محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831566229
چرا غيبت صغرا امتداد نيافت؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
چرا غيبت صغرا امتداد نيافت؟
از آن جهت كه غائب شدن امام و رهبر جامعه، آن هم زماني طولاني امري است بسيار غريب و نامأنوس و باور كردن آن براي مردم سخت است، از اين جهت پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار (ع) تصميم گرفتند كه كم كم مردم را با اين موضوع و پديده آشنا سازند و افكار را براي پذيرش آن آماده نمايند.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرويس ديني جام نيوز، در نگاه اول چنين به نظر مي رسد كه اگر برنامه غيبت صغرا ادامه پيدا مي كرد و امام زمان (عج) با توجّه به غيبت آن حضرت در تمام دوران غيبت نائب خاصي داشت كه رتق و فتق كننده امور و راهنماي عموم باشد و به عبارت ديگر شرايط غيبت صغرا امتداد پيدا مي كرد، به نفع مردم بود. امّا امري كه مهم و قابل تذكر است اين كه برنامه و روش كار امام(ع) را خداوند متعال تعيين نموده است و امام(ع) بايد همان برنامه را پياده و اجرا نمايد و پس از آن كه اصل امامت را پذيرفتيم و ثابت گشت، نسبت به برنامه كار امام(ع)، پرسش از علت به عنوان ايراد و اشكال، نادرست و بي مورد است و حتّي خود امام(ع) نيز جز تسليم و تمكين و اجراي برنامه، وظيفه و تكليفي ندارد و چنانچه بخواهيم اين پرسش را موشكافانه بررسي كنيم آن را به دو پرسش دقيق ديگر تبديل مي كنيم كه با پاسخ به آن دو پرسش اين پاسخ هم تكميل مي گردد. پرسش نخست: چرا براي امام ( عليه السّلام ) دوگونه غيبت معين شده و از همان اول غيبت كبري آغاز نشد؟ پرسش دوّم، پس از آن كه غيبت صغرا پيش آمد و نائبان خاص تعيين شدند چرا دوران غيبت صغرا پايان يافت؟ امّا پاسخ پرسش نخست اين كه، غيبت صغرا مقدمه اي بود براي غيبت كبرا و به عنوان زمينه ساز غيبت كبرا بوده است. چون در ابتداي غيبت بود و اذهان عموم مردم، آشنايي با غيبت نداشتند، اگر چه در آن دوران و چند سال قبل حضرت امام علي النقي ( عليه السّلام ) و حضرت امام حسن عسكري ( عليه السّلام ) في الجمله براي آماده كردن اذهان مردم از نظرها غيبت مي كردند. با اين وجود غيبت كامل اگر دفعتاً و يكباره صورت مي گرفت، موجب سر سختي و دشواري بلكه انكار و سبب انحراف افكار جامعه مي گرديد و قبول قطع ارتباط با امام(ع) چنانچه در غيبت كبرا واقع شد، براي اكثر مردم دشوار و ناراحت كننده بود.(1) از آن جهت كه غائب شدن امام و رهبر جامعه، آن هم زماني طولاني امري است بسيار غريب و نامأنوس و باور كردن آن براي مردم سخت است، از اين جهت پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار (ع) تصميم گرفتند كه كم كم مردم را با اين موضوع و پديده آشنا سازند و افكار را براي پذيرش آن آماده نمايند. از اين رو گاه و بي گاه از غيبتش خبر داده و گرفتاري هاي مردم آن زمان، انكار و سرزنش منكرين و ثواب صبر و انتظار فرج را گوشزد مي نمودند. مثل اينكه امام علي النقي (ع) مي فرمود: «ان القائم منا هوالمهدي الذي يجب ان ينتظر في غيبته و يطاع في ظهوره و هو الثالث من ولدي... الي آخر الحديث»(2) همانا قيام كننده از ما اهل بيت، همان مهدي است كه واجب است منتظر او باشيد در زمان غيبت او و اطاعت مي شود در زمان ظهورش و او سومين فرزند از فرزندان من است.» يا اين كه اميرالمؤمنين ( عليه السّلام ) مي فرمود: «افضل العبادة الصبر و انتظار الفرج»(3) «بالاترين و با فضيلت ترين عبادت ها (در زمان غيبت) صبر و انتظار فرج است.» گاهي هم ائمه ( عليهم السلام ) با رفتارشان عملاً شرايط غيبت را فراهم مي كردند. مسعودي مي نويسد: امام هادي ( عليه السّلام ) با مردم كم معاشرت مي كرد. جز با خواص اصحاب، با كسي تماس نمي گرفت. وقتي امام حسن عسكري ( عليه السّلام ) برجايش نشست در اكثر اوقات از پشت پرده با مردم صحبت مي كرد تا شيعيان براي پذيرش غيبت امام دوازدهم مهيا و آماده شوند.(4) اگر پس از شهادت امام حسن عسكري ( عليه السّلام ) غيبت صغرا صورت نمي گرفت و غيبت كامل صورت مي گرفت، شايد وجود مقدس امام زمان (ع) مورد غفلت واقع مي شد و كم كم فراموش مي گشت، از اين جهت ابتدا غيبت صغرا شروع شد تا شيعيان در آن ايام بتوانند با امام خود به وسيله نواب خاص اش تماس گرفته، علائم و كراماتي مشاهده نمايند تا ايمانشان كامل گردد.(5) از اين رو به مدت 69 سال يعني از سال 260هجري قمري تا سال 329هجري قمري (سال درگذشت آخرين نائب خاص امام زمان (ع)) غيبت صغرا شكل گرفت و در اين غيبت مردم به واسطه نواب خاص مي توانستند مشكلات و مسائل خويش را به عرض امام(ع) برسانند و توسط آنان پاسخ دريافت دارند و حتّي گاه به ديدار امام(ع) نائل شوند . از اين رو مي توان گفت در اين مدت امام ( عليه السّلام ) هم غائب بود هم غائب نبود.(6) امّا علّت اين مسئله كه چرا غيبت صغرا امتداد نيافت اين بود كه برنامه اصلي كار آن حضرت غيبت صغرا نبود بلكه غيبت صغرا مقدمه اي بود براي هدف اصلي كه غيبت كبرا نام داشت و اين غيبت صغرا تنها براي يك زمينه سازي بود وقتي كه بنا شد نائب خاص داراي حكم نافذ و صاحب قدرت ظاهري نباشد و نتواند رسماً در كارها مداخله كند بلكه قدرت هاي ظاهري به واسطه تمركز توجهات در او با او معارضه و مزاحمت داشته باشند، شيادان و جاه طلبان هم ادعاي نيابت خاصه مي نمايند و اسباب تفرقه و گمراهي را فراهم مي سازند. چنانچه در همان مدت كوتاه غيبت صغرا ديده شد چه دعاوي باطلي آغاز گرديد و اين خود يك مفسده اي است كه دفعش از حفظ مصلحت تعيين نائب خاص اهميتش اگر بيشتر نباشد كمتر نيست. بنابراين ادامه روش نيابت خاصه با صرف نظر از مصالحي كه فقط در همان آغاز كار و ابتداي امر داشته با اين كه نواب، مبسوط اليد و نافذ الحكم نباشند و تحت سيطره زمامداران وقت مأمور به تقيّه باشند از نظر عقل مصلحت ملزمه اي ندارد بلكه از آن مفاسدي ظاهر مي گردد.(7) پي نوشت ها: 1. لطف الله صافي گلپايگاني، امامت و مهدويت، قم، دفتر انتشارات اسلامي ، ص363 .
2. محمد تقي موسوي اصفهاني، وظيفة الانام في زمن غيبته الامام(ع)، قم، منشورات مدرسه الامام المهدي (عج)، ص4.
3. همان.
4. مسعودي، اثبات الوصية، ص 206وابراهيم اميني، ، دادگستر جهان، قم، دارالفکر، ص225ـ226.
5. ابراهیم اميني، همان ، ص 226.
6. مهدي پيشوايي، قم، مؤسسه امام صادق(ع)، ص673ـ674.
7. لطف الله صافي گلپايگاني، همان، ص364.
۱۶/۰۵/۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]
صفحات پیشنهادی
چه کسانی غیبت میکنند؟
چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۳ یک کارشناس مسائل دینی گفت وقتی صحبت از غیبت و گناه میشود فکر میکنیم مخاطب سخن فقط دیگران هستند و از خودمان غافل هستیم که این یکی از راههای شیطان برای فریب انسان است حجتالاسلام محسن عبادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناچرا دعا مستجاب نمی شود ؟
چرا دعا مستجاب نمی شود یکی از سوالات خیلی از انسان ها در خصوص عدم استجابت دعا است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات خیلی از انسان ها در خصوص عدم استجابت دعا است در حدیثی از امام صادق علیه السلام به این پرسش پاسخ داده شده است &nچرا شیعیان هنگام نماز دستباز می ایستند؟ آیا دستبسته نماز خواندن جایز است؟
چرا شیعیان هنگام نماز دستباز می ایستند آیا دستبسته نماز خواندن جایز است از آنجا که تبین احکام و دستورات دین بر عهده پیامبر و اهل بیت ایشان سلام الله علیهم اجمعین بوده لذا یکی از منابع برای استخراج احکام قول فعل و تقریر ایشان یا همان سنت است به این مطلب امتیاز دهیداگر قرآن در دسترس ماست، چرا خداوند با اسم اشاره دور از آن یاد می کند؟
اگر قرآن در دسترس ماست چرا خداوند با اسم اشاره دور از آن یاد می کند گاهی از اسم اشارۀ بعید برای بیان عظمت چیز یا شخصی استفاده می شود یعنی آنقدر مقام آن بالاست که گویی در نقطه دوردستی در اوج آسمان ها قرار گرفته است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز دتأمل در رزق، عامل شناخت رازق/ چرا باید لباسهایمان را تا کنیم، نه آویزان؟
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله قرهی تأمل در رزق عامل شناخت رازق چرا باید لباسهایمان را تا کنیم نه آویزان آیت الله قرهی در جلسه بیستم شرح دعای ابوحمزه ثمالی گفت پروردگار متعال می فرماید در رزق تامل کنی رزاق را می شناسی که اینطوری بیخود به دست نیامده و یکی دیگر در پشتچرا روز قدس و حمایت از فلسطین؟
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی چرا روز قدس و حمایت از فلسطین خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه قدس قبله نخستین مسلمانان جهان سرزمین اصلی و موطن هزاران آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط صهیونیسم جنایتکار از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تکسی که کلید ولایت اهل بیت(ع) را نداشته باشد به جایی نخواهد رسید/ ولایت اهل بیت(ع) چراغ راه علامه طباطبایی
دین و اندیشه نوه علامه طباطبایی کسی که کلید ولایت اهل بیت ع را نداشته باشد به جایی نخواهد رسید ولایت اهل بیت ع چراغ راه علامه طباطبایی سیدرضا طباطبایی نوه علامه طباطبایی گفت علامه طباطبایی در جای جای المیزان اشاره داشتهاند که اگر کسی که کلید ولایت اهل بیت ع را در دست نداشاگر شيعه حق است چرا در قرآن به آن اشاره نشده است؟
اگر شيعه حق است چرا در قرآن به آن اشاره نشده است شيعه در واقع همان دين اسلام است كه عاري و مصون از هرگونه انحراف ميباشد و عنوان شيعه يك عنوان ثانوي است كه بر پيروان راستين اين دين توسط شخص رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ اطلاق شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرويس دفارس گزارش میدهد تصادف زنجیرهای 15 خودرو در امتداد چراغهای خاموش
فارس گزارش میدهدتصادف زنجیرهای 15 خودرو در امتداد چراغهای خاموشتصادف زنجیرهای 15 خودرو در مازندران در سایه تعلل مسئولان امدادی اتفاق افتاد به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندورود بر اثر بارندگی شدید شب گذشته در مسیر ساری به میاندورود در حالی 15 خودرو به یکدیگر برخورد کرمیراث یونانی میهمان خوش قدمی در تمدن اسلامی بوده است/ چرا فیلسوفان اسلامی به فضیلتگرایی رو آوردند
دین و اندیشه اندیشمندان استاد دانشگاه تهران در گفتگو با مهر میراث یونانی میهمان خوش قدمی در تمدن اسلامی بوده است چرا فیلسوفان اسلامی به فضیلتگرایی رو آوردند دکتر احد فرامرزقراملکی استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نظریه های اخلاقی فیلسوفان مسلمان به دیدگاه های فضیلت گرایی درچرا حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه اشاره ای به غدیر نکرده است؟
چرا حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه اشاره ای به غدیر نکرده است یکی از شبهاتی که توسط وهابیت مطرح است اینکه چرا حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه اشاره ای به غدیر نکرده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از شبهاتی که توسط وهابیت مطرح است&nتا خدا را دارم چرا به امام متوسل شوم؟!
توسّل از نظر لغت یعنی اتّخاذ وسیله برای نزدیك شدن به چیزی وسیله در لغت به معنای مختلف زیر آمده است 1 نزدیك شدن 1 2 درجه 2 3 چاره جویی برای رسیدن به چیزی با میل و رغبت 3 4 هر چیزی كه به وسیله آن نزدیك شدن به دیگری ممكن باشد 4 توسّل در قانون فطرتانسان برایوهابیت و بهائیت امتداد دو جریان
وهابیت و بهائیت امتداد دو جریانخیلی وقتها چینش و کنار هم گذاردن وقایع تاریخی میتواند گمان های درجه بالایی از گزارههای جامعهشناسانه و مردمشناسانه ارائه دهد در این متن با واکاوی تاریخی فرهنگی دو جامعه عربستان و ایران اشارهای گذرا به زمینههای شکلگیری دو فرقه وهابیت و بهائیتچرا برای خواندن قرآن، «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» گفته می شود؟
چرا برای خواندن قرآن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم گفته می شود اصولاً توحید اقتضا می کند که انسان برای جلب نفع و خیر از خدا کمک بطلبد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز استعاذه به معنی درخواست پناهگاه از خداوند است درخواست پناه گاهی تکوینی و گاهیچرا باید اقتصاد ناسالم داشته باشیم/ اقتصاد بیمار ما از پولپرستی سرچشمه می گیرد
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله مظاهری چرا باید اقتصاد ناسالم داشته باشیم اقتصاد بیمار ما از پولپرستی سرچشمه می گیرد آیت الله العظمی مظاهری در درس اخلاق اخیر خود با بیان اینکه ما چرا باید اقتصاد ناسالم داشته باشیم آیا ذخیره ما کم است و یا هنرمان کم است و یا از دیگران عقچرا در قرآن همیشه زنان بعد از مردان مورد خطاب قرار می گیرند؟
چرا در قرآن همیشه زنان بعد از مردان مورد خطاب قرار می گیرند خداوند مردان را بر زنان نوعی حاکم قرار داده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز خداوند در قرآن فرموده «الرجال قوامون علی النساء» در حقیقت منظور از این جمله این است که مردان اداچرا خداوند برخى از انسان ها را نابینا یا کر و لال آفرید است؟
چرا خداوند برخى از انسان ها را نابینا یا کر و لال آفرید است ما معتقدیم که چون خداوند عالم قادر و خیرخواه مطلق است نظام جهان هستى را به بهترین وجه خلق کرده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز این پرسش را مى توان به بیان دیگرى نیز مطرح کرد و آن اینک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها