محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826857459
امام موسی صدر: تفسیر قرآن محدود به کسی نیست/ تغییر در قرآن حتی به اندازه کلمهای امکان ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
امام موسی صدر: تفسیر قرآن محدود به کسی نیست/ تغییر در قرآن حتی به اندازه کلمهای امکان ندارد فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام والمسلمین شریعتمداری گفت: «اخباریون معتقدند مخاطب اصلی قرآن اهل بیت هستند و ما نمیتوانیم برداشت مستقیم داشته باشیم، اما امام موسی صدر میگوید تفسیر قرآن محدود به کسی نیست.»
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه امام موسی صدر اولین درس گفتار اندیشه و عمل امام موسی صدر در سال ۱۳۹۳ با موضوع «منابع تفکر دینی در اندیشۀ امام صدر» و سخنرانی حجتالاسلام دکتر حمیدرضا شریعتمداری، عصر دوشنبه یکم اردیبهشت در این موسسه برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر شریعتمداری منابع تفکر دینی و رویکردهای مختلف نسبت به آنها را توضیح داد و سپس به رویکرد امام موسی صدر پرداخت و سه ویژگی از ویژگیهای رویکرد امام صدر به منابع دینی را توضیح داد. به گفته او، با بررسی آثار امام موسی صدر میتوان دریافت که ایشان در منابع تفکر اسلامی وزن بیشتری برای قرآن قایل است و تفسیر و برداشت از آن را وابسته به روایات نمیداند. آسیبشناسی تفکر دینی دکتر شریعتمداری در ابتدای بحث گفت: آشفتگیهایی که امروزه در تفکر دینی وجود دارد، ناشی از قرار نگرفتن هر یک از منابع تفکر دینی، یعنی کتاب (قرآن)، سنت، اجماع و عقل، در جایگاه خودش و اضافه شدن منابع دیگر به این فهرست است. در حالی که این منابع برای علمای دینی کاملاً مشخص است. وی پس از توضیح ریشههای تاریخی طرح منابع تفکر دینی گفت: مباحثی مانند اجتهاد و تقلید در چارچوبی خاص مطرح میشود و در عرض این چهار منبع نیست. همچنین موضوعاتی چون الهام و مکاشفه حجت شرعی نیستند و نمیتوان به آنها استناد کرد. حجتالاسلام شریعتمداری سپس متن مکتوب را مهمترین منبع نزد همه ادیان خواند و افزود: بحث این است که هر یک از این منابع چه وزن و جایگاهی دارند. بررسی نسبت منابع با یکدیگر نیز محور دیگر این موضوع است؛ اینکه آیا قرآن را باید در پرتو سنت درک کرد یا خیر؟ آیا میتوان حدیثی را بدون عرضه به قرآن و تطبیق دادن با آن پذیرفت؟ نظر غالب در امامیه زمانی این بود که هیچ حدیثی را بدون عرضه به قرآن نمیتوان پذیرفت. در مقابل، اخباریون، حجت اول و آخر را حدیث میدانند، با تسامح زیادی که نسبت به احادیث دارند و هر حدیثی را که در کتب روایات آمده، میپذیرند. در ادامه دکتر شریعتمداری رویکردها و دیدگاههای موجود در مورد قرآن را توضیح داد و سپس به بررسی دیدگاه امام موسی صدر پرداخت. امام موسی صدر تفسیر قرآن را محدود به کسی نمیداند حجت الاسلام والمسلمین شریعتمداری تصریح کرد: امام موسی صدر در چند اثرشان تأکید دارند که برای فهم مقصود هر سخنی باید به دو نکته توجه کنیم: یک، به دلالت لفظی سخن پایبند باشیم و نگاه رمزآلود نداشته باشیم و دوم اینکه سطح فرهنگ و درک متکلم و زمانه را درنظر بگیریم. در این صورت میتوانیم به فهممان از این سخن اعتماد کنیم. وی افزود: وقتی به سراغ قرآن میرویم شرط اول به قوت خود باقی است اما شرط دوم صادق نیست چون گوینده قرآن خدایی است که معرفتش بینهایت و فراتر از زمان و مکان است. بنابراین، میتوانیم فهمهایی داشته باشیم که با فهم مخاطبان این کتاب در زمان نزولش تفاوت داشته باشد. در عین حال که میتوان شأن نزول آیات را در نظر گرفت اما الزامی ندارد معانی آیات را محدود به آن کنیم. بنابراین میتوان بر اساس تجربیات نو فهمهای نو داشت اما از محدوده دلالت لفظ خارج نمیشویم و چون تفسیرهای نوشونده پذیرفته میشود، تفسیر قرآن محدود به هیچ کس نیست. وی ادامه داد: اخباریون معتقدند مخاطب اصلی قرآن اهل بیت هستند و ما مخاطب مستقیم نیستیم و نمیتوانیم برداشت مستقیمی داشته باشیم. اما امام موسی صدر تعبیرشان عام است و میگویند تفسیر قرآن محدود به کسی نیست. شریعتمداری آرای امام موسی صدر را دربارۀ منابع تفکر دینی، در هشت محور دسته بندی کرده بود که سه محور آن را تشریح کرد. قاطعیت امام صدر در برابر مسئلۀ تحریف قرآن وی گفت: اولین محور نظر ایشان درباره تحریف قرآن است که موضع کم نظیری است که به این صراحت حکم میکنند و میگویند قرآن با همین ترتیب آیات و همین الفاظ نازل شده و هیچ گونه تغییر و تحریفی در آن صورت نگرفته. موضعی چنین صریح را در کمتر کسی میتوان یافت. وی افزود: برخی این موضوع را که ترتیب قرآن به شکل دیگری بوده پذیرفتهاند و معتقدند این موضوع اشکالی در تفسیر قرآن ایجاد نمیکند. اما امام صدر معتقد است امکان دست بردن در قرآن، حتی به اندازه کلمهای، وجود نداشته است. جایگاه ائمه در تشیع الگو بودن است دکتر شریعتمداری تصریح کرد: امام موسی صدر معتقد است هر تأویلی از آیات که با ظاهر آیات هماهنگ نباشد مردود است. ایشان در چند جا تأکید دارند که جایگاه ائمه در تشیع، مقام الگو و میزان بودن آنان است. وی ادامه داد: دکتر مدرسی نیز در این باره میگویند حدیث ثقلین به این معنا نیست که لزوماً عترت منبع معرفتی است، بلکه ائمه تبلور آرمانهای قرآن هستند. امام موسی صدر هم چند جا تأکید دارند که نقش ائمه این است که ارزشهای قرآنی را متبلور کنند، نه اینکه بخواهند منبع مستقلی را کنار قرآن معرفی کنند. امام موسی صدر به تعبیر رمزگونه قرآن اعتقاد ندارد شریعتمداری در بیان دومین محور، درباره دیدگاه امام موسی صدر در مورد حجت بودن ظاهر قرآن تصریح کرد: ایشان میگویند باید به ظواهر و دلالت متن پایبند باشیم. هر لفظی معنایی دارد. آنچه را در ظاهر لفظ آمده، ظواهر میگویند. این ظهور ممکن است ظهور اول باشد یا به قرینهای باشد که آن را قرینه لفظی میگویند. وی افزود: قرینه میتواند غیرلفظی هم باشد که امام موسی صدر هم به این معنی اشاره دارند. ایشان میگوید قرینهای که ظهور ثانوی لفظ را آشکار میکند، میتواند عقلی باشد. امام معتقد است باید به دلالت و ظهور لفظ پایبند باشیم، چه اولیه و چه ثانویه و از این حرف نتیجه میگیرند که نمیتوانیم تعابیر قرآن را رمز ببینیم و بگوییم اینها رموزی هستند برای مفاهیمی که به هیچ وجه از ظاهر متن برداشت نمیشود؛ کاری که در ادبیات عرفانی و غالیان رواج دارد. شریعتمداری تصریح کرد: امام میگوید حتی حروف مقطعه رمز نیست. اینها حروفی است که در آن سوره بیشتر به کار رفته و خداوند میخواهد بگوید این آیات چیزی از دنیای دیگر نیست، برگرفته از همین الفاظ و حروفی است که در صحبت معمولی به کار میرود که با ترکیبی خاص معانی عمیقی ایجاد کرده است. مقابله امام موسی صدر با هانری کربن حجت الاسلام شریعتمداری با اشاره به اندیشه هانری کربن گفت: به گمانم امام موسی صدر تنها کسی است که به صراحت مقابل مشی و عملکرد شخصیت بزرگی چون هانری کربن ایستاده است. کربن خدمات زیادی به شناخته شدن تشیع و فلسفه اسلامی کرده است اما در کنار تمام خدماتش، تمام تلاشش این است که تشیع را به مذهبی باطنی کاهش دهد. وی ادامه داد: کربن تفکر فلسفی ما را هم که از ابتدا بر اساس برهان عقلی بوده است، باطنی می کند. اما امام موسی صدر به صراحت میگویند اجازه چنین تأویلاتی را نداریم. اهتمام ویژۀ امام موسی صدر به قرآن دکتر شریعتمداری در ادامه به سومین محور دیدگاه امام موسی صدر، یعنی نسبت قرآن و روایات پرداخت. وی گفت: امام در جای جای سخنانشان اهتمام ویژهای به قرآن داشتند و محور اصلی صحبتهایشان قرآن است و البته من در جایی از آثارشان ندیدم که به صراحت نظرشان را درباره نسبت قرآن و روایات گفته باشند. وی سپس سه رویکرد در مورد نسبت قرآن و روایات را مشخص کرد: رویکرد اول اینکه قرآن بدون روایت تفسیرکردنی نیست، رویکرد دوم اینکه از روایات برای تفسیر قرآن مدد میگیریم ولی بعد از اینکه به نتیجه نرسیدیم به لفظ قرآن بسنده میکنیم. این رویکرد موضع رسمی علمای ماست. رویکرد سوم که میگوید از روایت نمیگذریم اما خودمان را ملزم نمیکنیم که اول روایتی پیدا کنیم و بعد آیهای را تفسیر کنیم. این موضع کمتر به صراحت مطرح میشود و کمتر کسی جسارت این کار را دارد. شریعتمداری افزود: امام هر جا آیهای را تفسیر میکند، گاه با صراحت میگوید این معنایی است که به ذهنم رسیده و الزامی نمیبیند که حتماً سراغ روایت برود. البته من نمیتوانم با صراحت بگویم ایشان به رویکرد سوم ذکر شده تعلق دارد. وی در تکمیل نگاه امام گفت: امام موسی صدر اشاره میکنند که ائمه شاگردانشان را تربیت میکردند که به سراغ قرآن بروند و این نشان میدهد که قرآن به خودی خود گویاست. شریعتمداری در پایان تصریح کرد: نمیتوان گفت برای تفسیر قرآن به روایات بیاعتنا باشیم اما اینکه خودمان را محدود کنیم که تا روایتی نباشد نمیتوان برداشتی از آیات داشت، امام موسی صدر این را قبول ندارد. /6262
سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 - 12:15:37
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]
صفحات پیشنهادی
چرا امام موسی صدر مقابل عملکرد هانری کربن ایستاد/ قرآن؛ منبع اصلی تفکر امام موسی صدر
دین و اندیشه چرا امام موسی صدر مقابل عملکرد هانری کربن ایستاد قرآن منبع اصلی تفکر امام موسی صدر یک محقق و استاد حوزه در درسگفتار اندیشه و عمل امام موسی صدر با بیان اینکه به گمانم امام موسی صدر تنها کسی است که به صراحت مقابل مشی و عملکرد یک شخصیت بزرگی چون هانری کربن ایستاده استشبکه قرآن صدر نشین برنامههای معارفی سیما شد
دین و اندیشه شبکه قرآن صدر نشین برنامههای معارفی سیما شد در مراسم تقدیر از برنامه های برتر نوروز فاطمی سیما برنامه های شبکه قران و معارف سیما به عنوان بهترین برنامه های معارفی سیما شناخته شدند به گزارش خبرگزاری مهر در مراسم تقدیر از برنامه های برتر نوروز فاطمی سیما که بعد ازسیره حضرت فاطمه(س) تفسیر آیههای قرآن بود
شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۵ یک کارشناس مسائل دینی گفت یک زن موفق و کامل هم مادر خوبی است و هم فرزند همسر و همسایه باادبی است حضرت زهرا س همه این صفات را در حد کمال خود دارا بوده و سیره ایشان تفسیر آیههای قرآنکریم بود حجتالاسلام حسن جهانآر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزارامام زمان(عج) در کلام امام علی(ع)/ امام زمان(عج) آرا و انديشه هاى مردم را تابع قرآن مى كند
دین و اندیشه امام زمان عج در کلام امام علی ع امام زمان عج آرا و انديشه هاى مردم را تابع قرآن مى كند خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه وقتی امام زمان ع ظهور كند هواهاى نفسانى را به هدايت و رستگارى برمى گرداند در آن روزگارى كه مردم هدايت الهى را به متابعت هواهاى نفسانى درآنشست منابع تفکر دینی در اندیشه امام موسی صدر برگزار می شود
دین و اندیشه نشست منابع تفکر دینی در اندیشه امام موسی صدر برگزار می شود نشست منابع تفکر دینی در اندیشه امام موسی صدر دوشنبه اول اردیبهشت ماه در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نهمین نشست از سلسله نشست های "اندیشه و عمل"سروده امام موسی صدر برای همسرش بانو پروین
سروده امام موسی صدر برای همسرش بانو پروین فرهنگ > دین و اندیشه - امام موسی صدر در سال ۱۳۴۴ شعری با عنوان مهتاب سرود که آن را به همسرش تقدیم کرد به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر غزل «مهتاب» سروده امام موسی صدتشریح اندیشههای امام موسی صدر برای کسب معرفت دینی
سهشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۳ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت منبع کسب معرفت در دین اسلام کتاب سنت اجماع و عقل است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین شریعتمداری عصر روز دوشنبه در نشست اندیشه و عمل با عنوان منابع تفکر دینی دربررسی تفسیری گرسنگی در آیات قرآن کریم
بررسی تفسیری گرسنگی در آیات قرآن کریمجوع بهعنوان یکی از اعمال مهم در خودسازی همه انسانها و بهمنزله عملی خاص در سلوک عرفانی عملی ذو مراتب است که میتوان آن را براساس خطاب قرآنی و روایی و متون عرفانی از سه زاویه در نظر گرفت که هر سه مکمل یکدیگراند چکیده جوع همواره به عنوان یاستاد دانشگاه : امام موسی صدراهتمام ویژه ای به قرآن داشت
استاد دانشگاه امام موسی صدراهتمام ویژه ای به قرآن داشت تهران - ایرنا - یک استاد فلسفه دانشگاه با اشاره به خصوصیات والای امام موسی صدر گفت وی به قرآن اهتمام ویژه ای داشت و تنها از آن تبعیت می کرد به گزارش عصر دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا حجت الاسلام حمیدرضا شریعتمداری در یکیتشریح جدیدترین طرحها و برنامههای سازمان دارالقرآن
شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۵ رئیس سازمان دارالقرآنالکریم گفت ما در سازمان دارالقرآنالکریم تلاش داریم تا با توجه به شعار سال جاری برنامههایی را متفاوت با گذشته داشته و از ظرفیتهای موجود در کشور بیشتر استفاده کنیم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مهدی قرهشیخلو دردعای سریع الاجابه از امام موسی کاظم(ع)
دعای سریع الاجابه از امام موسی کاظم ع دعای سریع الاجابه از امام موسی کاظم ع كفعمى در بلد الأمین دعائى مروىّ از حضرت امام موسى كاظم علیه السلام نقل كرده و فرموده عظیم الشّأن و سریع الإجابه است و آن این است اَللّهُمَّ اِنّى اَطَعْتُكَ فى اَحَبِخدایا همانا من در محبوبتریناتمدید مهلت ارسال مقاله به هشتمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی
پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۰ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از تمدید مهلت ارسال مقاله به هشتمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی با موضوع محوری قرآن کریم و تمدن اسلامی تا 30 فروردین ماه خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ولی یارانتصابات جديد در برخي از سطوح مديريتي سازمان دارالقرآن الكريم
دین و اندیشه انتصابات جديد در برخي از سطوح مديريتي سازمان دارالقرآن الكريم با آغاز سال جديد برخي از سطوح مديريتي سازمان دارالقرآن الكريم شاهد تغيير و تحول شد به گزارش خبرگزاری مهر مهدي قره شيخلو رئيس سازمان دارالقرآن الكريم در دومين جلسه پرسنلي سازمان در سال 93 طي احكامي مسعودبرگزاری نشست مشترک دو اتحادیه موسسات و تشکلهای قرآنی استان یزد
برگزاری نشست مشترک دو اتحادیه موسسات و تشکلهای قرآنی استان یزد به گزارش روابط عمومی اتحادیه موسسات قرآنی استان یزد نشست مشترک دو اتحادیه موسسات و تشکلهای قرآنی استان یزد شنبه 16 فروردین ماه 93 برگزار شد در ابتدای جلسه حمیدرضا مطهریان رئیس هیئت مدیره اتحادیه ضمن خوش آمد گویی بهدیدار بهاره جامعه قرآنی/ انتشار ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
دین و اندیشه دیدار بهاره جامعه قرآنی انتشار ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه دیدار بهاره جامعه قرآنی انتشار دانشنامه فاطمی برپایی هفتمین اردوی آمادگی قاریان و حافظان جهت اعزام به مسابقات بینالمللی انتشار ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمیعوامل انحطاط اخلاقی در نظام اخلاقی قرآن و اناجیل اربعه
عوامل انحطاط اخلاقی در نظام اخلاقی قرآن و اناجیل اربعهبر اساس تعالیم قرآن و اناجیل اربعه مهمترین موانع کمال و سعادت انسان هوای نفس دنیا و شیطان است رابطۀ این موانع بدینگونه است که انسان با اختیار برای ارضای تمایلات غریزی مادی و دنیایی خود میکوشد پس دنیا موضوع تمایلات نفسگردهمایی مدیران اتحادیههای قرآنی ـ مردمی استانها در قم برگزار می شود
دین و اندیشه توسط سازمان دارالقرآن گردهمایی مدیران اتحادیههای قرآنی ـ مردمی استانها در قم برگزار می شود همزمان با برگزاری نشست دوسالانه مسئولان و كارشناسان دارالقرآنهاي ادارات تيليغات اسلامي كشور گردهمایی مدیران اتحادیههای قرآنی ـ مردمی استانها نیز برگزار میشود به گزارش خ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها