محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830436226
درمان حواس پرتی در نماز
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
درمان حواس پرتی در نماز این هنر در نمازگزار نیست که موقع نماز خود را ضبط کند. اگر انسان همان چند دقیقه خود را ضبط کند و بداند با چه کسی سخن میگوید، بقیه امور او تامین است.
یکی از دردآورترین مسائلی که برای ما مسلمانان وجود دارد و همیشه باعث رنجش خاطر ما شده این است که در حال نماز خواندن حضور ذهن نداریم و در آن چند دقیقه نمیتوانیم افکار خود را متمرکز کنیم و بهتر و بیشتر در عالم ملکوتی و روحانی دیدار و لقاء محبوب به پرواز در آییم. حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب مراحل اخلاق در قرآن میفرمایند: «گاهی انسان بر طبق شریعت نماز میخواند، یعنی واجبات و مستحبات وضو و نماز را رعایت میکند، ولی حضور قلب ندارد این نماز گرچه از نظر فقهی باطل نیست، لیکن از نظر اخلاقی و کلامی نمازی بی اثر است تامین حضور قلب در نماز، بسیار مشکل است. با این که هر نماز چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد، این هنر در نمازگزار نیست که موقع نماز خود را ضبط کند. اگر انسان همان چند دقیقه خود را ضبط کند و بداند با چه کسی سخن میگوید، بقیه امور او تامین است، اما چون در همان چند دقیقه قدرت حضور و ضبط ندارد، سایر امور او هم ناکام است.»
وقتی در هنگام تلاوت قرآن کریم به این آیه میرسیم: «فویل للمصلین *الذین هم عن صلاتهم ساهون»؛ وای بر نمازگزارانی که از نمازشان غافل هستند. ترس از این که مبادا ما هم جزو نمازگزاران این چنینی باشیم وحشتی وصف ناشدنی بر قلبمان میریزد.
حضرت آیت الله جوادی آملی در همان کتاب میفرمایند: «نماز صراط است و صراط با غفلت نمیسازد، زیرا اگر انسان غفلت کند، از صراطی که از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است، سقوط میکند.» آیه «ولا تقربوا الصلوة و انتم سکاری حتی تعلموا ما تقولون»: در حال مستی و بی خبری، به نماز نزدیک نگردید، تا آن که بدانید چه میگویید. پس نماز واقعی نمازی است که در آن متوجه آن چه میگوییم باشیم و نتیجه میگیریم نماز واقعی آن نمازی است که باعث دوری انسان از گناه میگردد. حضرت آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از همین کتاب میفرمایند: «البته تلازمی متقابل وجود دارد که نماز درست، انسان را از زشتیها باز میدارد و اعمال زشت هم انسان را از انجام صحیح نماز و سایر عبادات باز میدارد، کسی که مواظب اعضا و جوارح خود، یا حلال و حرام نباشد، در نماز هم توفیق حضور قلب نخواهد داشت و نمیداند با چه کسی سخن میگوید در نتیجه جوابهایی را هم که از او میشنود درک نمیکند. در این صورت بار فقهی چنین نمازگزاری رسیده، در حالی که بار کلامی و اخلاقی وی همچنان بر زمین مانده است.»
حضرت آیت الله جوادی آملی میفرمایند: «نماز صراط است و صراط با غفلت نمیسازد، زیرا اگر انسان غفلت کند، از صراطی که از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است، سقوط میکند.»
پس باید چارهای بیندیشیم و بهترین راه حل را میتوانیم از اهل فن بدست آوریم کسانی که این راه را رفته و به مقصد رسیدهاند. بخاطر دارم یکبار از قول آیت الله علامه طباطبائی آن هم در زمانی که ایشان در بستر بیماری بودند شنیدم که ایشان در جواب کسی برای حضور قلب نسخهای خواسته بودند، فرموده بودند: «توجه توجه توجه، مراقبه مراقبه مراقبه» از این فرموده حضرت آیت الله طباطبائی در مییابیم که :برای حضور ذهن در نماز باید ابتدا سعی کنیم توجه خود را به نماز و اذکاری که در نماز میگوییم معطوف داریم و در این مورد کوشش کنیم و سپس برای حفظ این حالت مراقبت و پیگیری لازم است.
از حضرت آیت الله شیخ نخودکی در کتاب نشان از بی نشانها آمده است: «حصول این مرتبه (داشتن حضور ذهن در نماز) همچون خوشنویسی است بدون زحمت و مشقت و طول زمان ممکن نیست. نیک بنگر که وقتی کسی میخواهد خوشنویس شود چقدر باید زحمت بکشد و مشق کند و خدمت اساتید کند و از آنها بگیرد تا بتوان او را خوشنویس نامید.» در اینجا میبینیم که نظر ایشان هم همینطور بوده و عقیده داشتهاند که برای بدست آوردن حضور ذهن و تمرکز در نماز احتیاج به تمرین و ممارست میباشد و این حالت را نمیتوان در مدت کوتاهی بدست آورد.
حضرت آیت الله جوادی آملی دلیل حضور ذهن نداشتن را در کتاب مراحل اخلاق در قرآن اینگونه توصیف میکنند: «هرگاه ما بخواهیم کاری را انجام بدهیم، در آغاز، بر آن کار مسلط نیستیم و به اصطلاح آن کار برای ما ملکه نیست. از این رو در آغاز آن را به دشواری انجام میدهیم تا در آن رشته مجتهد و متخصص بشویم و یا به تعبیر دیگر ملکه پیدا کنیم. خاطرات نیز چنین است. نخست با یک سلسله گفتن، شنیدن، شرکت مجالس، خواندن برخی نشریات و … به تدریج خاطراتی در ذهن ترسیم میشود و هنگامی که متراکم و فراوان شد، زمینه شوق را فراهم میکند و در نتیجه، ملکه نفسانی پدید میآید که بعد به آسانی خاطرهها را در ذهن زنده نگه میدارد و انسان را از یاد خدا و معاد غافل میکند از اینرو انسان طبیعی دائما به فکر مسائل لذتبخش مادی است. تا هنگامی که مشغول کار است نه تنها بدن که فکر نیز مشغول کار است. آنجا ظاهر و باطن، هماهنگ است یعنی وقتی سرگرم است قلبش متوجه جای دیگری نیست، بلکه قلب و قالب هر دو متوجه کار لذیذ است. کسی که به مال دل بسته است در حال لذت بردن از مال و دلش است، لیکن هنگام نماز بدنش به رکوع و سجود میپردازد، ولی روحش متوجه مال است. گاهی انسان در کنار دوستانش مینشیند و سخنان عادی میگوید و احساس خستگی نمیکند، اما هنگامی که به نماز میایستد برای او دشوار است، زیرا با خدا مانوس نیست و سخن گفتن با کسی که با انسان مانوس نیست ملال آور است. ما نیز اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مانویسم یا نه؟ باید ببینیم از خواندن قرآن که سخن خدا با ماست و از خواندن نماز که سخن ما با خداست، احساس ملال میکنیم یا احساس نشاط.» سپس راه حل مشکل را این چنین عنوان میکند:راه حل حواس پرتی در نماز
«آنچه گفتیم تحلیل درد بود، راه درمان را نیز باید بشناسیم. چون تهذیب روح بدون شناخت درد و آشنایی با راه درمان آن ممکن نیست. راه حلی را که قرآن ارائه میدهد یکی مراقبت از خود، و دیگری یاد خداست. انسان باید اولا مواظب جلسات، خواندنیها، شنیدنیها، خوردنیها و پوشیدنیهای خود باشد، مواظب باشد چه سخنی را میشنود و چه میگوید، دقت کند که در کنار سفره غذای حلال مینشیند یا حرام؟ لباسی را که بر تن میکند باید گذشته از حلال بودن لباس شهرت نباشد.
گاهی انسان در کنار دوستانش مینشیند و سخنان عادی میگوید و احساس خستگی نمیکند، اما هنگامی که به نماز میایستد برای او دشوار است، زیرا با خدا مانوس نیست و سخن گفتن با کسی که با انسان مانوس نیست ملال آور است. ما نیز اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مانویسم یا نه؟ باید ببینیم از خواندن قرآن که سخن خدا با ماست و از خواندن نماز که سخن ما با خداست، احساس ملال میکنیم یا احساس نشاط.
گاهی شخصی لباسی میپوشد تا مشهور شود و هنگامی که از کوی برزن میگذرد لباسش جلب توجه کند. این نشان میدهد که او گرفتار خودبینی است.
اگر انسان، مواظب جلسات علمی خود باشد و سخنی جز برای رضای خدا و به سود جامعه اسلامی نگوید به تدریج زمینه فراهم میشود تا به یاد خدا دل ببندد.
وقتی به یاد خدا دل بست، به آسانی خاطرههای خوب در ذهنش ترسیم میشود.
از این رو قرآن کریم ذکر خدا را برای غفلت زدایی و قرب به حق به ما میآموزد. هر یک از عبادتهای معمولی حد و نصابی دارد ولی یاد خدا در دل و نام خدا بر لب حدی ندارد: «یا ایها الذین آمنو اذکروا الله ذکرا کثیرا (سوره احزاب، آیه ۴۱).» کسی که زیاد به یاد خدا باشد، برای وی علاقه به خدا ملکه و او در تعلق به حق و تخلق به اخلاق الهی متخصص، مجتهد و صاحب ملکه میشود.
در این صورت نه تنها در حال عبادت میفهمد که با معبود خود سخن میگوید، بلکه در خارج از عبادت نیز به یاد حق است آنگاه فرق او با دیگران روشن میشود. دیگران در حال نماز حواسشان نزد خدا، قیامت و معارف نماز نیست و او در غیر حالت نماز نیز به یاد خدا و در نماز است. «خوشا آنان که دایم در نمازند .»
پس نتیجه میگیریم برای بدست آوردن حضور ذهن در نماز باید ذکر و یاد خدا را فراموش نکنیم و در همه لحظات به یاد او باشیم نه این که تنها در نماز بخواهیم به خدا بیندیشیم و متوقع هم باشیم افکار ما سکون و تمرکز داشته باشد و این که برای رسیدن به این آرزو باید تلاش کنیم و زحمت بکشیم و بدانیم که خداوند اجر کسی را که در راه او مجاهده میکند مضاعف میدهد و خودش ما را یاری خواهد کرد و به راههای خودش راهنمائیمان خواهد نمود.پرسمان
چهارشنبه 20 فروردین 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]
صفحات پیشنهادی
نماز رفع گرفتاری
نماز رفع گرفتاری چون گرفتاری شدیدی برایت پیش آید كه تو را غمگین سازد دو ركعت نماز بخوان از حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده است چون گرفتاری شدیدی برایت پیش آید كه تو را غمگین سازد دو ركعت نماز بخوان در ركعت اول فاتحه و آیه الكرسی و در ركعت دوم فاتحه و سوره قدر بعد قرآن رشما در نماز بعد از حمد چه سوره ای را میخوانید؟
و الضّحى و انشراح در نماز بعد از حمد یک سوره حساب میشود و سوره فیل و قریش نیز یک سوره و گفتن بسم الله الرّحمن الرّحیم در میان هر یک از این سورهها واجب است پس نمازگزار نمیتواند هر کدام از آنها را به تنهایى در یک رکعت نماز بخواند بلکه بعد از خواندن سوره حمدتیمم و نماز با ناخن های لاک زده !!
تیمم بدل از غسل و بدل از وضو با هم فرقى ندارند ولى احتیاط مستحب است در تیمم بدل از غسل بلكه در هر تیممى بعد از مسح پیشانى یك بار دیگر كف دستها را به زمین بزند و پشت دستها را با كف دست دیگر مسح كند در این مقاله به بررسی اجمالی مسئله تیمم می پردازیم در هفت مورد به جاى وضو وحواسپرتی در کودکان
برای چند لحظه تصور کنید در یک بازی ویدئویی زندگی میکنید در محیطی که همه چیز در حال هجوم آوردن به شما هستند صحنهها صداها و همگی باعث به هم خوردن تمرکز شما میشوند زندگی در حالت عادی برای کودکی که دچار اختلال تمرکز و بیش فعالی است بدین شکل است و آنها زندگی را این گونه تجربحواس پرتی، ژنتیکی است
حواس پرتی ژنتیکی است پژوهشگران دانشگاه بن در تحقیقی جدید رابطه ای مستقیم میان حواس پرتی و ژن دی آردی 2 انسان کشف کرده و دریافته اند که تغییرات و اختلالات ژنتیکی می توانند به حواس پرتی منجر شوند تحقیقی جدید که توسط روان پزشکان دانشگاه بن آلمان انجام شده توجیهی برای حواس پرحواس پرتی ژنتیکی است
حواس پرتی ژنتیکی است پژوهشگران دانشگاه بن در تحقیقی جدید رابطه ای مستقیم میان حواس پرتی و ژن دی آردی 2 DRD2 انسان کشف کرده و دریافته اند که تغییرات و اختلالات ژنتیکی می توانند به حواس پرتی منجر شوند به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران از منابع خبری تحقیقی جدید که تآزردن همسر مانع از قبولی نماز است
آزردن همسر مانع از قبولی نماز است خانمی که شوهرش را آزار می دهد خدا نماز او را قبول نمی کند و هیچ عمل خوب و نیکویی را از او قبول نمی کند غر نزنیدوقتی خانم غر می زند مرد به بیرون از خانه می رود و این آفت دارد امام صادق علیه السلام می فرماید زبان هایتان را از نق زدن حفظ کنید رنماز خوف چگونه خوانده میشود؟
نماز خوف چگونه خوانده میشود نماز خوف در حال جنگ در نماز دو رکعتی صبح و نمازهای چهار رکعتی ظهر عصر عشاء –به صورت شکسته و دو رکعتی- به این صورت خوانده میشود دربارۀ نماز خوف توضیح دهید و چگونه خوانده میشود 1 نماز خوف از نمازهایی است که به تصریح قرآن مجید در یکی از غانسان با نماز کفاره گناهان خودش را می پردازد
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله جاودان انسان با نماز کفاره گناهان خودش را می پردازد آیت الله جاودان گفت به غیر ازگناهی که کفر می آورد و با نماز نمی شود آن را درست کرد سایر گناهان را می شود با نماز جبران کرد به گزارش خبرگزاری مهر سخنرانی آیت الله جاودان در شب دوم فاطمیه دبرگزاری نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال 93/ سفر والرشتاین به ایران
دین و اندیشه رویدادهای دین و اندیشه در اسفند 92 برگزاری نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال 93 سفر والرشتاین به ایران بزرگداشت دو چهره ماندگار فلسفه برگزاری نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال 93 آزمون کتبی طرح ملی تربیت حافظان قرآن سفر والرشتاین به ایساخت درمانگاه خیریه دیالیز در دزفول آغاز شد
ساخت درمانگاه خیریه دیالیز در دزفول آغاز شد دزفول - ایرنا - کار ساخت درمانگاه خیریه و دیالیز مادر توسط یکی از خیرین شهرستان دزفول روز چهارشنبه آغاز شد به گزارش خبرنگار ایرنا مسوول انجمن حمایت از بیماران سرطانی دزفول در آیین آغاز ساخت این درمانگاه گفت درمانگاه خیریه کلیه و دینمازخانه اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه بهره برداری شد
نمازخانه اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه بهره برداری شد بندرعباس- ایرنا- با هدف گسترش هر چه بیشتر فرهنگ نماز نمازخانه اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه به بهره برداری رسید به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا این نمازخانه در زمینی به مساحت 150 متر مربع و اعتباری افزون بر 800 مخودشیفتگی و راه درمان آن
خودشیفته به کسی گفته میشود که خیلی عاشق خودش باشد تعریف لغت خود شیفته ترجمه لغت Narcissism نارسیسیسم است که از یک افسانه یونانی گرفته شده است خودشیفتگیتعریف لغت خود شیفته ترجمه لغت Narcissism نارسیسیسم است که از یک افسانه یونانی گرفته شده است در این افسانه مرد جوانامید نمازی مربی تیم فوتبال زنان آمریکا شد
پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۱ ۳۶ امید نمازی دستیار سابق کارلوس کیروش به عنوان مربی به تیم ملی زنان امریکا پیوست تا در کنار تام سرمانی قرار گیرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا امید نمازی پس از به عهده گرفتن مربیگری تیم ملی زنان آمریکا گفت چالش جدیدی پیش روی من قرار گواقعی شدن تعرفه ها کیفیت درمان را ارتقا می دهد
واقعی شدن تعرفه ها کیفیت درمان را ارتقا می دهد بوشهر- ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت واقعی شدن تعرفه ها جذابیت فعالیت در درمانگاه های تخصصی را برای اساتید و اعضای هیات علمی فراهم می کند که این امر کیفیت درمان را ارتقا خواهد داد به گزارش ایرنا دکتر علیرضا رییسی روز چهلال احمر استان تهران در تعطیلات سال نو به بیش از 600 مصدوم خدمات درمانی ارایه کرد
هلال احمر استان تهران در تعطیلات سال نو به بیش از 600 مصدوم خدمات درمانی ارایه کرد تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت از ابتدای طرح امداد و نجات نوروزی 26 اسفند تاکنون 635 مصدوم از خدمات درمانی این مجموعه بهره بردند غلامرضا گنج آبادی روز چهارشنبه دتاکید روحانی بر درمان و امنیت غذایی اقشار محروم در سال جدید
تاکید روحانی بر درمان و امنیت غذایی اقشار محروم در سال جدید رییس جمهوری در پیام نوروزی سال 1393گفت دولت درمان و امنیت غذایی برای اقشار محروم را به عنوان دو سیاست در سال جاری دنبال خواهد کرد آفتاب دکتر حسن روحانی در بخشی از پیام نوروزی سال 1393 گفت به طور کلی وضعیت درمان کشو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها