. دال مرکزی این مقال، خوشفرجامی جهان بر مبنای گفتمان موعود گرایی است؛ زیرا کل نظام معنایی این گفتمان بر مفهوم این دال استوار است. 2. مفصلبندی لاکلا و موفه منظور از مفصلبندی را ارتباط معنایی، جزئی از یک چارچوب گستردهتر معانی میدانند؛ همچنان که پیشتر اشاره کردیم، آنها با تمایز قائل شدن بین گفتمان و ایدئولوژی موردنظر در نظریه مارکسیستی، تلاش دارند گفتمان را در فضای معنایی مرتبط به هم مطرح کنند، به گونهای که تمام بخشهای موجود گفتمان به همدیگر مرتبط شود و با هم یک جهان معنایی جدیدی را خلق و مدیریت کند. با این حال، گفتیم که به نظر میرسد این امر تفاوت زیادی با ایدئولوژی نداشته باشد. پس ما از آن به شبه ایدئولوژی تعبیر میکنیم. بنابراین، مفهوم سازی لاکلائو و موفه از گفتمان، ویژگی رابطهای گفتمان و اجزا و مؤلفههای آن را تائید میکند. معنای اجتماعی کلمات، کلامها، کنشها و نهادها، همگی در ارتباط با زمینهای کلی که جزئی از آن هستند، درک میشود. )مارش و استوکر، 1388: 202-201) مفصلبندی گفتمانی حاصل انتظام و همبستگی میان موضوعات، شیوه و انواع احکام و مفاهیم آنها و بنیانهای نظری آنهاست. )تاجیک، 1378: 15) در گفتمان خوشفرجام انگاری مفاهیمی از قبیل خدامداری، حکیمانه بودن فعل خداوند، نظام احسن خلقت، هدفدار بودن نظام آفرینش، خلافت الهی انسان، نجات و تکامل انسان، برقراری حکومت صالحان، حکومت عدل جهانی، حکومت آخرالزمانی و دولت کریمه مهدوی از مفاهیم مرتبط و همبسته و مفصلبندی شده این دیدگاه است. 3. هژمونی مفهوم استیلاء و هژمونی که در اندیشههای گرامشی ریشه دارد، از مفاهیم بنیادین نظریه گفتمان محسوب میشود. در اندیشه گرامشی، این مفهوم دلالت بر تسلط و استیلای یک طبقه، نه فقط از جنبه اقتصادی، بلکه از تمام جنبههای اجتماعی و سیاسی و ایدئولوژیک دارد. به نظر گرامشی، سلطه سرمایهداران فقط به وسیله عوامل اقتصادی تأمین نمیشود، بلکه نیازمند قدرت سیاسی و نیز یک سیستم یا دستگاه عقیدتی یا ایدئولوژیک است که کارش، فراهم کردن موجبات رضایت طبقات تحت سلطه است. هژمونی، سلطه را به جای زور، بر رضایت و اجماع و اقناع مبتنی میکند و مشروعیت نظام هژمونیک را به همراه میآورد. اگر یک پروژه یا نیروی سیاسی نقش تعیینکنندگی قواعد و معانی را در یک صورت بندی خاص به دست آورد، استیلا و هژمونی برای آن حاصل شده است که گرامشی از آن به عنوان نوعی رهبری اخلاقی، فرهنگی و فکری یاد میکند که میتواند یک نیروی متحد تاریخی را به وجود آورد. در اندیشه لاکلا، تلاش نیروهای سیاسی برای تثبیت گفتمانهای محدود و معین، اعمال هژمونیک نامیده میشود. در تحلیل گفتمان، مبارزه برای دستیابی به استیلا از طریق پروژههای سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر و زمانی که یک پروژه یا نیروی سیاسی نقش تعیین کنندگی قواعد و معانی را در یک صورتبندی خاص به دست آورد، استیلا حاصل میشود... رفتارهای استیلاجویانه، نوع ویژهای از رفتار مفصلبندانه است و اغلب شامل بکارگیری قدرت است؛ زیرا طی آن، یک پروژه سیاسی میکوشد تا خواسته خود را بر دیگران تحمیل کند. پس مفصلبندی آن عناصر در یک پروژه سیاسی در حال توسعه و در نتیجه معنابخشیدن به آنهاست. )مارش، 1378: 209) 4. خصومت و غیریت خصومت و غیریت، مفهوم دیگری است که در این نظریه مطرح میشود. گفتمانها در تعارض و تفاوت با دیگری شکل میگیرند. «مطابق نظریه گفتمان، ضدیت بدین علت اتفاق میافتد که کسب یک نوع هویت کامل و مثبت توسط کارگزاران و گروهها بدون مرزبندی خود با دیگری امری غیر ممکن است. همزمان با شناسایی گفتمانهای متخاصم، باید مقطع زمانی و موقعیت مکانی گفتمانهای مورد نظر را نیز تعیین کرد. گفتمانها در زمان و مکان وجود دارند و برای بررسی آنها حتماً باید محدوده زمانی و موقعیت جغرافیایی آنها را مد نظر قرار داد.» )سلطانی فر، 1388: 195) اهمیت مفهوم خصومت یا ضدیت در آن است که هر چیز در ارتباط با غیر هویت مییابد؛ چون اشیا و پدیدهها دارای ذات و هویت ثابت نیستند و تنها در ارتباط با دیگری و ضدیتی که با آن برقرار میکنند، هویت مییابند. «گفتمانها همواره به واسطه دشمن هویت پیدا میکنند و نظام معنایی خود را بر اساس آن تنظیم میکنند... در حقیقت، برای بررسی ساختار معنایی یک گفتمان باید آن را در مقابل ساختار معنایی گفتمان رقیب قرار داد و نقاط درگیری و تفاوتهای معنایی را پیدا کرد.» )همو: 194) آنچه در اصول فقه و منطق با عنوان «تُعرَفُ الأشیاءُ بِأضدادِها» میشناسیم، دلالت آشکاری بر این مفهوم دارد. خصومت، عملکردی دوسویه دارد. از یک سو، مانع عینیت و تثبیت گفتمانها و هویتهاست و از سوی دیگر، سازنده هویت و عامل انسجام گفتمانی است. هر گفتمانی در سایه دیگری یا غیر شکل میگیرد و تحت تأثیر آن متحول میشود و رو به زوال میرود.خصومت و غیریت سازی گفتمان خوشفرجامی جهان با گفتمان ناخوشفرجامی جهان و پوچانگاری جهان و غیر حکیمانه بودن غایت جهان و آفرینش است. رویکردی که در جهان غرب به ویژه از طریق تولید و پخش در گستره جهانی فیلمهای سینمایی و تلویزیونی متعدد نظیر نبرد آرماگدون، 2012 و فتنه با تبلیغ کمونیسمهراسی، اسلامهراسی، و ایرانهراسی شیوع و رواج دارد، از موارد غیریت و ضد گفتمان خوشفرجامی جهان است.از طرف دیگر، گفتمان خوشفرجامی تقویتکننده و به تعبیر بهتر، انسجامدهنده و متحدکننده گفتمانهای موافق مانند گفتمان رجعت مسیح(ع) است. 5. قدرت در بحث از قدرت و نظریه گفتمان به نظریههای فوکو در تبارشناسی قدرت نزدیک میشویم. از این منظر، قدرت را نباید به نهادهای سیاسی محدود کرد؛ چون قدرت در تمامی نهادهای جامعه جاری است. شکل گیری هر هویت و جامعهای محصول روابط قدرت است. به این معنا که ایجاد هر جامعه و تثبیت هر گفتمان با سرکوب و طرد غیر همراه است و هر هویت با طرد احتمالات رقیب، خود را تثبیت میکند. تثبیت یا عینیت یک گفتمان همراه با روابط قدرت و طرد و سرکوب دیگران صورت میگیرد و بدون قدرت هیچ تثبیت و عینیتی نیست. درباره رابطه قوی گفتمان با قدرت در برساختن و تصویرسازی جهان باید گفت که امر واقع، امر گفتمانی است که از طریق محدودیتهای زبانی در شرایط خاص اجتماعی و فرهنگی ظاهر میشود. (تاجیک، 1378: 18) در مورد گفتمان خوشفرجامی جهان نیز به نظر میرسد باید با استفاده از ابزارهای قدرت _ نهادهای آموزشی و نهادهای رسمی _ به ویژه نهاد قدرتمند رسانه، دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانهای به بازنمود این گفتمان در رسانه و گسترش آن همت گماشت. 6. اولویت سیاست در نظریه گفتمان، مفهوم اولویت سیاست را برای توضیح چگونگی شکل گیری جامعه و استقرار عینیتهای اجتماعی به کار میبرند. به نظر لاکلا و موفه، شیوه تفکر، بنای جامعه و عمل اجتماعی محصول مفصلبندیهای سیاسی است. به این معنا که بر اعمال قدرت و خصومت و طرد غیر استوارند. بنابراین، گفتمانهایی که جامعه را میسازند و به فهم ما از جهان نظم میبخشند، سازههایی ذاتا سیاسیاند. در گفتمان خوشفرجامی جهان، اولویت سیاستهای ارتباطاتی و رسانهای جمهوری اسلامی ایران و سیاست خارجی را باید بر این مبنا و گفتمان تعریف کرد و در سایه آن و بر اساس اصول مکتب سازندهگرایی، دیگران را تحت لوای این گفتمان جذب کرد. 7. عاملیت برای رویکردی مانند نظریه گفتمان که دغدغه اصلیاش این است که چگونه مردم، خود را میفهمند و عمل میکنند، پرسش درباره عاملیت اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است. البته این مفهوم در مبحث «ساختار _ کارگزار» )یا ساختار _ عاملیت) بررسی میشود. هوارت بر این عقیده است که «وقتی سوژهها احساس بحران هویت مینمایند؛ ... سوژهها تلاش مینمایند تا از طریق مفصلبندی و تعیین هویت با گفتمانهای آلترناتیو، هویتها و معانی اجتماعی خود را بازسازی نمایند.» )هوارت، 1378: 146) آلتوسر معتقد است که سوژهها توسط رفتارهای ایدئولوژیکی ساخته میشوند، یا سؤال میشوند یا صدا زده میشوند. لاکلا و موفه نیز این دیدگاه آلتوسر را میپذیرد که هویتهای سوژهها به شکل گفتمانی ساخته شدهاند. )مارش، 1378: 207) نورمن فرکلاف درباره اهمیت و نقش رسانه در انتقال معنا چنین مینویسد: «هال و... به گرایشی در رسانهها به نام انتقال دیدگاه رسمی در قالب بیان عمومی اشاره کردهاند که نه فقط دیدگاههای رسمی را در دسترس افراد میگذارد، بلکه آنها را با طنین و نیروی عامهپسند در افق فهم اقشار مختلف مردم طبیعیسازی میکند. اگر رسانهها عملاً موجب این انتقال میشوند؛... باید رابطه خاصی از نوع میانجی یا واسطه با مخاطب داشته باشد تا خصوصیات مخاطب مطلوب را کسب کنند و با آن ایجاد همدلی و وحدت میکنند.» )فرکلاف، 1387: 83) در گفتمان خوشفرجام انگاری جهان، کل نظام جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نهادهای رسمی و غیر رسمی خود و در بُعد بینالملل میتواند با استفاده از نهاد رسانهها و نیز با استفاده از وزارت خارجه و نمایندگیهای این وزارتخانه در کشورهای مختلف به تبلیغ این گفتمان بپردازد و عاملیت بسط این گفتمان را در روابط بینالملل بر عهده بگیرد. همچنان که در مکتب سازندهگرایی به چنین نقشی اهمیت داده میشود. 8. عینیت عینیت، یک فلسفه، جهان بینی، ایده و جامعه شکل گرفته و گفتمانی است که جایگزینها و بدیلهایش را طرد کرده است. عینیت را میتوان قدرت رسوبکننده محسوب کرد. در این شرایط، گفتمان تثبیتشده طبیعی و دایمی به نظر میرسد و ریشههای سیاسی آن و همچنین جایگزینهای مطرود آن فراموش میشوند. در گفتمان خوشفرجامی جهان از برقراری عدل و داد جهانشمول و گرویدن بیشتر مردمان به این گفتمان و در نهایت، غلبه و به اصطلاح ادبیات گفتمانی، صحبت از استیلا و هژمونی کامل و تمام حکومت و دولت کریمه مهدوی در گستره جهانی سخن به میان میآید. بدین معنی که واقعیت و عینیت خارجی پیدا خواهد کرد و در گستره جغرافیای جهانی محقق خواهد شد. توجه به این گزارهها _ که همه از مفاهیم و مضامین روایات و احادیث مربوط به آخرالزمان و مهدویت _ قابل استنباط و استخراج است، باید نصبالعین سیاستگذاریهای ارتباطی و تامین، تولید و پخش برنامههای شبکههای صداوسیما قرار گیرد. مبانی و اصول جهانبینی اسلامی درباره خوشفرجامانگاری انسان و جهان مقدمه حس کنجکاوی و ویژگی آیندهنگری و کمالجویی انسان، او را به شناخت گذشته، حال و آینده خویش رهنمون میسازد و در اعماق جانش، عطش پایانناپذیری را برای گشودن این رازهای سهگانه پدید میآورد. او میخواهد وقایع و حوادث نهفته در دل تاریخ و ماقبل تاریخ را با شیوهها و اسلوبهای ابتکاری و تجهیزات مدرن کشف کند و زیر ذرهبین تجزیه و تحلیل برد تا ضمن شناخت گذشته و کسب آگاهیهای سودمند، درسها و تجربههای گرانبها و ارزشمندی را از فراز و نشیب، طلوع و غروب و پیشرفت تمدنها و فروپاشی جامعهها و سلسلههای پیشین، برای ساختن دنیای نو و جامعه مطلوب و آفرینش تمدن دلخواه فراگیرد. همین عوامل به علاوه بیم و امید، انسان را به تفکر عمیق و کاوش پیگیر درباره آینده وا میدارد. آیا آینده تاریخ، آیندهای است زیبا یا زشت؟ بهنجار و متعادل است یا ناهنجار و ناخوش؟ آیا آینده تاریخ، روشن و تماشایی است یا تیره و غمبار؟ آیا سرنوشت محتوم جامعههای انسانی همین است که حکومت مردم شایسته و برگزیده را تجربه نکند و همیشه در چنگال زور و فریب و سرکوب و خشونت دست و پا زند؟ آیا روند تاریخ به همین صورت ادامه خواهد یافت و ستم و بیداد همزاد و همراه انسان خواهد بود؟ یا سرانجام آرزوها و آرمانها و ایده آلهای انسان تحقق خواهد یافت و روزگارِ بهتر آزادی و رهایی رخ خواهد گشود؟ دو دیدگاه نظریه های مختلفی درباره آینده جهان و پایان کار بشر ارائه شده است و این مسئله یکی از دغدغههای اصلی انسان بوده و امروز نیز از مباحث زنده فلسفه، فلسفه دین، الهیات، فلسفه تاریخ و جامعهشناسی است. نظریههای ارائه شده در باب فرجامشناسی به دو طیف کلان تقسیم میشود. هواداران دیدگاههای بد فرجامانگاری معتقدند که نهایت تاریخ، بسیار تلخ و فرجام حیات بشر بسیار نازیبا صورت خواهد بست. آنان در توجیه این بدفرجامانگاری حیات، هستی و خلقت را ذاتاً شر مرام و در نتیجه، شر فرجام میدانند و فرآیند و برآیند گردش روزگارِ بدو، بیراه، تاریک و تیره است. انسان نیز موجودی هنجارناپذیر، بیرحم و جانی بالطبع است و حتّی ممکن است روزی انسان قُلدری بر سرنوشت بشر حاکم شود و جهان را با اِعمال ستم و ارتکاب جنایات، به سقوط بکشاند. طیف دیگری از مکاتب و متفکران به فرجام حیات، انسان و تاریخ خوشبین هستند و میگویند که آینده جهان، روشن و امیدبخش، و سرانجامِ حیات و هستی، خوش و دلپذیر است و «پایان شب تیره تاریخ، صبحفام خواهد بود». از این جمله، دیدگاهی است که سوی ادیان ابراهیمی ارائه کردهاند. فلسفه انتظار و فرج و خوشفرجامی جهان نظریههای خوشفرجامانگاری که فرجام هستی و سرانجام حیات انسان و تاریخ را خوش، دلپذیر و امیدبخش میدانند، در یک مسئله مشترکند و آن، مسئله موعودگرایی است. بدین عقیده که روزی دستی از غیب برون خواهد آمد و برای التیام زخمهای کهنه بشریت کاری خواهد کرد، مردی ظهور خواهد کرد که یکسره حیات بشر را دگرگون میکند. عقیده به ظهور موعود و نجات نهایی، جوهر فرجامشناسی ادیان ابراهیمی است. اوج این گونه نگاه به فرجامِ هستی، تاریخ و انسان در مکتب تشیع جلوه کرده است. در تشیع، بنیادهای نظری و زیرساختهای اندیشگی این مسئله به فلسفه فرج و فلسفه انتظار و موعود تعبیر میشود که چیزی فراتر از فلسفه تاریخ است. تحلیل سرنوشت و سرانجام کلّ حیات و هستی مطرح است. فلسفه فرج، ناظر به آینده و پایان حیات و هستی است و در آن، طبیعت هم سرنوشت دیگری دارد. آنگاه که زیباییهای پس از وقوع فرج، وصف میشود، حتی سخن از این است که میش نیز از گرگ نمیترسد و با هم در آسایش میزیند و زمین، برکت خویش را سخاوتمندانه در اختیار اهل خود قرار خواهد داد. نظریه اسلامی فرج و موعودگرایی بر اصول روشنی از جهانبینی اسلامی مبتنی است که گذرا به انها اشاره میکنیم. جهاننگری اسلامی بر دو پیشفرض کلان استوار است: 1. خدامدار و توحیدبنیاد بودن جهان؛ 2. احسنانگاری جهان موجود و حکیمانه بودن فعل خداوند. این دو پیشفرض کلی نیز خود در قالب اصولی چند، تفصیل مییابد. هر یک از مبانی و اصول، محتاج تأمل درخور و نیازمند شرح و بسط شایسته و بایستهای است و ذیل هر یک از اصول، شواهد قرآنی بسیار وجود دارد. اکنون به طرح مختصر دو مبنا و چند اصل بسنده میکنیم و صرفا به برخی شواهد قرآنی اشاره خواهیم داشت. نخست، دو مبنا را تبیین و سپس اصول آن را طرح میکنیم: مبنای اول: نظام احسن بر هستی حکمفرماست در نگاه قرآن، جهانِ موجود، نیکوترین جهانهای ممکن است و خدا، «آفرینش همه چیز را نیکو ساخته است.» )سجده: 7) در خلقت رحمانی «خلأ و خلل راه ندارد و ناسازگاری و فطوری به چشم نمیخورد.» )ملک:3) این مدّعا که جهانِ موجود، بهترینِ جهانهای ممکن است، مستظهر و مستحکم به براهین و دلایل بسیاری است که ما به برخی موارد اشاره میکنیم. 1. پدیدآورنده هستی و آفریننده هستمندان، موجودی حکیم و توانا است. اتقان صنع از حکیم توانا بایسته است؛ چون خلق پرعیب و نقص و آفرینشِ پر خلل و خلأ، خلاف حکمت و قدرت است و قبیح و فعل قبیح بر حکیم مطلق و قادر محض، محال است. 2. خداوند سبحان، فیض محض و خیر مطلق است. اگر صنع الهی با بهترین صورت سامان نیافته باشد، امساک فیض و منع خیر تلقی میشود و امساک خیر و فیض و امتناع سود وجود، از فیاض محض و خیر مطلق، خلاف فیاضیت و ناقض این وصف است. 3. حضرت احدیت، حسن و حکمت مطلق است و جهان، آیه و آینه کمال و جمال احدی است. پس جهان نمیتواند اکمل و احسن نباشد. اگر نه، آیه و آینه حُسن و حکمت مطلق نتواند بود. 4. مطالعه هستی و مشاهده نظم و نسق حیرتانگیز حاکم بر آن و شگفتیها و زیباییهای تحسینبرانگیز انواع پدیدهها، بر اِحکام و اِتقان جهان حاضر صحه میگذارد. 5. در آیات قرآنی بر نیکآفرینی و اِحکام و اِتقان صنع، تصریح و تلویح شده است، چنانکه تصریح فرموده است که «کوهها را جامد و ساکن میبینی، ولی آنها چونان ابری روان در حرکتند. این صنع خداست که هر چیزی را با کمال اتقان آفرید. خدا بر همه افعال شما آگاه است.» )نمل: 88) «[خدا]یی که آفرینش همه چیز را نیکو ساخت.» )سجده: 32) مبنای دوم: هستی، خدا محور و توحیدبنیاد است. به قرآن و ادبیات دینی اسلامی هیچ مقوله و مسئلهای به اندازه خدا و خداشناسی توجه نکردهاند. در متون مقدس اسلامی، از نظر فراوانی الفاظ و بسامد واژگانی و نیز از نظر ژرفا و گستره معنایی، بزرگترین حجم و سهم لفظی و معنوی را همین مبحث به خود اختصاص داده است. بعثت محمدی)ص) دستاوردی عظیمتر و عمیقتر، انبوهتر و بشکوهتر از توحید ناب اسلامی نداشته است. جهانبینی اسلامی، خدامدار و توحیدبنیاد است. در این باب به ایجاز، به برخی نصوص و آیات قرآن در این باب اشاره میکنیم. یک. خدا همیشه و همه جا حضور دارد و به تعبیر دقیقتر، فارغ از مکان و زمان است. آیات زیر بر این محور دلالت دارد: _ «او آغاز است و انجام، و ظاهر است و باطن، و به همه چیز داناست.» (حدید: 3) _ «مشرق و مغرب از آن خداست. پس به هر جا رو کنید، وجه خدا همان جاست.» (بقره: 115) دو. مبدأ و مقصد هستی، خداست. جهان و انسان ماهیت از اویی و به سوی اویی دارد؛ یعنی هستی از آن خداست و به سوی او نیز راهبر است و به محضر او باز خواهد گشت. برخی شواهد قرآنی به شرح زیر است: _ «ما برای خدا هستیم و به سوی او بازگشتکنندگانیم.» (بقره: 156) _ «خدا آفرینش را آغاز میکند و سپس اعاده میکند، سپس به سوی او بازگردانده میشوید.» (روم: 11) سه. خدا هم خالق است و هم ربّ. هم خلق عالم و آدم با اوست، هم تدبیر و تربیت جهان و انسان به دست اوست. وجودِ وجود، دم به دم از سوی او افاضه میشود و اگر دمی از افاضه باز ایستد، هستی یکسره «نیست» خواهد شد. در آیات زیر بر این محور تأکید شده است: _ «هان! خلق و امر )آفرینش و فرمان) از آن اوست. فرخنده باد خدا، پروردگار جهانیان.» )اعراف: 54) _ «همانا امر او چنین است که هرگاه اراده فرماید، چیزی را بگوید: باش، پس باشد. پس منزه باد آنکه ملکوت و وجودِ همه چیز به دست اوست و شما به سوی او بازگردانده میشوید» )یس: 82 - 83) چهار. همه جهان، عین فقر و نیاز به خداست و خداوند جهان، بینیاز محض و غنی مطلق است. آیات فراوانی مؤید این محور است از جمله: _ «ای مردم! شما همهتان نیازمندان به خدایید و خداوند، بینیازِ ستوده است.» )فاطر: 15) پنج. همه جهان، مسخّر ید قدرت اوست. همه باشندگان، مطیع محض اویند و این اطاعتپذیری هم در مقام تکوین و هم در مقام تشریع، جاری و ساری است. منابع ادگار، اندرو، مفاهیم کلیدی در نظریه فرهنگی، ترجمه: ناصرالدین علی تقویان، تهران، دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1388ش. اشتریان، دکتر کیومرث، نظام سیاستگذاری در جمهوری اسلامی ایران، خلاصه مدیریتی؛ توصیههای سیاستی و نتیجهگیری، درس سیاستگذاری عمومی، تهران، دانشگاه امام صادق)ع)، دوره دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات، 1389ش. تاجیک، محمدرضا، گفتمان و تحلیل گفتمانی مجموعه مقالات، تهران، فرهنگ گفتمان، 1379ش. ترکاشوند، علی اصغر، باهنر، ناصر، الگوی هنجاری رسانه ملی از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران، تهران، دانشگاه امام صادق)ع)، 1389ش. حسینی، سیدحسن، زیبایی شناسی و فلسفه رسانه، تهران، دانشکده صداوسیما و مهرنیوشا، 1388ش. رحمانی، شمس الدین، «نظام نوین جهانی»، تهران، پیام آزادی، 1371ش. رشاد، علی اکبر، «فلسفه فَرَج، فلسفه جهان برتر»، نشریه کتاب نقد، شماره 24-25، 1381ش. سلطانیفر، محمد، مقالات نشست گفتمان سازی در رسانههای جهانی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، 1388ش. شجاعی زند، علیرضا، «مبنای عقلی مناسبات دین و دولت»، دانش سیاسی؛ شماره3، پاییز و زمستان، 1386ش. عضدانلو، حمید، گفتمان و جامعه، تهران، نشر نی، 1380ش. فرکلاف، نورمن، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه: فاطمه شایسته پیران و دیگران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، 1379ش. کونگ _ شانکلمن، لوسی، مدیریت سازمانهای رسانهای در BBC و CNN، مترجم: ناصر بلیغ، تهران، تحقیق و توسعه صدا، چاپ دوم، 1387ش. گودرزی، غلامرضا، افق جهانی، مدل مدیریت راهبردی موعودگرا، تهران، دانشگاه امام صادق)ع) و دانشگاه عالی دفاع ملی، 1389ش. گودرزی، غلامرضا، تصمیم گیری راهبردی موعودگرا، تهران، دانشگاه امام صادق)ع)، 1389ش. مارش، دیوید، استوکر، جری، روش و نظریه در علوم سیاسی، مترجم: امیرمحمد حاجی یوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، 1378ش. المشیخی، محمدبن عوض، رسانهها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مترجم: حسن بشیر، تهران: دانشگاه امام صادق)ع)، 1389ش. مطهری، مرتضی، قیام و انقلاب مهدی)عج)، تهران: انتشارات صدرا، بیتا. مک لوهان، مارشال، برای درک رسانهها، مترجم: سعید آذری، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صداوسیما، 1377ش. ملکات، سرینواس آر، استیوز، لزلی، ارتباطات توسعه در جهان سوم، مترجم: شعبانعلی بهرامپور، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1388ش. هوور، استوارت، دین در عصر رسانه، مترجم: علی عامری مهابادی و دیگران، تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما، خانه هنر و اندیشه، 1388ش. منبع: فصلنامه مشرق موعود – شماره 18 ادامه دارد .......
93/05/28 - 03:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]
صفحات پیشنهادی
احیای گفتمان مقاومت راه عزتمندی جهان اسلام
نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب مطرح کرد احیای گفتمان مقاومت راه عزتمندی جهان اسلام خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت همانگونه که در مقاومت نظامی مردم لبنان توانستند به پیروزی رسند در مقاومت فرهنگی هم میتوانند با توکل به خدا باور داشتن خودرئیس جامعةالمصطفی: افتخار ایران اسلامی، انتشار اندیشههای دینی در جهان است
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۶ رئیس جامعةالمصطفی العالمیه اظهار کرد افتخار ایران اسلامی و انقلاب ما انتشار اندیشههای دینی در جهان است چراکه به برکت انقلاب اسلامی شاهد فعالیتهای علمی در سطح بینالملل در ترویج آموزههای دینی هستیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنگفتمانهای دینی جهاددانشگاهی، مصداق بارز همکاری حوزه و دانشگاه است
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۴ معاون تبلیغ و تهذیب مرکز مدیریت حوزههای علمیه برادران استان زنجان گفت گفتمانهای دینی دانشجویی جهاددانشگاهی زنجان مصداق بارز همکاری حوزه و دانشگاه است حجتالاسلام علی ناصر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان اظهارگفتمانکاوی و کاربست آن در متون روایی
گفتمانکاوی و کاربست آن در متون رواییبه کارگیری گفتمانکاوی در مطالعات دینی علاوه بر آنکه عرصههای جدیدی را پیش رو میگذارد بر پیچیدگی و حساسیت آن نیز میافزاید شاید بتوان گفت تطبیق مباحث زبانشناسی نوین بر متون دینی و بررسی ارتباط آنها با فهم این متون از جذابترین زمینههای تفلسطين همواره جزء پيكره جهان اسلام است/ بيانيه جامعه قرآني در گردهمايي حمايت از غزه
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی فلسطين همواره جزء پيكره جهان اسلام است بيانيه جامعه قرآني در گردهمايي حمايت از غزه در بخشی از بيانيه جامعه قرآني كشور که عصر امروز در حمايت از مردم مظلوم غزه در میدان فلسطین گردهم آمده بودند آمده است آري دنيا بداند غزه تنها نيست كودكاننوشتار آیتالله صافی به مناسبت روز جهانی بقیع
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۳ آیتالله صافی به مناسبت هشتم شوّال روز تخریب قبور ائمه بقیع ع در نوشتاری تاکید کرد که تخریب آثار اسلامی خسارتی جبرانناپذیر است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن کامل نوشتار این مرجع تقلید به شرح زیر است بقیع از چهارتوصیف جهانگردان خارجی از ایران را در سفرنامه های قدیمی ببینید
توصیف جهانگردان خارجی از ایران را در سفرنامه های قدیمی ببینید فرهنگ > دین و اندیشه - برای تماشای سفرنامههای تاریخی جهانگردان ایرانی و خارجی به کتابخانه و موزه ملی ملک بروید به گزارش خبرآنلاین گزیدهای از سفرنامههای تاریخی در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملحضور مشهورترین بوکسور جهان در حرم سیدالشهدا(ع) / تصویر
حضور مشهورترین بوکسور جهان در حرم سیدالشهدا ع تصویر این بوکسور مشهور سال ها پیش به دین مبین اسلام گروید به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز «محمد علي کلي» ورزشکار سرشناس رشته بوکس در ايالات متحده آمريکا است که سال ها پيش به دين مبين اسلام گرويددردیدار مسولان جشنواره مقاومت با اعضای کمیسیون فرهنگی مطرح شد گفتمان سینمای مقاومت یک گفتمان جهانی است/ ضرورت
دردیدار مسولان جشنواره مقاومت با اعضای کمیسیون فرهنگی مطرح شدگفتمان سینمای مقاومت یک گفتمان جهانی است ضرورت اختصاص ردیف بودجه برای جشنواره فیلم مقاومتنشست ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با مسئولان جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با هدف بررسی و ارزیابی چالشهای حوزه سینمای مقاومتتشریح برنامههای سراسری روز جهانی مسجد
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۵ معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد از برگزاری مراسم دعا و نیایش برای پیروزی مردم مظلوم غزه و بزرگداشت شهدای فلسطین همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق ع در مساجد سراسر کشور خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتامقام سخن و عمل کرامت انسانها نزد دولتهای جهانی متفاوت است
دین و اندیشه اسلام در جهان هادی صادقی مقام سخن و عمل کرامت انسانها نزد دولتهای جهانی متفاوت است حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه با تأکید بر اینکه باید در برابر زورگویان دنیا خود را قدرتمند کنیم گفت الان زمانی نیست که در معرض سؤال قرار داشته باشیم که چرا شما بهسلفیان افراطی در پی بسط تفکر امویان هستند/ نسخه جدید حشویه
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد سلفیان افراطی در پی بسط تفکر امویان هستند نسخه جدید حشویه یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه سلفیان وهابی به شدت به آرای ابن تیمیه تکیه دارند و با خشن ترین ابزار در پی احیای اسلام بنی امیه هستند گفت حوادث و تحولاتتخریب قبور ائمه بقیع فاجعه بزرگی برای جهان اسلام است
سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۷ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت تخریب قبور ائمه بقیع فاجعه بزرگی برای جهان اسلام است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام محمدعلی فروغی در مراسم عزاداری سالگرد هشت شوال سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیون با بیان اینکه تدولتها و رهبران دینی جهان باید در مقابل جنایت علیه بشریت متحد شوند/ ایران از مظلومان جهان حمایت می کند
دین و اندیشه اسلام در جهان محسن اسماعیلی در ملاقات با مقامات کلیسای ارتدکس رومانی دولتها و رهبران دینی جهان باید در مقابل جنایت علیه بشریت متحد شوند ایران از مظلومان جهان حمایت می کند دکتر محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان در دیدار با مقامات کلیسای ارتدکس رومانی با تأکیدکشتار در جهان فعلی با اصل اسلام سازگاری ندارد
یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۲ نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت ظهور جریانات تکفیری و افراطی در منطقه فرصت مناسبی برای دشمنان جهان اسلام ایجاد کرده و هدف دشمنان این است تا با سرمایهگذاری روی این جریانات اهداف شوم خود را در خاورمیانه پیش ببرند به گزارش خبرنگار خبرگزاریلزوم مبارزه جهانی با خشونت و افراط گرایی و تروریسم بررسی شد/ داعش مولود آمریکا، انگلستان و اسرائیل است
دین و اندیشه اسلام در جهان لزوم مبارزه جهانی با خشونت و افراط گرایی و تروریسم بررسی شد داعش مولود آمریکا انگلستان و اسرائیل است طی دو نشست درباره مبارزه جهانی با خشونت و افراط گرایی و تروریسم در بخارست تأکید شد داعش مولود آمریکا انگلستان و اسرائیل است به گزارش خبرگزاری مهرعضو کمیسیون اقتصادی مجلس: اساتید بسیجی با گفتمانسازی اختلافات جهان اسلام را از بین ببرند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اساتید بسیجی با گفتمانسازی اختلافات جهان اسلام را از بین ببرندعضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت وظیفه اساتید بسیجی است که با گفتمان و تعامل با نخبگان دیگر کشورها سبب از بین رفتن اختلافات در جهان اسلام و روشنگری در میان مسلمانان شوند به گزارش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها