محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829877510
آسیب فرهنگی فقط با برخورد فرهنگی درمان می شود/ تعلیم و تربیت کودکان باید ایمانی باشد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد؛
آسیب فرهنگی فقط با برخورد فرهنگی درمان می شود/ تعلیم و تربیت کودکان باید ایمانی باشد
یک عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم با اشاره به لزوم ریشه یابی آسیب های فرهنگی گفت: باید راه های تأمین خواسته ها از طریق راه های ناصحیح را ببندیم، یعنی افراد نباید از طریق کلک و تملق و تظاهر و خیانت به خواسته هایشان برسند.
حجت الاسلام محمدرضا مصطفی پور در مورد اینکه اگر بخواهیم آسیب های فرهنگی جامعه را با توسل به قرآن مجید درمان کنیم چه نکات و محورهایی قابل طرح است؟ به خبرنگار مهر گفت: در این ارتباط اول باید فرهنگ را تعریف کنیم و بعد بگوییم فرهنگ سالم چیست و بعد در مقایسه با فرهنگ سالم ببینیم فرهنگ بیمار یا آسیب زا یا آسیب دیده کدام است. وی افزود: برای فرهنگ تعاریف زیادی حتی تا 200 تعریف ذکر کرده اند، اما در یک تعریف عام می توانیم بگوییم فرهنگ مجموعه باورها، هنجارها، ارزشها، اخلاقیات، آداب و رسوم و عادت های مردم آن جامعه است. مردم آن فرهنگ هم بر اساس این مقوله ها رفتار خودشان را تنظیم می کنند و به پیش می برند. ما می گوییم هنجارها، اعتقادات و ارزشها و باورها و ملاک خوبی و پسندیده بودن یک عمل چیست. باتوجه به اینکه دیندار هستیم تمام این مسائل را به تعالیم و آموزه های دینی ارتباط می دهیم. یعنی معیار اعتقادات، دین است. اگر در یک جامعه اعتقاداتش بر مبنای عقلانیت نبود فعالیت هایش هم در چارچوب عقلانیت نبود، به جای عقلانیت خرافه گرایی می نشیند و وجود خرافه در یک جامعه نشان از وجود آسیب فرهنگی دارد. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران ادامه داد: عده ای از آدمها در این صورت سراغ خرافه می روند. مثلا به فال بین ها و طالع بینی ها مراجعه می کنند و به جای اینکه با توکل بر خدا و توسل به ائمه و استمداد از ایشان مشکلاتشان را حل کنند رفع مشکلاتشان را از فالگیرها می خواهند. این محقق و پژوهشگر علوم دینی در مورد اینکه آسیب های فرهنگی مثل بدحجابی و اعتیاد و تخلف از قوانین چگونه با توسل به قرآن از بین می روند هم اظهار داشت: اگر آسیب های فرهنگی را بخواهیم از طریق قرآن حل کنیم باید ببینیم قرآن معیار پذیرش باورها، اعتقادات و ایمان را چه چیزی می داند. قرآن در مواجهه با این آسیب ها انسان را به تعقل و تفکر و اندیشیدن و استدلال کردن دعوت می کند. لذا بت پرستی که یک خرافه است استدلال منطقی ندارد. یعنی باید باوری صحیح باشد که پشتوانه آن باور استدلال و برهان و عقل قراردارد. لذا قرآن ما را به تعقل ارجاع داده باید که باورها و اعتقادات ما، توحید، معاد و نبوت ما استدلال عقلی و منطقی داشته باشند. اما در حوزه هنجارها و ارزشها باید برویم آن چیزهایی که به عنوان بایدها و نبایدها مطرح می شوند، برای مثال به ما می گوید به سمت دروغ و خلف دعده و خیانت و حتی نادیده گرفتن مقررات و قانون هایی که در چارچوب عقل و عقلانیت در جامعه تنظیم و ترسیم و تبیین شده نرویم. مصطفی پور تصریح کرد: همین که فهمیدیم این موارد در جامعه وجود دارد این آسیب است. آسیب های اجتماعی، ارزشی و هنجاری هم همینطور هستند. مسائلی است که باید درباره آنها آسیب شناسی کنیم که چرا جامعه به این سمت و سو رو می آورد. بعد از طریق یافتن این ریشه ها برویم به آن، اصل ناهنجاری ها که در جامعه به وجود آمده با آنها مبارزه کنیم که برخورد با این موارد هم برخورد فرهنگی می خواهد. زیرا آسیب زدایی با بخشنامه و دستور العمل و این چیزها پیش نمی رود. بلکه باید خیلی به تدریج با زمینه سازی از طریق تعلیم و تربیت از دوران کودکی وارد شویم و جلو بیاییم. به تعبیر پیامبر(ص) به کودکانتان هم دروغ نگویید و روایت داریم که به شوخی هم دروغ نگویید، زیرا اگر به شوخی دروغ بگویید یا به کودکانتان دروغ بیاموزید یعنی برای حاکمیت دروغ زمینه سازی کرده اید. بنابراین در این رابطه باید به سراغ تربیت برویم. حجت الاسلام محمدرضا مصطفی پور تصریح کرد: یکی از بزرگان می گفت برای اینکه جلوی ناهنجاری ها را بگیریم اولین قدم تعلیم و تربیت ایمانی به کودکانمان بدهیم و آن را درست اجرا کنیم. بعد ریشه های آسیب ها را پیدا کنیم ببینیم چرا جامعه به سمت خلاف و قانون گریزی می رود یا حیله و کلک و تملق و تظاهر در جامعه رواج دارد. آیا ریشه های سیاسی یا اقتصادی دارند. باید این ریشه ها را شناسایی کرد و ریشه ها را زد. سوم این که راه های تأمین خواسته ها از طریق راه های ناصحیح را ببندیم. یعنی افراد جامعه نباید از طریق کلک و تملق و تظاهر و خیانت به خواسته هایشان برسند. بعد از این مراحل است که اگر کسی باز خلاف کرد باید با او برخورد شود. وی افزود: برخورد با متخلفین هم باز برخورد فرهنگی باید باشد، یعنی اگر زمینه های ناهنجاری ها را در جامعه از بین بردیم آن وقت کسی به سمت خلاف و آسیب اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و حقوقی و ارزشی خیلی کمتر می رود و یا نمی رود. اینجاست که اگر کسی به سمت آسیب ها رفت باید برخورد قانونی با او کرد. که آن برخورد البته از امر به معروف و نهی از منکر شروع می شود تا تذکر لسانی و عملی آن هم با زبان ملایم تا در نهایت به مسائلی که پیچیده تر است برسیم، مسائلی از قبیل تنبیه و مجازات. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران ادامه داد: برای مثال بدحجابی یکی از آسیب های فرهنگی است که باعث دامن زدن به فحشا و فساد و بی بندوباری می شود. فحشا برای جامعه اسلامی بزرگترین آسیب فرهنگی است. اولین راه مقابله با آن این است که این عوامل را شناسایی کنیم حتی در ارتباط با اخلاق و احکام هم، عقلانیت را در نظر بگیریم. در ارتباط با اخلاقیات و عقلانیت باید بعد انسانی را بسیار برجسته کنیم. این محقق و پژوهشگر علوم دینی یادآورشد: انسان حقوقی دارد اولین حق مال خودش است. یعنی من باید بدانم برای کمال و رشد و ترقی آفریده شدم آنچه که باعث می شود من از آن کمال انسانی ام باز بمانم و دارم به خودم آسیب می زنم باید جلویش گرفته شود. حق من کامل شدن است، فحشا و منکرات و زشتی و این موارد اولین ضربه را به خود انسان می زنند، لذا می گوییم احکام دینی احکامی انسانی هستند و به تعبیری احکام هم بر اساس مصالح و منافع واقعی انسانها تشریح و تنظیم و تدوین شده اند. یعنی هیچ وقت احکامی برخلاف مصالح و منافع انسانی نیست. بنابراین باید بدانیم انسان کیست و مصالح واقعی او چیست. بعد بگوییم چه چیزهایی با مصالح واقعی او سازگار است و چه کسی می تواند این مصالح را تشخیص دهد که این مسئله به همان تعلیم و تعلم و تربیت بر می گردد تا برسیم به مسائل بالاتر. مصطفی پور تصریح کرد: اخلاق ما هم باید حکیمانه باشد، یعنی آن هم باید انسانی باشد. اگر بتوانیم این مسیری که عرض کردم را برویم و به آن عمل کنیم جلوی آسیب های فرهنگی در بعد اخلاق و عقاید و قانون هم گرفته خواهد شد. مصطفی پور در مورد اینکه چه نهادهایی در گسترش این راهکاری که گفتید باید فعالیت کنند گفت: نهادهای آموزشی در درجه اول. درست است که شخصیت بچه، اول در خانه شکل می گیرد ولی بعداً وارد مدرسه و دانشگاه می شود بعضی بچه ها در خانواده خوب تربیت می شوند، ولی وقتی وارد جامعه می شوند اوضاع و احوال عوض می شود. باید از نهادهای آموزشی یعی نهاد خانواده و آموزش و پرورش شروع کرد و بعد رسانه ها یعنی صدا و سیما و روزنامه ها و کتاب ها درست عمل کنند. یعنی این نهادها مهمترین نقش را در کاهش آسیب های فرهنگی دارند. وی در پایان یادآورشد: در کنار این نهادهای آموزشی باید نهادهای دیگری که برای این منظور شکل گرفته اند مثل سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای فرهنگی رسمی دیگر به تحقق فرهنگ قرآنی کمک کنند. نهادهای غیر رسمی مثلNGOها هم که خودجوش و مردمی هستند و درچارچوب قوانین و مقررات در زمینه فرهنگ سازی کار می کنند، باید همه با هم دست در دست هم به سمت فرهنگ صحیح سالم قرآنی پیش برویم.
۱۳۹۳/۲/۹ - ۰۸:۰۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]
صفحات پیشنهادی
آسیب های فرهنگی با توسل به قرآن قابل درمان است/ امر به معروف و نهی از منکر می تواند در اصلاح فرهنگ خیلی موثر ب
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد آسیب های فرهنگی با توسل به قرآن قابل درمان است امر به معروف و نهی از منکر می تواند در اصلاح فرهنگ خیلی موثر باشد یک استاد پردیس قم دانشگاه تهران با بیان اینکه قرآن و احادیث و به طور کلی دین اسلام اصول و ضوابط را برای ما معرفی کرده اند که ما بدنیازدگی و مواجهه غیرعقلانی با زندگی دو علت بنیادین آسیبهای فرهنگی و اجتماعی/ قرآن برای همه آسیبهای فرهنگی راه
دین و اندیشه درگفتگو با مهر عنوان شد دنیازدگی و مواجهه غیرعقلانی با زندگی دو علت بنیادین آسیبهای فرهنگی و اجتماعی قرآن برای همه آسیبهای فرهنگی راه حل اساسی دارد رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت تمام آسیب های اجتماعی که می بینیم ریشه هایعمق حرفهای آقاعلی زنوزی بیش از عمق حرفهای فلاسفه غرب است/ فرهنگ راه مقابله با تهاجم فرهنگی است نه زور
دین و اندیشه دکتر دینانی در پیش نشست حکیم طهران عمق حرفهای آقاعلی زنوزی بیش از عمق حرفهای فلاسفه غرب است فرهنگ راه مقابله با تهاجم فرهنگی است نه زور دکتر ابراهیمی دینانی احیای آثار حکما و فلاسفه به زبان روز را از جمله راههای مقابله با تهاجم فرهنگی توصیف کرد و گفت اگر بتوانیمحوزههای علمیه کمهزینهترین مراکز آموزشی و فرهنگی کشورند
سهشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۲ رئیس مرکز مدیریت حوزههای علمیه استان سمنان گفت یکی از افتخارات حوزههای علمیه وابستگی آن به مردم است و این سنت باید باقی بماند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سمنان حجتالاسلام سیدعلی مهدینژاد در نشست با مسئول دبیرخانه نظارت برنشست نقد و بررسی کتاب «تجدید حیات فرهنگی غرب» برگزار می شود
دین و اندیشه نشست نقد و بررسی کتاب تجدید حیات فرهنگی غرب برگزار می شود به همت مرکز فرهنگ و اندیشه جهاد دانشگاهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نشست نقد و بررسی کتاب تجدید حیات فرهنگی غرب از دانته تا کامپانلا با حضور مؤلف و کارشناسان دوشنبه 8 اردیبهشت ماه برگزارکتاب نظریه فرهنگی استاد مطهری منتشر شد
دین و اندیشه کتاب نظریه فرهنگی استاد مطهری منتشر شد مهدی جمشیدی نویسنده کتاب نظریه فرهنگی استاد مطهری در این اثر به دنبال اکتشاف ساختاربندی و بسط نظریه فرهنگی شهید مطهری است به گزارش خبرگزاری مهر کتاب حاضر دربردارنده فصلهایی است که از نظر گونه هویت معرفتی هم مرتبه نیستند بآموزه هاي ديني موجب استحكام روابط فرهنگي مي شود/ دیدار معاون انجمن اسلامی چین با رئیس سازمان فرهنگ
دین و اندیشه معاون انجمن اسلامی چین آموزه هاي ديني موجب استحكام روابط فرهنگي مي شود دیدار معاون انجمن اسلامی چین با رئیس سازمان فرهنگ بدر بدرالدین معاون انجمن اسلامی چین روز گذشته در ديدار با رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تأكيد بر گسترش همكاري هاي فيمابين آموزه هايمدیران فرهنگی، خلأهای قانونی حوزه فرهنگ را پیگیری کنند
پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۸ معاون امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی از مدیران کل تبلیغات اسلامی درخواست کرد پیگیر خلأهای قانونی در حوزه فرهنگی باشند و آنها را در قالب طرح و لایحه به مجلس و دولت ارائه دهند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا – منطقه خوزستان- علی اسماعیلی دشیوه قرآن در اصلاح فرهنگی جامعه/ باور واقعی به قرآن انسان را از بدی ها باز نگه می دارد
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد شیوه قرآن در اصلاح فرهنگی جامعه باور واقعی به قرآن انسان را از بدی ها باز نگه می دارد یک عضو هیات علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت کسی که باور به قرآن داشته باشد نسبت به نماز به معنای اقامه واقعی اهتمام می ورزد و نماز واقعیطرح های فرهنگی در امامزادگان دژ مستحکمی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان است
دین و اندیشه حجت الاسلام شرفخانی طرح های فرهنگی در امامزادگان دژ مستحکمی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان است معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه طی طرح آرامش بهاری مردم و مسافران نوروزی در بقاع متبرکه امامزادگان حضور می یابند طرح های فرهنگی در امامزابیش از 18 میلیون مسافر نوروزی از خدمات فرهنگی و اجتماعی خیمه های معرفت امامزادگان بهره مند شدند
دین و اندیشه بیش از 18 میلیون مسافر نوروزی از خدمات فرهنگی و اجتماعی خیمه های معرفت امامزادگان بهره مند شدند معاون سازمان اوقاف از استقبال پرشور زائران و مسافران نوروزی از خیمه های معرفت طرح آرامش بهاری امسال خبرداد و گفت در مجموع 18 میلیون و 317 هزار نفر مسافر و زائر نوروزی ازطرحهای فرهنگی در امامزادگان دژ مستحکمی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان است
جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۸ معاون سازمان اوقاف با بیان اینکه طی طرح آرامش بهاری مردم و مسافران نوروزی در بقاع متبرکه امامزادگان حضور مییابند طرحهای فرهنگی در امامزادگان را دژ مستحکمی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان دانست به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسابعاد زندگی علمی و فرهنگی حکیم طهران(حکیم مؤسس) بررسی می شود
دین و اندیشه ابعاد زندگی علمی و فرهنگی حکیم طهران حکیم مؤسس بررسی می شود به همت مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی نشست هفتم پیش همایش حکیم طهران به بررسی ابعاد زندگی علمی و فرهنگی حکیم طهران حکیم مؤسس با سخنرانی عباس طارمی دوشنبه 8 اردیبهشت ماه برگتاکید جنتی بر استفاده از قرآن در حوزه فعالیتهای فرهنگی، فیلمها و...
سهشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۵ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت امروز جهان تبدیل به یک دهکده شده است و هرچقدر ارتباطات اجتماعی بیشتر میشود آسیبها نیز بیشتر میشود و تنها راه فرار از آسیبهای اجتماعی امروز روی آوردن به قرآن است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایرشد فرهنگ مطالعه و افزایش عقلانیت عامل مهمی در جلوگیری از ناهنجاریهای فرهنگی است
دین و اندیشه یک کارشناس در گفتگو با مهر رشد فرهنگ مطالعه و افزایش عقلانیت عامل مهمی در جلوگیری از ناهنجاریهای فرهنگی است یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تقویت عقلانیت با آموزش انجام می شود و به دنبال تقویت عقلانیت ترویج مطالعه بسیار مهم است گفت تا زمانی کهآشنایی با ملاصدرا، حافظ، سعدی و هگل در مرکز فرهنگی شهر کتاب
آشنایی با ملاصدرا حافظ سعدی و هگل در مرکز فرهنگی شهر کتاب فرهنگ > دین و اندیشه - برای شرکت در دوره های آموزشی اندیشه ای و فرهنگی اردیبهشت ماه به شهر کتاب بیایید به گزارش خبرآنلاین مرکز فرهنگی شهر کتاب دوره های متعددی را برای اردیبهشت ماه سال جاری درنظر گرفته استتعامل آموزش و پرورش با دانشکده تعلیم و تربیت برای توانمند سازی فرهنگیان
استانها شرق خراسان رضوی فانی خبر داد تعامل آموزش و پرورش با دانشکده تعلیم و تربیت برای توانمند سازی فرهنگیان مشهد - خبرگزاری مهر وزیر آموزش و پرورش از تعامل با دانشکده تعلیم و تربیت برای توانمند سازی فرهنگیان خبر داد به گزارش خبرنگار مهر علی اصغر فانی عصر دوشنبه در جمع مد-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها