محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831198227
نمازی که ثوابش از آسمان هفتم هم می گذرد
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
نمازی که ثوابش از آسمان هفتم هم می گذرد
در ميان شب ها، شب هاي ماه رمضان، در ميان شب هاي ماه رمضان، شب قدر و در ميان ساعات آن، سحرگاهان .
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، نماز زيباترين و كامل ترين شكل عبادت و پرستش است. نماز ذكر كاملي است كه خداوند بارها از بندگان خويش خواسته تا ذكر كثير و بسيار داشته باشند.
نماز دربردارنده كلمات قرآني، حركات و سكنات بندگي، نمايش اوج خضوع، خشوع، تضرع، ابتهال، استغفار، دعا، توبه و همه اعمال صالحي است كه بنده مي تواند در پيشگاه پروردگار و معبود خويش داشته باشد.
دراين ميان برخي از شرايط زماني و مكاني به اين عمل، ويژگي هاي برتر مي بخشد، چنان كه مساجد و از همه مهم تر مساجد چهارگانه و اوقات پنج گانه، به ويژه شب، سحرگاهان و شب قدر درماه رمضان، از اشرف مكان ها و زمان ها براي انجام اين عمل عبادي است. نماز شب در شب قدر، مهم ترين عمل عبادي است كه اگر با تمام خصوصيات آن انجام گيرد، اميد است نمازگزار درمقام محمود قرارگيرد.
جايگاه شب در زندگي بشر
شب، فاصله زماني غروب خورشيد تا طلوع فجر است. (المصباح، ج1-2، ص561 «الليل») از نظر آموزه هاي وحياني قرآن، شب يكي از آيات بسيار مهم الهي است كه ارزش تفكر براي خداشناسي و هستي شناسي را داراست و در چنان جايگاه ارزشي است كه خداوند به اين آيت و نشانه خويش سوگند مي خورد تا عظمت شب درك شود. (انشقاق، آيه 16، تكوير، آيه 17؛ مجمع البيان، ج10-9، ص 677؛ الكشاف، ج4، ص711)
شب به عنوان يك آيت عظيم الهي فرصتي براي استراحت و آرامش، تفكر و تدبر است. در اين ميان بخشي از اوقات شب از برخي ديگر نيز ارزشمندتر است. شامگاهان، فرصتي مناسب براي سجده و خضوع (آل عمران، آيه 113، فرقان، آيه64، زمر آيه9) ذكر الهي (اعراف، آيه 205)، دعا و نيايش (اسراء، آيات 79 و 80؛ انعام، آيه 52؛ اعراف آيه205) و نيز حمد (روم، آيه18) و تسبيح خداوند از هر نقص و عيبي است. (آل عمران، آيه41؛ روم آيه17)
يكي از اوقات نمازهاي واجب، شامگاهان و اوايل شب است. (هود، آيه114؛ اسراء، آيه78) خداوند شب را به تسخير انسان درآورده تا رام انسان باشد. (ابراهيم، آيه33؛ نحل، آيه12).
با همه ارزشي كه شب براي انسان و رسيدن به كمالات و مقامات دارد، ولي دراين ميان برخي از شب ها از شب هاي ديگر برتر است؛ چنانكه شب هاي دهگانه، شب هايي است كه خداوند توجه ويژه اي به آن دارد و بدان سوگندي خاص مي خورد. (فجر، آيه2) از جمله شب هاي بافضيلت، شب هاي قدر است كه اين شب ها در فضيلت از همه شب ها برتر و يك شب آن اگر درك شود برابر با هزارماه است. (قدر، آيات 2 و 3) از اين رو خداوند شب قدر را شبي مبارك دانسته است. (دخان، آيه 3)
رسول خدا(ص) زمستان را بهار شب زنده داري مي داند و اين اوقات را به سبب طولاني بودن براي شب زنده داري مناسب تر مي بيند، چرا كه فرصت بيشتري را به شخص مي دهد تا تهجد داشته باشد. آن حضرت مي فرمايد: الشتاء ربيع المومن يطول فيه ليله فيستعين به علي قيامه و يقصر فيه نهاره فيستعين به علي صيامه؛ زمستان بهار مؤمن است، از شبهاي طولاني اش براي شب زنده داري و از روزهاي كوتاهش براي روزه داري بهره مي گيرد. (وسائل الشيعه، ج 7 ص 302، ح 3)
اهل ايمان شب را بسيار عزيز و گرامي مي دارند و آن را فرصتي گرانبها و ارزشمند براي تفكر و تدبر در خلقت آسمان و رسيدن به حكمت و اهداف آفرينش و درك رستاخيز و معاد مي دانند (بقره، آيه 164؛ آل عمران، آيه 190؛ نبا، آيات 2 تا 17) و مي كوشند تا همه شب را به شب زنده داري بگذرانند؛ چرا كه مي خواهند سيره و سلوك نبوي را به عنوان اسوه حسنه و الگوي برتر در پيش گيرند (احزاب، آيه 21)؛ زيرا اگر شب زنده داري براي آن حضرت(ص) واجب بوده براي مومنان مستحب است. (مزمل، آيه 20)
البته سيره پيامبران ديگر نيز اين بوده است. از اين رو خداوند ميعاد خود را با حضرت موسي(ع) در شب قرار مي دهد و ايشان به ميعاد چهل شبانه مي رود تا با خداوند خلوت كند و مناجات داشته باشد. (بقره، آيه 21؛ اعراف، آيه 142) پس هر كسي كه مي خواهد با محبوب خويش مناجات خاص داشته باشد و به عبادت و بندگي خالصانه بپردازد و صفا يابد، شب هنگام بهترين زمان براي اين كار است. (همان و نيز انعام، آيه 52؛ اسراء، آيه 79)
شبها، زمان ارتباط گيري مستقيم با خداوند و زمان دريافت وحي و نبوت است. (طه، آيات 10 تا 14؛ نمل، آيات 7 تا 9) پس انسان ها مي بايست به علل گوناگون از جمله اين امكان استثنايي نجوا و ارتباط باخداوند و رسيدن به مقامات و كمالات و نيز آرامش و سكونت و خواب (انعام، آيه 96؛ يونس، آيه 67؛ روم، آيه 23؛ نباء آيات 9 و 10) و قبض موقت روح و رفتن آن به ملكوت و نزد پروردگار (انعام، آيه 60) و امور ديگر، به عنوان يك نعمت بزرگ شكرگزار آن باشند. (فرقان، آيه 62؛ قصص، آيه 73)
البته ديگراني نيز شب زنده داري مي كنند، ولي اين فرصت استثنايي را به تباهي مي كشانند. خداوند در بيان خصوصيات مترفان و مرفهان بي درد مي فرمايد كه شب نشيني مرفهان مستكبر، با ياوه سرايي و بدگويي برضد قرآن و پيامبر(ص) و كارهاي لغو و بيهوده ديگر سپري مي شود و اين فرصت را به تهديد عليه خود تبديل مي كنند. (مومنون، آيات 64 تا 67)
مفهوم تهجد
اصطلاح تهجد در فرهنگ قرآني معنايي خاص دارد. تهجد در فرهنگ قرآن، به معناي بيدار شدن در شب براي نماز (ترتيب العين، ج 3، ص 1868) و ذكر خداست. (مجمع البيان، ج 5-6، ص 669)
خداوند به مومنان و مسلمانان توصيه مي كند به هر مقدار ممكن، تهجد و شب زنده داري داشته باشند. از اين رو تهجد براي مسلمانان يك امر مستحب دانسته شده است؛ (مزمل، آيه 20) زيرا تهجد و شب زنده داري آثار و بركات زيادي دارد كه ازجمله آنها رسيدن به مقام محمود است.
البته اين عمل از عهده همه كس برنمي آيد، چرا كه نيازمند صبر و شكيبايي بسيار (فرقان، آيات 64 و 75)، بيم و اميد به خدا (سجده، آيات 15 و 16؛ زمر، آيه 9) و توجه به خدا و ربوبيت و پروردگاري اش است. (همان و نيز فرقان، آيه 64)
شرايط تهجد و شب زنده داري
در بيان كيفيت و چگونگي رسيدن به مفهوم تهجد قرآني و شب زنده داري كمال بخش لازم است كه شرايط و آدابي فراهم آيد وگرنه همانند شب زنده داري مترفان و مرفهان مستكبر بي ارزش و حتي ضدارزش خواهد شد.
از مهم ترين شرايط و آداب تحقق تهجد مي توان به نيت و قصد خالصانه شب زنده دار اشاره كرد. متهجد كسي است كه براي اطاعت از امر هر چند مستحب خداوند بيدار مي شود و مي خواهد در طول شب تفكر و تدبر و تذكر و بندگي كند. (مزمل، آيه 20) پس براي رسيدن به اين مقصد و مقصود، به تسبيح و تحميد خداوند (طه، آيه 130؛ سجده، آيات 15 و 16؛ انسان، آيه 26)، استغفار (آل عمران، آيه 17؛ ذاريات، آيات 15 تا 18؛ مزمل، آيه 20)، تلاوت قرآن به مقدار ممكن و در حد توان (مزمل، آيات 2 و 4 و 20)، دعا و نيايش (اسراء، آيات 79 و 80؛ سجده، آيات 15 و 16)، ذكر و ياد خدا (مزمل، آيات 2 و 8)، سجده (فرقان، آيه 64؛ انسان، آيه 26) و نماز (زمر، آيه 9 و آيات ديگر؛ و نيز مجمع البيان، ج 7-8، ص 517) مشغول مي شود. البته وقت تهجد و بهترين زمان آن از نيمه شب شرعي است. لذا براي تهجد در مقدار دو سوم شب يا كمتر و يا نيمي از آن توصيه شده است. (مزمل، آيه 20)
آثار شب زنده داري و نماز شب
كسي كه تهجد كند و نماز شب را به جا آورد، به مقامات بالايي مي رسد كه هر خردمندي آرزوي آن را دارد. انسان در شب مي تواند با ارتباط گيري و اتصال به خدا، از الهامات و وحي الهي برخوردار شود؛ هر چند كه به مقام پيامبري و رسالت تشريعي نمي رسد. از اين رو بر پيامبران و نيز پيامبر گرامي(ص) تهجد واجب بود تا امكان دريافت وحي با افزايش لطافت روحي و اتصال فراهم آيد. (مزمل، آيه 20؛ و نيز مجمع البيان، ج 9-10، ص 570)
از ديگر آثار تهجد مي توان به كسب حضور قلب (مزمل، آيه 6)، آرامش و رضايت (طه، آيه 130)، دستيابي به مقامات صالحان (آل عمران، آيات 113 و 114)، محسنان (ذاريات، آيات 16 و 17)، شفاعت از ديگران (طه، آيه 130؛ اسراء، آيه 79؛ و نيز مجمع البيان، ج 5-6، ص 671و نيز ج 7-8، ص 58) و مقام محمود و پسنديده (اسراء، آيه 79) اشاره كرد.
مقام محمود، مقامي است كه خداوند آن را ستوده و ارزشمند شمرده است. پس بايد مقامي بسيار بلند باشد كه بيرون از دسترس هر كسي است و به سادگي هم به دست نمي آيد و نيازمند تهجد با ويژگي ها و شرايط خاصي است.
مي دانيم كه براي هر چيزي چند سطح مي توان تعريف كرد؛ زيرا داراي مراتب و درجات است. به عنوان نمونه اخلاق پسنديده مي تواند در دو سطح مثلا محاسن و مكارم تعريف شود. يا صراط حق مي تواند صراط مستقيم يا صراط حميد باشد كه صراط حميد همان صراط مستقيم با يك درجه و مرتبه برتر است.
اين مقام محمود نيز در ميان مقاماتي چون مقام متقين، صالحين، محسنين و مانند آن از يك برجستگي بيشتري برخوردار است كه خداوند نيز آن را ستوده دانسته است.
برخي ها از اين مقام به مقام شفاعتي ياد مي كنند كه در يك درجه بالاتر در اوج و تماميت قرار گرفته و اين امكان را به شفاعت دهنده مي بخشد تا هر چه مي خواهد شفاعت كند تا راضي و خشنود شود. (طه، آيه 130؛ اسراء، آيه 79؛ و نيز مجمع البيان، ج66-5، ص 671 و نيز ج8-7، ص58)
پيامبر(ص) درباره آثار تهجد و نماز شب مي فرمايد: نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستي فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن ها، مايه ناراحتي شيطان، سلاحي بر ضد دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولي اعمال و بركت در روزي است. (ارشاد القلوب، ج1، ص191)
امام صادق(ع) نيز در بيان آثار شب زنده داري و نماز شب مي فرمايد: نماز شب، انسان را خوش سيما، خوش اخلاق و خوشبو مي كند و روزي را زياد و قرض را ادا مي نمايد و غم و اندوه را از بين مي برد و چشم را نوراني مي كند. (ثواب الاعمال، ص 42)
شب هاي قدر، زمان رسيدن به مقام محمود
(در ميان شب ها، شب هاي ماه رمضان، در ميان شب هاي ماه رمضان، شب قدر و در ميان ساعات آن، سحرگاهانذاريات، آيه 18؛ آل عمران، آيه 17) و در ميان مساجد، مساجد چهارگانه يعني مسجدالحرام و مسجدالاقصي، مسجدالنبي(ص) و مسجد كوفه، بهترين زمان و مكان براي تهجد و احياء و نماز شب است؛ زيرا هر عمل در شب هاي قدر خود به اندازه عبادت هزار ماه مي ارزد و اگر همراه با ديگر كيفيات شود، اين ارزش فزوني مي يابد. به گونه اي كه انسان مي تواند با ادراك شب قدر، ره صد ساله را يك شبه بپيمايد و به مقام محمودي كه خداوند وعده داده نايل شود.
امام رضا(ع) درباره ارزش اعمال در ماه رمضان نسبت به ديگر ماه هاي سال مي فرمايد: من قرا في شهر رمضان آيه من كتاب الله كان كمن ختم القرآن في غيره من الشهور؛ هر كس در ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اين است كه در ماههاي ديگر تمام قرآن را بخواند. (بحارالانوار ج39، ص346)
از امام صادق(ع) سؤال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است. (وسائل الشيعه، ج7 ص256، ح2) در سيره عملي امامان(ع) اين معنا بارها روايت شده كه ايشان شب هاي قدر تا بامدادان به عبادت مي پرداختند تا اين شب را ادراك كنند.
در سيره عملي امام باقر(ع) آمده كه ايشان در شب بيست و يكم و بيست و سوم ماه رمضان مشغول دعا مي شد تا شب به سر آيد و آنگاه كه شب به پايان مي رسيد نماز صبح را مي خواند. (وسائل الشيعه، ج7، ص260، ح4)
بيدار بودن شب قدر و احياي آن با دعا و نماز و قرآن، مورد سفارش پيامبر و اهل بيت آن حضرت بوده است و در ميان سه شب، بر شب بيست و سوم تأكيد بيشتري داشته اند. چنان كه شخصي به نام جهني از پيامبر پرسيد: منزل ما از مدينه دور است، يك شب را معين كن تا به شهر بيايم. حضرت فرمود: شب بيست و سوم به مدينه داخل شو.
امام صادق(ع) در حالي كه بيمار بودند، خواستند كه شب بيست و سوم ايشان را به مسجد ببرند و حضرت زهرا(س) در اين شب، با پاشيدن آب به صورت بچه ها، مانع خواب آنها مي شدند. در روايات آمده است كه دهه آخر ماه رمضان، پيامبر بستر خواب خود را جمع مي كرد و ده شب را احيا مي داشت.
در حديثي از پيامبر اكرم(ص) مي خوانيم كه حضرت موسي(ع) به خدا عرض كرد: خدايا مقام قربت را خواهانم. پاسخ آمد: «قربي لمن استيقظ ليله القدر»، قرب من، در بيداري شب قدر است. عرضه داشت: پروردگارا، رحمتت را خواستارم. پاسخ آمد: «رحمتي لمن رحم المساكين ليله القدر»، رحمت من در ترحم بر مساكين در شب قدر است.
گفت: خدايا، جواز عبور از صراط مي خواهم. پاسخ آمد: «ذلك لمن تصدق بصدقه ليله القدر»، رمز عبور از صراط، صدقه در شب قدر است. عرض كرد: خدايا بهشت و نعمت هاي آن را مي طلبم. پاسخ آمد: « ذلك لمن سبح تسبيحه في ليله القدر»، دستيابي به آن، در گرو تسبيح گفتن در شب قدر است.
عرضه داشت: پروردگارا، خواهان نجات از آتش دوزخم. پاسخ آمد: «ذلك لمن استغفر في ليله القدر»، رمز نجات از دوزخ، استغفار در شب قدر است.
در پايان گفت: خدايا رضاي تو را مي طلبم. پاسخ آمد: «رضاي لمن صلي ركعتين في ليله القدر»، كسي مشمول رضاي من است كه در شب قدر، نماز بگذارد. (تفسير نور، قرائتي، سوره قدر)
بنابراين، شب هاي قدر در ميان شب هاي سال يك استثناست كه درك آن براي همگان بسيار سخت و دشوار است. از اين رو خداوند براي تشويق مومنان به انديشه و درك حقيقت شب قدر خطاب به پيامبرش(ص) مي فرمايد: توچه داني شب قدر چيست؟ سپس گوشه اي از ارزش شب قدر را در ميان شب هاي سال بيان مي كند و معلوم مي دارد كه آن، زمان نگارش تقدير هر چيزي بر جريده هستي است.
فلسفه نهان بودن شب قدر
به باور بسياري از مفسران، بدان دليل شب قدر در ميان شب هاي سال يا ماه و يا در شب هاي ماه رمضان نهان داشته شده كه مردم كمال طلب و خداجو در تلاش براي عبادت و شب زنده داري و در پرتو آن، تزكيه جان و پاكسازي دل از زنگارهاي گناه و كوشش براي آراستگي به ارزش ها و والايي ها به ره آورد ارزنده تر و موفقيت بيشتري برسند و بكوشند تا به اميد درك آن شب گرانقدر، شب هاي بسياري را با راز و نياز سپري كنند.
اين ظرافت در برنامه هاي ديگر نيز هست، براي نمونه خداي فرزانه در ميان نمازها، «صلاه وسطي و نماز ميانه» را نهان داشت تا از همه نمازها مراقبت بيشتر شود. در ميان نام هاي خود، اسم اعظم را نهان داشت و ساعت اجابت دعا را در ساعت ها و خشم خود را در ميان همه گناهان و نيز هنگامه فرا رسيدن مرگ را از انسان ها، تا بندگانش به موفقيت بيشتري در تقرب به خدا نايل آيند و از گناهان دوري جويند.
۱۸/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
جزء هفتم قرآن به مناسبت ماه مبارک رمضان
جزء هفتم قرآن به مناسبت ماه مبارک رمضان کد خبر ۴۱۳۵۷۵ تاریخ انتشار ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۴ - 05 July 2014 دانلود لینک را کپی کنید دانلودحجتالاسلام پورمحمدی در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر آیتالله بهشتی هزینه استقامتهای خود را میداد/تحول در
حجتالاسلام پورمحمدی در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیرآیتالله بهشتی هزینه استقامتهای خود را میداد تحول در نظام اسلامی از معبر رمضان میگذردوزیر دادگستری دولت یازدهم گفت دشمنان نظام ابتدا شهید بهشتی را ترور شخصیتی و بعد ترور شخصی کردند و آیتالله بهشتی هزینه استقامتهای خود رامدارای علمی عامل شکوفایی تمدن اسلامی طی قرون سوم تا هفتم بود
دین و اندیشه حجت الاسلام خسروپناه مدارای علمی عامل شکوفایی تمدن اسلامی طی قرون سوم تا هفتم بود رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه مدارای علمی عامل شکوفایی تمدن اسلامی در قرون 3 تا 7 بوده است گفت ما آنچه را که اومانیست میگوید نمیپذیریم اما همه آنرا نیز رد نمیشمارش معکوس برای گشایش درهای آسمان +تصاویر
شمارش معکوس برای گشایش درهای آسمان تصاویر رهبر معظم انقلاب ماه مبارک رمضان را بستر ساز بروز و ظهور بسیاری از استعدادهای انسانی می دانند که می تواند در چالش های اجتماعی دنیای امروز گره گشا باشد در واقع رمضان در رحمتی است که از آسمان ملکوت به سیاهچاله دنیا گشوده می شود به این مطلبرپایی هفتمین محفل انس با قرآن با حضور قاری مصری
دین و اندیشه برپایی هفتمین محفل انس با قرآن با حضور قاری مصری متولی عبدالعالی از مصر به همراه رحیم خاکی امشب در هفتمین شب از سلسله شبهای نورانی به تلاوت قرآن می پردازند به گزارش خبرگزاری مهر شنبه 14 تیرماه 1393 در هفتمین شب از سلسله برنامه های شب های نورانی در محضر قرآن و عترتهفته هفتم لیگ جهانی والیبال 2014 لهستان از ایران انتقام گرفت/ آسمانخراشها به صعود امیدوار شدند
هفته هفتم لیگ جهانی والیبال 2014لهستان از ایران انتقام گرفت آسمانخراشها به صعود امیدوار شدندتیم ملی والیبال ایران در نخستین بازی هفته هفتم لیگ جهانی 2014 برابر لهستان مغلوب شد به گزارش خبرگزاری فارس تیم ملی والیبال ایران که به شهر گدانسک لهستان سفر کرده از ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقطرح «سفره های آسمانی» در امامزادگان کشور اجرا می شود
دین و اندیشه طرح سفره های آسمانی در امامزادگان کشور اجرا می شود معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان از اجرای طرح سفره های آسمانی در امامزادگان کشور با هدف اطعام روزه داران خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام والمسلمین احمعاشقانه هفتمین روز میهمانی/چگونه می توانیم تنها به خدا تکیه کنیم؟/بن بست ها جایی است که او را میابیم
عاشقانه هفتمین روز میهمانی چگونه می توانیم تنها به خدا تکیه کنیم بن بست ها جایی است که او را میابیم فرهنگ > دین و اندیشه - هفتمین روز مهمانی آغاز شده است از میزبان مهربان و بخشنده یاری می خواهیم که به شناخت واقعی از او برسیم تا تنها بر او تکیه کنیم و تنها به او امیدعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۳ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللَّهُمَّ اَعِنّی فیهِ عَلی صِیامِهِ وَ قِیامِهِ وَ جَنِّبنی فیهِ مِن هَفَواتِهِ وَ آثامِهِ وَ ارْزُقنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدَوامِهِ بِتَوْفیقِکَ یا هادِیَ المُضِّلینَ خدایا یاری کن مرا در این روز بر روزه گرفتنکواچ: با کمک یار هفتم لهستان را بردیم
کواچ با کمک یار هفتم لهستان را بردیمسرمربی تیم ملی والیبال ایران اظهار کرد با کمک یار هفتم لهستان را شکست دادیم اسلوبودان کواچ پس از پیروزی مقابل لهستان گفت از این پیروزی خوشحالم و از مردم ایران تشکر میکنم که اینقدر خوب از تیم حمایت کردند آنها قدرت خودتلاش برای ایجاد آسمان باز در مناطق آزاد
ترکان خبر داد تلاش برای ایجاد آسمان باز در مناطق آزاد دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت در تلاشیم تا فرودگاههای مناطق آزاد که قابلیت هوانوردی خوبی دارند را به عنوان آسمان باز معرفی کنیم اکبر ترکان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت مهمترین ویژگآیین های ویژه سالگرد حادثه خونبار هفتم تیر در شهرکرد برگزار شد
آیین های ویژه سالگرد حادثه خونبار هفتم تیر در شهرکرد برگزار شد شهرکرد-ایرنا- همزمان با فرارسیدن هفتم تیر ماه آیین های گرامی داشت سالگرد حادثه خون بار شهادت آیت الله بهشتی و هفتاد و دو یار انقلاب در شهرکرد برگزار شد به گزارش ایرنا در این آیین که جمعه شب در مسجد جامع شهرکرد برگزاپهپادهای آمریکایی در آسمان بغداد پرواز کردند/داعش از سامرا نیز عقب نشینی کرد
آخرین تحولات عراق پهپادهای آمریکایی در آسمان بغداد پرواز کردند داعش از سامرا نیز عقب نشینی کرد خبرگزاری پانا عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق جمعه از فرار نیروهای سازمان تروریستی داعش از سامرا به نینوا خبر داد ۱۳۹۳ شنبه ۷ تير ساعت 08 33 به گزارش خبرگزاری پانا مرجعیت عسردار نقدی: حادثه هفتم تیر چهره ضدمردمی منافقین را به همه ثابت کرد
سردار نقدی حادثه هفتم تیر چهره ضدمردمی منافقین را به همه ثابت کردرئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت حادثه هفتم تیر چهره ضدمردمی منافقین را به همه ثابت کرد و مظلومیت کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نشان داد به گزارش خبرگزاری فارس از مهدیشهر سردار محمدرضا نقدی که جمعه شب بهفتم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران
هفتم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز شنبه برابر با هفتم تیر 1393 هجری خورشیدی سی ام شعبان 1435 هجری قمری و بیست و هشتم ژوئن 2014 میلادی است 33 سال پیش در چنین روزی آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران امام خمینی بر اثر انفجار بمب در دفتر حزب جمهوری به شهادت رسیدندهفتم تیر فرصتی برای یادآوری اهداف شهدای قوه قضاییه در برقراری عدل است
هفتم تیر فرصتی برای یادآوری اهداف شهدای قوه قضاییه در برقراری عدل است رشت - ایرنا - نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان در پیام مشترکی به مناسبت فرا رسیدن سالروز حادثه تلخ هفتم تیر در سال 1360اعلام کردند روز قوه قضاییه فرصتی برای یادآوری اهداف بزرگ شهدای والامقام هفتم تیر در برقرسه بزرگداشت متفاوت براي هفتم تير
سه بزرگداشت متفاوت براي هفتم تير يكي از نايبرييسان مجلس به مراسمي رفت كه احمدينژاديها در آن حضور داشتند و ديگري به مراسمي رفت كه بانياش علياكبر ناطق نوري بود بهانهها يكي بود اما مراسمها مختلف بود و تنوع داشت کد خبر ۴۱۱۵۴۴ تاریخ انتشار ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۷ - 28 June 2014-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها