تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802809695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم ناچیز خراسان شمالی در صادرات محصولات کشاورزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob سهم ناچیز خراسان شمالی در صادرات محصولات کشاورزی بجنورد - ایرنا - بر اساس برنامه توسعه خراسان شمالی و با توجه به قابلیت های موجود، کشاورزی در نوک پیکان محور توسعه این استان قرار گرفته اما باید اذعان کرد که این استان در بخش صادرات کشاورزی موفقیت چندانی نداشته است.


به گزارش ایرنا طبق آمار، ارزش صادرات محصولات کشاورزی ایران سالانه چهار تا پنج میلیارد دلار است به طوری که 25 درصد از درآمد صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.
استان خراسان شمالی با وجود تولید سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار تن محصولات کشاورزی و داشتن رتبه دهم کشور از نظر عرصه کشاورزی و سهم 1.3 درصدی در تولیدات محصولات کشاورزی، در بخش صادرات سهم ناچیزی دارد.
براساس گزارش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، پارسال حدود هفت میلیون دلار از محصولات کشاورزی این استان به خارج از کشور صادر شد که می توان گفت نیم درصد مجموع ارزش صادرات این خطه را شامل می شود.
با توجه به سهم چهار تا پنج میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی ایران، سهم استان خراسان شمالی در این بخش، با وجود موقعیت های مناسب اراضی و تولیدات کشاورزی، در حدود یک صدم درصد است.
بالا بودن قیمت نهایی محصولات کشاورزی، نداشتن واحدهای فراوری محصول، فعال نبودن تشکل های مرتبط ، ضعف زیرساختی در زمینه حمل و نقل بخصوص سردخانه ای، همراه نبودن بانکها در ارایه تسهیلات به بخش کشاورزی، نبود واحدهای بسته بندی محصولات از مهمترین مشکلات در بخش توسعه صادرات کشاورزی در استان خراسان شمالی است.
خشکسالی های متوالی، کاهش میزان تولیدات محصولات کشاورزی و باغی و بهره گیری از سموم کشاورزی از دیگر عوامل کاهش میزان صادرات محصولات تولیدی کشاورزی در این استان است.
*عدم ثبات در تولید و نبود نگاه صادراتی
رییس کمیسیون کشاورزی و انجمن ارگانیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان شمالی مهم ترین مشکل کاهش صادرات محصولات کشاورزی این استان به خارج از کشور را نبود ثبات در تولید و نگاه صادراتی در امرتولید می داند.
ˈاشکان کاویانیˈ در گفت وگو با ایرنا بالا بودن قیمت تمام شده تولید محصولات کشاورزی ، رقابتی نبودن تولید، استفاده نکردن از روش های ارگانیک در تولید محصولات کشاورزی را از دیگر مشکلات صادرات این بخش می داند.
وی افزود: برای افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی استان نیازمند ثبات در تولیدات هستیم تا بتوانیم پاسخگوی قراردادهای منعقده با تجار خارجی باشیم و هرگونه اختلال در روند اجرای قراردادها می تواند صادرات را با مشکل مواجه کند.
*پایبند نبودن کشاورزان به تعهدات با تجار
وی اظهار کرد: در سالیان اخیر خشکسالی باعث افت تولیدات کشاورزی شده و از سوی دیگر کشاورزان و باغداران به تعهدات خود با تجار پایبند نبوده و با نوسان بازار تمام قراداد های قبلی خود را فراموش کرده و با این کار صادرکنندگان نزد تجارخارجی بدقول می شوند.
وی اضافه کرد: برای افزایش صادرات کشاورزی باید کشاورزان و تجار به تعهدات خود پایبند باشند تا بتوانیم با قراردادهای خارجی زمینه توسعه صادرات را فراهم کنیم.
*استفاده از سموم بیشتر از میانگین استاندارد جهانی
کاویانی استفاده از سموم کشاورزی، بیش از میانگین استاندارد جهانی را عامل دیگری در کاهش صادرات محصولات کشاورزی دانست.
وی اضافه کرد: کشورهای هدف صادراتی استان از واحدهای آزمایشگاهی برخوردارند و در بدو ورود، محصولات صادراتی را مورد آزمایش سم قرار داده و بیشتر محصولات ما را به دلیل استفاده بیش از میزان از سموم برگشت می زنند که تجار دچار ضرر شده و از صدور محصولات کشاورزی دست می کشند.
خرده مالکی در حوزه کشاورزی و باغداری
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان خراسان شمالی می گوید: در استان اکثر مزارع کشاورزی و باغی در حد خرده مالکی است و تولیدات این خرده مالک ها نیز بیشتر جنبه خودمصرفی و یا مصرف برای بازار داخل را دارد.
کاویانی افزود: این در حالی است که ما در امر صادرات نیازمند کشاورزان و باغدارانی با اراضی چندین هکتاری هستیم که بتوانند به دلیل سوددهی اراضی زراعی، تولیدات مکانیزه داشته و قیمت تمام شده را کاهش و تولید را رقابتی کنند.
رشد صادرات محصولات کشاورزی در سال های اخیر
رییس اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن و کشاورزی خراسان شمالی می گوید: در سال های اخیر با تلاش تجار و کشاورزان میزان صادرات محصولات کشاورزی به نسبت گذشته رشد خوبی داشته است.
ˈمحمد صمدیˈ در گفت و گو با ایرنا افزود: البته میزان صدور محصولات کشاورزی متناسب با جایگاه محصولات کشاورزی استان در میانگین کشوری نیست و باید با تقویت تشکل های کشاورزی زمینه را برای تولید محصولات با نگاه صادراتی گسترش دهیم.
بالا بودن قیمت تمام شده تولید و نبود حمل و نقل معضل اصلی در صادرات
وی بالا بودن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی در استان، نبود زیرساخت های حمل و نقلی و فراوری محصولات کشاورزی را از دیگر مشکلات سد راه صادرات تولید کشاورزی این خطه به خارج از کشور می داند.
صمدی اظهار می دارد: اکثر کشورهای هدف صادراتی استان به دلیل موقعیت طبیعی، همسان با تولیدات ما تولید کشاورزی دارند که قیمت آنها به مراتب از کشور ما پایین تر است و این عامل نیز مشکلی در امر صادرات محصولات کشاورزی ما محسوب می شود.
وی معتقد است: نبود زیرساخت حمل و نقلی به خصوص ریلی و سردخانه ای نیز موجب شده تا ما نتوانیم محصولات کشاورزی استان را به کشورهای اروپایی و دوردست صادر کنیم.
نبود زیرساخت حمل و نقلی و فراوری محصولات کشاورزی
مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی مهمترین مانع در توسعه صادرات محصولات کشاورزی این استان را نبود زیرساخت حمل و نقلی بخصوص سردخانه دار و ریلی می داند.
ˈابوالفضل یاوریˈ می افزاید: نبود این زیرساخت و ضعف استان در بخش واحدهای فراوری محصولات کشاورزی موجب شده تا ما نتوانیم تولیدات مازاد کشاورزی را به خارج از کشور صادر کنیم.
کمبود نقدینگی و نبود تشکل های مرتبط کشاورزی ضعف دیگر صادرات استان
یاوری می گوید: تجار و بازرگانان استان برای صادرات محصولات کشاورزی نیازمند حمایت های مالی و تسهیلاتی بانک ها هستند تا بتوانند محصولات را از کشاورزان خریداری و در موعد مقرر با انبارداری به خارج کشور صادر کنند.
مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بانک های استان به دلیل محدودیت مالی نمی توانند نقدینگی مورد نیاز تجار را تامین کنند و به دلیل کمبود نقدینگی کمتر تاجری حاضر به خطرپذیری صادرات محصولات کشاورزی است.
یاوری فعال نبودن تشکل های کشاورزی را از دیگر مشکلات رشد صادرات محصولات کشاورزی دانسته و معتقد است: وجود تشکل های کشاورزی می تواند روند تولید محصول را به سمت تولید محصولات با قابلیت صادراتی پیش ببرد.
وی نبود واحدهای بسته بندی مناسب و فراوری محصولات کشاورزی را از دیگر مشکلات صادرات تولید کشاورزی استان دانست و گفت: اکنون زیرساخت های این بخش در استان در حال آماده سازی است و در سال های آینده این مشکل استان نیز برطرف می شود.
یاوری افزود: با وجود مشکلات موجود در راه صادرات محصولات کشاورزی استان، در سال های اخیر رشد چند برابری از لحاظ صادرات این محصولات را داشتیم و برآورد می شود در چند سال آینده بتوانیم به میزان سهم استان در تولید محصولات در کشور، صادرات نیز داشته باشیم.
مدیر گمرک استان خراسان شمالی نیز ضعف زیرساختی، نبود واحدهای فراوری و بسته بندی را مشکل صادرات محصولات کشاورزی می داند.
ˈجواد جعفریˈ معتقد است: میزان و کیفیت تولیدات محصولات کشاورزی در استان دارای قابلیت صادراتی است و باید این محصولات با بسته بندی جذاب و مورد خواست مشتریان در کشورهای هدف باشد که این توانمندی در استان وجود ندارد.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد نبود بسته بندی مناسب موجب شده تا تولیدات کشاورزی استان از طریق استان های دیگر و با نام آنان صادر شود و این به ضرر استان خراسان شمالی و بهره برداران بخش کشاورزی است.
جعفری می گوید: همچنین ما در استان از لحاظ حمل و نقل در هر سه بخش زمینی، ریلی و هوایی با مشکل مواجهیم و این خطه از داشتن حمل و نقل ریلی و هوایی باری محروم بوده و حمل و نقل زمینی نیز در حد رفع نیاز داخلی است.
وی افزود: باید زیرساخت های مورد نیاز استان برای صادرات در بخش کشاورزی و سایر بخش ها فراهم شود تا بتوانیم با ایجاد نگرش صادرات گرایانه در این زمینه موفقیت کسب کنیم.
استان خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه باغی و کشاورزی دارد که 76 نوع محصول زراعی و باغی در این سطح تولید می شود.
از جمعیت 867 هزار نفری این استان، حدود 60 هزار خانوار بهره بردار بخش کشاورزی هستند. ک/4
2712/626/330

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





29/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن