تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799202984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا عادلانه است حقی در قبال مسوولیت فنی پزشکان داروساز قائل نباشند؟ - دکتر میثم فرجاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob آیا عادلانه است حقی در قبال مسوولیت فنی پزشکان داروساز قائل نباشند؟ - دکتر میثم فرجاد کرمانشاه - ایرنا - چند سالی است که بحث حق مسلم وغیرقابل خدشه، حق فنی داروخانه ها، هر از چند گاهی بحث روز عرصه بهداشت و درمان کشور می شود.


شاید به خاطر طبیعتی است که داروسازان در کار خود آفریده اند که بی پرده و بدون واسطه روزانه میلیون ها سوال پزشکی و بهداشتی مردم را با مشاوره در داروخانه های سراسر کشور، از مرکز تا مرزی ترین نقاط کشور، پاسخ می دهند بدون آنکه توقع حق مشاوره، حق ویزیت، حق تخصص و یا هر نامی را که بر آن می نهند داشته باشند و توقع خود را تا همین مبلغی که صرفا بر نسخ و با عنوان حق فنی دریافت می گردد پایین آورده اند.
شاید بخاطر همین کم توقعی ها بوده که دیواری کوتاهتر از دیوار حق داروسازان پیدا نمی کنند، درد اینجاست که عده ای با اظهارنظرهای غیرکارشناسی هر از گاهی این اندک حق فنی را نیز به چالش می کشند.
در الفبای سلامت و در ساده ترین تعریف دارو داریم که دارو، در فرآیند پیشگیری، تشخیص ودرمان کاربرد دارد، متاسفانه استدلال برخی افراد که این حق را به چالش کشیده اند، خدمات دارویی را جزو خدمات تشخیصی درمانی نمی دانند!.
سوال اینجاست که آیا این افرادی که در مورد مصادیق خدمات نظام سلامت نظر داده اند اولین و ساده ترین تعریف دارو را در نظر گرفته اند؟
داروسازان به زعم اندیشمندان عرصه سلامت، اولین و آخرین حلقه درمان محسوب می شوند چرا که در بسیاری از موارد حلقه اول مراجعه بیمار به سیستم بهداشت و درمان از نزدیکترین داروخانه به محل زندگی شروع می شود و در اغلب قریب به اتفاق موارد هم درمان با ارائه دارو با موفقیت انجام می شود.
و بخاطر ماهیت شغلی خود در دسترس ترین عضو چرخه بهداشت و درمان کشور هستند و نیاز به حمایت و مراقبت بیشتر دارند، اما متاسفانه می بینیم که به جای حمایت همه جانبه از این قشر خدمتگزار از سمت مسوولین، آنها را مورد هجمه های غیرکارشناسی و ناعادلانه نیز قرار می دهند.
داروسازان به حق این هجمه ها را توهین آشکار به هویت و جایگاه شغلی خود می دانند، جایگاه علمی و حرفه ای که پس از گذراندن سالهای زیاد در کسب علم و تجربه در یکی از سنگین ترین رشته های تحصیلی به دست آمده است.
کسانی که حق فنی را زیرسوال می برند آیا می دانند که پشت هر ارائه خدمات دارویی باید علمی باشد که در سالهای زیادی کسب شده و به صورت مداوم به روز می شود؟ آیا در ارائه خدمات سلامت، آنان که علم دارند و آنان که ندارند یکسانند؟ ˈهل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمونˈ ؟
بنده میخواهم در این مختصر توجه شما را به چند مسئله اظهر من الشمس جلب کنم، همگان می دانیم که عدالت الهی وعقل و منطق و شرع حکم می کند در قبال هر وظیفه و مسوولیت، حقی و در قبال هر حق، وظیفه و مسوولیتی داشته باشیم و حق و وظیفه دو کفه ترازوی عدالت هستند.
دارو به زعم همه صاحب نظران از راهبردی ترین اقلام است که نقش مستقیم و موثری در بهداشت و سلامت مردم دارد و از آنجا که انسان سالم، محور توسعه پایدار است به طریق اولی دارو در فرآیند توسعه نقش داشته و به همین جهت برای کشور و مردم راهبردی به شمار می رود.
آیا می شود پذیرفت که دارو را که از سویی می تواند شفابخش و از سوی دیگر کشنده باشد بدون مسوولیت و بدون نظارت دکتر داروساز به عنوان مسوول فنی تحصیل کرده و آموزش دیده در این عرصه در اختیار بیمار قرار داد؟ مسلما خیر است، آیا همانگونه که عدالت حکم می کند، در برابر این مسوولیت، می توان حقی را متصور نبود؟ مسلما خیر.
کسانی که حق فنی را زیرسوال می برند آیا می دانند که دکتر داروساز بسیاری از وظایف خود را انجام می دهد بدون آنکه در بوق و کرنا کند؟ دکتر داروساز نسخ را بررسی می کند، تداخلات را طبق نسخ و عوارض را طبق سن و جنس بیمار تشخیص می دهد و در بسیاری از موارد بنا به اخلاق حرفه ای، بدون اینکه بیمار بداند مشکل را با پزشک در میان گذاشته و از تجویز اشتباه دارو و بروز مشکلات جلوگیری می کند، اینها وجه پنهان از دید خدمات داروسازان است.
آیا می شود به تک تک بیماران گفت که بیمار محترم! من از چرخه توزیع مطمئن دارو، داروی شما را فراهم کردم و در داروخانه دارم، من نسخه شما را دیدم، من به فرآیند نسخه پیچی شما نظارت داشتم، بیمار محترم! فرد نسخه پیچ فلان قلم از داروی شما را اشتباه آورده بود که پس از تذکر من اصلاح کرد، بیمار محترم! من با این تذکر شما را از یک تهدید جدی برای سلامتتان نجات دادم.
بیمار محترم! من داروهایی را که در نسخه بود دیدم و با علم بر اینکه داروها تداخل زیان آوری برای شما ندارد آن را به شما تحویل می دهم، بیمار محترم در نسخه پزشک یک اشتباه بود که من با صحبت کردن با ایشان آن را اصلاح کردم، بیمار محترم از داروهایتان و مشخصات نسخه تان متوجه شدم که شما باردار هستید و با علم خود مطمئنم دارو برای شما ضرر ندارد بیمار محترم ! ......و ... و ......
این امر دقیقا مانند این است که پلیسی که مسوول برقراری امنیت است، هر نیمه شب درب تک تک خانه ها را بزند و بگوید ˈهمشهری محترم! بخوابید، مشکلی نیست و من بیدار و مراقبمˈ، به طور قطع از دیدن امنیت است که قدر کار پلیس را می دانیم.
بسیاری از کارهایی که از سوی داروساز بر فرآیند سلامت محور بودن دارو و نسخ انجام می شود لزوما از سوی بیمار قابل مشاهده نیست، مسلما تمام فرآیندهای فوق به تعداد هر نسخه در داروخانه ها و قبل از تحویل دارو به بیمار رعایت می شود و نمود آن صرفا در امنیت جان و سلامتی بیمار دیده می شود ولاغیر.
پس از تمام کارهای فوق است که سوالی اگر نیاز دیده شود پرسیده و مشاوره داده می شود و از سوی دیگر، سوالات بیماران آغاز شده و همه داروسازان با چهره گشاده و سعه صدر پاسخگو و مشاور متخصص در این زمینه هستند.
آیا این همه مشاوره و پرسش و پاسخ از یک دکتر داروساز در داروخانه ها را نمی بینند؟ منصفانه که بنگریم می بینیم هرگاه بیمار مشاوره ای خواسته است، داروساز پاسخگو بوده است.
در تمام کشورهای پیشرفته دنیا، حق خدمات حرفه ای و حق مشاوره دو موضوع جدا بوده و متاسفانه در کشور ما، حق خدمات حرفه ای که در قالب حق فنی تعریف می شود همیشه توسط نهادهای غیرمرتبط با نظام سلامت چالش داشته است و حق مشاوره تاکنون حتی تعریف و تدوین نشده است.
کسانی که حق فنی را زیرسوال می برند آیا می دانند که اگر داروسازی با علم و تخصصش، در وظایف خود کوتاهی کند و جلوی وقوع عارضه ای بر سلامت و جان بیمار را نگیرد محکوم به پرداخت دیه و حبس می گردد؟ آیا عاقلانه است کسی را که مسوولیتی ندارد، محاکمه کرد ؟ پس مسوولیت هست و باید باشد و اینجا این سوال مطرح می شود که آیا عادلانه است که حقی در قبال مسوولیت فنی قائل نباشند؟
جالب آنجاست که بحمدالله در بین پرونده های شکایت سازمان های بازرسی سازمان نظام پزشکی، شکایت از داروسازان درصد کمی را به خود اختصاص داده است و این نشانگر حسن انجام وظایف از سوی همکاران داروساز است.
کسانی که حق فنی را زیرسوال می برند آیا می توانند دارو را به مثابه هر کالای دیگری دانسته و همانطور که خانواده و فرزندانشان اقدام به خرید هر کالایی می کنند، بدون نظارت مسوول فنی اقدام به خرید و مصرف دارو نمایند؟ مسلما خیر، سلامتی افراد خانواده مهم است، این را بدانید که یک دکتر داروساز برای حفظ سلامت تک تک بیماران مراجعه کننده به داروخانه سوگند یاد کرده است، این را بدانید که داروسازان قسم خورده سلامت مردم هستند و سالهای متمادی است که با خدمات رسانی دارویی در شرایط و مناطق مختلف این امر را اثبات کرده اند.
داروسازان علاوه بر ایفای نقش اساسی در سلامت عمومی جامعه، نقش بسزایی نیز در کارآفرینی و آن هم بدون تکیه بر یارانه های دولتی ایفا کرده اند و بطور مستقیم وغیرمستقیم اشتغال میلیونی در عرصه خدمات دارویی ایجاد کرده اند و اگر به هر دلیل در چرخه اقتصاد دارویی خللی وارد شود، خیل عظیمی به بیکاران اضافه خواهند شد.
کسانی که حق فنی را زیرسوال می برند آیا جوابگوی خیل عظیم بیکاران حاصل از نتایج تصمیمات غیرکارشناسانه خواهند بود؟
مسئله مسوولیت فنی دکتر داروساز سالهاست که در مجامع علمی و بهداشتی و درمانی دنیا حل شده است و در جمهوری اسلامی ایران هم همه دست اندرکاران بهداشت و حوزه سلامت بر اهمیت و نقش بسزای آن اذعان داشته و دارند اما برخی نظرات غیرکارشناسی و غیراصولی چالش هایی ایجاد می کند که در نهایت سلامت مردم را تهدید می کند.
امیدواریم که دولت و مجلس با طرح کارشناسانه موضوع و با تصویب قانون محکم یک بار و برای همیشه این چالش ها را پایان دهند.
دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه
567

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





01/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن