تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833091994




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاری نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال 93/ سفر والرشتاین به ایران 


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه رویدادهای دین و اندیشه در اسفند 92؛
برگزاری نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال 93/ سفر والرشتاین به ایران 
بزرگداشت دو چهره ماندگار فلسفه، برگزاری نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال 93، آزمون کتبی طرح ملی تربیت حافظان قرآن، سفر والرشتاین به ایران و ...از مهمترین اخبار دین و اندیشه در اسفند 92 بود.



همایش ستارگان جاوید همایش «ستارگان جاوید» با هدف تجلیل از ائمه جماعات شهید استان تهران، با حضور آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، ائمه جماعات استان تهران و خانواده های شهدا، اول اسفندماه، در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. برگزاری هشتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی هشتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی به همراه اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآنی «تسنیم» ویژه کارکنان دستگاه‌های فرهنگی کشور و نخستین دوره مسابقات قرآنی «تلاوت» با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم، اساتید و پیشکسوتان قرآنی و مسئولان و فعالان قرآنی کشور جمعه 2 اسفندماه در حوزه هنری برگزار شد.

مرحله كشوري رقابت‌های دومین دوره مسابقات قرآنی «تسنیم» ویژه کارکنان دستگاه‌های فرهنگی کشور و نخستین دوره مسابقات قرآنی «تلاوت» ویژه حافظان و قاریان قرآن کریم با حضور 258 برگزیده از اول اسفندماه، در پنج سالن حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شد. مراسم اختتاحیه این همایش جمعه شب دوم اسفند با اهدای جوایز نفرات اول مسابقات قرآنی «تسنیم» و «تلاوت» و تجلیل از شش مؤسسه برگزیده قرآنی ـ مردمی و نیز اهدای جوایز چهره‌ های قرآنی، مصحح برگزیده کتابت قرآن کریم و حائزین دریافت مدرک حفظ قرآن و همچنین رتبه‌ های برتر مسابقات بین‌ المللی قرآن برگزار شد. برگزاری همایش بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی به همت انجمن حکمت و فلسفه ایران و همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی با موضوع «اخلاق و فلسفه» دوشنبه 5 اسفندماه ابا سخنرانی حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه با عنوان «رابطه حسن و قبح اخلاقی با عقل نظری و عملی»، آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد با موضوع «خواجه طوسی؛ نظریه پرداز اخلاق شیعی»، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با عنوان «شرح خواجه بر اشارات»، حسین خانی با موضوع «مولفه های قوت نفس یا برگزاری آزمون کتبی طرح ملی تربیت حافظان قرآن آزمون کتبی طرح ملی تربیت حافظان قرآن روز جمعه 9 اسفندماه همزمان در سراسر کشور با شرکت 200 هزار داوطلب برگزار شد. مرحله شفاهی آزمون تربیت حافظان قرآن کریم امسال از 23 بهمن تا 8 اسفند ماه بصورت استانی توسط مربیان، در دو رشته حفظ موضوعی و حفظ ترتیبی برگزار شد. براساس این گزارش، نتایج آزمون طرح ملی تربیت حفظ قرآن تا پایان سال اعلام می شود و نفرات برتر از 140 کمک هزینه زیارتی برخوردار خواهند شد. نشست «نظریه وحدت شخصی وجود» بررسی برگزار شد نشست علمی «واکاوی نظریه وحدت شخصی وجود» با حضور آیت‌الله فیاضی و آیت‌الله رمضانی و با دبیری علمی حجت الاسلام دکتر غفاری یکشنبه 11اسفندماه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

آیت الله حسن رمضانی گفت: مساله وحدت شخصی وجود أم المسائل عرفان نظری است و همواره این مساله با چالشهایی مواجه هست و آیت الله غلامرضا فیاضی نیز تصریح کرد: در موضوع وحدت شخصی وجود 20 تفسیر وجود دارد، اگر بخواهیم ببنیم چه کسی کدام تفسیر را می گوید باید به دلیلش مراجعه کنیم. برپایی سمینار بررسی آرای والرشتاین با حضور خودش انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات، مرکز بررسی های استراتژیک، مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی، دانشکده علوم اجتماعی و مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه اصفهان و دانشگاه حافظ شیراز « سمینار بررسی آراء والرشتاین» را در روز یکشنبه 11 اسفند ماه با حضور و سخنرانی پروفسور «ایمانوئل والرشتاین» جامعه شناس برجسته و نظریه پرداز نظام جهانی در سالن ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نشست نقد و بررسی کتاب «جامعه‌شناسی ایران؛ جامعه کژمدرن» برگزار شد نشست نقد و بررسی کتاب «جامعه‌شناسی ایران؛ جامعه کژمدرن» تألیف دکتر حمیدرضا جلائی پور با حضور دکتر محمدامین قانعی راد، دکتر محسن گودرزی و مولف این اثر 6 اسفندماه برگزار شد. همایش «بیدارگر بصیر» به مناسبت دومین سالگرد درگذشت استاد منذر همایش «بیدارگر بصیر» به مناسبت دومین سالگرد درگذشت پژوهشگر و مورخ استاد فقید حجت الاسلام علی ابوالحسنی (منذر)، عصر دوشنبه 5 اسفند ماه در سالن اجتماعات حوزه هنری برگزار  شد. دکتر محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در این مراسم، از مرحوم علی ابوالحسنی به عنوان مورخی منصف یاد کرد و گفت: مرحوم ابوالحسنی در عین اینکه جهت دار بود اما منصفانه عمل می کرد و ضمن بیان صریح غرض و اندیشه و اعتقاد خویش تاریخ را تحریف نمی کرد و حتی از دشمن نیز با عدالت یاد می کرد.جریان شناسی فکری تاریخ معاصر ایران با بهره از آثار مرحوم منذر تدوین شود.

همچنین حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه مرحوم علی ابوالحسنی با پرداختن به زندگی و اندیشه شیخ فضل الله نوری، در عین معرفی جریان روشنفکری سکولار و سنتی حوزه به معرفی جریان« نواندیشی دینی» پرداخته است، تأکید کرد: مرحوم منذر پژوهشگری به مثابه یک پژوهشگاه بود. با آثار مرحوم منذر می توان جریان شناسی فکری تاریخ معاصر ایران را تدوین کرد. پایان سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در شیراز مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم 6 اسفند با حضور مسئولان سیاسی، فرهنگی، شرکت کنندگان، جامعه قرآنی کشور و معرفی برگزیدگان این دوره از مسابقات در تالار حافظ شهر شیراز برگزار شد.

مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی ، نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، آیت الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز، دکتر احمدی، استاندار فارس، حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان برگزار شد. برپایی نشست هم اندیشی مخاطبان و فعالان فلسفه برای کودکان به همت گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سومین نشست هم اندیشی مخاطبان و فعالان فلسفه برای کودکان با حضور دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر ملیحه راجی، دکتر سعید ناجی و دکتر روح الله کریمی سه شنبه 6 اسفندماه در این پژوهشگاه برگزار شد. برپایی نشست «راهبردها در حوزه اخلاقی اجتماعی برای ایران امروز» مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام (معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی) نشست تخصصی راهبردها در حوزه اخلاقی اجتماعی برای ایران را سه شنبه 6 اسفند را با حضور دکتر انشاءالله رحمتی، دکتر محمدامین قانعی‌راد، دکتر مسعود عالمی، حجت الاسلام دکتر عباسعلی شاملی، حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی برگزار کرد. بررسی کارنامه تاریخ نگاری دکتر سهراب یزدانی گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «تجربه ایرانی تاریخ‌نگاری» را به بررسی و نقد کارنامه تاریخ نگاری دکتر سهراب یزدانی اختصاص داده بود. این نشست یکشنبه 11 اسفند با حضور دکتر سهراب یزدانی، دکتر داریوش رحمانیان و دکتر حسین مفتخری در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار شد. از مجموعه اشعار علامه طباطبایی رونمایی شد آئین رونمايی از کتاب مجموعه اشعار عارف و فيلسوف فقيد، علامه طباطبايی با عنوان «گلشن شیدایی» سه‌شنبه 13 اسفند با حضور حجت الاسلام دکتر احمد احمدی، منوچهر صدوقی سها خانواده علامه، گردآورنده مجموعه و جمعی ديگر از استادان برگزار شد. رونمایی از كتابهای «زندگي به سبك روح الله» با حضور بانوان مسلمان روسی همزمان با اختتاميه «چهارمين دوره دانش افزايي شجره طوبي» ويژه بانوان فرهيخته روس زبان از كشورهاي روسيه و آسياي ميانه، مراسم رونمايي از ترجمه انگليسي و عربي كتابهاي «زندگي به سبك روح الله»، «همراه آهوان» و همچنين پايگاه خبري - تحليلي با عنوان «ريحانه» به زبان انگليسي دوشنبه 12 اسفندماه در حسينيه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد. اين مراسم با حضور دكتر ابوذر ابراهيمي تركمان رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ،فاطمه رهبر رئيس فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي، لاله افتخاري عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ، علي اكبرسبزيان گردآورنده كتاب «زندگي به سبك روح الله»، سعيد بيابانكي پديدآورنده كتاب «همراه آهوان»(برگزيده اشعار بانوان شاعر ايراني پس از انقلاب) و دكتر فاطمه قاسم پور مدير سايت خبري تحليل ريحانه و همچنين 19 نفر از زنان فعال از كشورهاي روسي زبان برگزار گردید. نشست اسلام و جهانی شدن

 نشست  «اسلام و جهاني شدن» با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين رضا غلامي سه‌شنبه 13 اسفند در سالن همايش‌هاي كانون انديشه جوان برگزار شد. «ادراکات اعتباري علامه طباطبايي(ره) و فلسفه‌ فرهنگ» رونمایی شد مراسم رونمايي از کتاب «ادراکات اعتباري علامه طباطبايي(ره) و فلسفه‌ فرهنگ» تأليف دکتر علي‌اصغر مصلح، سه شنبه 13 اسفندماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در اين نشست که با ميزباني «گروه تاريخ و تمدن غرب» پژوهشگاه علوم انساني تشکيل شد، ابتدا دکتر علي‌اصغر مصلح به تشريح نظريه‌ خود پيرامون نقش نظريه‌ ادراکات اعتباري علامه طباطبايي در گفت‌وگوي عالم اسلامي با فرهنگ غربي پرداخت و سپس دکتر رضا داوري اردکاني، رئیس فرهنگستان علوم، دکتر سيدحميد طالب‌زاده، استاد دانشگاه تهران، دکتر رضا سليمان حشمت استاد دانشگاه علامه طباطبایی به بیان نظرات خود پیرامون موضوع پرداختند. نشست نقد و بررسی کتاب «مبانی توسعه پایدار در ایران» برگزار شد به همت انجمن ژئوپلیتیک ایران نشست نقد و بررسی کتاب «مبانی توسعه پایدار در ایران» با حضور دکتر حمید احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر علیرضا سلطانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، چهارشنبه 14 اسفندماه برگزار شد. کتاب «مبانی توسعه پایدار در ایران» توسط دکتر جواد اطاعت، دکتر فرهاد دژپسند، دکتر علی دینی ترکمانی، دکتر محمود سریع القلم، دکتر مظفر صرافی، دکتر وحید محمودی و دکتر بهروز هادی زنور تألیف شده است. نماز خواندن هم مثل عزاداری امام حسین (ع) باید علنی باشد  نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال 93با شعار "هنگام نماز توقف کنید"، "نماز بخوانید تا سفرتان مبارک باشد" با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور و اعضای ستاد تسهیلات نوروزی کشور دوشنبه 19 اسفند در ستاد مرکزی اقامه نماز برگزار شد. قرائتی در این نشست گفت: حدیث داریم که کسی که در بیابان نماز می خواند مانند درخت سبزی است که در بیابان روئیده است. ما فقط نیم میلیون نفر برای آماده باش سفرهای نوروزی داریم از پلیس راه ها گرفته تا جمعیت هلال احمر که روزی سه وعده نماز آنها می شود یک و نیم میلیون اقامه نماز  و در 20 روز خودتان حساب کنید که چقدر می شود.

وی افزود: پروفسوری در فرانسه مسلمان شد از او پرسیدند چرا مسلمان شدی گفت وقتی مسافرت می کردم یک نفر در بیابان را دیدم که دولا و خم می شد فکر کردم ورزش می کند رفتم بالای سرش، افتاد روی زمین و سجده کرد فکر کردم حالش بد است اما بعد بلند شد صدایش کردم جواب نداد صبر کردم کارش که تمام شد پرسیدم چکار می کردی گفت نماز می خواندم. نماز خواندن این کشاورز فرانسوی باعث شد که من راجع به اسلام تحقیق کنم و بعداً مسلمان شوم. بنابراین نماز خواندن آن کشاورز فرانسوی در جاده باعث مسلمان شدن یک پرفسور فرانسوی شد. رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: شهید بابایی در آمریکا که بود نماز خواندنش روی استادانش تأثیر گذاشته بود. خاطره دیگرم اینکه ستاد اقامه نماز خواسته بود بنویسند که شیرین ترین نمازی که خواندید چه نمازی بود یک دختر 11 ساله در لابلای نامه ها نوشته بود من در مسافرت بودم و سوار اتوبوس بودیم صبح متوجه شدم که خورشید دارد بالا می زند و من نمازم را نخوانده ام به پدرم گفتم، پدرم به راننده اتوبوس گفت نگه دارد ولی راننده نگه نداشت من با آبی که داشتم و سطل زیر صندلی وضو گرفتم و شروع به خواندن نماز روی صندلی کردم شاگرد راننده که دید پرسید چه کار می کند گفتند نماز می خواند مهر دختر در دل شاگرد راننده نشست و به راننده گفت نگه دارد. دختر پیاده شد و نماز خواند، می گوید وقتی نمازم تمام شد دیدم 17 نفر هم در آنجا از داخل اتوبوس ما مشغول نماز خواندن شده بودند. اجبار فرزندان به حفظ کل قرآن تربیت اسلامی نیست  دومین جلسه از سلسله جلسات شرح و تفسیر روایات کلیدی تربیتی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید مشهدی آقایی معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد یکشنبه 18 اسفندماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد. وی در شرح حدیث «النَّاسُ‏ مَعَادِن كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّهِ» عنوان کرد: از دید اسلام تربیت باید با اصول صحیح و همراه با شناخت کافی باشد و اگر غلط صورت بگیرد، فرزندان و یا شاگردان خود را به بی راهه می کشانیم. از منظر تربیت اسلامی هر انسان لایه های وجودی مختلفی دارد که باید شناخته شود. برای استخراج این لایه های با ارزش که مانند یک معدن گران بها از گوهر است باید تلاش کرد و زحمت بسیار کشید. آقایی تأکید کرد: برخی از روایات راهکار نشان می دهند و برخی دیگر شفاف سازی می کنند. مهمترین نکته کشف استعدادها و یا همان لایه های با ارزش درونی انسان است که باید به درستی انجام شود. این کار نیازمند شناخت و نگرش صحیح است. مثال واضح آن کشف یک معدن با ارزش در دل زمین و یا کوه است که تشخیص و کشف آن کار یک متخصص است. این پژوهشگر حوزه تربیت اسلامی گفت: باید فرزندان و یا شاگردان خود را کشف کنیم نباید از ذکر این نکته غافل شد که کسی که این استعداد را کشف می کند باید خود گوهر شناس باشد و بداند قرار است چه چیزی را درون فرزند خود کشف کند. اگر شخصی به مسائل تربیتی آگاه نباشد نشانه ها را می بیند ولی از آن به راحتی عبور می کند. انسان همان است که می‌اندیشد مراسم بزرگداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار فلسفه و دکتر غلامرضا اعوانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار فلسفه طی مراسمی با عنوان «سالکان حکمت و فکرت» یکشنبه 18 اسفندماه با حضور جمعی از اهالی حکمت و فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. دکتر غلامرضا اعوانی در این مراسم طی سخنانی گفت حدود 30 تا 40 سال است که مشعل فروزانی در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه روشن شده است. انسان مانند لوح نانوشته‌ای به دنیا می‌آید و امکانات الهی برای او فراهم می‌شود. این امکانات همان معلم‌ها هستند. برای بنده هم معلمان دلسوزی از همان دوران دبستان تا دانشگاه‌های داخلی و خارجی زحمت کشیده‌اند و هنوز هم هرگاه یادشان می‌افتم، فاتحه‌ای برایشان می‌خوانم. فلسفه معیار علوم است، عظمت هر فرهنگ بسته به عظمت فکر افراد جامعه است. انسان همان است که می‌اندیشد و دیگر هیچ. ای برادر تو همه اندیشه‌ای/  آدمی دیدست و باقی پوست است. این‌ها شعر نیست و همه حکمت است. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی هم در این مراسم طی سخنان کوتاهی گفت: اندر دل من هزار خورشید بتافت/ آخر به کمال ذره‌ای راه نیافت. من هم از طرف خودم و هم از طرف دکتر اعوانی اعلام می‌کنم که من و ایشان مسأله نیستیم، چرا که حکمت مسأله است. این مراسم نکوداشت که دوستان ما برگزار کردند، در حقیقت احترامی بود که به حکمت گذاشتند؛ اشخاص اینجا بهانه‌ای بیش نبودند تا به ساحت حکمت احترام گذاشته شود. حکیم چند روزی می‌آید و می‌ رود اما عالم هیچ‌گاه از حکمت خالی نیست؛ حتی نه این‌که عالم از حکمت خالی نیست، بلکه اساسا عالم ظهور حکمت است. حکمت از دل عالم درنیامد، بلکه عالم از حکمت ظاهر شد و از این نظر حکمت بر عالم تقدم دارد. دکتر شهرام پازوکی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران هم یکی از سخنرانان این مراسم بود که طی سخنانی گفت: ما و دوستان در مؤسسه در عرف خودمان 5 استاد را با عناوینی چون اعیان ثابته، کلیات خمس و ثابتات ازلی می‌شناسیم که سه تن از ایشان در این مجلس حضور دارند و عبارتند از: دکتر اعوانی، دکتر دینانی و دکتر داوری اردکانی. اما دو استادی که امروز مراسم نکوداشتشان است، از جهاتی شباهت و تجانس فکری دارند. هر دو در عقایدشان راسخ هستند و شما نمی‌توانید جلوی اینها چیزی بگوئید که خلاف نظرشان باشد.

وی افزود: اگر به دکتر اعوانی چیزی بگوئید که خلاف افلاطون و شیخ اشراق باشد تکلیفتان با رب العالمین است. ایشان هنگام خلاف گفتن مخاطب چیزی نمی‌گویند و با سعه صدر گوش می‌دهند اما همینکه سخن را شروع می‌کنند دیگر به مخاطب مجال سخن نمی‌‌دهند. نکته جالب درباره ایشان این است که ایشان همچنان که در عقاید افلاطونی خود راسخ هستند، اما همه گونه کتاب حتی اگر با عقایدشان نخواند می‌خوانند و این سعه صدر نشانگر تعظیم و تکریم علم است. همین سعه صدر در گزینش هیئت علمی برای مؤسسه هم مشهود بود و ایشان فارغ از اغراض شخصی و صرفا با ملاک علمی، دانشجویان را گزینش می‌کردند، بدون آنکه به همفکر و همنظر بودن عقاید او با خودشان توجه کنند. با اینکه نمی‌توان هیچگاه خلاف نظرشان در پیش ایشان حرف زد، اما وقتی کسی چنین می‌کند استاد اعوانی با سعه صدر با او برخورد می‌کنند و اعتراضش به خلاف گفتن مخاطب، به چند بار «جنابعالی!» گفتن تمام می‌شود. دکتر رضا داوری اردکانی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران هم در این مراسم با توجه به سخنان دکتر شهرام پازوکی در این مراسم گفت: اساسا نباید به سخنان لغو و بیهوده اعتنا و توجه کنیم، اگر کسی سخن مخالفی دارد باید سخن او را شنید اما کسانی که برچسب می زنند بحثشان متفاوت است، چون در فلسفه برچسب زدن نداریم، مگر فحش و ناسزاست که کسی منتسب به یک فیلسوف باشد و به عنوان مثال او را کانتی یا ملاصدرایی بدانیم. فلاسفه ما از ملاصدرا تا امروز اکثریت قریب به اتفاقشان صدرایی هستند البته برخی نیز سینایی محسوب می شوند اما مگر منعی دارد که چنین باشند!، اگر بنا بر بحث کردن است که مطلب دیگری است. وی افزود: مشکل فلسفه در زمان ما سیاست است البته منظورم این نیست که از سیاست بپرهیزیم اما سؤال آن است که آیا می توان فلسفه را تابع سیاست کنیم؟ همین که ما اینجا هستیم و می گوییم سیاست تابع فلسفه است جای تأمل دارد، اما امروز کار جهان سیاست شده و سیاست همه کاره است و در همه جا از تولد تا مرگ نفوذ دارد. وی اظهار داشت: دکتر دینانی و دکتر اعوانی مثل همه اهالی فلسفه یک هنر دارند یعنی نه اینکه سیاسی نباشند اما سیاست را بر کارشان دخالت نداده اند به عبارت دیگر به بی پروایی سیاست همواره به کار فلسفه پرداخته اند در حالی که من چنین نبودم. پرداختن به کم سودترین چیزی که در جهان است یعنی فلسفه و در عین حال بنیادی ترین که اگر نبود امور بی بنیاد می شد امر شریفی است و من شهادت می دهم که 40 سال است این دو را می شناسم و جز فلسفه به چیز دیگری نپرداخته اند. دکتر کریم مجتهدی نیز در این مراسم گفت: فرهنگ امروزی ما در طول 30 تا 35 سال اخیر امکانات زیادی را در اختیارمان می گذارد ،با این همه ما استفاده خوبی را بر اساس وجدان خودمان از این امکانات نداریم و همین اشتباه است. علم، علم قدیم و ریاضیات و حتی علم جدید بدون وجود فلسفه علم نیست و بدون فلسفه علم معنی اش را از دست می دهد، چرا که اگر پشتوانه فکری در آن نباشد همان مصرف است. تنها راه انسان تفکر است چرا که تأمل پیش رو است و ابداع دارد و تظاهر نیست بلکه واقعی است و اگر در جامعه ما نمی توانند فکر کنند که روح فلسفه چقدر انسان را حتی با خودش دچار مشکل می کند بحث دیگری است چرا که فلسفه اول فرد را مقید می کند که جستجو کنند. وی تصریح کرد: فلسفه برای من جنبه وجدانی دارد و تنها در مسائل اخلاقی علمی و هنری خلاصه نمی شود ضمن آنکه موقعیت فیلسوف در نهایت موقعیت جامعه است و جامعه با فیلسوف است که بیدار می شود. در پایان برای این دو فیلسوف دکتر دینانی و دکتر اعوانی آرزوی موفقیت دارم. دکتر منوچهر صانعی دره بیدی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی هم در این مراسم طی سخنانی گفت: دکتر دینانی را از بهار سال 57 می‌شناسم و بارها و بارها خدمت ایشان رسیده‌ام اما نسبت من با این دو استاد بزرگوار نسبت استادی و شاگردی است و من افتخار شاگردی هر دو استاد را داشته‌ام و از محضر ایشان استفاده کرده‌ام. اگر بخواهم از فضایل این دو بزرگوار سخن بگویم حکایت زیره به کرمان بردن است. وی افزود: در مباحث فلسفی بحثی است بنام وحدت صورت تفکر؛ منظور این است که تجربه افراد در کشورهای ایران، عربستان، پاکستان، عراق و غیر متفاوت است اما چون عقل صورت واحد انسان‌هاست آنجا که پای تفکر به میان می‌آید به این دلیل که انسان صورت تفکر واحد دارد، در اینجا تفکر شرقی و غربی و شمالی و جنوبی ندارد بلکه صورت تفکر این است که نظامی عقلانی که در طول تاریخ به اصطلاح در اثر رویارویی با تجربیات چاق شده و معرفت بشری فربه‌تر شده است. صانعی دره بیدی گفت: باید دید فلسفه اسلامی چه نسبتی با صورت تفکر دارد، تا آنجا که من می‌دانم نه تنها در مکه و مدینه که خاستگاه اسلام بوده خبرهایی از موضوع یادشده نبوده است بلکه در اندونزی و سایر کشورهای دیگر اسلامی هم نبوده و فلسفه اسلامی تنها در ایران است. در کل نظام عربی یک فرد بنام "کندی" داریم که او نیز یهودی بوده اما عرب‌زبان و از خاستگاه اسلام، تفکری برنخاسته و فلسفه اسلامی در واقع فلسفه ایرانی است که امیدوارم در این زمینه متهم نشوم. ضیاء موحد، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران هم طی سخنانی در این مراسم گفت: دکتر دینانی و دکتر اعوانی خانه‌های فرهنگ هستند و با نمونه‌ آوردن و برشمردن خصایصشان تعریف از آنها کامل نیست و مانند نشان‌ دادن آجری از خانه برای فروش آن است. آیت‌الله دکتر مصطفی محقق داماد هم طی سخنانی در این مراسم گفت: در کتاب تاریخ فلسفه ویل دورانت سخنی از ارسطو نقل شده است بر این مبنا که فضیلت متحد با علم است و برای من همواره این ابهام وجود داشت که این عبارت یعنی چه؟، چرا که از نظر ذهنی با دو مولفه مواجه‌ایم و فضیلت و علم هر کدام مفهوم جداگانه‌ای هستند. اما بعدها فهمیدم که منظور ارسطو آن بود که هر چه در عالم خارج، اتحاد وجودی دارد و شاید غیر فضیلت هم باشد، علم است و این برداشت من از سخن ارسطو بود. استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: همچنین در آیه «یُؤتِی الْحِکْمَةَ مَن یَشَاء وَمَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ» این معنی مستفاد می‌شود که از نگاه قرآن تمام مال و اموال و هر چه که در دنیاست امری قلیل است اما قرآن در مورد حکمت مصداق خیر کثیر را عنوان می‌کند که این همان معنایی است که معلم اول فهمید یعنی همان علم و فضیلت. حجت‌الاسلام خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران هم در این مراسم طی سخنانی گفت: بارها شنیده‌ایم فلسفه و حکمت مادر علوم است و معنای این جمله آن است که همه علوم به فلسفه و حکمت نیازمندند و اگر این نیازمندی را بپذیریم گزاره‌ای دیگر را باید پذیرفت و آن اینکه همه عالمان و دانشمندان به فیلسوفان و حکیمان نیز نیازمندند، چرا که بین حکمت و حکیم و فلسفه و فیلسوف جدایی وجود ندارد بلکه اتحاد است همان‌گونه که بین علم و عالم اتحاد است و عالمان در علم خود محتاج حکمت  هستند. این نکوداشت که برای دو حکیم بزرگ دکتر دینانی و دکتر اعوانی بوده در واقع برای قدردانی از حکمت و فلسفه است تا بتوان از این طریق خدمتی به علم داشت. در همین راستا دانشمندان، مهندسان و حتی پزشکان نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که از حکمت و فلسفه حکیمان و فیلسوفان استفاده کنند. این استاد حوزه و دانشگاه گفت: این دو استاد بیش از نیم قرن است که در خدمت حکمت و فلسفه هستند،دکتر دینانی و دکتر اعوانی تاکنون کارهای بزرگی را انجام داده‌اند از جمله اینکه در زمینه ترجمه آثار فیلسوفان گذشته به زبان امروزی تلاش زیادی کرده‌اند تا بتوانند اندیشه و حکمت و فلسفه فیلسوفان و حکمایی همچون خواجه نصیر، ملاصدرا، سهروردی و ابن سینا را به زبان امروزی تبدیل کنند و اقدام مهم‌تر آنکه بتوانند با اندیشه آنان سوالات فلسفی جدید را پاسخ دهند. سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم طی سخنانی گفت: سال 58 بود که توفیق یافتم و خدمت دکتر دینانی رسیدم تا آن زمان درس‌های فلسفه در مشهد برگزار نمی‌شد و غلبه جریان‌های تفکیکی در خراسان به انداز‌ه‌ای بود که کسی به فکرش نمی‌رسید رویکرد متفاوتی داشته باشد. سال‌های سال این روند در خراسان ادامه داشت و آنچنان حاکم بود که کسی این تصور را نداشت که در فضای خراسان امکان این امر وجود داشته باشد که کسی درس فلسفه بگوید و اگر فردی موفق می‌شد به صورت غیرعلنی درس ارائه می‌کرد. صالحی بیان داشت: اما دینانی شهامت داشت درس‌های فلسفه را در خراسان پایه‌گذاری کند و آن زمان، دوره‌ای بود که من زمان نوجوانی خود را سپری می‌کردم و دکتر دینانی زمان میان‌ سالی خود سپری می کردند. وقتی به کلاس درس او آمدم به اندازه‌ای جذاب و روان از فلسفه می‌گفت که خود به خود به سمت سخنانش گرایش می‌یافتیم و مشخص بود که او نمی‌خواهد با اغماض فلسفه را لاپوشانی کند. محیط علمی امروز ما تنها ترجمه و تقلید یا حاشیه نویسی است  نشست علمی «توسعه علمی مطلوب یک جامعه اسلامی چیست؟» دوشنبه 19 اسفندماه با حضور دکتر مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و  مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. گلشنی در این مراسم گفت: اهل سنت حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) نقل کرده اند: «العلم ضالة المومن فاخذه ولا من اید المشرکین: علم، گمشده مؤمن است پس آن را بدست آورید حتی اگر از دست مشرکین باشد.» ایشان خیلی عام دستور داده است که علم را از همه جا فرا بگیرید. وی افزود: استاد مطهری نکته ظریفی بیان کرده است با این مضمون که خط مشی خلفای عباسی از ایرادات بسیاری برخوردار بود و ائمه معصومین (ع) آن موضوعات را به کرات عنوان کرده و از آن بر حذر می داشتند. در همان دوره بود که ترجمه متون از زبان یونانی به عربی شروع شد. در واقع ترجمه متون تنها موردی بود که ائمه (ع) آنرا تأیید فرموده و ایرادی به آن وارد نکردند. آن بزرگواران فراگیری هر چیزی که کیان اسلام به آن بسته باشد را تشویق می کردند. بنابراین می توان گفت مهمترین عامل در پیشرفت تمدن اسلامی قرآن و سنت بود که سفارش می کردند آنرا از هر جایی فرابگیرید. برگزاری فاطمیه اول در آخر اسفند فاطمیه اول از شنبه 24 اسفند شروع شد. حضرت فاطمه (س) علاوه بر رسیدگی به امور علمی خود نسبت به افزایش مسائل علمی زنان مدینه نیز اهمیت می داد و نسبت به آنها بی تفاوت نبود. از همین رو جلسات علمی در خانه ایشان تشکیل می شد.

در تاریخ آمده است این جلسات گاهی با حضور حضرت علی(ع) و شخصیتی مثل سلمان تشکیل می شد. چرا که سلمان از حکیمان آن دوره و دارای علوم مختلف بود. به قول برخی مولفان خانه حضرت زهرا (س) چند منظوره بود؛ محل مراجعه و رفع حاجات نیازمندان، به گونه ای دانشگاه، عبادتگاه، محل جهاد و تلاش و در روزهای آخر زندگی ایشان نیز محل برخورد با مخالفان و مکان مجاهدت ایشان و در نهایت محل شهادت ایشان بود.


۱۳۹۳/۱/۱۲ - ۱۴:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن