تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833036712
سلفیان افراطی در پی بسط تفکر امویان هستند/ نسخه جدید حشویه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد؛
سلفیان افراطی در پی بسط تفکر امویان هستند/ نسخه جدید حشویه
یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه سلفیان وهابی به شدت به آرای ابن تیمیه تکیه دارند و با خشن ترین ابزار در پی احیای اسلام بنی امیه هستند، گفت: حوادث و تحولات جاری در سوریه و عراق و پدیده داعش و سفاکی های آنان؛ به واقع پدیدار شدن اسلام اموی است که در پی تقدیس، تحکیم و بسط تفکر امویان در جهان اسلام اند.
به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به حساسیت تفکر تکفیری که امروزه یکی از مسائل اساسی جهان و به ویژه جهان اسلام شده است به گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پرداخته ایم که متن آن در ذیل می آید. *امروزه سلفیان افراطی بر بنی امیه تأکید دارند و تلاش می کنند خود را دنبال رو ایشان نشان دهند، اصولا نسبت اسلام حقیقی و محمدی با اسلامی که بنی امیه مروج آن بودند چیست؟ اسلام بنی امیه از بنیاد با اسلام نبوی در تضاد بود و جریان اموی که از دیرباز کینه ای سر پوشیده علیه اسلام و مسلمین داشت، در دوران حاکمیت خود در نقطه مقابل اسلام نبوی قرار گرفت و بدین سان جامعه اسلامی در پرتگاه های هولناکی قرار گرفت. در چنین جامعه ای ضمن جهل عمد نسبت به خاندان عترت، تنها پذیرش حاکمیت اموی فرهنگ پذیرفته شده تلقی می گشت. به فرموده علامه امینی در الغدیر، در جعل فضیلت بر اصلی تأکید شده است که فضيلتى براى شخص مورد نظر ساخته شود که از آن دور و بيگانه است تا به اين ترتيب نقطه ضعف و مايه ننگ و فرومايگيش را بپوشانند و مستمسك حمله و انتقاد را از ديگران سلب نمايند. این اصل درباره حاکمان اموی به خصوص معاویه اجرا شده است. *نقش ابن تیمیه به عنوان محوری ترین فرد در در بسط تفکر سلفی ، در ترویج اسلام اموی چگونه است؟ تقی الدین احمد بن عبدالحلیم معروف به ابن تيميه (660 – 728ق) چهره محوری سلفیان است که به تحکیم و بسط تفکر اموی پرداخت. او که نسبت به مقامات پيامبر اسلام(ص) و فضائل امام علی(ع) و اهل بیت(ع) در ستیز بود و آنرا انکار می کرد، برای تمجید از امویان، آنان را مصداق حدیث «الائمه اثنا عشر» قرار داد و در کتاب «منهاج السنه» تلاش کرد تصویری شکوهمند و با عزت از دولت آنان ارائه دهد. او معاویه را «صحابی جلیل» و «خلیفه صالح» و «پیشوای عالم، مجاهد و عادل...» وصف میکرد و بر «تواتر ایمان معاویه و یزید...» تصریح داشت! ابن تیمیه چشم خود را بر قتلها، غارتها، چپاول، مؤمن کشی ها، دریدگی ها ، درندگی های و بدعتهای بنی امیه در روزگار حاکمیت می بندد. در نگاه ابن تیمیه «بنی امیه حاکم علی الاطلاق بودند و بر آنان جز، بدگویی از علی(ع) و تأخیر نماز از وقت آن، خرده گرفته نشده است…». او تمام نکبتها، زشتیها و پلشتیهای بنی امیه را تنها در همان دو مورد خلاصه می کند و «شجره ملعونه» ای که به بنی امیه و معاویه تفسیر شده است را نادیده می انگارد، به اذعان مفسران اهل سنت همچون قرطبی و ابن کثیر، پیامبر(ص) در خواب دید که بنی امیه بر منبر هستند و سپس آیه 60 سوره اسراء که در مورد شجره ملعونه است بر او نازل شد. همچنین برخی از سران سلفی با وقاحت تمام به تمجید یزید پرداخته اند؛ ابن اثیر از عالم حنبلی بنام عبدالغيث بن زهير (متوفی 583) یاد می کند كه كتابى در فضائل يزيد بن معاويه نوشت و در آن مطالب شگفت آورى را بيان كرد. اين اقدام ابن زهير از سوى برخى از علماى حنبلى سرزنش شد. از جمله ابوالفرج بن جوزى از مطالب آن كتاب انتقاد كرد. *آیا ابن تیمیه از یزید و ظلمهای بسیار او هم دفاع می کرد؟ ابن تیمیه از مدافعان یزید بن معاویه بود او با دفاع از یزید، تلاش می کند قبح حمایت از او را بشکند. او از سویی کشتن امام حسین(ع) از سوی یزید را انکار می کند و از طرفی در توجیه این جنایت فجیع معتقد است که «گناه یزید بزرگتر از گناه بنی اسرائیل نبود، بنی اسرائیل انبیاء را می کشتند و کشتن حسین بزرگتر از قتل انبیاء نیست». ابن تیمیه همچنین ضمن انکار بردن سر مبارک حسین(ع) به شام، به چوب زدن سر مبارک امام را توسط یزید دروغ می داند، حادثه تاریخی ای که غالب مورخان اهل سنت بدان اذعان کرده اند و حتی ابن کثیر سلفی نیز در تاریخ خود بدان تصریح دارد. ابن تیمیه با انکار گزارشهای تاریخی، مدعی است که هرگز در جریان کربلا کسی از بنی هاشم اسیر نگردید زیرا بنی هاشم به قدری احترام داشتند که حتی حجاج بن یوسف نیز احدی از بنی هاشم را نکشت. ابن تیمیه در دفاع از یزید، هجوم او به مدینه منوره در واقعه حره و کشتار سبعانه وی را نیز بدین گونه توجیه می کند که «یزید همه بزرگان مدینه را نکشت. شمار کشتگان به ده هزار نرسید و خون کشته شدگان هم نه به قبر پیامبر(ص) رسید و نه به ضریح آن حضرت و کشتار نیز در مسجد واقع نگردید». او حمله یزید به مکه و تخریب کعبه را نیز موجه جلوه می کند آن گونه که «منجنیق را هم به ابن زبیر زدند نه کعبه» و این ادعا که «یزید قصد ویران کردن و آتش زدن کعبه را نداشت؛ نه خودش و نه نماینده اش»[1]. آ*یا تمجید و توجیه برخی از سلفیان از جمله ابن تیمیه از یزید، با دیدگاه پیشوای حنابله هم خوان است؟ نظر ابن تیمیه با سخن احمد بن حنبل درباره یزید در تضاد است، ابن حنبل به عنوان پیشوای فکری اهل حدیث و حنابله، می گوید: «چگونه من لعنت نکنم آن کسی را که خداوند او را در قرآن لعنت کرده است»؟ به گفته ابن جوزی در کتاب الرد علی متعصب عنید، از احمد بن حنبل پرسیدند: در کجای قرآن خدا یزید را لعنت کرده است؟ احمد این آیه را خواند:فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَکُمْ أُوْلَئِکَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ، ( محمد، آیه 22و23.) اگر ( از این دستورات) روی گردانید، انتظار غیر از این نمی رود که در زمین فساد و قطع پیوند خویشاوندی کنید؟ آنها کسانی هستند که خداوند لعنتشان کرده و گوشهایشان را کر و چشمهایشان را کور ساخته است. سپس گفت: «آیا فسادی بزرگتر از قتل می شود». *آبشخور فکری و فرقه ای سلفیان چیست اگر بخواهیم ریشه عقاید سلفیان وهابی را واکاوی کنیم، از چه فرقه ای باید یاد کنیم؟ سلفیگری جریانی متحجر است که به صورت مشخص، به پیروی از احمد بن حنبل و اصحاب حدیث مشهورند، البته ابن تیمیه (متوفی 728ق) نقطه عطفی در تاریخ اهل حدیث و حنابله بود و شکل گیری اصول سلفی گری مرهون اوست. در یک تقسیم بندی، حشویه و نابته از اهل حدیث بشمار می آیند، هر چند که در برخی از متون «نابته الحشویه» یک جا به کار رفته است. نابته از پیروان احمد حنبل به شمار می آیند و جاحظ آنان را همان سفیانیه می داند که به نوعی عثمانی های افراطی هستند که در نگاه شیعه به ناصبی بودن معروف هستند. به واقع اگر بخواهیم از آبشخور فکری سلفیان یاد کنیم حشویه ریشه آنان تلقی می شود. *طبیعی است که باید همانندی میان اهل حدیث و حشویه باید وجود داشته باشد؟ حشويه در اسلام لقب تحقيرآميزى است كه بعضى از علماى كلام اسلام مانند «معتزله» به «اصحاب حديث» دادند، زيرا اصحاب حديث غالبا قائل به «تجسم» و «تشبيه» خداوند بودند و از این رو با جهمیه که قائل به روايات تشبيه نيستند و در اثبات تنزيه مىكوشند، مخالفت می کردند. شیخ مفید در کتاب الافصاح ، حشویه را دقیقاً همان اصحاب حدیث می داند. گویا جاحظ ارباب حدیث را حشویه می دانست، به گفته احمد بن سلامة ، هرگاه ابن أبى داوود نزد جاحظ می رفت و استيذان بر او می نمود، جاحظ سر از دريچه بر می آورد و می گفت كه تو كيستى؟ ابن أبى داوود در پاسخ می گفت که مردى از اصحاب حديث، جاحظ در جواب ابن أبى داوود می گفت كه آيا ندانستى به درستى كه من قائل نيستم به حشويه؟ این ماجرا را میرحامد حسین در عبقات الأنوار از ذهبی روایت می کند. در نگاه غالب عالمان، حشویه همان اهل حدیث یا گروهى از آنان، با عقاید خاص،افراطی و غیر رایجی بودند که به مرور زمان و در طول تاریخ، محور تفکر سلفی گردیدند. حشویه همچون مشبه به ابن حنبل منتسب هستند. ابن تیمیه نیز به این انتساب اذعان دارد هرچند که تلاش می کند پیشوای حنابله را از آنان مبرا سازد، لیکن منهج و اسلوب یکسان حشویه و ابن حنبل، این انتساب را تقویت می کند. حشویه گرچه فرقه مستقل و جداگانهاى نیست، اما به دلیل مشخصه و روش خاص آنان در مواجهه با ظاهر الفاظ قرآنى و حدیثى، دوری از عقل و نفى تأویل، همسو با اهل حدیث به شمار خواهد آمد، از این رو و به جهت اشتراکات فراوان «اهل حدیث» ارتباط بسیار نزدیكى با حشویه دارد، حتی گاهى موجب شده است که این دو اصطلاح به جاى هم بهكار روند و گاهى، خواه با حرف عطف یا بدون آن، اهل حدیث و حشویه در كنار هم بیایند و هر یك بیانى براى دیگرى دانسته شود. ابن تیمیه كه باید او را شیخالاسلام حشویه و سلفیه دانست بیش از دیگران در آثارش به تبیین معنا و كاربرد اصطلاح حشویه توجه كرده است. او در بیان دیدگاه خود که آمیخته با تعصب و تشویش و در برخى موارد متعارض با یكدیگر است، گاهى به انكار اصالت این واژه و تقبیح وضعكنندگان آن پرداخته و گاهى نیز اشاره كرده كه معتزلیان از واژه حشویه براى اشاره به اهلسنّت و جماعت استفاده كردند، اما همو با این ادعا که سلف به صفات خبریه اعتقاد دارند، به نوعی از حشویه خواندن خویش ابایی ندارد. *ویژگی های حشویه چیست و سلفیان چه شباهت های فکری با آنان دارند؟ محوریترین اعتقاد حشویه، سلب حجیت از عقل در فهم دین است به گونه ای که آراى دیگرشان هریك به نوعى نتیجه آن به شمار میآید، تکیه بر ظاهر آیات و روایات و همچنین نفی تاویل سبب شد که حشویه در مواجهه با آیات و روایاتِ راجع به صفات خدا قائل به تشبیه و تجسیم شوند. كتاب «التوحید و اثبات صفات الرب عزوجل» نوشته ابوبكر محمد بن اسحاق، مشهور به ابنخُزَیمه (متوفى 311)، مشهورترین كتاب براى شناخت عقاید تشبیهى حشویه، است. ابنخزیمه در این كتاب ابواب متعددى را به اثبات وجود دست و پا و انگشتان و نظایر اینها براى خدا، با استناد به آیات و روایات، اختصاص داده است. حشویه این كتاب را براى ترویج عقایدشان به دفعات نشر دادند، در حالی كه فخررازى ذیل آیه 11 سوره شورى، به سبب محتوای کتاب التوحید را «كتابالشرك» خوانده است. از جمله دیدگاههاى حشویه، بر خلاف اجماع عالمان مسلمان، التزام به تقلید در اصول دین و عقاید است. آنان تنها گروهى هستند كه اجتهاد و تحقیق را بهطور كلى در اصول و فروع ممنوع شمرده اند .حشویه، برخلاف سایر فرق اسلامی، معتقدند که پیامبران در ارتكاب گناه كبیره جایزند. در اعتقاد گروهى از حشویه، حتى كفر نیز از محدوده گناهان كبیره پیامبران مستثنا نیست، چنانكه به گفته آنان، پیامبر اسلام(ص) پیش از بعثت كافر بوده است! حشویه، به رغم این دیدگاه درباره عصمت پیامبران، از نقد به صحابه و پرداختن به اختلافات آنان خوددارى كرده و همه آنان را افرادى عادل و به دور از خطا و گناه دانستهاند. آنان احاديث نبوی را بدون تحقيق در اسناد آن در كلام خود وارد كرده اند. حشویه بنى اميه را امام می دانند و براى فرزندان رسول خدا(ص) در هيچ حال و زمانى امامت را قائل نيستند، این ویژگیهای ذکر شده درباب حشویه را شما در آثار عالمان سلفی به عنوان اصول تفکر سلفی می یابید. * آیا در طول تاریخ تفکر اسلامی، نقدی بر فکرحشویه شده است؟ عالمان فرقههاى مختلف اسلامى از همان سدههاى نخست، آثار متعددى را در نقد و رد حشویه تألیف كردند. فضلبن شاذان نیشابورى (متوفى ح 260)، ابومحمدحسنبن موسى نوبختى (متوفى 310) و احمدبن داودبن سعید فزارى مكّنا به ابویحیى جرجانى (زنده در اواخر قرن سوم) از جمله ردیهنویسان قدیم شیعى به شمار میآیند. از میان آثار عالمان مذاهب دیگر منتقد حشویه می توان به آثاری چون « تنزیه الاله/ الالهیة و كشف فضائح المشبهة الحشویة» اثر متكلم اشعرى، ابوالحسن علیبن قاسم تمیمى قُسَنطینى (متوفى 519) ، « دفع شبه التشبیه بأكفّ التنزیه» اثر عالم حنبلى، ابنجوزى (متوفى 597) ، « دفع الشبه عن الرسول و الرسالة» اثر عالم شافعى، حِصنى دمشقى (متوفى 829) و « الرسائل المرضیة فى نصر مذهب الاشعریة و بیان فساد مذهب الحشویة» اثر حسینبن عبدالرحمان علوى معروف به اَهدل (متوفى 855). اشاره کرد. در دوره معاصر، دقیق ترین نقد از سوی علامه سیدمحمدرضا جلالی حسینی نوشته شده که در مجله عربی علوم الحدیث درج شده است، این متفکر بر همانندی سلفیان با حشویه اصرار دارد. *نسبت سلفیان تکفیری با اسلام اموی چیست؟ سلفیان وهابی به شدت به آراء ابن تیمیه تکیه دارد و با خشن ترین ابزار در پی احیای اسلام بنی امیه هستند، حوادث و تحولات جاری در سوریه و عراق و پدیده داعش و سفاکی های آنان، به واقع پدیدار شدن اسلام اموی است که در پی تقدیس ، تحکیم و بسط تفکر امویان در جهان اسلام اند و سلوک اموی را در پس پرچم سیاه خود ترویج می کنند، آنان افزون بر نارسایی مفاهیم الهی خود، بر تحمیل عقاید و دیدگاه های مذهبی خویش اصرار دارد و به صورت اجبار و سلب آزادی عقیده و حتی نفی عقاید دیگران، به خشونت و تکفیر همراه با کشتار مسلمانان رو می آورد. سلفیان تکفیری اسلام را دینی خون ریز و بدرفتار معرفی می کنند و برای بقاء و استمرار تکفیر، خشونت را باز تولید می کنند کند. از این رو تلاش آنان برای خارج کردن مفهومی چون جهاد از بافت اصلی خود را در این راستا باید باید تحلیل کرد.
۱۳۹۳/۵/۲۵ - ۰۸:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]
صفحات پیشنهادی
ترفند جدید افراطیون برای تضعیف هاشمی
ترفند جدید افراطیون برای تضعیف هاشمی سایت المانیتور در گزارشی برگزاری سلسله دادگاههای مهدی هاشمی را ترفند جدید افراطیون برای تضعیف آیت الله هاشمی و کاهش شانس وی برای تصدی ریاست مجلس خبرگان خواند انتخاب سایت المانیتور در گزارشی برگزاری سلسله دادگاههای مهدی هاشمی را ترفند جدیداستمرار انقلاب با ولايت فقيه ممكن شد/ بررسی نقش ولی فقیه در فتنههاي جديد و قدرت ملي
دین و اندیشه اسلام در جهان در نشستی مطرح شد استمرار انقلاب با ولايت فقيه ممكن شد بررسی نقش ولی فقیه در فتنههاي جديد و قدرت ملي امير موسوي كارشناس ارشد مسائل منطقه اي با تأکید بر اینکه استمرار انقلاب با ولايت فقيه ممكن شد گفت آنچه در كشورها در قالب تحركات تروريستي ديده ميشتفکرات داعش نتیجه نگرشهای رژیم صهیونیستی است/ خلیفه داعش یهودی است
دین و اندیشه اسلام در جهان یک کارشناس ادیان و مذاهب تفکرات داعش نتیجه نگرشهای رژیم صهیونیستی است خلیفه داعش یهودی است حجت الاسلام طباطبایی کارشناس ادیان و مذاهب گفت خاخامهای یهودی خودشان بیان کردهاند که ما داعش را طراحی کردهایم تا شیعه را نابود کنیم و شخص دیگری از آنها فتدستور افراطی جدید داعش برای زنان
دستور افراطی جدید داعش برای زنان گروه تکفیری داعش در جدیدترین اقدام خود پوشیدن کفش پاشنه بلند را برای زنان ممنوع اعلام کرد زنان همچنین حق پوشیدن عبا چادر عربی گلدوزی شده حاشیه دوزی یا براق را ندارند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر گروه افراط گرای داعش به تازگی نام خودامکانات جديد در نسخه بتاي فايرفاکس براي اندرويد
۱۰ مرداد ۱۳۹۳ ۱۲ ۱۶ب ظ امکانات جديد در نسخه بتاي فايرفاکس براي اندرويد نسخه بتاي مرورگر فايرفاکس براي سيستمعامل اندرويد منتشر شده است و مهمترين مزيت آن را ميتوان امکان شخصيسازي صفحه اصلي مرورگر دانست به گزارش خبرگزاري موج اين مرورگر به کاربران خود اجازه خواهد داد تا با رووحدت، از بنیادهای تفکر اسلامی و هویت انقلاب ماست
یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۳ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت شعار وحدتی که امام ره مقام معظم رهبری و قانون اساسی ما بر آن تاکید دارد از بنیادهای تفکر اسلامی و هویت انقلاب ما است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله محسن اراکی در مراسم رونمایینقد و بررسی "الهیات محیط زیست" جدیدترین اثر آیت الله محقق داماد
نقد و بررسی الهیات محیط زیست جدیدترین اثر آیت الله محقق داماد فرهنگ > دین و اندیشه - کتاب الهیات محیط زیست با حضور اساتیدفلسفه در مرکز فرهنگی شهر کتاب نقد و بررسی میشود به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه شهر کتاب کتاب «الهیات محیط زیست»فقدان آزادی تفکر و پرداختن به مقدمات طولانی مانع از برپایی مناظرات علمی می شود
دین و اندیشه غرویان در گفتگو با مهر فقدان آزادی تفکر و پرداختن به مقدمات طولانی مانع از برپایی مناظرات علمی می شود یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی ص العالمیه با بیان آسیبهای فعالیت علمی نخبگان درمورد برپایی مناظرات در جامعه گفت برپایی مناظره کار زیادی ندارد ولی موانع و مقدمات طنسخه ی جدید و جذاب رابطه ی عاشقانه
نسخه ی جدید و جذاب رابطه ی عاشقانه این راهکار کپسول برای ایجاد محبت در رابطه ی شما و همسرتان در زمان نیاز صبح ظهر شب بدون ممنوعیت زمانی است به این مطلب امتیاز دهید حضرت امام صادق علیه السلام هر که در دوران غیبت قائم ما بر ولایت ما ثابت قدم باشد خداوند پاداش هزار شهید مانچاپ قرآن در تیرماه امسال ۴۰ هزار نسخه کاهش داشته است
یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۳ معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به کاهش ۴۰ هزار نسخهای قرآن در تیرماه امسال نسبت به سال گذشته گفت بیشتر مجوزهای صادرشده برای قرآنهایی به خط عثمانطه است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا احمدآیتالله فاضللنکرانی: تکفیریها نسخه جدید وهابیت هستند
آیتالله فاضللنکرانی تکفیریها نسخه جدید وهابیت هستندرئیس مرکز فقهی ائمه اطهار س با اشاره به جنایات و اهداف گروههای تکفیری در جوامع اسلامی گفت این پدیده نسخه جدیدی از وهابیت است که رژیم صهیونیستی برای از بین بردن اسلام و مسلمانان به وجود آورده است به گزارش خبرگزاری فارس ازگزارشی از دوره جدید فعالیتهای آموزشی و همکاریهای فرهنگی بنیاد فردید ارائه می شود
دین و اندیشه اندیشکده ها همزمان با بیستمین سالگرد دکتر سیداحمد فردید گزارشی از دوره جدید فعالیتهای آموزشی و همکاریهای فرهنگی بنیاد فردید ارائه می شود همزمان با بیستمین سالگرد دکتر سیداحمد فردید بنیاد حکمی و فلسفی دکتر فردید طی برگزاری نشستی خبری ضمن تجلیل از مقام حکمی آن سعیرونمایی از جدیدترین اثر محمدرضا حکیمی درباره اتحاد و همبستگی مسلمانان
رونمایی از جدیدترین اثر محمدرضا حکیمی درباره اتحاد و همبستگی مسلمانان فرهنگ > دین و اندیشه - جدیدترین کتاب استاد محمدرضا حکیمی با عنوان قرآن و قبله فردا 21 مرداد در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه رونمایی میشود به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومینسخه های تحریف شده قرآن در مکه جمع آوری می شود
دین و اندیشه با تشکیل یک تیم تحقیقاتی نسخه های تحریف شده قرآن در مکه جمع آوری می شود فرماندار مکه دستور جمع کردن نسخه های تحریف شده قرآن که در برخی مراکز خرید جده به فروش می رسند را داد به گزارش خبرگزاری مهر فرماندار مکه دستور تشکیل یک تیم برای بررسی و تحقیق درباره منشأ این قررادیو قرآن یک افتخار برای رسانه ملی است/ هدف اصلی آیت الله میرزاهاشم آملی لاریجانی تفکر در دین بود
دین و اندیشه اندیشمندان علی لاریجانی رادیو قرآن یک افتخار برای رسانه ملی است هدف اصلی آیت الله میرزاهاشم آملی لاریجانی تفکر در دین بود رئیس مجلس شورای اسلامی گفت تنوع برنامه های رادیو قرآن بسیار خوب است و این رادیو افتخاری برای رسانه ملی محسوب می شود که امیدوارم همه افراد ازشاهکار جدید خلیفه خود خوانده
شاهکار جدید خلیفه خود خوانده نیمی از مردان و زنان هر قبیله باید از محل زندگی خود کوچ کنند و با قبایل دیگر شهرهای عراق مخلوط شوند تا جامعهای پاک و عاری از قومگرایی و قبیلهگرایی ایجاد شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز ابوبکر البغدادی سرکرده داعشساخت مناره های جدید مسجدالحرام احتمال خشک شدن چاه زمزم را افزایش می دهد
دین و اندیشه ساخت مناره های جدید مسجدالحرام احتمال خشک شدن چاه زمزم را افزایش می دهد ساخت دو مناره در مسجدالحرام مکه مکرمه به عنوان بزرگترین مناره های جهان بحثهایی را در میان کارشناسان مبنی بر احتمال خشک شدن منابع آب چاه زمزم ایجاد کرده است به گزارش خبرگزاری مهر مناره های جدید-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها