تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819198213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کلمه حکمت از کلمات اساسی قرآن کریم است/ حکمت در ایران اسلامی جایگزین فلسفه شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه مهدی محقق:
کلمه حکمت از کلمات اساسی قرآن کریم است/ حکمت در ایران اسلامی جایگزین فلسفه شد
مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عصر امروز در مراسم بزرگداشت آیت الله مصطفوی گفت: ذکر یکی از کلمات قرآن کریم است کلمه حکمت از کلمات اساسی قرآن کریم است. حکمت پس از اینکه ایران مشرف به مذهب تشیع شد جایگزین کلمه فلسفه شد.



به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی عصر امروز 31 خردادماه به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این مراسم با بیان اینکه استادان بزرگ نیازی به تکریم و تمجید ندارند اما این گونه مجالس باید برگزار شود تا جوانان ما صورت علمی و عملی آنان را اسوه خود قرار دهند، گفت: ذکر، یکی از نامهای قرآن کریم است، کلمه حکمت از کلمات اساسی قرآن کریم است. وی ادامه داد: کلمه حکمت پس از اینکه ایران مشرف به مذهب تشیع شد جایگزین کلمه فلسفه شد. به علت اینکه فلسفه یونانی وقتی وارد ایران شد دچار چالشهای زیادی شد که در علوم دیگر اشکالی پیش نیامد چون بیشتر مترجمان، یهودی یا مسیحی بودند نتوانستند عرضه خود را طوری بیان کنند که مورد قبول مسلمانان باشد به همین دلایل فلسفه مورد بی مهری و فلاسفه مورد بی احترامی قرار گرفتند تا جایی که ابن سینا و فارابی را ننگ عالم می دانستند. رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: دانشمندان اسلامی کلمه فلسفه را به دوستدار دانش ترجمه کردند در صورتی که در اوایل بدین گونه ترجمه  و فهمیده شد: جزء اول فل به معنی کندی برای شمشیر به کار برده می شد، جزء دوم سفه به معنی حماقت، سفافت و دیوانگی است. اولش قلب و آخرش سفه است یعنی اولش کندی و آخرش سفاهت است. از این جهت بود که فلاسفه مورد تکفیر قرار گرفتند اما پس از آنکه مردم ایران به مذهب تشیع مشرف شدند به جای فلسفه کلمه حکمت را بکار بردند و دیگر کسی نمی توانست با حکمت مخالفت کند چرا که این کلمه در قرآن آمده است. محقق با اشاره به اینکه آنها دین را شکر و شیرین و فلسفه را تلخ مانند افیون می دانستند، گفت: دیگر کلمه حکمت را نمی شود این گونه تفسیر کرد و با آن برخورد کرد و تدبیر سوم این بود که مطالب فلسفی را مستحضر به آیات قرآن و احادیث پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع)کردند. به این کیفیت در عالم شیعه فلسفه احترام خودش را به دست آورد و دیگر کسی به ابن سینا یا فارابی بی احترامی نکرد و در این دوران فضایی بوجود آمد که ایران مرکز فلسفه شد و فلسفه شکوفایی نوین خودش را پیدا کرد. وی در پایان سخنانش گفت: از این جهت است که ما باید به بزرگان باقیمانده احترام بگذاریم. آیت الله مصطفوی سالیان دراز در این مملکت فلسفه تدریس کردند. حکمت تدریس کردند و جایگاه خاصی در بین مدرسان این حوزه دارند و تجلیل و تکریم از آن بر همه ما واجب است.


۱۳۹۳/۳/۳۱ - ۲۲:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن