محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853092500
دنیازدگی و مواجهه غیرعقلانی با زندگی دو علت بنیادین آسیبهای فرهنگی و اجتماعی/ قرآن برای همه آسیبهای فرهنگی راه حل اساسی دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه درگفتگو با مهر عنوان شد؛
دنیازدگی و مواجهه غیرعقلانی با زندگی دو علت بنیادین آسیبهای فرهنگی و اجتماعی/ قرآن برای همه آسیبهای فرهنگی راه حل اساسی دارد
رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: تمام آسیب های اجتماعی که می بینیم ریشه های آن به لذت طلبی افراطی غیر مشروع، دنیا زدگی و مواجهه غیرعقلانی با وقایع زندگی بر می گردد، که قرآن کریم همه این چالشها را به طور زیربنایی و اساسی درمان و اصلاح می کند.
حجت الاسلام علی ذوعلم در مورد اینکه اگر بخواهیم آسیب های فرهنگی جامعه را با توسل به قرآن مجید درمان کنیم چه نکات و محورهایی قابل طرح است به خبرنگار مهر گفت: مهمترین آسیب فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم نپذیرفتن حقایق موجود در جهان هستی و نفی و انکار ربوبیت خدای متعال و سرپیچی از فرمان و اطاعت اوست. در حقیقت کفر و فسق اینها دو آسیب اساسی در عرصه باورها و عمل هستند که تمسک به قرآن کریم در زدودن این آسیب ها به معنای انس با قرآن کریم، فهم معارف قرآن و عمل آگاهانه و توأم با عشق و پذیرفتن دستورات الهی قطعاً وضعیت فرهنگی جامعه را دگرگون خواهد کرد. وی افزود: این نکته را می شود تأکید کرد که متأسفانه همانگونه که در علوم انسانی رایج، مبانی قرآنی و مبانی نظریه اسلام را ملاحظه نمی کنیم و دانشهای غیر بومی و مبتنی بر مبانی غربی و سکولاریستی وارد کشور ما شده اند در مباحث فرهنگ پژوهی و تجزیه و تحلیل آسیب های فرهنگی هم این فاصله با قرآن و معارف قرآن و رهنمودهای قرآنی، در لایه های مختلف جامعه ما مشهود است، بنابراین قطعاً ما با تمسک به قرآن کریم و آموزه های مفسران قرآن کریم و اسوه های عینی تبلور قرآن می توانیم همه آسیب های فرهنگی جامعه مان را با آنها مقابله کنیم و آنها را از بین ببریم. رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد اینکه آسیب هایی مانند افزایش طلاق، بدحجابی، ناهنجاری های اجتماعی مانند اعتیاد، خشونت و قتل چگونه از طریق قرآن قابل درمان هستند، هم اظهار داشت: تمام آسیب های اجتماعی که می بینیم ریشه های آن به شهوت طلبی و لذت طلبی افراطی و غیر مشروع و دنیازدگی و توجه به شاخص های حیات دنیوی صرف و غفلت از حقایق هستی و مواجهه غیر عقلانی با وقایع و موقعیت های زندگی خودمان و عدم برخورداری از تفکر و اندیشه عمیق در مواجهه با مسائل و اینها بر می گردد. اینها در رواقع موجب پیدایش این چالشها می شوند. قرآن کریم همه این چالشها را به طور زیربنایی و اساسی درمان و اصلاح می کند. اولین دعوت قرآن کریم دعوت انسانها به تفکر و عقلانیت، اندیشه ورزی و غایت نگری است. ذوعلم تصریح کرد: این مسئله انسانها را از این محیط محدود زودگذر دنیوی خارج می کند. فرد و جامعه ای که در این فضای فکری رشد کند و خودش را نسبت به آنها متعهد ببیند هرگز به دنبال ایحاد ناامنی در جامعه یا سراغ کارهای آلوده و یا گناهانی که موجب زیان به جامعه می شود نخواهد رفت. ریشه های مواردی از قبیل اعتیاد و ایدز و از این قبیل، دوری از این فضا است که البته خاستگاه این چالش های فرهنگی در جامعه ما نبوده است. اینها سوغات فرهنگ بیگانه بی معنویت و دور از حقایق اسلامی است که در غرب می باشد. رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره اینکه چرا آسیب های اجتماعی در جامعه ما در طی این 35 سال بعد از انقلاب کاهش و ریشه کن نشده بلکه رو به افزایش هم بوده است گفت: به خاطر همین دوری و فاصله گرفتن از فرهنگ قرآنی است. وی درمورد اینکه چرا این فاصله در جامعه اسلامی ما ایجاد شده هم تصریح کرد: جامعه از نظر میانگین رشد فرهنگی همیشه در یک سطح قرار ندارد. به هر مقداری که فشارهای بیرون فرهنگی و ابزارهای فریبنده و سرگرم کننده وارد کشور می شود خود به خود بخشی از جامعه جذب آن می شود. امروز وضعیت عوامل تهدید کننده فرهنگی در جامعه ما با ده سال پیش خیلی فرق کرده است. اگر یک تحقیق علمی و پژوهش درستی انجام بشود شاید واقعاً این عوامل تهدید کننده بیرونی، که یک نوع فشار فرهنگی را بر جامعه ما دارد وارد می کند ده ها برابر نسبت به ده سال قبل افزایش پیدا کرده است. وی افزود: البته جامعه ما در مقابل این فشارها در کل بسیار مقاومت کرده و توانسته بنیان های محکم خود را کماکان حفظ کند، ولی این مسئله به این معنا نیست که دغدغه نداشته باشیم و چاره اندیشی نکنیم. اگر بحث فرهنگ به عنوان یک دغدغه اساسی مطرح می شود نشان دهنده این است که کم کاری هایی در این زمینه ها داشته ایم و نتوانسته ایم از منابع اصلی خود به درستی استفاده کنیم. مراکز پژوهشی و آموزشی و تعلیم و تربیت و حوزه های علمیه، دستگاه های تبلیغاتی دینی و رسانه های ما اینها هنوز به آن منابع و سرچشمه های جوشان که در قرآن و اهل بیت (ع) داریم به طور کامل برای درمان آسیب های فرهنگی مراجعه نکرده اند و اصحاب فرهنگ و تولید کنندگان محصولات فرهنگی ما همینطور. ذوعلم تصریح کرد: بنابراین دو مطلب در اینجا وجود دارد یک مطلب این است که آیا این ظرفیت و توان در آموزه های قرآن مجید وجود دارد تا بتوان در مواجهه با چالش های فرهنگی جامعه ما را مسلح کند و از ما حمایت کند و به ما آن اقتدار فرهنگی لازم را بدهد. پاسخ این سؤال کاملاً مثبت است. وی افزود: توان و قدرت قرآن کریم و آموزه های اسلامی در تاریخ ما هم تجربه شده در همان فضای اولیه ای که قرآن کریم نازل شد و پیامبر اکرم(ص) حرکتشان را شروع کردند یک تغییر صد درصدی ناشی از فرهنگ قرآن در جامعه ایجاد شد. در هر زمانی که مسلمانان بازگشت به قرآن کردند و آموزه های قرآن را آویزه گوششان کردند توانستند پیشرفت های چشمگیری داشته باشند. حرکت انقلاب اسلامی در سا 57 نتیجه چنین باوری درجامعه بود. بنابراین این توان در قرآن کریم وجود دارد . این بحث اول است. رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: مطلب دوم این است که چقدر از این منبع و سرچشمه استفاده می کنیم. چنانچه نقد و اشکال به دستگاه های فرهنگی ما وارد است. دستگاه های حوزوی و آموزشی ما در این بخش دوم هستند. بنابراین این سؤال که آیا تمسک به فرهنگ قرآن می تواند آسیب های فرهنگی را درمان کند توضیح بنده این بود که همینطور است. بخاطر اینکه ریشه ای ترین عامل گرایش جامعه به کاستی ها و چالش های فرهنگی غفلت از حقایق هستی و عدم دسترسی به یک باور درست نسبت به خود و نسبت به جهان هستی و نسبت به خدای متعال ؛ این فاصله ای که آن آسیب ها را به وجود می آورد کم کنیم و بتوانیم طراحی ها و برنامه ریزی های حساب شده و به طور جدی باورمندانه و عالمانه از قرآن کریم استفاده کنیم برای اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه، خود به خود این چالش ها ریشه هایش خشک خواهد شد و جامعه ما می تواند بیشتر به سمت تعالی فرهنگی حرکت کند. ذوعلم در مورد اینکه چگونه می توان فرهنگ قرآنی را در جامعه اشاعه داد هم گفت: سخن از چگونگی، وقتی به وجود می آید در دوسطح می توان آن را در نظر گرفت. یک بحث راهبردهای کلی و یکی بحث سناریوها و تکنیک هایی است که باید به کار ببریم. هر دو سطح بحث هم بسیار مهم است. در بحث راهبردهای کلی اینکه واقعاً در درجه اول نخبگان و سیاستگذاران و برنامه ریزان و مدیران و تولید کنندگان فرهنگ در جامعه، قرآن را به عنوان یک منبع رهنمود کننده و راهگشا برای فرهنگ تلقی کنند و این دریافت را از قرآن داشته باشند که واقعاً ما فرهنگ معیار را آن اسوه و طراز اصلی که در فرهنگ به دنبال آن هستیم این را بایستی که حتماً از قرآن کریم اخذ کنیم. این مسئله خودش نیاز به یک مباحث و پیش زمینه های فکری و فرهنگی دارد که باید آن ایجاد شود و روی آن بحث کرد. وی یادآورشد: یعنی در حقیقت رواج دادن این بحث و تأمل کردن در آن که در اصلاح فرهنگ جامعه به قرآن باید رجوع کنیم این خودش نیاز به کار دارد، ولی اصل اساسی و بنیادی در سطح اولِ بحث است. در سطح دوم بحث که دستیابی به آن راهکارهای عینی و سناریوهای اجرایی و تکنیک های عملیاتی است. نیاز داریم به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و طراحی برای این کار؛ یک کار کلانی که چندین سال در جامعه ما در بالاترین سطح سیاستگذاری فرهنگ کشور روی آن کار شده و تلاش بر این شد که بر اساس مبانی دینی و آموزه های قرآنی این کار انجام شود. تدوین نقشه مهندسی کشور است نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سال گذشته تصویب شد. اگر که ما همان را برای تمهیدات اجرای آن و ایجاد زیر ساخت هایی که باید فراهم شود تا آن اجرا شود جدیت و سرعت عمل بیشتری داشته باشیم و با یک نوع مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ به عملیاتی کردن نقشه مهندسی فرهنگ بپردازیم. این خودش راهکاری است برای اینکه ما را به آن تکنیک ها و روشها نزدیک کند. رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: جمع بندی بحث من در سوال پایانی شما این است که خوشبختانه، امسال که سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده، ما هم در عرصه اقتصادی هم عرصه فرهنگی اسناد مصوب علمی و مبتنی بر پژوهش های فراوان که مورد اجماع نخبگان علمی هم قرار گرفته در اختیار داریم. برای اینکه موضوع بحثمان اقتصادی نیست وارد بحث سند سیاست های اقتصاد مقاومتی نمی شوم. ولی در بحث فرهنگ این سند بسیار ارزشمندی که امروز در اختیار ماست این نقشه مهندسی فرهنگ کشور در همین حال که ممکن است نقاط ضعفی هم داشته باشد که اقتضای کار بشر است و آن نقاط ضعف باید در مسیر اجرا روی آن تأمل و اصلاح شود. باید سعی کنیم که ساز و کارهای اجرایی اش را فراهم کنیم و همه بخش های فرهنگی کشور در ذیل این نقشه به یک همسویی و همصدایی نزدیک شود و بتوانند جهت گیری های فرهنگی خودشان را سامان دهند و بتوانیم به تدریج به آن تحقق فرهنگ مطلوب نزدیک شویم.
۱۳۹۳/۲/۳ - ۰۸:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
بیش از 18 میلیون مسافر نوروزی از خدمات فرهنگی و اجتماعی خیمه های معرفت امامزادگان بهره مند شدند
دین و اندیشه بیش از 18 میلیون مسافر نوروزی از خدمات فرهنگی و اجتماعی خیمه های معرفت امامزادگان بهره مند شدند معاون سازمان اوقاف از استقبال پرشور زائران و مسافران نوروزی از خیمه های معرفت طرح آرامش بهاری امسال خبرداد و گفت در مجموع 18 میلیون و 317 هزار نفر مسافر و زائر نوروزی ازاولویت امسال سازمان اوقاف توسعه و راه اندازی مراکز فرهنگی قرآنی بقاع متبرکه است
دین و اندیشه معاون فرهنگی اوقاف اولویت امسال سازمان اوقاف توسعه و راه اندازی مراکز فرهنگی قرآنی بقاع متبرکه است معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تأکید کرد اولویتهای این سازمان امسال در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب توسعه و راه اندازی مراکز فرهنگی قردختر پیامبر به دنبال احیای حکمت بود / ذکر نام حضرت فاطمه در قرآن / تجلی توحید در زندگی بانوی جهان
دختر پیامبر به دنبال احیای حکمت بود ذکر نام حضرت فاطمه در قرآن تجلی توحید در زندگی بانوی جهان فرهنگ > دین و اندیشه - ویژه نامه خبرآنلاین با نوشتار و گفتاری از آیت الله جوادی آملی آیت الله سید رضی شیرازی امام موسی صدر دکتر علی شریعتی دکتر غلامرضا اعوانی دکتتاکید جنتی بر استفاده از قرآن در حوزه فعالیتهای فرهنگی، فیلمها و...
سهشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۵ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت امروز جهان تبدیل به یک دهکده شده است و هرچقدر ارتباطات اجتماعی بیشتر میشود آسیبها نیز بیشتر میشود و تنها راه فرار از آسیبهای اجتماعی امروز روی آوردن به قرآن است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان اینقش قرآن در روششناسی علوم اجتماعی
نقش قرآن در روششناسی علوم اجتماعیهستیشناسی قرآن مبتنی بر کلگرایی یکپارچه و قائل به وحدتگرایی است و همه انسانها را در زیر پرچم الاهی هدایت و هماهنگ میگرداند هستیشناسی قرآن بر خلاف هستیشناسی سکولار با یک عقبه تئولوژیک عمل کرده و این عقبه را به دست خداوند میدهد حتی انسآسیب های فرهنگی با توسل به قرآن قابل درمان است/ امر به معروف و نهی از منکر می تواند در اصلاح فرهنگ خیلی موثر ب
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد آسیب های فرهنگی با توسل به قرآن قابل درمان است امر به معروف و نهی از منکر می تواند در اصلاح فرهنگ خیلی موثر باشد یک استاد پردیس قم دانشگاه تهران با بیان اینکه قرآن و احادیث و به طور کلی دین اسلام اصول و ضوابط را برای ما معرفی کرده اند که ما باز سوی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز دنبال میشود ترویج سبک زندگی اسلامی در سطح شهر شیراز
از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز دنبال میشودترویج سبک زندگی اسلامی در سطح شهر شیرازمدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت با توجه به نامگذاری سال 93 به عنوان فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری در بخش فرهنگی نیز به دنبال ترویج سبک زندگی اسلامی هستیم به گزارش خبرگزعلت کاهش سن اعتیاد را باید در مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جستجو کرد
فرماندار بهار علت کاهش سن اعتیاد را باید در مشکلات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی جستجو کرد خبرگزاری پانا فرماندار بهار گفت علت کاهش سن اعتیاد را باید در مشکلات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی موجود جستجو کرد ۱۳۹۳ شنبه ۳۰ فروردين ساعت 10 58 به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل از روابط عمومیضرورت راه اندازی نهضت فرهنگی در مقابله با آسیبهای اجتماعی در کشور
ضرورت راه اندازی نهضت فرهنگی در مقابله با آسیبهای اجتماعی در کشور خبرگزاری پانا مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش بر اهمیت راه اندازی نهضت فرهنگی در مقابله با آسیبهای اجتماعی در کشور تاکید نمود ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۱ فروردين ساعت 12 32 به گزارش خبرگزاری پااقتصاد فرهنگی، فرهنگ اقتصادی برای سبک زندگی
اقتصاد فرهنگی فرهنگ اقتصادی برای سبک زندگی عماد رستمی کد خبر ۳۹۲۳۶۴ تاریخ انتشار ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۷ - 12 April 2014 سبک زندگی life Stile مفهومی است که در ادبیات علوم اجتماعی و علم جامعه شناسی و مردم شناسی شکل گرفته است و معنایی است انداموار و به هم پیوسته از مولفه هایتبعات لقمه حرام در زندگی
شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۳ یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت جامعه ما در فرهنگ کار و کسب حلال اختلاف فاحشی با آنچه که در دین مطرح شده است دارد حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر حسینی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیانمعاون فرهنگی اجتماعی قالیباف: به وزارت ورزش و جوانان نمی روم/ نمی گویم به کجا می روم
معاون فرهنگی اجتماعی قالیباف به وزارت ورزش و جوانان نمی روم نمی گویم به کجا می روم جامعه > شهری - ایسنا نوشت معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در مورد صحبتهای مطرح شده پیرامون جابجاییاش از معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد هنوز بحثی ازدر زندگی حضرت فاطمه(س) نوعی منش حکیمانه تجلی یافته است
دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۶ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت حضرت فاطمه زهرا س در عالم وجود کیفیتی است که تا زمان باقی ماندن دنیا جهانیان میتوانند از وجود مبارکش بعنوان الگوی شایسته بهرهمند شوند حجتالاسلام قربانپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایمهلت ارسال مقاله به هشتمین همایش بین المللی پژوهشهای قرآنی تمدید شد
دین و اندیشه مهلت ارسال مقاله به هشتمین همایش بین المللی پژوهشهای قرآنی تمدید شد رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از تمدید مهلت ارسال مقاله به هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با موضوع محوری قرآن کریم و تمدن اسلامی تا 30 فروردین ماه خبرداد به گزارش خبرگزارینمایندگان ایران در مسابقات بین المللی قرآن مبلغان شیعه و جمهوری اسلامی هستند
دین و اندیشه نمایندگان ایران در مسابقات بین المللی قرآن مبلغان شیعه و جمهوری اسلامی هستند رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در آغاز هفتمین اردوی آمادگی قاريان و حافظان برگزيده مسابقات سراسري قرآن گفت نمایندگان ایران در مسابقات بین المللی قرآن مبلغان شیعه و جمهوری اسسفر 5 ساله مسلمان فرانسوی به دور دنیا برای تهیه فیلم از حقیقت زندگی مسلمانان
سفر 5 ساله مسلمان فرانسوی به دور دنیا برای تهیه فیلم از حقیقت زندگی مسلمانان فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایکنا نوشت یک مسلمان فرانسوی با هدف مقابله با تفکرات نادرست در مورد اسلام تور پنج سالهای را به دور دنیا آغاز کرد تا با تهیه فیلمی از مسلمانان جهان سینمایندگان ایران در مسابقات بینالمللی قرآن مبلغان شیعه و جمهوری اسلامی هستند
چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۳ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت نمایندگان ایران در مسابقات بینالمللی قرآن مبلغان شیعه و جمهوری اسلامی هستند و باید حضوری جدی و موثر داشته باشند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ولی یاراحمدی امروز در م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها