محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830409183
انجام کارهای خارق العاده دلیل بر حقانیت نیست/ تشخیص معجزه از سحر مشکل است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه نقد عرفان نوظهور سایبابا؛
انجام کارهای خارق العاده دلیل بر حقانیت نیست/ تشخیص معجزه از سحر مشکل است
حجت الاسلام عابدی با اشاره به کارهای عجیب عرفان نوظهور سایبابا، انجام کارهای خارق العاده را دلیل بر حقانیت ندانست و گفت: ابوعلی سینا در نمط دهم اشارات تحت عنوان« اسرار آیات»، به علت این کارهای عجیب و غریب می پردازد و می گوید: اگر کسی از غیب خبر بدهد یا مریضی را شفا دهد علت این چیست؟ اولاً، همه اینها با تمرین قابل به دست آوردن است.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمدعابدی از اساتید خارج فقه حوزه علمیه و رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن در ادامه نقد و بررسی عرفانهای نوظهور به موضوع «سایبابا» پرداخته که متن آن از طریق «ویکی فقه» در دسترس علاقمندان قرار گرفته است : یکی دیگر از عرفانهای نوظهور، عرفانی است که الان معروف است به «سای بابا»؛ سایبابا یک آدمی است که اصالتاً شیرازی است یعنی آباء و اجدادش شیرازی هستند، از شیراز به بمبئی رفتند و از بمبئی هم به حیدر آباد(جنوب هند) رفتند و در جنوب هند این آقای سایبابا حدود تقریباً شاید 70 سال پیش متولد شده است. سایبابا ادعای خدایی می کند، ادعای الوهیت می کند و عده ای متاسفانه پیروانش هستند. تقریباً یکبار در سال در میان پیروانش ظاهر می شود و مراسمی دارند و سخنرانی می کنند و عبادت و سجده اش می کنند و از این مسائل. گاهی می گویند مرام و آیین شان عرفان است و دین نیست بلکه نوعی مسلک عرفانی است و گاهی می گویند عرفان هم نیست، یک مسلک اخلاقی است. گاهی هم می گویند دین جدیدی است، چطور دین سیک یک دینی است که تلفیق از سه دین اسلام، مسیحیت و هندوئیزم است، آقای نانک آمد یک چیزهایی را از اسلام گرفت و یک چیزهایی هم از مسیحیت و یک چیزهایی هم از هندو و اسمش را گذاشت یک دین جدید، آنطور که سیک یک دین تلفیق از سه دین است و به ادیان دیگر هم احترام می گذارند. البته با اینکه می گوید احترام می گذارند، این سیک ها باید همیشه چاقو داشته باشند و معتقدند که تا آخرین مسلمان کشته نشده است چاقو را نباید زمین گذاشت. در عین حال هم می گویند به اسلام احترام می گذاریم ولی با مسلمانان هم اینقدر مخالفند. سایبابا نیز همین طور است یعنی در سایبابا به اسلام احترام گذاشته می شود، در عین حال اسلام دین توحید است، به هندو هم احترام می گذارند با اینکه هندو دین شرک است. این مسئله کثرت گرایی یا پلورالیزسم از همه بیشتر در سایبابا است، ادیان و مذاهبی که کاملاً متناقض است با یکدیگر، هر دو را قبول دارند و تائید هم می کنند. جالب است که مثلاً خود سایبابا با اینکه ادعای خدایی دارد، می گوید خدای ما را نیز قبول دارند ولی خود این سایبابا یک معبد «ویشنو» ساخته است، ویشنو اسم یکی از بتهای هندوهاست، یعنی کسی که مدعی خدایی است و مدعی این است که اعتقاد به خدا دارند برای ویشنو معبد ساخته است، یک معبد هم به یک نفر از پیروان خودش دستور داده بود بسازند برای اُرجونا، که تا معبد تمام نشده بود مرد، اُرجونا هم یکی از بتهای هندوهاست. سایبابا از 13 سالگی ادعای خدایی کرده است، و از 14 سالگی ادعای معجزه و الان هم در هند خیلی معجزات زیادی برایش نقل می کند، و متاسفانه از جاهای مختلف دنیا برای پرستش سایبابا می روند. روزی که سایبابا می آید جلوی پیروان خودش و دستانش را باز می کند از دستانش دود بیاید. این را یک معجزه حساب می کنند، معجزه دیگر سایبابا این است که ادعای علم غیب دارد، معجزه دیگرش این است که می گوید مریض شفا می دهد، معجزه دیگرش این است که می گوید زبان حیوانات را می فهمد و پیروانش نیز این چیزها را نسبت به او قبول دارند. البته دروغ بودن اینها که خیلی پیداست. کسی بگوید من زبان حیوانات را می فهم، حالا یک مورچه کاری می کند می گوید آن مورچه گفت بیا عقب یا برو جلو، نه قابل اثبات است و نه قابل نفی. بله مریض شفا می دهد ولی مریض شفا دادن دلیل بر چیزی نیست، کسی مریض شفا بدهد دلیل بر این است که بر حق است؟ معجزه این است که دلیل بر ادعا آورده شود، این را معجزه می گویند. اما اگر یک کسی بگوید من خدایم یا پیغمبرم و نمی گوید دلیل بر آن این است که مریض شفا می دهم، می گوید من خدا یا پیغمبر هستم مریض هم شفا می دهم این را معجزه نمی گویند. معجزه این است که این عمل دلیل بر گفتار باشد، اگر کسی دو حرف دارد، یعنی سایبابا که می گوید من خدا هستم نه بخاطر اینکه می گوید مریض شفا می دهم، این علتش نیست، می گوید من خدایم خیلی کارها می توانم بکنم، این کار را هم می توانم بکنم ، اگر به سایبابا بگویید، دلیلت بر خدا بودن چیست نمی گوید مریض شفا می دهم بلکه می گوید دلیلم بر خدا بودن این است که به دلت مراجعه کن، ببین خدا هستم یا نیستم. تشخیص معجزه مشکل است، مگر در طول تاریخ نبوده است که مردم معجزه می دیدند و می گفتند سحر است، بخاطر اینکه سحر شبیه معجزه است، مگر سید مرتضی نمی گفت که مثل قرآن می شود آورد اما اگر به عنوان قرآن بخواهید بیاورید حالا نمی شود، عقیده صرفه همین است. اصلاً سید مرتضی یک کتاب مخصوص همین مسئله نوشته است و آستان قدس هم چاپ کرده است، سید مرتضی می گوید عین قران می شود آورد، اما اگر کسی بگوید من به قصد اینکه عین قرآن می خواهم بیاورم، دیگر نمی شود. و الا بدون این ادعا عین قرآن می شود آورد. تشخیص معجزه مشکل است، اینکه در طول تاریخ مردم معجزه را می گفتند سحر است، مردم معجزه را می دیدند می گفتند: ان هذا الا قولٌا لبشران هذا الا سحرٌ یوثَر. نه اینکه ماهیت معجزه با ماهیت اینها فرق می کند، نه، تفاوت در ماهیت نیست، تفاوت در ادعاست. حالا این معجزات را خواهم گفت که علت چیست. سایبابا فراوان در کلماتش این را دارد که هیچ کس فکر نکند درباره اینکه چرا من خدا هستم، این را فکر نکنید، چون فکر احدی به من نمی رسد، بعد می گوید آیا یک مورچه می تواند درباره یک فیل حرف بزند، شماها مثل مورچه اید و من هم مثل فیل هستم، خیلی دارد اینکه درباره من و ذات من فکر نکنید، اینکه چرا من خدا شدم، فکر نکنید، فقط این را بدانید که الوهیت و خدا شدن منحصر به من نیست و شما نیز می توانید خدا بشوید و از این حرفها درباره خدا خیلی دارد و این جالب است که در ادیان صفاتی که برای خدا می گویند: اسلام می گوید خدا عالم است و قادر است، یهودیت می گوید خدا سخت کیفر است، زرتشتی می گوید خدا مهربان است. سایبابا وقتی صفات خدا را می خواهد بگوید همیشه می گوید علم و مقصودش از علم ، علم و قدرت است که ما مسلمانان درباره خدا می گوییم. درباره خدایی اش می گوید کسی دنبال دلیل نباشد و فکر هم نکند که چرا من خدا شدم و فقط بدانید من خدایم و فکر شما به من نمی رسد. این خیلی زیاد در کتابها و حرفها و سخنرانی هایش تکرار شده است. مراسمشان هم تقریباً در اسفندماه برگزار می شود یعنی در اواخر هر سال مراسمی دارند در اطراف حیدرآباد هند، مردم هم از گوشه و کنار متاسفانه می روند، سایبابا در آن سخنرانی که می کند معمولاً سخنرانی اش اخلاقی است و معمولاً روی این طور چیزها تاکید می کند: روی تقوا، روی صلح، هم نوع دوستی، محبت به خانواده و مسائل اخلاقی بیشترین چیزی است که در سخنرانی هایش تاکید می شود، بحث مراقبه و فکر کردن درباره خدا، نه درباره سایبابا، و عشق به خدا، این خیلی زیاد در کلمات سایبابا است. اینکه من چرا خدا شدم را می گوید فکر نکنید، درباره خدایی هم که خالق جهان است می گوید درباره او خیلی فکر بکنید، محبت خدا هم در دل و ذهنتان باشد و امثال اینها. اما درباره معجزاتش و یا درباره علم غیبش و امثال اینها. ابوعلی سینا نمط دهم اشارات را درباره همین چیزها قرار داده است و عنوان نمط دهم این است: اسرار آیات. یعنی علت این کارهای عجیب و غریب چیست؟ اگر کسی از غیب خبر بدهد یا مریضی را شفا دهد علت این چیست؟ اولاً، همه اینها با تمرین قابل به دست آوردن است. هرکسی علاقه و ارتباطش را با دنیا کم کند کارهای عجیب و غریب می تواند انجام بدهد. همه این را قبول دارند که وقتی آدم خواب می رود می تواند یک چیزهایی را ببیند یا بشنود که وقتی بیدار است نمی تواند. کی آدم خواب می رود، وقتی توجه به دنیا ندارد، آدمی که حواسش به دنیا باشد خوابش نمی برد و وقتی که حواسش به دنیا نبود، حالا خوابش می برد و وقتی خوابش برد خیلی چیزها را می بیند و می شنود و این قابل انکار نیست، و ربطی به مسلمان و کافر ندارد، همه همینطور هستند، حالا من اگر در بیداری توانستم این کار را بکنم که از این دنیا غافل بشوم آن موقع هم می توانم بگویم در دل شما چه خبر است، می توانم از خیلی چیزها هم خبر بدهم، هیچ وقت در هیچ روایتی نیامده است، خبر از غیب دادن را دلیل بر حقانیت کسی بگیرید. آنکه مثلاً عیسی (ع) می گوید اُنباکم بما تدخرون فی بیوتکم ، آن در مقام تحدی با کسانی بود که آنها هم همین را داشتند، یعنی همان مسئله صرفه سید مرتضی می شود. درباره کارهایی که سایبابا انجام می دهد، (مثلاً) مریض شفا می دهد. قدرت روح و قدرت نفس خیلی بیشتر از این چیزهاست. این را قبلاً عرض کرده بودم که در لبنان کلیسایی است که اتاق پهلویش پر است از عینک و ویلچر و عصا و اینطور چیزها، و بالای کوه هم هست، یعنی آنقدر زیاد بوده اند که آدم با ویلچر آمده آنجا و خوب شده و شفا گرفته و ویلچر را گذاشته و بدون ویلچر برگشته است، شفادادن مریض هیچ وقت دلیل بر حقانیت کسی نبوده است. وقتی که روح قوی باشد می تواند بدن خود آدم را شفا بدهد، روح خیلی قویتر باشد می تواند بدن دیگری را شفاعت کند، در این دراویش قادری، اگر ندیدید شاید شندیده اید، دراویش قادری اینطوری هستند، چاقو یا خنجر را می دهند دستتان و می گوید فرو کن در شکم من، شما هرچه چاقو را در شکمشان فشار بدهید شکمش از فولاد هم سفتر است و به درون شکمش نمی رود، بعد بدهید دست خودش ، خودش چاقو را به راحتی فرو می کند داخل شکمش و از کمرش بیرون می کشد، با دستش خونش را پاک می کند و زخمش خوب می شود و ذره ای اثرش نمی ماند، خوب اینها واقعیت است و دروغ که نیست، وجود دارد. چطور این کار را می کند، این قدرت روح است، قدرت نفس است. بنده الان روحم، به کل بدنم حواسش است، یعنی اگر یک پشه بنشید روی پایم اذیت می شوم، روی سرم هم بنشیند اذیت می شوم، به خاطر اینکه روح من پخش است در کل بدن و حواسش به کل بدن است، اگر توانستم روحم را متمرکز کنم اینجای دستم، در پایم چاقو فرو کنید دردم نمی آید، روی دستم هم بخواهید چاقو فرو کنید از فولاد سفت تر است، اینجا را چاقو فرو می کنید زخم می شود و بعد دوباره روحم را متمرکز می کنم اینجا، توی یک دقیقه خوب می شود، اینها که واضح است و چیز مشکلی نیست، اینکه سایبابا مریض را شفا بدهد به این خاطر است. البته یک موارد زیادی از معجزاتی که برای سایبابا می گویند دروغ است، خرافه است، یک مواردی هم راست است. آنکه دلیل می شود بر حقانیت چیزی استدلال است، برهان است، منطق است، این دلیل می شود. اما اینکه کسی شفا داد یا نداد، اینها همیشه در کتابها خواندیم که مثلاً مسیلمه کذاب وقتی به او گفتند رسول خدا (ص) آب دهان انداخت در چاهی و چاه پر شد، آمد در چاهی که آب داشت ، آب دهان انداخت و چاه خشک شد، البته او آب دهان انداخت که چاه پر آب بشود ولی چاه آب داشت و او آب دهان انداخت و چاه خشک شد، خود این معجزه است یا نیست؟ همین که آب دهان بیاندازی در چاهی که آب دارد و خشک شود، خود این معجزه است، شما که نمی توانید انکار کنید، ولذا می گوییم اینها هیچ وقت دلیل بر چیزی نمی شود ولی متاسفانه مردم سراغ این چیزها می روند.
۱۳۹۳/۲/۷ - ۰۸:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]
صفحات پیشنهادی
راستگو: نیمی از مشکلات جامعه به دلیل کسب حرام است
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۷ مدیر مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت نیمی از مشکلات جامعه ما به دلیل این است که در کسب و کارمان شبهات زیادی وجود دارد حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایلحظات خارق العاده زندگی حلزون/ تصاویر
لحظات خارق العاده زندگی حلزون تصاویر عکاسی خوش ذوق با صرف وقت زیاد و استفاده از تجهیزات مناسب از دنیای حلزونها لحظاتی ثبت کرده که جای تأمل در اعجاز خلقت دارد عکس تابناک ۰۴ ۰۲ ۱۳۹۳ - ۲۳ ۵۹مطهری: در سال 87عدهای کاسه داغ تر از آش گفتند که دل آقا با احمدینژاد است/خطاهای موسوی و کروبی عکسالعمل کاره
مطهری در سال 87عدهای کاسه داغ تر از آش گفتند که دل آقا با احمدینژاد است خطاهای موسوی و کروبی عکسالعمل کارهایی بود که دولت احمدینژاد انجام میداد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه حقوق شهروندی و حقوق بشر در کشور خاطرنشان کرد که بایدها و اساس آزادی درمدیران نسبت به انجام کارهای فرهنگی اهتمام ورزدند
استانها جنوب بوشهر حسینی خواستار شد مدیران نسبت به انجام کارهای فرهنگی اهتمام ورزدند بوشهر-خبرگزاری مهر معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری دشتی گفت با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری مدیران دستگاههای اجرایی نسبت به انجام کارهای فرهنگی همت بگمارند به گزارش خبرنتبدیل پول های کلان به خرد، کشور را از انجام کارهای بزرگ دور می کند
معاون هنری وزیر ارشاد تبدیل پول های کلان به خرد کشور را از انجام کارهای بزرگ دور می کند تهران- ایرنا- معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انصراف افراد برخوردار از دریافت یارانه نقدی را ضروری دانست و گفت نباید با تبدیل پول های کلان به پول خُرد کشور را از انجام کارهای بزرگ دورفرماندار سنندج تأکید کرد لزوم جلب اعتماد مردم برای انجام کارهای فرهنگی
فرماندار سنندج تأکید کردلزوم جلب اعتماد مردم برای انجام کارهای فرهنگیفرماندار سنندج با تأکید بر لزوم جلب اعتماد مردم برای انجام کارهای فرهنگی گفت بسترسازی برنامههای فرهنگی در جامعه ما یک ضرورت است به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج ولیالله میرزایی اصل ظهر امروز در مراسم تجلیل اتوسعه بخش تعاون یکی از راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از مشکلات اشتغال است
استانها غرب زنجان غریوی توسعه بخش تعاون یکی از راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از مشکلات اشتغال است زنجان - خبرگزاری مهر مدیر کل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه بخش تعاون از ظرفیت های بالقوه ای برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی برخوردار است گفتجامعه اسلامی سرانجام به وحدت میرسد
جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۲ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی معتقد است مسلمانان در اصول کلی هم عقیده هستند و اگر اختلافاتی هم وجود دارد در نحوه اطاعت است نه در اصل اطاعت به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه آیتالله محسن اراکی در همایش امامتبخشدار جوادآباد: دومین روز ثبتنام هدفمندی یارانهها بدون مشکل در بخش جوادآباد انجام شد
بخشدار جوادآباد دومین روز ثبتنام هدفمندی یارانهها بدون مشکل در بخش جوادآباد انجام شدبخشدار جوادآباد گفت دومین روز ثبت نام هدفمندی یارانهها بدون کوچکترین مشکلی در این بخش انجام شد به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران سعید بختیاری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفتبسیاری از علما به دلیل دوری از حقیقت دین دچار انحراف شدند/ مواظب باشیم هیزم جهنم نشویم
دین و اندیشه درس اخلاق آیت الله هادوی تهرانی بسیاری از علما به دلیل دوری از حقیقت دین دچار انحراف شدند مواظب باشیم هیزم جهنم نشویم آیت الله هادوی تهرانی با تبیین مفهوم انتخاب الهی براساس آیات و روایات بر رابطه علم و عمل تأکید کرد و گفت علما یعنی کسانی که دین را درست بفهمند نهراهکارهای بهبود عملکرد نهادهای تربیتی جمهوری اسلامی ایران در تربیت زمینهساز ظهور
راهکارهای بهبود عملکرد نهادهای تربیتی جمهوری اسلامی ایران در تربیت زمینهساز ظهورپژوهشها بر ضعف عملکرد نهادهای تربیتی در تربیت زمینهساز ظهور اذعان دارند توجه به این راهکارها یاریرسان نهادهای تربیتی جامعه در عمل به رسالت عظیم تربیت زمینهساز ظهور است بخش اول چکیده تربیت زمیکارهاي فرهنگي بزرگ با تعاملات قوي انجام مي شوند
۲۳ فروردين ۱۳۹۳ ۱۶ ۱۰ب ظ روحاني کارهاي فرهنگي بزرگ با تعاملات قوي انجام مي شوند مسؤول دبيرخانه کانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم گفت کارهاي بزرگ در عرصه هاي مختلف اجتماعي سياسي اقتصادي و بخصوص فرهنگي زائيده تعاملات گوناگون هستند به گزارش خبرگزاري موج حجت الاسلام والمسلدر انجام وظایف، ضابطهها را به خاطر رابطه کنار نگذاریم
پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۹ آیتالله علوی گرگانی گفت نباید در انجام وظایف خود ضابطهها را به خاطر رابطه کنار بگذاریم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار اعضای شورای عالی استانها با اشاره به اهمیت بهره گیری از رهنمودهای مراجع خشیوه غرب بزرگنمایی مشکلات ایران است
پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۹ آیتالله مکارم شیرازی گفت دشمنان اسلام و ایران همواره با دروغ گوئی مسائل کشورمان را بیان میکنند که قطعنامه اروپا نشان دهنده نگاه آنها نسبت به کشور ایران است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار اعضاثبت نام دریافت یارانه در استان کرمانشاه بدون مشکل در حال انجام است
ثبت نام دریافت یارانه در استان کرمانشاه بدون مشکل در حال انجام است کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری کرمانشاه گفت ثبت نام خانوارهای متقاضی دریافت یارانه بدون هیچ گونه مشکلی در این استان در حال انجام است مژگان نمکیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایمدیرکل امور استانها:حوزه هنری فضای مناسبی برای انجام کارهای فرهنگی مشترک است
مدیرکل امور استانها حوزه هنری فضای مناسبی برای انجام کارهای فرهنگی مشترک است شیراز- ایرنا- مدیرکل امور استانها و مجلس حوزه هنری کشور گفت کار مشترک در نهادهای فرهنگی هنری و انقلابی یکی از نیازهای جامعه امروز است که حوزه هنری فضای مناسبی برای انجام کارهای فرهنگی تاثیر گذار به صوربه دلیل مانور هوایی روز ارتش پروازهای عمرهگزاران فردا با تأخیر انجام میشود
به دلیل مانور هوایی روز ارتشپروازهای عمرهگزاران فردا با تأخیر انجام میشودمدیر کل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت از تغییر ساعت پروازهای عمرهگزاران در روز ۲۹ فروردین ماه خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج حسن سرخوش با اعلام این که ساعت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها