تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818997995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا ائمه(ع) قرآن ناطق هستند/ تمامی‌ قرآن برای این است که ما امام شناس شویم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه پای درس تفسیر آیت الله قرهی؛
چرا ائمه(ع) قرآن ناطق هستند/ تمامی‌ قرآن برای این است که ما امام شناس شویم
معصوم(ع) به معنای چنگ زدن به حبل‌الله است و حبل خدا هم قرآن است، لذا این که مولی‌الموالی(ع) فرموده اند: من قرآن ناطقم، گواه بر همین مطلب است. این دو؛ یعنی معصوم(ع) و قرآن از هم جدا نمی شوند. 



به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله قرهی در درس تفسیر قرآن گفت: اصولاً معصوم(ع) به معنای چنگ زدن به حبل‌الله است و حبل خدا هم قرآن است.
 
وی افزود: حضرت فرمودند: «هُوَ الْمُعْتَصِمُ بِحَبْلِ اللهِ» معصوم کسی است که به ریسمان خدا چنگ زده، «وَ حَبْلُ اللهِ هُوَ الْقُرْآنُ» و ریسمان خدا (حبل‌الله)، قرآن است، «لَا يَفْتَرِقَانِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» و این دو تا روز قیامت از هم جدا نمی شوند.جالب است، این که حضرت در ابتدا بیان فرمودند: «حَبْلُ اللهِ هُوَ الْقُرْآنُ» و بعد فرمودند: «لَا يَفْتَرِقَانِ»، نشان می دهد که منظور از حبل الله، «هُوَ الْقُرْآنُ وَ الإِمامُ» بوده و این دو؛ یعنی معصوم(ع) و قرآن از هم جدا نمی شوند. 
 
قرهی تصریح کرد: اصلاً خود معصوم(ع) به معنای چنگ زدن به حبل‌الله است و حبل خدا هم قرآن است. لذا این که مولی‌الموالی(ع) فرموده اند: من قرآن ناطقم، گواه بر همین مطلب است. بعد حضرت توضیح می‌دهند: «وَ الْإِمَامُ يَهْدِي إِلَى الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ يَهْدِي إِلَى الْإِمَامِ» اصلاً کل قرآن برای این است که ما را به سوی امام بکشاند، همان‌طور که خود امام برای این است که ما را به سوی قرآن بکشاند. یعنی تمامی‌ قرآن برای این است که ما امام شناس شویم. این که در اشعار می گویند: آیه آیه‌های قرآن در مورد حب مولی‌الموالی(ع) است، بیانگر همین مطلب است.
 
وی یادآورشد: بعد حضرت ادامه می دهند: «وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللهِ عَز وَ جَل إِن هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلتِي هِيَ أَقْوَمُ» و این سخن خداوند متعال است که این قرآن به آنچه درستتر است راهنمایی می‌کند و راه را می‌نمایاند. پس منظور از «هِيَ أَقْوَمُ» در این آیه، همان امام است.
 



۱۳۹۳/۲/۲۹ - ۰۹:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن