محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831161239
علم الکتاب چیست و در نزد کیست؟!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
علم الکتاب چیست و در نزد کیست؟!
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمود: أنت منّی بمنزله هارون من موسی؛ تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، وَ یَقُولُ الَّذِینَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِیدَا بَیْنىِ وَ بَیْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَاب(1) مراد از «من عنده علم الکتاب» کیست؟ آن کسی که علم الکتاب فقط در نزد اوست کیست؟ آن کسی که در آیه تعبیر از او یعنی «مَن» موصوله عطف بر لفظ جلاله الله شده کیست؟ آن کسی که شهادت او به رسالت، قرین شهادت خداوند قرار گرفته است کیست؟ آن کسی که شهادت او همانند شهادت خداوند تسلی بخش آلام و رنجها و ناراحتی های پیامبر صلی الله علیه وآله است، کیست؟ آن کس کیست که خداوند راجع به آن خطاب به پیامبرش می فرماید: ای پیامبر! من و او وقتی به رسالت تو شهادت دهیم، دیگر به انکار و کفر دیگران نباید توجهی کرد؟ شواهد و قرائن را در دو بخش داخلی و خارجی بررسی می نماییم و به عبارت دیگر در دو بخش قرآنی و روایی. شواهد داخلی یا قرآنی خداوند در سوره هود می فرماید:أَ فَمَن كاَنَ عَلىَ بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسىَ إِمَامًا وَ رَحْمَة(2) از این آیه فهمیده می شود که پیامبر اکرم علاوه بر آیات روشن و براهینی که از طرف پروردگارش دارد، به همراه خود شاهدی از جانب خویش دارد! «شَاهِدٌ مِّنْهُ » یعنی در کنار تأیید خداوند از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، کنار او کسی می باشد که از خانواده و اهل بیت پیامبر علیهم السلام است و تأیید کننده او می باشد همانطور که در کنار موسی علیه السلام کسی از خانواده او یعنی برادرش او را تأیید می نمود: «هَارُونَ أَخِى*اشْدُدْ بِهِ أَزْرِى»(3) ؛ فلذا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «أنت منّی بمنزله هارون من موسی»(4)؛ تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی.
از طرفی در جریان نزول و ابلاغ سروه برائت یا همان توبه وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مأمور شد که این سوره را از ابوبکر پس بگیرد و وی ناراحت خدمت پیامبر اکرم آمد و علت را جوبا شد ، آن حضرت فرمود که خداوند فرموده است: «لایۆدّنی عنک الا أنت أو رجل منک»(5) یعنی تنها یا خودت باید ابلاغ کنی یا مردی که از تو است. و متواتر یا نزدیک به متواتر است که «رجل منک» امیرالمومنین بود، فلذا فرمود: «و علیّ منّی و لایۆدّی عنّی الاّ علیّ»؛ علی از من است و أداء نمی کند ابلاغ را کسی از طرف من جز علی علیه السلام. پس با این شواهد به وضوح می توان فهمید که مراد از «شَاهِدٌ مِّنْهُ» در سوره هود امیرالمومنین علیه السلام می باشد و این مۆیدی بسیار قوی برای این است که تشخیص دهیم منظور از «مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَاب» در سوره رعد - که قرار است همانند خداوند، شهادت و گواهی او پیامبر را کفایت نماید - امیرالمومنین علیه السلام است. شواهد خارجی یا روایی رسول خدا و امیرالمومنین و نیز امام باقر و امام صادق و موسی بن جعفر علیهم السلام و همچنین ابن عباس و سعیدبن جبیر و ابی مریم و سلمان فارسی و ابی سعید الخدری و اسماعیل السدی و عبدالله بن عطاء، همگی روایت نموده اند که مراد از «مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَاب» علی بن ابی طالب علیه السلام می باشد.(7) به عنوان مثال سیوطی سنی در تفسیر مشهور خود به نام الدّر المنثور نقل می نماید از سعید بن منصور و ابن جریر و ابن المنذر و ابن ابی حاتم و نحاس در کتاب ناسخش که عده ای گمان نموده اند مراد از «مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَاب» عبدالله بن سلام است این مسأله از سعید بن جبیر سوال شد، او در جواب گفت: هرگز، چگونه این طور باشد و حال این که این سوره مکی است (8) یعنی سوره رعد در مکه نازل شد و حال آن که عبدالله بن سلام در مدینه اسلام آورده است! حال، وقتی ثابت شد که امیرالمومنین علیه السلام تنها کسی است که علم الکتاب در نزد اوست در دو زمینه بحث پیش می آید:
زمینه اول:
اینکه علم الکتاب به چه معناست؟ اگر مراد از «الکتاب» استغراق افراد یا جنس باشد که تبادر عرفی هم همین را تأیید می نماید، در این صورت از این جمله فهمیده می شود که علم به هر کتابی در نزد حضرت است چه قرآن چه تورات چه انجیل چه زبور و چه صحف چه کتاب تشریع و چه کتاب تکوین(منظور از کتاب تکوین، کل عالم هستی می باشد) یا همان لوح محفوظ، اگر مراد از «الکتاب» عهد باشد یعنی تعریف از نوع عهد شخصی باشد، مراد به احتمال قوی قرآن و به احتمال دیگر همان لوح محفوظ است و احتمال بسیار ضعیف این است که مراد خصوص تورات و انجیل باشد. زمینه دوم: اینکه با یک مقایسه قرآنی می توان احتمال کتاب تکوین یا لوح محفوظ را تقویت نمود خداوند در سوره نمل(9) در مورد داستان سلیمان علیه السلام و تخت بلقیس می فرماید: «قَالَ الَّذِى عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَاب...» یعنی شخصی که نزد او بخشی از علم الکتاب بود گفت که من تخت بلقیس را در یک چشم بهم زدن نزد سلیمان علیه السلام حاضر می نمایم! حال کسی که در نزد او تمام «علم الکتاب» یا علم به تمام «الکتاب» حاضر است از چه نیرویی برخوردار خواهد بود! در این صورت دیگر باور کردن کَندن در خیبر و ردّ الشمس و سایر معجزات حضرتش آسان خواهد بود . پی نوشت: 1- سوره رعد، 43 2- سوره هود، 17. 3- سوره طه، 30 و 31 4- صحیح مسلم، ج7، ص 120. 5- مسند احمد، ج1، ص 151 و مستدرک حاکم، ج3، ص 51. 6- المیزان، ج10، ص 169. 7- شواهد التنزل؛ ج1، ص 400 و 401 و زادالمسیر، ج4، ص 252 و المیزان، ج10، ص 390. 8- الدرالمنثور، ج4، ص 69 و ج6 ص 39 و تفسیر ابن کثیر، ج2، ص 540. 9- سوره نمل، 40. تبیان
۲۳/۰۲/۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]
صفحات پیشنهادی
چیستی و چالشهای اعجاز علمی قرآن
چیستی و چالشهای اعجاز علمی قرآناعجاز علمی قرآن زیرمجموعه اخبار غیبی است در اینگونه معجزهها خارق عادت این است که مدعی معجزه خبری را قبل از دیگران و بدون استفاده از وسایل عادی بیان میکند که دیگران از آن اطلاع ندارند و با وسایل عادی همان عصر هم نمیتوانند از آن آگاه شوند بخشواکنش حوزه علمیه به اقدام دولت بحرین
دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۸ مرکز مدیریت حوزههای علمیه با صدور بیانیهای اخراج نماینده آیتالله سیستانی از بحرین را محکوم کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم متن کامل این بیانیه به این شرح است بسم الله الرحمن الرحیم همواره علماء جهان اسلام مدافعان استقلتقلب علمی و کتابسازی دو مانع رشد مطالعه/ دانش در ایران کالای استراتژیک نیست
دین و اندیشه قراملکی در گفتگو با مهر تقلب علمی و کتابسازی دو مانع رشد مطالعه دانش در ایران کالای استراتژیک نیست یک استاد دانشگاه تهران گفت وقتی پدیده کتابسازی پیش بیاید محصولی که نام کتاب دارد و شناخت آنها از کتابهای راستین بسیار دشوار است این محصولات زیاد می شوند حجم کتاب بالبهرهگیری از نظرات مراجع و صاحبنظران در تدوین متون علمی حوزه
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۶ مدیر حوزههای علمیه کشور بهرهگیری از صاحب نظران و کارشناسان خبره را در تدوین متون حوزوی ضروری دانست و گفت این امر از سلیقهمحوری و پرداخت شخصی جلوگیری میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم از حوزه آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهردیدار رئیس و اعضای آکادمی علوم اتریش از فرهنگستان علوم/ امضای تفاهم همکاری علمی میان فرهنگستانهای علوم ایران و
دین و اندیشه دیدار رئیس و اعضای آکادمی علوم اتریش از فرهنگستان علوم امضای تفاهم همکاری علمی میان فرهنگستانهای علوم ایران و اتریش رئیس آکادمی علوم اتریش و رئیس مؤسسه ایرانشناسی این آکادمی به همراه سفیر اتریش در ایران امروز 14 اردیبهشت ماه با رئیس فرهنگستان علوم دیدار و گفتگو کماهیت فعالیت علمی در حوزه تربیت عالمان ربانی است
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۴ معاون جامعهالمصطفی ص بر لزوم پیگیری طرح آموزش مهارتهای فرهنگی به طلاب تاکید کرد و گفت محور فعالیتهای علمی و طلبگی تربیت عالمان ربانی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا صالح در آئین افتتعلیم و تعلم انسان را سعادتمند و عاقبت بخیر میکند/ جهل انسان را در دنیا گمراه و در آخرت جنهمی می کند
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله مظاهری تعلیم و تعلم انسان را سعادتمند و عاقبت بخیر میکند جهل انسان را در دنیا گمراه و در آخرت جنهمی می کند آیت الله مظاهری در درس اخلاق گفت علم و تعلیم و تعلم انسان را سعادتمند و عاقبت بخیر میکند جهل است که انسان را کور و بدبخت میکند ومدیر حوزههای علمیه جان باختن عدهای از مردم افغانستان را تسلیت گفت
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۲ مدیر حوزههای علمیه کشور در پیامی جان باختن عدهای از مردم افغانستان را در حادثه دلخراش رانش زمین در ولایت بدخشان این کشور تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در پیام حجتالاسلام والمسلمین سیدهاشم حسینی بوشهری آمده اسمحتواي صندوق عهد چيست، وكجا است ؟
محتواي صندوق عهد چيست وكجا است صندوق عهد صندوقي بوده است كه در نزد قوم يهود بسيار محترم بوده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز صندوق حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ و يا تابوت و يا به عبارتي ديگر صندوق عهد صندوقي بوده است كه در نزد قوم يهود بسيار محامام جواد(ع) در علم و روشنگری سرآمد بود
شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۲ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تربیت شاگردان بسیار توسط امام محمدتقی ع گفت امام جواد ع علاوه بر جود و کرم در علم و روشنگری نیز سرآمد بود آیتالله حسن ممدوحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با اشارهكتاب «روش شناسي علوم انساني نزد انديشمندان مسلمان» منتشر شد
دین و اندیشه كتاب روش شناسي علوم انساني نزد انديشمندان مسلمان منتشر شد كتاب روش شناسي علوم انساني نزد انديشمندان مسلمان نوشته دكترمحمّد تقي ايمان و احمد كلاته ساداتي به همت گروه فلسفه علوم انساني پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر كتاب «روش شناسياعتکاف فرصت بریدن از خلق و نزدیکشدن به حق
سهشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۵ اعتکاف فرصت مناسبی است برای بررسی و محاسبه نفس حاسَبُوا قَبلَ اَن تُحاسَبوا به حساب اعمالتان رسیدگی کنید قبل از آنکه خداوند به آنها رسیدگی کند جبران کژیها و نواقص با طلب مغفرت و توبه به درگاه خداوند همان کاری است که لقمان حکیم به فرزندش سفکمال و معنویت باید در متن جامعه و در میان مردم به دست آید/ بدعت از جمله منفورترین کارها نزد خداوند میباشد
دین و اندیشه دکتر محسن اسماعیلی کمال و معنویت باید در متن جامعه و در میان مردم به دست آید بدعت از جمله منفورترین کارها نزد خداوند میباشد عضو حقوقدان شورای نگهبان در جلسه درسهایی از نهجالبلاغه با بیان اینکه رشد و کمال و معنویت باید در متن جامعه و در میان مردم به دست آید نه ایمسئلهشناسی و شناسایی معضلات فکری هنر شهید مطهری بود/ مباحث علمی حتی در دانشگاه مورد استقبال نیست
دین و اندیشه علی مطهری در آیین رونمایی از آثار پدرش مسئلهشناسی و شناسایی معضلات فکری هنر شهید مطهری بود مباحث علمی حتی در دانشگاه مورد استقبال نیست علی مطهری در مراسم رونمایی از آثار تازه منتشر شده شهید مطهری گفت موضوعاتی که ایشان انتخاب میکردند بیارتباط با معضلات فکری و انداشتن تجهیزات و امکانات عامل عدم پیشرفت علمی، صنعتی و فناوری نیست/ فرهنگ روح فناوری و توسعه است
دین و اندیشه روستاآزاد در افتتاحیه همایش فرهنگ و تکنولوژی نداشتن تجهیزات و امکانات عامل عدم پیشرفت علمی صنعتی و فناوری نیست فرهنگ روح فناوری و توسعه است رئیس دانشگاه صنعتی شریف صبح امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی با بیان اینکه این تصور اشتباه است که فکرحوزههای علمیه در مقطع کارشناسی ارشد دانشپژوه میپذیرد
دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۸ مرکز مدیریت حوزههای علمیه برای سال تحصیلی94-1393 از بین طلاب برادر در مقطع سطح سه حوزه کارشناسی ارشد دانش پژوه میپذیرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرکز از بین طلاب برادر پایه نهم به بالا از طریق آزمون متمرکز در مقطدیدار دانشمندان اتریشی و ایرانی در فرهنگستان علوم / تفاهم و گفت و گو برای همکاری های علمی و فرهنگی
دیدار دانشمندان اتریشی و ایرانی در فرهنگستان علوم تفاهم و گفت و گو برای همکاری های علمی و فرهنگی فرهنگ > دین و اندیشه - رئیس آکادمی علوم اتریش و سه تن از دانشمندان عضو آکادمی روز گذشته با رئیس و اعضای فرهنگستان علوم ایران دیدار کردند به گزارش خبرآنلاین به نقل از ر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها