تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804250395
بهترین راه برای آشنایی با زبان قرآن رجوع به قرآن است/ زبان قرآن تنها متعلق به مردم عرب زبان نیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه لسانی فشارکی:
بهترین راه برای آشنایی با زبان قرآن رجوع به قرآن است/ زبان قرآن تنها متعلق به مردم عرب زبان نیست
یک عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در سوره های مبارکه «شورا» و «نحل» در مورد چیستی زبان قرآن کریم اشاره شده است، گفت: بهتری راه برای یادگیری و آشنایی با زبان قرآن کریم خود قرآن است.
به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین جلسه از سلسله نشستهای «چیستی زبان قرآن»، عصر یکشنبه 22 تیرماه با حضور دکتر محمدعلی لسانی فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
لسانی فشارکی در ابتدای این نشست با طرح این سؤال که زبان قرآن چگونه زبانی است، گفت: این سؤال یک سؤال چالشی بسیار مهم است که سال های سال مورد بحث متفکران مسلمان و غیر مسلمان بوده است و حتی اهمیت این بحث به حدی است که یکی از دروس دوره دکترای رشته علوم قرآن و حدیث به عنوان زبان قرآن در نظر گرفته شده است.
وی افزود: قرآن لازم می داند که اهل آن و همه مردم جهان این اطلاع را داشته باشند که زبان قرآن چگونه زبانی است و بر همین اساس این مسئله به طور مفصل در قرآن آمده بیان شده است و از همین تفصیل متوجه می شویم که اهل قرآن باید به این بحث آشنا باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با اشاره به آیه شریفه «بلسان عربی مبین»، تصریح کرد: این تعبیر به تنهایی پاسخ همه سؤالات است، این تعبیر یک بار دیگر در قرآن مجید و در آیه 103 سوره مبارکه نحل تکرار شده است که در این آیه «هذا» اشاره به قرآن کریم دارد. خداوند در سوره مبارکه شعرا می فرماید این قرآن به زبان عربی مبین نازل شده است و در سوره مبارکه نحل نیز می گوید «این قرآن» که منظور همان زبان قرآن کریم است.
وی تصریح کرد: زبان قرآن کریم زبان عربی مبین است، عده ای بر این باورند که این امر یعنی اینکه زبان قرآن همان زبانی است که مردم عرب زبان به آن تکلم می کنند و حتی برخی از اندیشمندان در جهان اسلام نیز معتقد هستند که قرآن به زبان مردم عرب زبان است و دلیل اینکه این مسئله را بیان می کنند نیز این است که اصولاً به دنبال طرح مسئله و یافتن پاسخی برای این موضوع نبوده اند و گفته اند که چون خدا در قرآن فرموده است که زبان قرآن عربی است یعنی اینکه زبان قرآن همان زبان مردم عرب زبان است.
این محقق و نویسنده کشورمان یادآور شد: هیچ زبانی نمی تواند زبانی خاص و ویژه باشد و اگر زبانی دارای اهمیت است، همه زبان ها دارای اهمیت هستند و اگر هم اهمیت ندارند همه فاقد اهمیت هستد. اگر قرار است که زبان، آیت خداوند باشد همه زبان ها آیت خداوند هستند، نکته جالب این است که از قدیم وقتی مردم می گفتند زبان عربی در برابر آن از زبان عجمی به معنای گنگ و نارسا یاد می کردند و این را در بین قوم ها جا انداخته بودند که چون خداوند در قرآن فرموده است زبان قرآن زبان عربی مبین است پس زبان آنها زبانی شیوا، بلیغ و رسا است.
وی با بیان اینکه چه بسا عرب زبان هایی هستند که از بس ناشیوا حرف می زنند، از عجمی به معنایی که خودشان از آن در نظر دارند، عجمی تر هستند، گفت: البته عجم زبانهایی نیز هستند که از بس بلیغ، رسا و شیوا داد سخن سر می دهند که از عرب زبانها عرب تر هستند.
لسانی فشارکی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه قرآن خود این مسئله را باز کرده است، تصریح کرد: عربی اگر به معنای عام آن باشد، پس نقش کلمه مبین در این وسط چیست؟، خداوند می فرماید این زبان عربی که وجود دارد عربی مبین است، مبین هر معنایی که داشته باشد به معنای ویژه و خاص است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه مطابق بیان قرآن کریم، زبان عربی بر دو نوع است، گفت: نوع اول زبان عربی مبین و نوع دوم زبان قرآن غیر مبین است که قرآن تأکید دارد زبانش لسان عربی مبین است. قرآن لسان عربی مبین است چه خصوصیاتی دارد؟ وقتی جواب به دست بیاید متوجه خواهید شد که زبان عربی مبین ویژگیهایی دارد که زبان عرب معمولی و عام ندارد، این زبان مبین اصولاً می تواند عربی نباشد و می توانیم لسان فارسی مبین و یا انگلیسی مبین نیز داشته باشیم و زبان حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا زبان فارسی مبین است.
لسانی در ادامه با طرح این سؤال که نسبت زبان قرآن با لسان مبین زبان های دیگر چیست؟ تأکید کرد: نسبت این امر را خود قرآن می گوید، زبان قرآن به گونه ای است که وقتی بیان می شود بدون اینکه اختصاص به عرب زبان ها داشته باشد مرز زبان عربی را می گشاید و به هر جایی که انسان هر نوع تکلمی داشته باشد وارد می شود. کلام الله یعنی مجموعه ای از سخنان خداوند با انسان، یعنی وقتی خداوند سخن می گوید به همه انسان ها سخن می گوید و تنها یک زبان و یک قوم خاص را مد نظر ندارد. لسان عربی مبین تعبیر دیگری از کلام الله است البته به شرطی که برای یادگیری آن به موارد نادرست مراجعه نکنید و مستقیماً از خود قرآن یاد بگیرید.
لسانی یادآور شد: ما اگر بخواهیم زبان قرآن را یاد بگیریم و نه زبان عربی را باید در پرتو سوره به سوره این کار را فرابگیریم، یعنی هر چه بیشتر سوره ها را بخوانیم بیشتر با زبان قرآن آشنا خواهیم شد. البته یکی از راه های میانبر برای این کار مراجعه به کتاب «روش تحقیق موضوعی قرآن کریم» است.
۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۱۰:۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
قصه هاى قرآنى و رویکردهاى زبان دینى در تحلیل آنها
قصه هاى قرآنى و رویکردهاى زبان دینى در تحلیل آنهابا توجه به اینکه مرحوم علّامه طباطبائی عناصر و شخصیت هاى قصه حضرت آدم علیه السلام را کاملاً واقعى مى دانند دیدگاه ایشان برخلاف گفته برخى منتقدان به هیچ وجه منجر به بطلان دین و تخریب آیات و تحمیل آراء بر قرآن نمى شود بخش اول چکیدنظریه گفتاری بودن قرآن روزآمدترین دیدگاه در مورد زبان قرآن است
دین و اندیشه نکونام بیان کرد نظریه گفتاری بودن قرآن روزآمدترین دیدگاه در مورد زبان قرآن است جعفر نکونام عضو هیئت علمی دانشگاه قم در نشست جیستی زبان قرآن کریم گفت نظریه گفتاری یا خطابه ای بودن قرآن صاحب روزآمدترین دیدگاه به زبان قرآن کریم است به گزارش خبرگزاری مهر نشست تخصصجدیدترین ترجمههای قرآن به زبانهای خارجی در نمایشگاه قرآن معرفی میشوند
دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۸ مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی از حضور فعال این موسسه در دو بخش مکتوب و موسسات بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام محمد نقدی اظهار کرد موسسه فرهنگی ترجمان وحی به اعتبار اجدیدترین ترجمه های قرآن به زبان های خارجی در نمایشگاه قرآن معرفی می شوند
دین و اندیشه جدیدترین ترجمه های قرآن به زبان های خارجی در نمایشگاه قرآن معرفی می شوند مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی از حضور فعال این مؤسسه در دو بخش مکتوب و موسسات بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر حجتالاسلام محمد نقدی مدیرعامل مؤسسهتعامل مسئولان و خانوادهها راهگشای ترویج قرآن کریم است
شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۵ یک کارشناس امور قرآنی گفت والدین تلاش کنند فرزندان خود را با قرآن کریم انس بدهند و شیوههای تربیتی خود را با قرآن کریم مطابقت بخشند که اگر چنین فرهنگی در جامعه توسعه پیدا کند بسیاری از آسیبها و ناهنجاریها از میان خواهد رفت روحالله شفیعی در گفتوگو بانشست قرآن و فضای مجازی برگزار می شود
دین و اندیشه در نمایشگاه قرآن نشست قرآن و فضای مجازی برگزار می شود نشست قرآن و فضای مجازی عصر امروز در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نشست تخصصی قرآن و فضای مجازی امروز پنج شنبه دوازدهم تیر ماه در سالن جلمحفل انس با قرآن در حسینیه امام خمینی
محفل انس با قرآن در حسینیه امام خمینی رهبر انقلاب در دیدار با قاریان فرمودند آنچه که امروز در دنیای اسلام دیده میشود این است که دشمنان اسلام به نام اسلام با اسلام مقابله میکنند کد خبر ۴۱۲۱۶۶ تاریخ انتشار ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۴ - 30 June 2014 دانلود لینک لینک را کپی کنید دانلودبرپایی دومین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم در قم
سهشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۶ معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت دومین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم با حضور ناشران هنرمندان و موسسات مختلف از پنجم ماه مبارک رمضان در مجتمع ناشران قم آغاز به کار میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حامداشتباهات سلفیها نشئت گرفته از برداشتهای نادرست از قرآن است
دین و اندیشه اشتباهات سلفیها نشئت گرفته از برداشتهای نادرست از قرآن است مدیرگروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به ریشه های فکری سلفیها گفت عمده اشتباهات این گروه به دلیل برداشتهای نادرستی است که از قرآن دارند به گزارش خبرگزاری مهر نشست همگرایی مذاهب اسلامی در نفی و رد تکشاهکلید مصرف مواد غذایی در قرآن «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» است
دین و اندیشه شاهکلید مصرف مواد غذایی در قرآن کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ است داوود فرج زاده عضور هئت علمی دانشگاه بقیةالله عج با بیان اینکه شاهکلید مصرف مواد غذایی که قرآن به آن اشاره دارد آیه کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ بخورید بیاشامید ولی اسرافجلسات تفسیر قرآن در 1200 امامزاده برگزار میشود
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۸ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه طرح ضیافت الهی ویژه ماه مبارک رمضان در 2100 امامزاده و بقعه متبرکه کشور در حال اجراست گفت در 1200 امامزاده و بقعه متبرکه کشور با حضور مفسران و خطبا جلسه تفسیر قرآن برگزار میشود به گزارش گروه دریافجزء سوم قرآن به مناسبت ماه مبارک رمضان
جزء سوم قرآن به مناسبت ماه مبارک رمضان کد خبر ۴۱۲۵۹۶ تاریخ انتشار ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۱ - 01 July 2014 دانلود مطالب مرتبط جزء دوم قرآن به مناسبت ماه مبارک رمضان جزء اول قرآن به مناسبت ماه مبارک رمضان لینک را کپی کنید دانلودآیا مصافحه با نامحرم از نظر قرآن و روایات جایز است؟
آیا مصافحه با نامحرم از نظر قرآن و روایات جایز است یکی از مسائلی که در خصوص ارتباط با نا محرم مطرح است مسئله مصافحه است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از مسائلی که در خصوص ارتباط با نامحرم مطرح است مسئله مصافحه است که آیا مصافحه با نامحرم از نظانتخاب دلنشینترین آیه قرآن از سوی مردم
پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۲ بازدیدکنندگان از بیستودومین نمایشگاه بینالمللی قرآن با حضور در غرفه دلنشین ترین آیه قرآن آیه مورد نظر خود را انتخاب میکنند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا یکی از غرفههای حاشیهای نمایشگاه بیست و دوم اختصاص پیدا کرده به مپاداشی که خدا برای تعلیم قرآن به فرزندان می دهد چیست؟
پاداشی که خدا برای تعلیم قرآن به فرزندان می دهد چیست فرهنگ > دین و اندیشه - درباره اهمیت تعلیم قرآن و احکام دین به فرزندان روایت های بسیاری از پیامبر و اهل بیت که درود خدا بر ایشان باد داریم در تمام این روایات بر اهمیت این تعلیم و پاداش و تشویق خداوند برای آن تاک376 آیه از قرآن دلالت بر نظارت خداوند بر رفتار انسان ها دارد
دین و اندیشه 376 آیه از قرآن دلالت بر نظارت خداوند بر رفتار انسان ها دارد حجت الاسلام محمد داوری در نشست مکانیزمهای نظارت خداوند بر رفتار انسان گفت از مطالعه مجموع آیات قرآن کریم 376 آیه درباره نظارت خداوند بر رفتار انسان است همچنین از مجموع این آیات 45 مفهوم به دست آمد که بهسطح مسابقات قرآن ایران بالاتر از مالزی است/ در مسابقات قرآن مالزی باید اول میشدم
دین و اندیشه حامد ولی زاده سطح مسابقات قرآن ایران بالاتر از مالزی است در مسابقات قرآن مالزی باید اول میشدم نماینده ایران در پنجاه و ششمین دوره مسابقات قرآن مالزی با بیان اینکه در مسابقات قرآن مالزی باید اول میشدم گفت برخی اعتقاد دارند چون آییننامه مسابقات قرآن ایران با مال-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها