تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798556732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنان 10 سال دیرتراز مردان به بیماری های قلبی مبتلا می شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob زنان 10 سال دیرتراز مردان به بیماری های قلبی مبتلا می شوند بوشهر- ایرنا - فوق تخصص جراحی قلب وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: زنان به خاطر تفاوت جنسیت و هورمونی نسبت به مردان 10سال دیرتر گرفتار بیماری های قلبی و عروقی می شوند.


دکتر ابراهیم شفیعی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بیماری تنگی عروق کرونر قلب شایعترین علت مرگ درجوامع بشری است که به طور معمول درسال های جوانی آغاز می شود اما زمان بروز آن در دهه های آخر زندگی است.
وی اضافه کرد: مردان از سن 45 سال و خانم ها از سن 55 سال به بالا در معرض ابتلای به بیماری تنگی عروق کرونر قلب قرار می گیرند.
فوق تخصص جراحی قلب اضافه کرد: بیماری تنگی عروق کرونر قلب به علت رسوب برخی مواد از قبیل چربی ها در جدار شریان های تغذیه کننده ماهیچه قلب بوجود می آید.
شفیعی ادامه داد: این بیماری زمانی که علایم آن بروز می کند سالها از شروع آن گذشته است و هنگامی خود را نشان می دهد که به علت تنگی شدید عروق تغذیه کننده به علت عدم خون رسانی کافی مشکلاتی برای قلب بوجود می آید.
وی گفت: شایع ترین علامت این بیماری درد شدید ناحیه قفسه سینه هست که هر چند می تواند به اشکال مختلف تا حد نارسایی قلب و مرگ ناگهانی خود را نشان دهد اما گاهی نیز بدون علامت بوده و به طور تصادفی هنگام معاینات مشخص می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: ممکن است سال های متمادی شخص دچار آن باشد ولی به علت متوجه نبودن اقدام به درمان خود نکند لذا بهترین کار دراین زمینه پیشگیری است زیرا درصورت ابتلا حتی با صرف هزینه های گزاف و پیچیده ترین اعمال جراحی هم ممکن است نتیجه مطلوب به دست نیاید.
شفیعی ادامه داد: از عوامل مستعد کننده بیماری یادشده فشار خون بالا، چربی خون ، قند خون، کم تحرکی، چاقی، وراثت و عوامل ژنتیکی، فشارها و استرس های روانی و اجتماعی، استعمال دخانیات، رژیم غذایی نا مطلوب، جنسیت و سن بالا است که مجموعه ای از این عوامل می تواند شخص را دچار این بیماری کند.
وی گفت: در صورت ابتلا درمان آن در مراحل اولیه با دارو صورت گرفته و در صورت عدم پاسخ باز کردن عروق کرونر از طریق بالون و آنژیو پلاستی و یا پیوند عروق کرونر انجام می شود که برای بهبود خون رسانی به عضلات قلب رگهای قسمت های دیگری از بدن را روی رگهای قلب پیوند می زنند.
شفیعی افزود: هم اکنون شیوع بالای این بیماری دراستان بوشهر حتی از میانگین کشوری هم بالاتر است طوری که کمتر خانواده ای را می توان یافت که یکی از افراد خانواده یا بستگان آنها مبتلای به آن نباشند.
وی اظهارکرد: علاوه بر این سن پیوند عروق کرونر نیز در استان بوشهر پایین آمده به نحوی که به زیر سن 35 سال حتی در زنان هم رسیده است درحالی که به طور معمول دربانوان 10 سال دیرتر از مردان باید بروز کند.
فوق تخصص جراحی قلب ادامه داد: از آنجایی که سالها قبل از بروز، این بیماری در شخص شروع می شود بنابراین سن ابتلای به بیماری بایستی بسیار پایین تر از اینها در استان بوشهر باشد که خود زنگ خطری برای جامعه است و لزوم توجه برنامه ریزان و مسوولان مربوطه دردانشگاه علوم پزشکی و سایر ادارات مربوطه را بیش از پیش برای اقدامات پیشگیرانه طلب می کند.
وی گفت: به علت افزایش بیماران قلبی و نیز خدمات خوبی که در مرکز قلب بوشهر به بیماران ارائه می شود و اعتماد عمومی به وجود آمده شمار اعمال جراحی قلب انجام شده در فرآیندی پنج ساله رشدی حدود 400 درصدی داشته به نحوی که هم اکنون ماهانه حدود 40 عمل جراحی قلب باز انجام می شود و تاکنون بیش از یکهزار مورد جراحی در مرکز قلب بوشهر انجام شده است .
دکتر شفیعی افزود: حدود 42 درصد از مرگ های اتفاق افتاده در استان بوشهر ناشی از بیماری قلبی است که شایعترین علت مرگ در این استان درمقایسه با آمار مشابه در10 سال قبل 29درصد حدود 13 درصد رشد داشته است و از میانگین کشوری حدود 31درصد به مراتب بالاتر است.
وی گفت: اگر در گذشته ای نه چندان دور بیماریهای عفونی شایعترین علت مرگ در استان بوشهر بود اکنون با توجه به توسعه های صورت گرفته و بهبود امکانات رفاهی و رعایت بهداشت عمومی چهره مرگ عوض شده و بیماریهای عفونی و واگیر جای خود را به بیماریهای غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی داده است که لزوم تغییر و رویکرد و توجه مسوولان به این امر جهت برنامه ریزی های لازم را صد چندان می کند.
شفیعی یادآورشد: از تعداد افرادی که پارسال در استان بوشهر دراثر بیماری قلبی فوت کردند حدود 55 درصد آنها مرد بوده اند.
فوق تخصصی جراحی قلب ادامه داد: همچنین 65 درصد مرگ های ناشی از این بیماری در شهرهای استان بوشهر و مابقی نیز در روستاها اتفاق افتاده است که علت این اختلاف می تواند به خاطر نداشتن تحرک لازم در افراد شهرنشین و فعالیت زیاد به خاطر نوع شغل در روستا باشد.
وی گفت: این امر لزوم گنجانیدن فعالیت بدنی و ایجاد تحرک لازم در افراد شهر نشین و توسعه مراکز تفریحی ورزشی را دوچندان کرده است.
شفیعی اضافه کرد: یکی از علل شیوع این بیماری در استان بوشهر استفاده از دخانیات است که طبق آخرین آمار مقایسه ای منتشرشده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درصد افرادی که دراین استان روزانه قلیان استفاده می کنند از همه استانهای کشور بالاتر بوده است که البته در روستاها به مراتب بیشتر از شهر ها و حدود دو برابر است.
وی گفت: این امر در برخی شهرستانهای استان بوشهر که در روستاها به عنوان تفریح و شب نشینی و فقط به خاطر وقت گذرانی و نه هرگونه نیاز جسمی روانی خانواده ها تا دیر وقت در کنار هم مشغول به قلیان کشیدن هستند افزون تر است.
شفیعی افزود: از دیگر علل شیوع این بیماری وجود تعداد زیادی از افراد با فشار خون بالا دراین استان است که نسبت به سایر استانها در روستا ها در صدر جدول و در شهرها در رده دوم جدول قرار دارد.
وی گفت: با توجه به این که فشار خون بالا در بیشتر افراد بدون علائم است و حتی به عنوان قاتل خاموش معروف هست با اثرات مضر و غیر قابل برگشت روی بیشتر دستگاههای بدن از جمله کلیه و قلب و در نهایت با نارسایی خود را نشان می دهد و درمورد سایر عوامل خطر نسبت به سایر استانها در میانه جدول قرار داریم.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: موارد و نسبت های مرگ ناشی از بیماریهای قلبی عروقی در استان بوشهر بیشترین آن در شهرستان دشتستان با 27درصد و نیم اتفاق افتاده است و بعد از آن به تفکیک شهرستان بوشهر با 21.9درصد، دشتی 11.8 درصد ، تنگستان 10.9 درصد، گناوه 10.9درصد، دیر 5.2 درصد، دیلم 3.4 درصد ، کنگان 4.2 درصد و جم 2.9درصداست.
وی با اشاره به این که باید جمعیت شهرستان ها را نیز بایستی در این آمار لحاظ کرد گفت: اگر نسبت مرگهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی نسبت به کل مرگ های خود شهرستانهای استان بوشهر محاسبه شود تنگستان با 54 درصد بیشترین نسبت را داشته است و بعد از آن به تفکیک شهرستان به ترتیب دشتی 6.7 4، دیر 46.3، دیلم 46.5، دیر 46.3، بوشهر 46.3، دشتستان 38.2، جم 36.5 و کنگان 37.9 در رده های بعد قرار دارند که لازم است در خصوص علل آن و شرایط خاص هر منطقه بررسی های لازم انجام شود. ک/3
628/539
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





26/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن