تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836124309
تعادل در روابط قدرت و منزلت باعث ایجاد گفتگو در جامعه می شود/ ویژگیهای جامعه گفتگومحور چیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد:
تعادل در روابط قدرت و منزلت باعث ایجاد گفتگو در جامعه می شود/ ویژگیهای جامعه گفتگومحور چیست
یک استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اولین شرطی که در گفتگو خواهیم داشت این است که روابط قدرت، ثروت، منزلت و معرفت در جامعه به شکل متعادل و برابر در بیاید، گفت: تا زمانی که عده ای خودشان را به واسطه قدرت، پول، منزلت اجتماعی و حتی به واسطه اطلاعات بیشتری که دارند فرادست دیگران بپندارند در نتیجه، دیگران نمی توانند با آنها وارد گفتگو شوند.
دکتر عباس محمدی اصل، استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد اینکه یکی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه نهادینه نشدن فرهنگ گفتگو بین مردم است از این رو چگونه می توان فرهنگ گفتگو را بین مردم برای حل اختلافات و تنش ها نهادینه کرد به خبرنگار مهر، گفت :اولین مشکل این است که یک تاریخ سه هزار ساله از مونولوگ یا فرهنگ دستوری و فرمایشی داریم. بنابراین اگر زمینه ای را بتوان فراهم کرد که بر چنین مشکل تاریخی غلبه کنیم تازه می توانیم وارد عرصه گفتگو شویم. وی افزود: یعنی سه هزارسال تاریخ سلطنت در ایران داریم و این فرهنگ ایجاب می کرده که همیشه بله قربان گو و بیشتر شنونده باشیم. در نتیجه اولین مشکل بزرگ ما در این سابقه طولانی است که تقریباً به شکل ژنتیک برایمان نهادینه شده که البته باید بر آن غلبه شویم. برای اینکه به این زمینه نائل شویم چند کار می شود انجام داد. یکی اینکه هویت واقعی انسانها را به آنها بشناسانیم و به آنها گوشزد کنیم که حضور و تجربه آنها در زندگی جمعی حائز اهمیت است و اگر آنها سرنوشتشان را گرامی می دارند راهی جز مشارکت در زندگی اجتماعی ندارند و تنها جایی که می شود به این اشتراک و همراهی رسید همان مرحله گفتگو است. بنابراین اگر ما وارد جامعه مدنی به معنای جدید آن شویم یعنی بگویی معنای جدید بر خواست و عملکرد تک تک اعضای جامعه منتهی می شود در این صورت چنین افرادی نسبت به سرنوشت خودشان حساس می شوند و نسبت به نتایج کارشان در جمع و همچنین برای تک تک افراد اهمیت قائل می شود و دروازه ورود به این مشارکت و همیاری همین گفتگو است. این استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: حالا انسانها می آیند بر سر منافع مشترکشان صحبت می کنند. از تعلقات خودشان سخن می گویند و برای اینکه ببینند چگونه می توانند در صورت جلب و همراهی دیگران به منافع خودشان برسند چه کارهایی باید انجام دهند. مجموع این زمینه ها میدان را برای گفتگو باز و آماده می کند و در صورت واقعی شدن زندگی یا زندگی واقعی می توانیم به میدان گفتگو هم وارد شویم تا منافع و نیازمندی هایمان شکوفا شود و بتوانیم روبه پیشرفت و توسعه هم داشته باشیم. این نویسنده و محقق در مورد اینکه اگر بخواهیم فقدان فرهنگ گفتگو بین افراد را ریشه یابی کنیم منشأ آن به کجا بر می گردد، تصریح کرد: در آن زمینه تاریخ سه هزار ساله که گفتم ما همیشه دستور را از قدرت بالاتر دریافت کردیم و آنرا بر زیردستان اعمال کردیم. این مسئله یک خصیصه تاریخی بوده است. بنابراین اولین شرطی که در گفتگو خواهیم داشت این است که روابط قدرت، ثروت، منزلت و معرفت در جامعه به شکل متعادل و برابر در بیاید. وی افزود: یعنی تا زمانی که عده ای خودشان را به واسطه قدرت، پول، منزلت اجتماعی و حتی به واسطه اطلاعات بیشتری که دارند فرادست دیگران بپندارند در نتیجه، دیگران نمی توانند با آنها وارد گفتگو شوند. شرط اول گفتگو عبارت است از برابری یعنی اینکه همه بتوانند در یک فضای باز، بدون اینکه بالا و پائین یکدیگر تلقی شوند وارد گفتگو شوند. یکی از این شرایطی که ما را به گفتگو می رساند روابط برابر و فضای آزاد و تعلق خاطر به این زندگی است. این یک نکته بسیار مهم است. این استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: دومین شرط گفتگوی واقعی ، بودن زندگی است یعنی اگر ما زندگی واقعی نداشته باشیم قاعدتاً صحبت کردن راجع اینکه جه کار کنیم چگونه دیگران را به توافق بکشانیم، نظر دیگران را جلب کنیم دیگران را متقاعد کنیم اینها هیچ کدام ارزش و موقعیت پیدا نمی کند. این زندگی واقعی در جامعه ای که مبتنی بر رانت اقتصادی است تحقق پیدا نمی کند. یعنی فرض کنید که در جامعه خودمان چیزی بنام تولید نداریم یا فرهنگ تولید بسیار ضعیف داریم هر چه که هست وارداتی است در عالی ترین شکلش مونتاژ کاری است آنچه جدی است دلالی و واسطه گری و دست به دست کردن کالاهاست. بیشتر تجارت پول رواج دارد. در این صورت کسی که به تولید فکر نکند و بخواهد که از این طریق معیشت خود را تأمین کند و به طور کلی رفاه اجتماعی متکی بر جنبه تولید و فرهنگ تولید نباشد در این صورت زندگی واقعیت خودش را از دست می دهد. این استاد دانشگاه ادامه داد: گویی ما انسانهایی داریم که به صورت مکانیکی زندگی خود را می گذرانند و معاششان از جای دیگری تأمین می شود و متکی به کار آنها نیست. در این صورت اگر کار اساس و واقعیت زندگی تلقی شود وقتی ما آن را از زندگی تهی کنیم هویت هم برای انسان باقی نمی ماند. زیرا انسان قرار است که کار بکند و تولید کند و به ازای کار و تولید فکر کند و در جهت بهبود زندگی خودش ابزار تولید و همچنین رفاه عمومی، بنابراین در زندگی وقتی قرار است چیزی را به عنوان یک فراورده تک محصولی مثلاً نفت بفروشیم و آنرا بین خودمان تقسیم کنیم و بخواهیم فکر کنیم فردا هم می گذرد. در این صورت دنیا دیگر واقعیت خودش را از دست می دهد. وی افزود: در این صورت نه تنها گفتگو ارزش پیدا نمی کند بلکه اصلاً معنای خودش را هم از دست می دهد یعنی ما در گفتگو خیلی دقیق نمی شویم که دیگری راجع همکاری خود با ما نمی گوید یا اینکه دیگران به منافع و ارزشهای ما توجه نمی کنند و همه در ذهن خودشان زندگی خیالی را دنبال می کنند. در نتیجه شرط دوم عبارت است از اینکه ما یک زندگی واقعی و جدی را شروع کنیم که اساسش هم بر فرهنگ تولید نهادینه شده و در این صورت اگر چنین تولیدی در فرهنگ صورت بگیرد آن وقت گفتگو هم همراه با آن تولید می شود البته نمی توان گفت که کسی کار می کند ولی فرهنگ گفتگو را ندارد. یعنی واقعیت زندگی در هنگام تولید الزاماً به گفتگو هم کشیده می شود و در آن صورت گفتگو ابزاری می شود برای جلب و همکاری عمومی و رسیدن به فرهنگ تولید و تولید فرهنگ. محمدی اصل در مورد اینکه اهمیت گفتگو بین افراد جامعه در کاهش تنشها، ناهنجاری ها، و شکایات قضایی تا چه حد است، بیان کرد: معمولاً کسانی که گفتگو را جدی نمی گیرند همان هایی هستند که در ذهن خودشان زندگی می کنند یک خیالاتی که تصور می کنند و با آنها روز و شب را به سر می آروند و اصلاً اعتقادی به حضور دیگران ندارند. یا اگر هم دیگری را تصور کنند یک دیگری تصوری و کاملاً خیالی است که حداکثریک دیالوگ ذهنی با او برقرار می کنند. در نتیجه وقتی ما اولا نیازی نداریم به اینکه وارد گفتگو شویم در جنبه دستوری و آمرانه در صحبتهایمان تجلی پیدا می کند. ثانیاً فکر می کنیم که اگر دیگری یا دیگرانی هم وجود داشته باشند آنها حتماً از مطالب ما استقبال می کنند و حرف ما را گوش می کنند و هیچ نظر متفاوتی ندارند. بنابراین نتیجه اینکه اگر نتوانیم گفتگو کنیم منجر به این می شود که حقیقت تماماً و علی الاطلاق نزد خود من است و دیگری در آن نه مشارکت دارد و نه لازم است با او در این زمینه به تفاهم رسید در نتیجه وقتی این روحیه تک روی و آمرانه جدی شود ناگزیر هر کس تلاش می کند که از هر راه ممکن به اهداف خودش برسد. در این صورت چیزی بنام قانون نه به وجود می آید و نه در صورت اینکه وجود داشته باشد جدی گرفته می شود. وی افزود: بدین ترتیب هر کس سعی می کند طریقه های خود را دنبال کند و هر کس با دیگری درگیر شود و هر کس به میزان پول و زور و تزویر و فرهنگ و منزلت و پایگاه اجتماعی ای که دارد از آن استفاده کند برای آنکه دیگران را کنار بگذارد و به نتایج مطلوب خودش برسد. قاعدتاً افزایش آسیبهای اجتماعی یک قانون شکنی و همه آن مسائلی که در سؤال شما بود و مسائل روانی مثل افسردگی و روان پریشی و روان نژندی و این مسائل در جایی که گفتگو وجود نداشته باشد یا گفتگو جدی نباشد بسیار بالا می رود و آسیبهای بسیاری را به جامعه وارد می کند. این نویسنده و محقق در مورد اینکه چگونه می توان فرهنگ گفتگو را نهادینه کرد و چه گروهها و نهادها و سازمانهایی باید در این حوزه فعال شوند هم یادآور شد: اگر که دستگاه های اجرایی و قانون گذار و قضایی یک جامعه از حالت تک صدایی خارج شوند و در واقع گفتگو و پاسخگویی به مسائل و نسبت به تعهداتشان را جدی بگیرند رفته رفته یک فرهنگ گفتگو هم در جامعه تعمیم پیدا می کند و تعمیق می شود. به عبارت دیگر ما می دانیم که قوه مجریه و یا سایر قوه ها، مسئول اجرای قانون اساسی هستند که توسط یک ملت به رفراندوم گذاشته می شود و تأیید می شود. اگر کسی به عنوان یک عضو قوه مجریه به عنوان رئیس جمهور یا وزیر سوگند یاد کند که من این قانون اساسی را اجرا می کنم ولی عملاً به آن توجه نشان ندهد ضمناً پاسخگوی کسانی که او را انتخاب کرده اند نباشند بدین ترتیب رفته رفته اعضای جامعه یاد می گیرند که خودشان هم تک روی پیشه کنند و بدون اینکه با کسی مشورت کنند تصمیمات خودشان را به اجرا می گذارند و راجع تعهداتشان دروغ بگویند و یک جور دیگری عمل نمایند. وی تأکید کرد: بنابراین در یک جامعه به خصوص الگوهای سیاسی و فرهنگی دستگاه های تبلیغاتی رسانه ها، آموزش و پرورش و این موارد در صورتی که فرهنگ گفتگو را جدی بگیرند مسئولیت پذیری راجع وعده هایشان و نسبت به دیگران پاسخگو باشند. این فرهنگ می تواند رفته رفته گسترش پیدا کند وگر نه تا زمانی که تلویزیون به نحو یک جانبه فقط دیدگاه های خودش را برای جامعه مطرح کند و دیالوگی بین اینها نباشد و در مدرسه معلم فقط دستور دهد و چیزی از پائین از سمت دانش آموزان را جدی نگیرند در نظام سیاسی ملت جدی گرفته نشوند و مواردی از این دست آن وقت ما حتماً شاهد فرهنگ گفتگو نخواهیم بود. این مسئله یک عزم جدی می طلبد و اینکه ارزشها و منافعش هم در جامعه روشن شود در این صورت می توانیم وارد فرهنگ گفتگو شویم.
۱۳۹۳/۱/۲۹ - ۱۰:۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
لزوم برنامه ریزی برای نهادینه کردن فرهنگ گفتگو در تک تک افراد جامعه/ تقویت روحیه تحمل پذیری آسیب های اجتماعی ر
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد لزوم برنامه ریزی برای نهادینه کردن فرهنگ گفتگو در تک تک افراد جامعه تقویت روحیه تحمل پذیری آسیب های اجتماعی را کم می کند یک محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی گفت اگر روش گفتگوی منطقی که خود دارای اصول دقیق و علمی است در برنامه های درسی گنجانده شودچگونه می توان فرهنگ گفتگو را در جامعه را نهادینه کرد/ سنت مباحثه ای حوزه باید به جامعه راه یابد
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد چگونه می توان فرهنگ گفتگو را در جامعه را نهادینه کرد سنت مباحثه ای حوزه باید به جامعه راه یابد یک استاد دانشگاه تهران گفت برای توسعه دیالوگ یعنی گفتگو دوطرفه لازمه اش این است که از طریق برنامه هایی از رسانه ملی و مطبوعات باب بحث و گفتگو را داوراق وقف باعث بالا رفتن همبستگی در جامعه میشود/ با اجرای طرح اوراق وقف شاهد حضور واقفان بیشتری در جامعه خواه
دین و اندیشه اوراق وقف باعث بالا رفتن همبستگی در جامعه میشود با اجرای طرح اوراق وقف شاهد حضور واقفان بیشتری در جامعه خواهیم بود معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط با بیان اینکه اگر در اجرای طرح اوراق وقف حوزه سلامت را به بحثهای پیشگیری هم مرتبط کنیم اثراتانتقاد آیتالله صافیگلپایگانی از اجرای برخی برنامههای خلافشرع در جامعه
چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۳ آیتالله صافیگلپایگانی گفت باید کسانی که متصدّی کارهای فرهنگی میشوند مقیّد به اجرای تام و کامل احکام شرع مقدس باشند تا اهدافشان یعنی هدایت و امر به معروف و نهی از منکر جامعه محقق شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجریشههای عمیق فرهنگ دینی جامعه ما با میوههای فرهنگ بیگانه تهدید می شود/ خانواده نباید مسئولیت فرهنگی خود را ب
دین و اندیشه در گفتگو با مهر مطرح شد ریشههای عمیق فرهنگ دینی جامعه ما با میوههای فرهنگ بیگانه تهدید می شود خانواده نباید مسئولیت فرهنگی خود را به غیر واگذار کند رئیس دانشکده اهل البیت ع دانشگاه اصفهان با اشاره به ریشههای عمیق فرهنگ دینی جامعه ایران از اینکه خانوادهها تربیحشمتی: بعد از تلاوت قرآن شهد شیرین عمل به آن را در جامعه ترویج دهیم
یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰ ۳۹ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت برای ترویج عمل به قرآن میتوانیم از تمام ابزارهای هنری و سایر ابزارها بهره ببریم ما با اتکا به قرآن و اهل بیت است که میتوانیم در مقابل دشمنان بایستیم به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویانصراف افراد متمکن از یارانه نقدی موجب ایجاد تعادل در جامعه می شود
انصراف افراد متمکن از یارانه نقدی موجب ایجاد تعادل در جامعه می شود ساوه- ایرنا- امام جمعه ساوه گفت انصراف افراد متمکن از ثبت نام و دریافت یارانه نقدی موجب ایجاد تعادل و عدالت بیشتر در جامعه می شود حجت الاسلام حسین تقوی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود این اقدام اشخاص بدیدار بهاره جامعه قرآنی/ انتشار ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
دین و اندیشه دیدار بهاره جامعه قرآنی انتشار ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه دیدار بهاره جامعه قرآنی انتشار دانشنامه فاطمی برپایی هفتمین اردوی آمادگی قاریان و حافظان جهت اعزام به مسابقات بینالمللی انتشار ارج نامه دکتر غلامحسین ابراهیمیحجاب و عفاف در جامعه اسلامی مورد توجه همه زنان قرار گیرد
شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۲ آیتالله صافی گلپایگانی گفت شهدا افتخارات تاریخ اسلام هستند و راه و نامشان باید برای آیندگان زنده بماند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در آستانه روز تکریم مادران و همسران شهدا در دیدار با مدیرکل و روسا و معاونان بتنفس فرهنگ ناسالم، جامعه را به ورطه تباهی میکشاند
یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۰ مدیر حوزه علمیه الزهرای ارومیه گفت فرهنگ همانند هوا است که باید تنفس کنیم پس اگر این هوا سالم باشد سلامت جامعه تامین میشود و در غیر اینصورت جامعه محکوم به نابودی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان غربی راضیهچرا جامعه جهانی در قبال محو آثار تاریخی مکه و مدینه سکوت کرده است؟
چرا جامعه جهانی در قبال محو آثار تاریخی مکه و مدینه سکوت کرده است فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت به دنبال هشدارهای مکرر تاریخ دانان بار دیگر تذکر دادند که توسعه ساختمانی شهرهای مکه و مدینه به قیمت تخریب مهمترین اماکن مقدسحسینی بوشهری: هدف از تشکیل شوراها، نهادینه کردن مردمسالاری دینی در جامعه است
جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۴ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد با توجه به جایگاه شوراها در حل مشکلات هدف از تشکیل شورا نهادینه کردن مردمسالاری دینی در جامعه است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در جمع اعضای شورایمسئولان به ظرفیتهای جامعه قرآنی توجه ویژهای داشته باشند
دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۷ رئیس سازمان دارالقرآن گفت قرآنیها و اعضای جامعه قرآنی باید به ظرفیت خود اهتمام بیشتری داشته باشند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مهدی قرهشیخلو در گردهمایی اساتید مسئولان و مدیران قرآنی کشور اظهار کرد جامعه قرآنی ما ظرفیت بالانتقاد یک استاد حوزه از کمتوجهی به مسئله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه
پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۲ همزمان با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا س مراسم بزرگداشت شهادت علی خلیلی شهید امر به معروف و نهی از منکر چهارشنبه شب در شبستان امام خمینی ه حرم مطهر حضرت معصومه س برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام سیزنان و تحصیل علوم اسلامی در جامعه تاتاری
زنان و تحصیل علوم اسلامی در جامعه تاتاری بنا به نقل صدای روسیه نوریه گارایوا مدیر موزه فرهنگ اسلامی در این باره می گوید پدیده تحصیل زنان در میان تاتارها به این ترتیب بود که مدرسین زن برای آموزش زنان انتخاب می شدند به گزارش سرویس دینی جام نیوز اخیرا نمایشگاهی با عنوانی هنرمندتبلیغ اوراق وقف برای آگاهی مردم ضروری است/ تصویب ماده قانونی برای رفع نیازهای جامعه
دین و اندیشه تبلیغ اوراق وقف برای آگاهی مردم ضروری است تصویب ماده قانونی برای رفع نیازهای جامعه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد برای اینکه بتوان از سهم قلیل و کثیر افراد در رابطه با انجام پروژههای وقف عام استفاده کرد ماده قانونی به تصویب رسید که بتوان با شرکتجامعه قرآنی 17 فروردین دیدار تازه میکنند/ تعامل بیشتر برای پیشبرد اهداف قرآنی
دین و اندیشه جامعه قرآنی 17 فروردین دیدار تازه میکنند تعامل بیشتر برای پیشبرد اهداف قرآنی جامعه قرآنی کشور 17 فروردینماه طی مراسمی در سال جدید در محل خبرگزاری ایکنا به دید و بازدید میپردازند و زمینه همفکری و تعامل بیشتر در پیشبرد اهداف قرآنی را بررسی می کنند به گزارش خبرگزار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها