تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806362327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روش فلسفی برای عموم مردم مفید است/ در دهه 60 فلسفه را حلال مشکلات می دانستند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نقد و بررسی «بیایید فلسفه بورزیم»/
روش فلسفی برای عموم مردم مفید است/ در دهه 60 فلسفه را حلال مشکلات می دانستند
دکتر حسین شیخ رضایی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران در نشست هفتگی شهر کتاب در مورد کتاب "بیابید فلسفه بورزیم" گفت: محتوای فلسفه هیچ فایده ای برای جامعه ندارد ولی چیزی که به جامعه کمک می کند روش فلسفه است.



به گزارش خبرنگار مهر، نشست هفتگی مرکز فرهنگی شهر کتاب عصر امروز سه‌شنبه ۲۱ مرداد که به نقد و بررسی کتاب «بیایید فلسفه بورزیم» تألیف "ریچارد کریل" اختصاص داشت با حضور هومن پناهنده مترجم آثار فلسفی، حسین شیخ‌رضایی عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و محمد کیوانفر عضو هیئت علمی پژوهشکده ادیان و مذاهب و مترجم کتاب برگزار شد. دکتر حسین شیخ رضایی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: وقتی به وضعیت فلسفه در ایران نگاه می کنیم و تلقی بومی از فلسفه در معرض این مساله به خصوص در محیط غیر آکادمیک چند تلقی عمده از فلسفه وجود دارد که بار اضافه بر دوش فلسفه است. وی افزود: تلقی که کمتر در سالهای اخیر شده این است که فلسفه کمتر منبع ارائه مشکلات بوده است. در دهه 60 دغدغه اصلاحگری به نظر از فلسفه می گذشت. اینکه مبنای مشکلات اقتصادی و سیاسی و آموزشی را در ریشه ها جستجو کنیم باری بر روی فلسفه می گذاشت که مشکلات را حل کند. وی یادآور شد: تلقی دوم این بود که فلسفه لوکوموتیو حرکت تاریخ است. بارها در نوشته های اساتید قدیمی آمده که دکارت کتاب نوشت و دنیای جدید را ساخت، تا کانت و دکارت را نفهمیم مدرن نمی شویم.
وی افزود: تلقی سوم این است که ما در فلسفه همه چیز داشتیم و فلسفه درست، فلسفه اسلامی است. در تمام این تلقی ها فلسفه را برای انجام کار دیگری می خواهیم. اکنون دو فضای فلسفی در ایران موجود است. یکی فضای دانشگاهی که معتقد است فلسفه تاریخ محور است و این نقطه ضعف این دیدگاه است. شیخ رضایی تصریح کرد: فضای دیگر فضای روشنفکری فلسفه است که در دست ناشران و اساتید است. فضایی مبهم و سنگین و نامفهومی که خیلی دهان پر کن است و اسم و رسم دارد و بسیار مد است. از طرفی نداهایی می شنویم که باید "در" فلسفه را ببنیدم چون کاری برای دانش آموختگان فلسفه نیست و آنها حتی نمی توانند معلم اخلاق و معارف شوند. این استاد دانشگاه تأکید کرد: از منفعت فلسفه می توان منفعت برای عموم را نام برد و این نفع در محتوای فلسفه نیست و محتوای فلسفه هیچ فایده ای برای جامعه ندارد ولی چیزی که به جامعه کمک می کند روش فلسفه است. وی تأکید کرد: اگر روش فلسفه را بفهمیم، در همه مشاغل و حرفه های اجتماعی موفق خواهیم بود. چیزی که در این کتاب آنرا متمایز کرده است روش فلسفی آن است. یعنی آنچیزی که در قسمت اول کتاب تحت عنوان فرافلسفه آمده است. شیخ رضایی به نحوه برخورد طرفداران فلاسفه در کشور انتقاد کرد و فلاسفه قدیمی را به کلاه مخملی ها تشبیه کرد که عده ای اطراف آنها را گرفته اند. وی افزود: این کتاب معتقد است فلسفه یک شیوه زیستن است و می گوید فیلسوف باید چگونه آدمی باشد و به خصلتهای روانی فیلسوف اشاره می کند. از دیگر نکات این کتاب این است که انگیزهای پرداختن به فلسفه را روشن می کند. شیخ رضایی در پایان با اشاره به نکات ضعف ویراستاری این اثر افزود: این کتاب را برای خواندن توصیه می کنم زیرا خدمتی که فلسفه به جامعه می کند خدمت عمومی است و دانش و روش انسان در کاری که انجام می دهد را در جهت صحیح سوق می دهد.


۱۳۹۳/۵/۲۱ - ۲۳:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن