تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805762448
![نمایش مجدد: ملاصدرا حیات عقلی به ما پیشنهاد می کند که برخاسته از یونان نیست/ وجوه مهم فلسفه صدرایی چیست refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
ملاصدرا حیات عقلی به ما پیشنهاد می کند که برخاسته از یونان نیست/ وجوه مهم فلسفه صدرایی چیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
![](http://multimedia.mehrnews.com/Larg1/1392/03/01/IMG08393378.jpg)
دین و اندیشه به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا؛
ملاصدرا حیات عقلی به ما پیشنهاد می کند که برخاسته از یونان نیست/ وجوه مهم فلسفه صدرایی چیست
یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ملاصدرا حیات عقلی و جریان نیرومند عقلی پیشنهاد می کند که برخاسته از یونان نیست، گفت: اخلاق و فلسفه زندگی که ملاصدرا پیشنهاد می کند برخاسته از نگاه های دینی است؛ او از منظر دین به زندگی، سعادت، اخلاق، حیات و به انسان نگاه می کند.
دکتر قاسم پورحسن در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که اساس نظریات ملاصدرا چه بوده است، گفت: ملاصدرا تنها، فیلسوفی نیست که دو جریان یا دو خاستگاه فلسفی را به همدیگر مرتبط کرد. این تصور نادرستی است که ملاصدرا جریانهای فلسفی را در پرتو نگاه عرفانی به هم ربط داد. ملاصدرا فراتر از صرف ربط دادن جریانهایی که پیش از او وجود داشته است. دکتر قاسم پورحسن تصریح کرد: خواندن ابن سینا، سهروردی، ابن عربی برای ملاصدرا به عنوان مقدمات است. دغدغه ملاصدرا لزوما مشایی بودن نیست؛ نباید ملاصدرا را پیرو ابن عربی و سهروردی و ابن سینا بدانیم. او از اینها بهره گیری می کند. ملاصدرا دغدغه نیرومندی دارد و آن بازگرداندن فلسفه اسلامی به خاستگاه حقیقی اش است. البته این دغدغه در ابن سینا و سهروردی هم بوده و اشاراتی داریم. این نویسنده و مترجم آثار فلسفی عنوان کرد: در منطق المشرقیین ابن سینا و در حکمة الاشراق سهروردی این دغدغه را می بینیم، ولی آن خاستگاه دینی و شرقی و غیریونانی در ملاصدرا مسئله مهمتری است. نه اینکه ملاصدرا بخواهد فقط اشکالاتی که در فلسفه پیشین وجود داشت رفع کند؛ ابداعات ملاصدرا در مسئله وجود، زمان و حرکت، ناشی از گسست معرفتی بنیادینی است که او در فلسفه یونان می خواهد ایجاد کند. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه یادآور شد: ملاصدرا در دوره ای زندگی می کرد که از آن به مکتب اصفهان یاد می کنیم. این دوره تقریباً با دوره ابن سینا و سهروردی فاصله 600 ساله دارد، یعنی 600 سال پیش از ملاصدرا چالشها، گفتگوها، مناقشات و کشمکشهایی در حوزه فلسفه شکل گرفته تا به ملاصدرا رسیده است. البته در دوره ملاصدرا هنوز ابن سینا و سهروردی به عنوان فیلسوفان برتر در حوزه اصفهان خوانده می شدند. اما ویژگی منحصر به فرد مکتب اصفهان بازسازی مشایی نیست؛ بلکه توجه به خاستگاه های قرآنی و روایی است. وی افزود: وقتی نگاه می کنیم می بینیم که همه فیلسوفان مکتب اصفهان متبحر در حوزه حدیث و تفسیر هستند. اینکه فیلسوفی حدیثدان باشد مانند میرداماد که الرواشح السماویة فی شرح الاحادیث الامامیة دارد و در آن به احادیث امامیه شرح می نویسد؛ ملاصدرا هم بر اصول کافی هم شرح و تفسیر می نویسد. بنابراین باید در مکتب اصفهان یک ویژگی منحصر به فردی را جستجو کنیم ؛ آنها دیگر تابع، پیرو و شارح مکتب ارسطو، افلاطون و فلسفه یونان نیستند. این استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: اصلاً اینگونه نیست که بگوییم در فلسفه های پیش از ملاصدرا در مسئله وجود و حرکت تلقی شان معقولی بودن بوده و ملاصدرا آنها را از معقولی بودن در آورده است. ملاصدرا دغدغه نیرومندتری دارد، می خواهد نه تنها گسستی با فلسفه یونان داشته باشد بلکه فلسفه را از منظر الهی ببیند. ملاصدرا در اول اسفار وقتی درباره فلسفه حرف می زند با عنوان فلسفه الهی حرف می زند. می گوید الحکمة الالهیه، ملاصدرا غایت فلسفه را تشبث به خدا می داند. این نگاه ِ کاملاً متفاوتی است که در فلسفه اسلامی شکل گرفت. اصلاً داستان فلسفه اسلامی این نیست که بگوییم از فلسفه یونان 200 مسئله به ما رسیده و ما آنها را به 700 مسئله تبدیل کرده ایم؛ یعنی شاخ و برگش دادیم. نه، ما سرچشمه بحث را تغییر دادیم. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه تصریح کرد: فیلسوفان اسلامی دغدغه متفاوت از فیلسوفان یونان دارند. در فلسفه اسلامی اشارات و خاستگاه های بسیار نیرومندی وجود دارد؛ ابن سینایی که هنوز توجه مشایی دارد او در اشاراتش عنوان می کند که مهمترین مسئله ای که در باب وجود، راهنمای من بوده همین آیه قرآنی است «آیا خداوند خود شاهد بر خود نیست». در سهروردی همچنین چیزی مصداق دارد. سهروردی در مقاله قسمت دوم حکمة الاشراق می گوید به احادیث و آیات و ادعیه توجه می کند و آنها را ذکر می کند یعنی او از ادعیه استفاده می کند که چطور نورالانوار را او به عنوان بخش بنیادین فلسفه خودش معرفی می کند. او به جمله ای از اوستا اشاره نمی کند بلکه به آیات قرآن اشاره می کند. وقتی داریم «الله نورالسموات و الارض» از این آیه استفاده می کند. استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی افزود: ملاصدرا هم در تفسیرش وقتی می گوید «الله نور السموات و الارض» از 5 دیدگاهی که درباره نور است قول حق این است که من نور را به وجود بر می گردانم. ملاصدرا دغدغه متفاوتی دارد. حالا بر این اساس است که می توانیم بگوییم ملاصدرا برای دنیای امروز جامعه اسلامی چه اهمیتی دارد. ملاصدرا حیات عقلی و یک جریان نیرومند عقلی پیشنهاد می کند. این جریان عقلی برخاسته از یونان نیست که بگوییم به نیازهای ما ارتباطی ندارد. اخلاق و فلسفه زندگی ای که ملاصدرا پیشنهاد می کند برخاسته از نگاه های دینی است؛ او از منظر دین است که به زندگی، سعادت، اخلاق، حیات و به انسان نگاه می کند. این استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: انسان شناسی ملاصدرا انسان شناسی ارسطویی نیست. انسان شناسی دینی و عقلی است. به همین خاطر است که عقل از دیدگاه ملاصدرا در جایگاه بسیار پراهمیتی قرار دارد. عقل از دیدگاه ملاصدرا به مثابه این است که وجه معرفتی و مصداقی از دین را بتوانیم از آن داشته باشیم. وجه بالاتر وجه تحلیلی را می توانیم داشته باشیم. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به آن اشاره می کند. اینها ویژگیهای خاص ملاصدراست. ملاصدرا برای جامعه اسلامی امروز که گریزان از عقل است و از عقل واهمه دارد و می ترسد؛ تفکر عقلی و عقلانیت و عقلانیت دینی می آورد. این عقل بسیار می تواند در بازسازی فکر دینی مهم باشد. شهید مطهری به درستی اشاره می کند که احیای تمدن اسلامی بدون عقلانیت امکان پذیر نیست. آگاهی ای که مسلمانان باید از سرنوشت خود داشته باشد بدون عقلانیت امکان پذیر نیست. این مسئله را در فلسفه ملاصدرا جستجو می کنیم. دکتر قاسم پورحسن تصریح کرد: اخلاقی که امروز باید داشته باشیم نمی تواند اخلاق غربی باشد اگر چه وجوهی از اخلاق غربی برای ما می تواند قابل استفاده باشد؛ اما آن اخلاق زیربنایی دینی و اسلامی باید مورد استفاده ما قرار بگیرد. این مسئله را در باب اخلاق، سعادت، انسان و زندگی جستجو می کنیم. بنابراین نباید تصور کنیم ملاصدرا برای اینکه فیلسوف است بنابراین یونانی است؛ این فکر غلطی است که حتی در بین بعضی از متفکران ما راه افتاد. نمی شود بگوییم ایمان و عبادت با عقل جور در نمی آید. این فکر نادرستی است. اساس ایمان درست، تفکر عقلانی است. بدون تفکر نمی توانیم صاحب ایمان باشیم. اگر عقل نباشد چه تفاوتی میان ایمان و پندار و توهم خواهد بود. بنابراین ملاصدرا به ما می آموزد که مسئله ایمان در درجه اول به تفکر بنیادین انسان توجه دارد؛ ملاصدرا به انسان ارزش می دهد از آن حیث که انسان صاحب عقلانیت است. اینها وجوه مهم ملاصدراست.
۱۳۹۳/۳/۱ - ۰۸:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]
صفحات پیشنهادی
قرآنکریم معاد را بهعنوان امری ضروری ثابت میکند
شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۹ یک مفسر قرآن کریم با بیان اینکه عالم خلقت حق است تاکید کرد قرآن به همین دلیل که عالم حق است و بازیچه نیست معاد را بالضروره لازم میداند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله عبدالله جوادیآملی در درس تفسیر خود در ممقام ارشد آمریکایی: مذاکرات سخت و کند است؛ شکافهای مهم هنوز باقی است
مقام ارشد آمریکایی مذاکرات سخت و کند است شکافهای مهم هنوز باقی است مقام ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات وین گفت مذاکرات این هفته سخت و کند بود به گزارش نامه نیوز مقام ارشد آمریکایی گفت مذاکرات این هفته سخت و کند بود وی تصریح کرد شکافهای مهمی بین مواضع دو طرف کماکان وجود دارشبکه ملی امین در راستای ترویج فرهنگ نماز فعالیت میکند
پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۷ مشاور عالی ستاد اقامه نماز کشور و مجری طرح ملی شبکه امین گفت شبکه ملی امین در راستای ترویج فرهنگ نماز در کشور گام بر میدارد که یاوران نماز در این طرح حضور دارند محمود مظفر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم گفت نمانتقاد آیتالله مکارم شیرازی از نوع پوشش جوانان / چرا جوان باید به پاره بودن لباسش افتخار کند؟
انتقاد آیتالله مکارم شیرازی از نوع پوشش جوانان چرا جوان باید به پاره بودن لباسش افتخار کند فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری حوزه نوشت آیتالله مکارمشیرازی گفت متاسفانه ما تهاجم فرهنگی غربیها را پذیرفتهایم چرا جوان باید به پاره بودن لباسشرباعیات خیام گنجینه ای از معارف عقلی است/ تفسیرهای ناپخته رباعیات خیام با شأن عقلانی او مناسبت ندارد
دین و اندیشه به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام رباعیات خیام گنجینه ای از معارف عقلی است تفسیرهای ناپخته رباعیات خیام با شأن عقلانی او مناسبت ندارد خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه آنچه در رباعیات خیام مطرح شده گنجینه ای از معارف عقلی است که به زیباترین شکل به زیور سخن آراسشایعه مهم: پیشنهاد 100میلیون پوندی رئال و بارسا / سوآرز می رود
شایعه مهم پیشنهاد 100میلیون پوندی رئال و بارسا سوآرز می رود خبرگزاری پانا لوئیز سوآرز ستاره اروگوئه ای لیورپول و بهترین بازیکن این فصل لیگ فوتبال انگلیس با پیشنهاد 100میلیون پوندی از سوی رئال مادرید مواجه شده است ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ساعت 10 36 به گزارش خبرگزاری پانا لومروری بر کتاب مهمترین حقیقت تاریخ/ نقدی بر کتاب عجیبترین دروغ تاریخ
دین و اندیشه مروری بر کتاب مهمترین حقیقت تاریخ نقدی بر کتاب عجیبترین دروغ تاریخ کتاب مهمترین حقیقت تاریخ اثر مجتبی گودرزی از پژوهشگران پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی است که در این کتاب به پاسخگویی برخی شبهات مطرح در حوزه مهدویت پرداخته است به گزارش خبرگزاری مهر مهدویت از جمله ممبلغ وهابی از مجری مشهور تلویزیونی شکایت میکند
مبلغ وهابی از مجری مشهور تلویزیونی شکایت میکند در پی تکرار افشاگریهای داود الشریان مجری معروف یکی از شبکههای عربستانی در خصوص فتنه انگیزیهای مبلغان وهابی یکی از این مبلغان وهابی از تصمیم خود برای شکایت از این مجری خبر داد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوزدر اتصال مبادلات تجاری ایران به پاکستان نقش مهمی ایفا می کند
زاهدان پل سرباز در سیستان وبلوچستان در اتصال مبادلات تجاری ایران به پاکستان نقش مهمی ایفا می کند مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت پل سرباز که در محور ایرانشهر-سرباز قرار دارد نقش مهمی در اتصال به کشور پاکستان و بازارچه مرزی پیشین دارد به گزارش خبرنگار باشجشنواره امام رضا(ع) محرومیتزدایی در حوزه فرهنگ را دنبال میکند
سهشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۲ دبیر جشنواره امام رضا ع خواستار توجه بیشتر به مردمیتر شدن جشنوارههای رضوی و ایجاد شور و نشاط و برگزاری ویژهبرنامههایی در همین زمینه در استانهای مختلف کشور شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سیدجواد جعفری در کارگروههجدهمين همايش بزرگداشت حكيم ملاصدرا اول خردادماه برگزار می شود
دین و اندیشه هجدهمين همايش بزرگداشت حكيم ملاصدرا اول خردادماه برگزار می شود به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا هجدهمين همايش بزرگداشت حكيم ملاصدرا اول خردادماه با موضوع فلسفه و صلح جهاني برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا هجدهمين همايش بزرگداشت حكيمحزب نئونازی یونان اجازه یافت در انتخابات اتحادیه اروپا شرکت کند
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۷ دادگاه عالی یونان به حزب نئونازی طلوع زرین این کشور اجازه داد تا در انتخابات اتحادیه اروپا 25 مه شرکت کنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از سایت خبری لوپوئن پاولوس ساراکیس وکیل حزب نئونازی طلوع زرین بیان کرد ما منتظر این تپیشنهادات یک طرح برای تغییر پذیرش دکتری/ سهم آزمون و مصاحبه تغییر میکند
حوزه و دانشگاه پیشنهادات یک طرح برای تغییر پذیرش دکتری سهم آزمون و مصاحبه تغییر میکند طراح سنجش و پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی از پیشنهادات مطرح شده در این طرح برای تغییر وزن آزمون و مصاحبه در مقطع دکتری همچنین تغییر شیوه سنجش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد و به چراقلعهنویی پیشنهادهای بالا را رد کرد تا استقلال را قهرمان کند
قلعهنویی پیشنهادهای بالا را رد کرد تا استقلال را قهرمان کند عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال گفت امیر قلعهنویی پیشنهادهای بالایی داشت و با رد کردن آنها در استقلال ماند تا با این تیم قهرمان شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز مسعود معینی درباره جلسه امروزتعلیم و تعلم انسان را سعادتمند و عاقبت بخیر میکند/ جهل انسان را در دنیا گمراه و در آخرت جنهمی می کند
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله مظاهری تعلیم و تعلم انسان را سعادتمند و عاقبت بخیر میکند جهل انسان را در دنیا گمراه و در آخرت جنهمی می کند آیت الله مظاهری در درس اخلاق گفت علم و تعلیم و تعلم انسان را سعادتمند و عاقبت بخیر میکند جهل است که انسان را کور و بدبخت میکند ونکته ی مهم برای پذیرفته شدن توبه
نکته ی مهم برای پذیرفته شدن توبه آدمی باید بداند اگر از روی علم و عناد با حکم پروردگار عمل قبیح و معصیتی انجام دهد و یا اینکه هنگام فرا رسیدن اجل و مرگ توبه کند بسیار پیش آمده است که ما آدمیان در رهگذر زندگی و در جای و جای و نقطه نقطه آن خطا رفته ایم به بیراهه کشیده شده ایم معامروز انقلاب اسلامی مدعی قرائت از دین است/ دشمن با علم کردن تکفیریها به مقابله با اسلام برخاسته است
دین و اندیشه خاموشی در جشنواره کتاب دین امروز انقلاب اسلامی مدعی قرائت از دین است دشمن با علم کردن تکفیریها به مقابله با اسلام برخاسته است حجت الاسلام دکتر خاموشی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره کتاب دین تأکید کرد امروز انقلاب اسلامی مدعی قرائت از دین است اگر ما ادعای تاس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها