محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827123803
احزاب وسازماندهي تودههاي مردم
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: احزاب وسازماندهي تودههاي مردم
در قسمت پيشين سعي نموديم با ارائه تعاريف مختلفي از حزب و همچنين بيان تعريف قانوني اين مفهوم در نظام حقوقي جمهوري اسلامي ايران چارچوبي كه قصد داريم به آن بپردازيم مشخص كنيم.
در اين قسمت به بيان تفاوتهاي حزب با ساير گروهبنديهاي سياسي و همچنين خاستگاه احزاب ميپردازيم. پيشتر گفتيم كه حزب تجمعي از شهروندان است كه آرمانهاي مشترك و منافع خاصشان آنان را از گروه بزرگتر كه جامعه ملي است مشخص ميسازد و با داشتن تشكيلات و برنامه منظم و ياري مردم ميكوشد كه دولت را به دست گيرد و برنامه و آرمانهايش را بدين وسيله عملي سازد و در اين راه به ويژه از ابزارهاي قانوني ياري ميگيرد. در اين ميان مسئله قابل توجه عدم اختلاط اين مفهوم با مفاهيم ديگري نظير جناح، تشكل، جمعيت، انجمن و... است. چراكه بين احزاب و اينگونه گروهبنديها تفاوتها و نقاط افتراقي نهفته است؛ از جمله اينكه احزاب داراي شخصيت حقوقي مستقل ميباشند و به طور عمده داراي دفاتر فعال سراسري در سطح كشور و همچنين داراي مجوزهاي قانوني مربوط ميباشند. اما جناحها و تشكلهاي اجتماعي داراي اوصاف فوق نبوده و گروهكهاي خودجوش درون حكومتي يا درون حزبي ميباشند كه به طور كوتاه مدت يا ميان مدت به منظور كسب قدرت سياسي با هم بسيج ميشوند يا اصولاً از جهت شكلي فراتر از احزاب هستند. به عنوان نمونه «جمعيت» و «انجمن» بيشتر به گروههاي رسمي گفته ميشود كه به منظور انجام هدفهاي ويژهاي پيدا شدهاند و داراي تشكيلات منظم بوده و وجود آنها مورد حمايت رسمي قوانين كشور است. نظير انجمنهاي انتفاعي و غير انتفاعي كه به دنبال منفعت مادي يا اهداف غيرمادي ميباشند. البته گاهي ممكن است «جمعيت» و «انجمن» سياسي يا رنگ سياسي داشته باشد اما در اين صورت نيز با حزب تفاوت دارد و داراي شاخصههايي كه براي احزاب عنوان نموديم نيستند. اما در خصوص چگونگي پيدايش احزاب بايد گفت كه اجتماعي بودن انسان و ضرورت اجتماعي قدرت و حكومت از همان ابتدا جوامع انساني را با گروه بنديهايي از قبيل دسته، گروه، باند، جناح، قبيله و غيره مواجه نمود وليكن با گذشت زمان و روند تكامل اجتماعي حاكميت و حكومت و ارتباط جوامع و مردم با پديده حكومت در عصر حاكميت ملي و ضرورت مشاركت مردمي، احزاب خاص را به عنوان يك واقعيت اجتماعي براي حضور مردم در صحنه قدرت الزامي كرد. بنابراين پيدايش و گسترش احزاب سياسي با گسترش مردمسالاري پيوند خورده است. انديشه «كليه قوا ناشي از ملت است» كه امروزه تقريباً در تمامي قوانين اساسي كشورها ديده ميشود، شركت همه شهروندان را در زندگي سياسي در سر دارد بدين صورت كه زمامداران جامعه بايد از سوي مردم انتخاب شوند و در نتيجه توده مردم به نيروي سياسي تبديل شده و همه افرادي كه تمايل به نمايندگي مردم و كسب قدرت دارند به پشتيباني اين توده مردم نياز دارند. ليكن استفاده سياسي از توده مردم بدون شكل و عنوان خاصي با دشواري روبهرو است و لازم است اين توده در سازمان خاصي شكل بگيرند. احزاب نماد سازمانبندي توده مردم در اين خصوص ميباشد. در اين ارتباط اصولاً احزاب به دو صورت ظهور يافتهاند. يكي از راه فعاليتهاي انتخاباتي و ديگري پيدايي پس از مرحله انتخابات. چگونگي پيدايي حزب از درون فعاليتهاي انتخاباتي بدين صورت بوده است كه نامزدهاي نمايندگي مجالس و طرفدارانشان براي پيروزي در انتخابات گروههايي تشكيل ميدادند تا اغلب رأي دهندگان را كه از نامزدهاي انتخابات و برنامههاي آنها آگاهي ندارند با بيان برنامهها و اهدافي كه نامزدها به دنبال تحقق آن هستند به سوي نامزدهاي خود راهنمايي و هدايت كنند. در اغلب موارد نامزدهاي انتخاباتي با برنامههاي مشترك و خطمشيهاي نزديك به هم به منظور صرفهجويي در هزينههاي انتخاباتي يك گروه تشكيل ميدادند يا در عمل با يكديگر متحد ميشدند. همبستگيهاي محلي و نزديكي حوزههاي انتخاباتي، دفاع از منافع طبقاتي يا شغلي از ديگر انگيزههاي اتحاد و پيوستن نامزدها و گروههاي انتخاباتي به شمار ميرفت. به اين انگيزهها بايد، گسترش احساسات عدالتخواهي و برابري ميان تودههاي مردم را ياد كرد كه با گرد آمدن دور هم و پيوستن نيروها و رأيهايشان كوشيدند كه از امتيازهاي قدرتمندان بكاهند و قدرتشان را در هم شكنند. پس از تشكيل گروه نمايندگان مجلس و گروههاي انتخاباتي كافي بود تا ميان اين دو گروه پيوند دائمي پديد آيد تا تبديل به يك حزب واقعي گردند. اما شكلگيري احزاب در خارج از جريان انتخابات اصولاً بدين صورت بوده است كه پس از برگزاري انتخابات آن دسته از نمايندگان كه داراي مشيهاي فكري شبيه به هم بودهاند گرد هم جمع ميشدند و گروهي را تشكيل ميدادند. وظيفه اصلي اين گروه برنامهريزي براي انتخابات آينده بود تا در زمان انتخابات جديد با توجه به كاركردهايي كه اين گروهها ميتوانستند داشته باشند به صورت حزبي عمل نمايند. لذا با توجه به آنچه بيان شد ميتوان كاركرد و ويژگيهاي احزاب را به صورت خلاصه به شرح زير دانست: 1 ـ عضوگيري 2 ـ كادرسازي و گزينش نامزدهاي انتخاباتي 3 ـ آرمان مشترك، داشتن تشكيلات منظم 4 ـ تلاش در جهت كسب قدرت سياسي و مشاركت سياسي 5 ـ تداوم در فعاليت و داشتن شعب محلي و گسترده در سطح كشور 6 ـ تلاش براي گسترش پايگاه و هواداران خود
نویسنده : سيدمجتبي حسينيپور *
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
مردم زمانه امام علی(ع) اتصال ایشان به ذات لایتناهی را ندیدند/ ولایت مغز دین است نه لفظ دین
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد مردم زمانه امام علی ع اتصال ایشان به ذات لایتناهی را ندیدند ولایت مغز دین است نه لفظ دین یک پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی گفت عرب زمان امام علی ع لطف الهی و عشق الهی و محبت و معرفت الهی به علی ع و اتصال ایشان به ذات لایتناهی را نمی دیدنمردم به خاطر دنیا با غاصبان ولایت همراه شدند/ احادیث متواتر در مورد جایگاه امام حسن(ع) نزد پیامبر(ص)
دین و اندیشه رجبی دوانی در گفتگو با مهر مردم به خاطر دنیا با غاصبان ولایت همراه شدند احادیث متواتر در مورد جایگاه امام حسن ع نزد پیامبر ص یک مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت غصب ولایت و امامت با هدف کسب دنیای مردم از بی بصیرتی و شقاوت آن مردم بود که اینگونه عمل کردند چرا که اگبیانیه آیتالله مکارمشیرازی در دفاع از مردم غزه
جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۹ آیتالله مکارمشیرازی در دفاع از مردم مظلوم غزه در برابر هجوم وحشیانه اسرائیل بیانیهای صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن بیانیه این مرجع تقلید به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم شور و غوغایی در جهان بر ضدّ اسرائدعوت مراجع و علما از مردم برای حماسه آفرینی در روز جهانی قدس
دعوت مراجع و علما از مردم برای حماسه آفرینی در روز جهانی قدس فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری رسا نوشت در آستانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس مراجع تقلید علما شخصیت ها و نهادهای مهم حوزوی در بیانیه هایی جداگانه مردم را به حضور گسترده و پرشور در راهپیمچرا معاویه توانست مردم را نسبت به امیرالمومنین(ع) فریب دهد؟
چرا معاویه توانست مردم را نسبت به امیرالمومنین ع فریب دهد عوامفریبی روش همه سیاست بازانی است که می خواهند قدرت را بدست بیاورند یا اینکه آن را حفظ کنند شیوه تطمیع و تهدید و تبلیغات فراوان همین حالا هم وجود دارد و بسیاری از سیاستمداران از این حربه استفاده می کنند به این مطلب امقهرمانان قرآنی باید بیشتر به مردم معرفی شوند
دین و اندیشه شهریار پرهیزکار قهرمانان قرآنی باید بیشتر به مردم معرفی شوند یکی از فعالان قرآنی کشورمان با بیان اینکه اولین بار لفظ قهرمان قرآنی را رهبر معظم انقلاب به کار بردند افزود باید از چنین قهرمانانی تجلیل شود و مورد تکریم قرار گیرند تا مردم آنها را بشناسند و به سمت قلهعاشقانه روز هجدهم میهمانی/شب قدر هر انسان با دیگری متفاوت است/حق مردم بر گردن علی(ع) چیست؟
عاشقانه روز هجدهم میهمانی شب قدر هر انسان با دیگری متفاوت است حق مردم بر گردن علی ع چیست فرهنگ > دین و اندیشه - قدم به هجدهمین روز از میهمانی خدا گذاشته ایم از میزبان مهربان و بخشنده یاری می خواهیم تا دعاهایمان را مستجاب کند و ما را به درک شب قدر برساند پرونده روچرا معاویه توانست مردم را علیه امام علی(ع) بفریبد/ داعشی ها و تکفیری ها شباهت زیادی به خوارج دارند
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد چرا معاویه توانست مردم را علیه امام علی ع بفریبد داعشی ها و تکفیری ها شباهت زیادی به خوارج دارند رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه عوامفریبی روش همه سیاست بازانی است که می خواهند قدرت را بدست بیاورند یا اینکه آن را حفظ کنند و شمردم، مسئولیت سنگینی در قبال مستمندان دارند
شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۴ یک کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به لزوم دستگیری از مستمندان در ماه مبارک رمضان گفت در آیین اسلام مردم مسئولیت سنگینی در قبال مستمندان و تهیدستان جامعه بر عهده دارند حجتالاسلام مهدی محبی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجدعوت وعاظ، شاعران و ذاکران اهل بیت(ع) از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس
دین و اندیشه با صدور بیانیه ای صورت گرفت دعوت وعاظ شاعران و ذاکران اهل بیت ع از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس جمعی از واعظان شاعران و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت ع با محوریت پایگاه اطلاع رسانی هیاتها و محافل مذهبی عقیق و با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن جنایات استکبدرک صلح امام حسن(ع) برای مردم سخت است / نتیجه صلح امام باقی ماندن خط علوی و تشیع در تاریخ بود
درک صلح امام حسن ع برای مردم سخت است نتیجه صلح امام باقی ماندن خط علوی و تشیع در تاریخ بود فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله علوی بروجردی گفت آنچه درک آن برای مردم سخت است صلح امام مجتبی ع با معاویه است که در نظر مردم به نوعی سازش تلقی شده به طوری که تصور می کنچرا شگفتآورترین ایمان از آنِ مردم آخرالزمان است؟
سهشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۹ یک عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه شکرگذاری در برابر نعمات الهی را از ویژگیهای مومنان برشمرد و گفت انسانی که شکرگذار خداوند است هیچگاه از زندگی و مقدراتش گلایه نمیکند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام ناصردبیر شورای عالی حوزههای علمیه خواستار شد آشنایی هرچه بیشتر تودههای مردم با قرآن
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه خواستار شدآشنایی هرچه بیشتر تودههای مردم با قرآندبیر شورای عالی حوزههای علمیه گفت همه کسانی که در عرصه قرآن فعالیت میکنند باید این نکته را مد نظر قرار دهند که باید برای آشنایی تودههای مردم با قرآن فعالیت خود را افزایش دهند به گزارش خبرگزاری فانیت کلی تفسیر روز این است که قرآن را به مردم نزدیک کند/ قرآن را برای پاسخ به سؤالهای روز بخوانیم
دین و اندیشه اندیشمندان سید یحیی یثربی در گفتگو با مهر نیت کلی تفسیر روز این است که قرآن را به مردم نزدیک کند قرآن را برای پاسخ به سؤالهای روز بخوانیم نویسنده تفسیر روز با بیان ویژگی ها واهداف تفسیری اش گفت هر کتابی را برای یاد گرفتن می خوانیم غیر از قرآن کمتر آدمی را می بشهادت حضرت علی (ع) ریشه در بیبصیرتی مردم داشت
یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۳۱ یک استاد اخلاق با بیان اینکه جلو افتادن و در عین حال عقب افتادن از ولایت گمراهی به دنبال دارد گفت شهادت حضرت علی ع ریشه در بی بصیرتی و گمراهی مردم داشت حجتالاسلام علی طباطبایی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با گانس مردم با قرآن افزایش یافته است
شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۳ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت تفسیر و تدبر در قرآن و توجه به رویکرد هنری قرآن دو اصل مهم در برنامههای امسال وزارتخانه فرهنگ و ارشاد است حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهادعوت سازمان اوقاف از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس
سهشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۷ سازمان اوقاف و امور خیریه با انتشار بیانیهای با اشاره به دروغین بودن شعار حقوق بشر غرب و استکبار جهانی در برخورد با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه از آحاد مختلف مردم مؤمن و روزهدار ایران اسلامی برای حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت کرد به گ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها