تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه مؤمن بيمار شود سپس خداوند شفايش دهد، آن بيمارى كفّاره گناهان گذشته و پندى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798419945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خراسان شمالی بساط استقبال از گردشگران تابستانی را گستراند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خراسان شمالی بساط استقبال از گردشگران تابستانی را گستراند بجنورد - ایرنا - استان خراسان شمالی که بین دو قطب زیارتی مشهد مقدس و گردشگری شمال کشور قرار گرفته با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، خود را برای استقبال از گردشگران در مرحله پایانی سفرهای تابستانی آماده می کند.


به گزارش ایرنا عبور 240 کیلومتر از جاده اصلی تهران – مشهد از استان خراسان شمالی و وجود اقلیم مدیترانه ای این خطه از جمله ویژگی های این استان برای جلب گردشگران به شمار می رود.
طبق آمار منتشره از سوی دستگاه های مرتبط با سفر در خراسان شمالی، حدود 20میلیون گردشگر و زائر امام هشتم (ع) از اقصی نقاط کشور، جاده تهران - مشهد عبوری از این استان را برای گذر در ایام سال انتخاب می کنند.
مسوولان دستگاه های عضو ستاد هماهنگی سفر خراسان شمالی نیز چند روزی است برای استقبال از گردشگران عبوری از استان با برگزاری نشست هایی، امکانات را برای ارایه خدمات بسیج کرده اند.
اکنون ستاد هماهنگی سفر خراسان شمالی 9 کمیته را با عضویت حدود 50 دستگاه جهت ارایه خدمات هرچه بهتر به گردشگران گذری از استان فعال کرده است.
به گفته ˈعیسی نوراللهیˈ سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، کمیته های اسکان، بهداشت و درمان، خدمات شهری و رفاه عمومی، انتظامی، حمل و نقل و کنترل و خدمات جاده ای و امداد و نجات از جمله کمیته های ستاد هماهنگی خدمات سفر در استان به شمار می روند که بیشترین نقش را در ارایه خدمات رفاهی به گردشگران دارند.
در میان کمیته های ستاد هماهنگی سفر خراسان شمالی، کمیته اسکان با 13 دستگاه عضو، امکانات اسکان را برای ماندگار گردشگران بسیج کرده است.
اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی از جمله دستگاه هایی است که برای اسکان گردشگران و زائران امام هشتم (ع) عبوری از استان نقش پررنگ دارد و تابستان امسال 700 کلاس در 190 مدرسه استان را ساماندهی کرده است.
به گفته ˈاحمد آذریˈ رییس اداره تعاون و رفاه آموزش و پرورش خراسان شمالی، اکنون پذیرش مسافران تابسانه برای اسکان در مدارس در هفت شهرستان استان فعال است.
گردشگران گذری از خراسان شمالی می توانند از جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری بکر این استان برای زدودن غبار خستگی از تن خود استفاده کنند.
برای آشنایی گردشگران عبوری از خراسان شمالی، تعدادی از جاذبه های طبیعی و تاریخی شاخص و واقع در مسیر عبور آنان معرفی می شود.

مجموعه تفریحی بش قارداش - بجنورد:
در شش کیلومتری جنوب شهر بجنورد و در مسیر بجنورد به اسفراین، محوطه ای زیبا با درختان سر به فلک کشیده و استخرهای آب خودنمایی می کند.
این بوستان نمونه گردشگری، با چندین استخر آب و فضای سبز دل انگیز به کوه تکیه دارد که ساکنان بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، عمده اوقات فراغت خود را در آن سپری می کنند.

پارک جنگلی – تاریخی بابا امان - بجنورد:
این پارک در 10 کیلومتری شمال شرقی شهر بجنورد و در کنار جاده بجنورد - شیروان واقع شده است.
این گردشگاه با پارک جنگلی و استخرهای دیدنی آن همواره مسافران بی شماری را برای رفع خستگی به خود جلب کرده است.
آب این گردشگاه از چهار نقطه درون تپه ای می جوشد و به درون استخرهایی می ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده اند.
در آغوش تپه ها، درختان انبوه و مناظر تماشایی ˈاباامانˈ تاسیساتی نظیر متل، رستوران، پارک کودک، مسجد و محل استراحت خانواده ها جای گرفته و هوای لطیف و شب های دل انگیز آن هر مسافر عبوری را به خود جلب می کند.
در پارک جنگلی بابا امان بجنورد بنای امامزاده ای به نام شاهزاده ˈاسماعیلˈ نیز قرار دارد.

روستای درکش - مانه و سملقان:
این روستای گردشگری پس از روستای ˈرباط قره بیلˈدر فاصله 30 کیلومتری شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان و 70 کیلومتری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.
فاصله روستا از جاده آسیایی (محور آزادشهر - بجنورد) حدود دو کیلومتر است و دارای طبیعتی جنگلی و کوهستانی با چشمه سارهای متعدد است که وجود تنها جنگل بلوط منطقه شرق کشور و باغ های میوه، رویش انواع گیاهان دارویی، حیات وحش منحصر به فرد، آثار و تپه های تاریخی متعدد و محیط زیبا و فرح بخش از جاذبه های آن است.
هر ساله شمار زیادی از دوستداران طبیعت از شهرها و روستاهای اطراف به این روستا سفر می کنند.
روستای درکش دره ای است و رودخانه درکش از میان آن می گذرد و در جنوب روستا، کوه آلاداغ با ارتفاع 2455 متر و دره ˈکندابˈ قرار دارد.

آب گرم ایوب پیغمبر - بجنورد:
این آب گرم در دهستان ˈگیفانˈاز توابع بخش ˈحصار گرمخانˈ بجنورد به ارتفاع 1300 متر در فاصله 80 کیلومتری شمال شرقی مرکز این شهرستان واقع شده است.
آب های معدنی به علت داشتن املاح و خاصیت های درمانی، یکی از جاذبه های گردشگری استان به شمار می آید و این مکان نیز از دیرباز محلی برای استراحت و شنا و شفای بیماران بوده است.

رویین، روستای پلکانی یا ماسوله خراسان شمالی - اسفراین:
این روستا در فاصله 45 کیلومتری جنوب بجنورد و 24 کیلومتری شمال شهر اسفراین قرار دارد و دره ای است که رودخانه روئین از میان آن می گذرد و از عمده محصولات باغی روئین که از مرغوبیت ویژه ای برخوردار است می توان به گیلاس، گردو، سیب، انگور، گلابی، هلو و زردآلو اشاره کرد.
نوع معماری و ساخت بناهای روستای رویین به گونه ای است که به شکل پلکانی دیده می شود و علاوه بر این دارای جاذبه های طبیعی، اکوتوریستی و تاریخی است.
قدمت روستای رویین به بیش از ده قرن پیش بر می گردد.
اکنون روستای رویین به عنوان دهکده صنایع دستی کشور معروف است و حدود 400 نفر در این استان به طور مستقیم به تهیه نخ، رنگ آمیزی و بافت چادر شب و فروش آن اشتغال دارند و رشته چادرشب بافی یا نساجی سنتی رویین مهر اصالت یونسکو را دارد.

روستای گلیان - شیروان:
روستای گلیان در 23 کیلومتری جنوب شهر شیروان قرار دارد که با داشتن آب و هوای نیمه خشک و سرد کوهستانی، منجر به غنای زیست محیطی و وفور حیات وحش در منطقه و برخورداری روستا از طبیعتی زیبا و دل انگیز شده است.
از جاذبه های روستای گلیان می توان به چشمه های فراوان اشاره کرد که مهمترین آن ها چشمه های شیرخان، ˈبرزنگ، پیرک، قلعه نو، چشمه موسی و چشمه پاسگاهˈ است که در این میان چشمه شیرخان و پیرک به علت داشتن آب گوارا و شیرین و آبدهی بالا، مورد توجه است.
غار ˈکافر قلعهˈ از دیدنی های این روستا است و ار نامش پیداست مسکونی بوده و در زمان های گذشته از آن به عنوان پناهگاه استفاده می شده و در پنج کیلومتری جنوب غربی روستای گلیان در قسمت راست دره وسیعی واقع است.
از اماکن مذهبی این روستا می توان به امامزاده گلیان، مسجد قدیمی حاج عبدالله با قدمت 200 ساله، مقبره ˈباباتوکلˈاز مشایخ و عرفای نامی قرن چهارم هجری یاد کرد.

روستای زو ارم - شیروان:
روستای ˈزو ارمˈ در ‎ 28کیلومتری جنوب غربی شیروان از دیگر روستاهای گردشگری خراسان شمالی است که دارای طبیعتی سرسبز و باغ های انبوه میوه است که از جمله می توان به صیفی جات این روستا و نیز گونه های گیلاس، انگور و زردآلو، بادام و گردو اشاره کرد.
از جاذبه های این روستا حاشیه مصفای رودخانه زوارم، مسجد قدیمی، ˈقزلر قلعهˈ، منطقه ˈاوج دوشیˈ با سه چشمه همجوار یخدان، آبشار ˈجترالنگˈ، دوچشمه، قاینار چشمه و قرمز چشمه را می توان نام برد.
این منطقه گردشگری انواع گیاهان طبی و خوراکی مانند کاسنی، زیره و کاکوتی، ساریگل، زردآلو کوهی و سیب کوهی دارد که گردشگران می توانند از این موهبت خدایی نیز بهره مند شوند.
ییلاق زو ارم دارای طبیعتی سبز و باغهای میوه فراوان است و به علت برخورداری از چشمه ها، آبشارها و حوضچه های سنگی هوای لطیف و دل انگیز و چشم اندازهای بکر، هر ساله پذیرای میهمانان و گردشگران است.

روستای گردشگری خسرویه - فاروج:
این روستا در دامنه رشته کوه های زیبای ˈشاه جهانˈدر فاصله 25 کیلومتری جنوب غربی فاروج در دل دره ای سرسبز جای گرفته که زادگاه عالم ربانی ˈآقانجفی قوچانیˈ نویسنده کتاب های معروف ˈسیاحت غربˈ و ˈسیاحت شرقˈ است.
این روستا علاوه بر بافت معماری سنتی، از جاذبه های طبیعی چون چشمه سارها، استخرهای پرورش ماهی قزل آلا و تنوع محصولات باغی شامل سیب، گلابی، گیلاس و گردو برخوردار است.
از دیگر آثار تاریخی این روستا می توان به امامزاده ˈبابا و بی بیˈ، قلعه سنگی و سنگ قبرهای گورستان قدیمی با خط ثلث جلی با قدمت بیش از 700 سال و دو صندوق منبت کاری شده امامزاده اشاره کرد که حکایت از قدمت روستا تا دوران قبل از صفویه دارد.

جاذبه های تاریخی درخراسان شمالی:
وجود هزار و 200 بنای تاریخی شناسایی شده در خراسان شمالی از دیگر ویژگی های جذب گردشگردر استان به شمار می رود که به معرفی چند اثر شاخص استان پرداخته می شود.

آتشکده اسپاخو - واقع در مسیر ورودی به استان از پارک ملی گلستان:
بنای تاریخی اسپاخو در استان خراسان شمالی و منطقه منحصر به فرد است و با توجه به ارزش تاریخی و معماری آن با شماره 1579 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
در اطراف این بنا و دهکده اسپاخو بر روی تپه های مجاور قبرستانی وجود دارد که از نظر وضع تدفین و مقبره سازی با شیوه تدفین مسلمانان تفاوت کلی دارد که قبرها خانوادگی است و با گچ و ساروج به شکل مکعب مستطیل با سنگهای چهارگوش نامنظم ساخته شده است.
این شواهد نشان می دهد که اقوامی با اعتقادات مذهبی خاص غیر از اسلام در این منطقه وسیع ساکن بوده اند و این بنای به آنها تعلق داشته است.
آتشکده اسپاخو در غرب بجنورد و در فاصله 100 کیلومتری مرکز استان خراسان شمالی در مجاورت روستایی به همین نام قرار دارد که مردم محلی آنرا به با نام کلیسا می شناسند ولی تاکنون شواهدی مبنی بر حضور مسیحیان در این منطقه پیدا نشده است.
از سوی دیگر شکل دایره ای محراب، آتشدان و سوراخ های درون سقف گنبد که روزنه هایی برای خروج دود دارد، نشان می دهد که این جایگاه آتشکده ای است که زرتشتیان باستان آن را بنا کرده اند.
واژه اسپاخو برگرفته از واژه ˈهسپˈ یا ˈاسپˈ است و واژه ای پهلوی است و در گذر زمان دگرگون شده و به صورت ˈاسبˈ درآمده است و آن گونه که برمی آید در این منطقه در گذشته اسب پرورش می داده اند.

شهر تاریخی بلقیس - اسفراین:
شهر تاریخی بلقیس بزرگترین بنای خشت و گلی ایران، پس از ارگ بم است که در سه کیلومتری جنوب غربی شهر کنونی اسفراین و در مجاورت مسیر ارتباطی اسفراین - سبزوار قرار دارد.
این بنا از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی در قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال 31 هجری توسط مسلمانان فتح شده که طبق یافته های باستان شناسی قدیمی ترین استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط است.
زندگی در این شهر تا پایان دوره صفوی به طور مداوم جریان داشته اما در اواخر دوران طهماسب دوم و ابتدای حکومت نادر در سال 1131 ه. ق توسط افغان ها کاملاً ویران و درهم کوبیده شده است.

قلعه جلال الدین - گرمه - واقع در مسیر ورودی از سمنان به خراسان شمالی:
بنای قلعه جلال الدین یکی از مهم ترین و شاخص ترین قلاع دفاعی، نظامی استان خراسان شمالی است که تاریخ ساخت آن به قرون 6 و 7 هجری قمری می رسد.
مصالح به کار رفته در بنای قلعه جلال الدین، سنگ، ساروج و ملات گچ بوده و به علت قرارگیری آن بر روی تپه ای طبیعی و مرتفع بر محیط اطراف مشرف است.
بنای کلی این قلعه از یک پلان شش ضلعی تشکیل شده که در هر ضلع قلعه برج مدوری وجود دارد که ارتفاع آن در برخی نقاط به 15 متر می رسد و در حدفاصل شهرهای گرمه و جاجرم و بر روی تپه نسبتاً مرتفع سنگی قرار دارد.

مجموعه تاریخی عمارت مفخم - بجنورد
علاوه بر قدمت و جاذبه تاریخی بنای قاجاری عمارت، وجود دو موزه باستان شناسی و مردم شناسی و نمایش اسناد و نسخ خطی در این مکان، از جاذبه های این مجموعه تاریخی است.
آیینه خانه مفخم از آثار منحصر به فرد عصر ناصری در خراسان شمالی است که در گذشته در باغ بزرگی قرار داشته و همراه ابنیه دیگر از جمله عمارت مفخم، دروازه ورودی حوض خانه، باغ فواره و کلاه فرنگی، دارالحکومه مفخم را تشکیل می داده است.
عمارت کلاه فرنگی سال ها پیش بر اثر زلزله شدیدی که در بجنورد رخ داده تخریب شده و اکنون از آن مجموعه تنها آیینه خانه و عمارت مفخم بر جای مانده است.
بنای 130 ساله آیینه خانه که اکنون به موزه مردم شناسی بجنورد تبدیل شده در سال 1376 خریداری و پس از مرمت در سال 1379 مورد بهره برداری و به شماره 31167 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
بانی این اثر تاریخی ˈیارمحمدخان سهام الدوله بجنوردیˈ معروف به سردار مفخم و معمار آن ˈممتحن الملک شقاقیˈ بوده است.

بقاع متبرکه تاریخی:
طبق آمار اریه شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این خطه 42 بقعه متبرکه، حسینیه و تکایای دارای قدمت تاریخی بالا و ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد و علاوه بر آن حدود 25 بقعه متبرکه و مسجد دارای قدمت تاریخی بالا در شهرستان های استان برای ثبت در فهرست آثار ملی شناسایی شده است.
گردشگران و زائران عبوری از محورهای ارتباطی استان می توانند از فضای معنوی این اماکن مقدس بهره ببرند.
بقعه سلطان سید عباس بن موسی بن جعفر (ع) در بجنورد، خواجه علی بن مهزیار در جاجرم، امامزاده حمزه رضا (ع) شیروان، امامزاده دلاور آشخانه، امامزاده سلطان جعفر در روستای ˈسیاه دشتˈ فاروج و امامزاده احمدبن موسی در اسفراین از جمله زیارتگاه ها و اماکن مقدس استان به شمار می روند.
همچنین وجود تنوع اقوام از شاخصه های اصلی خراسان شمالی است، اهالی ترک، فارس، کرد، کرمانج، تات، بلوچ و ترکمن با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می کنند و مهمان دوستی و مهمان نوازی جزو از ویژگی های آنها است.
همچنین اهالی خراسان شمالی، مردمی توانمند و هنرمند هستند که با الهام از طبیعت آثار هنری و صنایع دستی بدیعی را خلق می کنند که در سبد سوغات گردشگران این استان جایگاهی ویژه دارد.
بافته های داری، گلیم، فرش و پشتی ترکمن، پلاس، سفره کردی، چاروق، چادرشب، لباسهای محلی کردی، ترکمنی و زیورآلات سنتی از جمله صنایع دستی خراسان شمالی است.
همچنین آبنبات یا شکرپنیر نیز سوغات شهرستان بجنورد است که گردشگران هنگام عبور از مرکز استان می توانند تهیه و همراه خود ببرند.
استان خراسان شمالی با وسعت 28 هزار و 179 کیلومتر مربع، 1/7 درصد از مساحت کل کشور را در شمال شرق تشکیل می دهد و این استان از شمال با جمهوری ترکمنستان از جنوب و شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان گلستان و سمنان محدود می شود.ک/4
623/626/330



06/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن