محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852571871
تفاوتهای دیدگاه اسلام و غرب درباره حقوق بشر/ غربیها مبدأ و معاد را در حقوق بشر در نظر نمی گیرند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه برنجکار در گفتگو با مهر؛
تفاوتهای دیدگاه اسلام و غرب درباره حقوق بشر/ غربیها مبدأ و معاد را در حقوق بشر در نظر نمی گیرند
یک استاد پردیس قم دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر در یک جمله بخواهیم تفاوت اسلام و غرب را در این خصوص بگوییم غربی ها جزء نگر و فرد نگر هستند ولی ما کل نگر هستیم، گفت: کل هم یعنی هم مبدأ و معاد را در نظر می گیریم هم خدا و دین و هم جامعه و هم بحث زن و مرد که مکمل هم هستند منتها کارکردهای متفاوت دارند در نظر می گیریم. یعنی اسلام همه این مسائل را در نظر می گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار، استاد پردیس قم دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که اختلاف دیدگاه اسلام با غرب درباره حقوق بشر ناشی از چیست؟، به خبرنگار مهر گفت: بشری که اسلام و غرب می بینند و تفسیری که این دو از انسان دارند متفاوت است. بنابراین این مسئله بر مسائل حقوقی ای که راجع انسان است تأثیر می گذارد. به طور کلی در علوم انسانی و علومی که مربوط به انسان است این مسئله وجود دارد که وقتی راجع انسان می خواهیم صحبت کنیم تفسیری از انسان داریم بر اساس آن تفسیر راجع انسان و حقوق انسان و ویژگیهای انسان صحبت می کنیم. وی افزود: به طور کلی غربیها انسان و جهان را منقطع از خدا می دانند یعنی یا منکر خدا هستند یا در انسان شناسی و هستی شناسی خدا را لحاظ نمی کنند. آنها به انسان به موجودی جدای از خدا نگاه می کنند جهان را یک مجموعه به هم پیوسته ای که از یک مبدأ شروع شده و به یک منتهایی ادامه پیدا می کند نمی بینند. با این رویکرد آزادی یا حقوقی که برای انسان در نظر می گیرند بدون لحاظ خدا و دین و سعادت انسان، البته در بحث سعادت هم به خاطر بحث دین و خدا و آخرت یا عدم لحاظ دین و آخرت باز دو تفسیر می توانیم داشته باشیم. این محقق و استاد دانشگاه در ادامه سخنانش اظهار داشت: از دیدگاه غرب ملاحظه انسان و تفسیر انسان به لحاظ حقوق انسانی، از انسان جداست. اولاً اینکه انسان را به صورت فرد، و جدایی از خدا و جامعه ، می بینند و جامعه را مجموعه ای از انسانها می دانند هویتی برای جامعه قائل نیستند. سعادت انسان را هم به این می دانند که انسان هر چه دلش خواست انجام بدهد، مادامی که به دیگران آسیب نرساند. این مسئله را سعادت انسان می دانند. از طرفی دیگر هم برای زن و مرد نقش های متفاوتی قائل نیستند. ایندو را دو موجود مثل هم می بینند. دارای نقش هایی یکسان، از این جهت حقوق ها و کارکردشان را یکسان می بینند. حتی بعضی ها در مورد بچه دار شدن زن که یک استثنا در ویژگی زن و مرد است صحبت می کنند و غیر از این هیچ فرقی میان زن و مرد قائل نیستند. انسان را هم به صورت یک فرد جدای از آخرت و سعادت به معنای کمال انسان که در دنیا به یک کمالی برسد و در آخرت به بهشت ابدی برسد ، این مسائل را اصلاً در نظر نمی گیرند و نه تنها اینها را در نظر نمی گیرند بلکه در نظر گرفتن اینها را هم منع می کنند. برنجکار تأکید کرد: یعنی طبق مبانی خودشان انسانها آزادند ، این حقوقی هم که در نظر می گیریم درواقع برای این است که آزادی انسان را در نظر بگیرند. اما می بینیم که همین حقوق و آزادی مقید می شود که دینی نباشد یعنی همین آزادی را که می خواهند معنا کنند برای مثال شما وقتی حجاب دارید می گویند حجاب نماد دین شماست شما اجازه ندارید مناسک دینی خودتان را به صورت علنی انجام دهید در خانه و در یک محیط بسته می توانید. اما خلاف آنرا اجازه می دهند یعنی بی حجابی در مدرسه، دانشگاه و جامعه را اجازه می دهند. اما رعایت حجاب را اجازه نمی دهند. اگر آزادی است باید هم حجاب و هم بی حجابی آزاد باشد. یعنی همان آزادی ای را که غربیها در نظر می گیرند دین را لحاظ نمی کنند بلکه عدم لحاظ دین را حساب می کنند یعنی مشروط به این هستند که دین را نداشته باشیم. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنانش با بیان اینکه وقتی دین را در حقوق انسانی در نظر می گیریم انسان را در یک کل در نظر می گیریم گفت: یعنی انسان را در یک نظام هستی و نظامی که به هم پیوسته است و انسانها به هم مرتبط هستند ، جامعه یک هویتی دارد و انسانهای به هم مرتبط به خدا و قیامت اعتقاد دارند. باید گفت انسانها با هم مرتبط هستند و همه شان با خدا مرتبط هستند. وقتی چنین شد می آییم حقوقی را برای انسان در نظر می گیریم که آزادی انسان برای رسیدن به کمال و سعادت دنیا و آخرت تضمین کند.آنها می آیند حقوقی را برای انسان در نظر می گیرند که آزادی او را البته مشروط بر دینی نبودن و سعادت اخروی را لحاظ نکردن، در واقع یعنی آزادی حیوانی مقید به اینکه نفی آزادی انسانی در اینجا نکنیم. استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: یعنی آن جنبه انسانیت انسان را که آن ارتباط انسان با خداست و هویت اجتماعی انسان را در نظر نمی گیرند می گویند انسانها افرادی هستند که باید آزاد باشند هر کاری دلشان می خواهد انجام دهند. البته یک قید دارد و آن این است که به دیگران آسیب نزنیم. در این تلقی ها با غرب متفاوت هستیم. در عمل و در نتیجه هم تفاوتهایی ایجاد می شود، البته یک اشتراکاتی هم با غربی ها داریم، یعنی در مفهوم کلی اینکه انسان آزاد است مشترک هستیم. وی افزود: در مفهوم کلی اینکه انسان آزادی عقیده دارد مشترک هستیم. بعضی ها می آیند انتزاعی نگاه می کنند می آیند به این مفاهیم، کلی نگاه می کنند لذا می گویند در بحث حقوق بشر با غرب مشترک هستیم و در همه یا اکثر زمینه ها با هم اشتراک داریم. اما این مسئله در آن مفاهیم خیلی انتزاعی و کلی است. وقتی این مفاهیم تفسیر شود اختلافات بروز پیدا می کند. ما برای اینکه سعادت انسان را در نظر می گیریم و این سعادت یک کل به هم پیوسته است و زن و مرد نقش های متفاوتی دارند بنابراین حقوق متفاوتی دارند، زن موظف نیست و تکلیفی ندارد که خرج زندگی را تأمین کند و مرد موظف درآوردن خرج زندگی است. البته وظایفی هم بر عهده زن است که بر عهده مرد نیست. اسلام زن و مرد را مکمل هم می داند و آنها را برای رسیدن به یک هدف می بیند برای اینکه زن و مرد را جدای از هم نمی بیند ولی غربی ها می گویند این دو جدا از هم هستند و هر کسی باید خرج خودش را خودش در بیاورد. وی افزود: به عبارت دیگر اگر در یک جمله بخواهیم تفاوت اسلام و غرب را در این خصوص بگوییم آنها جزء نگر و فرد نگر هستند ولی ما کل نگر هستیم. کل هم یعنی هم مبدأ و معاد را در نظر می گیریم هم خدا و دین و هم جامعه و هم بحث زن و مرد که مکمل هم هستند منتها کارکردهای متفاوت دارند در نظر می گیریم. یعنی اسلام همه این مسائل را در نظر می گیرد اگر یک جایی حقی قائل نیست یا به تعبیری محدودیتی قائل می شود این مسئله به خاطر رعایت مصلحت کل است که البته در آن کل هم مصلحت فرد وجود دارد و بالعکس. این محقق و نویسنده عنوان کرد: اگر آنها می آیند یک محدودیتی برای انسان در نظر می گیرند می گویند این حق را ندارد این مسائل یا به اینکه دست پای دین را ببندند یا آن مفاهیم دینی را لحاظ نکنند بر می گردد یا به این بر می گردد که افراد مانع هم نشوند. تزاحم و تعارضی برای هم ایجاد نکنند. وگرنه بدون این دو قید سعی می کنند که افراد را جدا جدا و با یک حقوق یکسان با هم در نظر بگیرند؛ منتها بدون لحاظ مبدأ و معاد و خدا البته در مفاهیم کلی و انتزاعی که بخواهیم نگاه کنیم مشترکات زیادی وجود دارد اما وقتی همین مفاهیم کلی را بخواهیم تفسیر کنیم به خاطر کل نگری ای که در اسلام داریم و عدم کل نگری ای که آنها دارند و فرد نگری و جزیی نگری ای که دارند اختلافاتی در مصادیق پیدا می شود.
۱۳۹۳/۱/۲۰ - ۰۸:۳۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]
صفحات پیشنهادی
تفاوت حقوق بشر اسلامی با غربی/ در اسلام علاوه بر حقوق تن باید به حق روح و روان هم توجه کرد
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد تفاوت حقوق بشر اسلامی با غربی در اسلام علاوه بر حقوق تن باید به حق روح و روان هم توجه کرد یک پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی گفت در حقوق بشر اسلامی بشر باید حق نفس خودش را ادا کند در حقوق عبادات است که داریم الصلاة معراج المومن یعنی انسان بایدسراج در گفتوگو با فارس: بازی دوسویه اروپا با ایران درباره حقوق بشر/ غربیها «حقوق بشر» را وسیله مبا
سراج در گفتوگو با فارس بازی دوسویه اروپا با ایران درباره حقوق بشر غربیها حقوق بشر را وسیله مبارزه با جمهوری اسلامی میدانندکارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به تلاش غربیها برای فرستادن نماینده حقوق بشر به ایران گفت آنها یک بازی دو سویه را آغاز کردهاند که از طرفی میخواهند بهرسوخ احکام اسلامی دربین حقوقدانان بریتانیایی
رسوخ احکام اسلامی دربین حقوقدانان بریتانیایی نیکلاس فلک رئيس انجمن حقوقدانان بریتانیا گفت که پیشنهادهای ارائه شده توسط او به عمل صادقانه ترویج کاربرد اصول احکام اسلامی در نظام حقوقی بریتانیا کمک خواهد کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از صدای روسیه انجمن حقوق دانان بنسبت حقوق و اقتصاد در کتاب «مالیه اسلامی: حقوق، اقتصاد و عمل» بررسی شد/ نهادهای اقتصادی اسلامی
دین و اندیشه نسبت حقوق و اقتصاد در کتاب مالیه اسلامی حقوق اقتصاد و عمل بررسی شد نهادهای اقتصادی اسلامی کتاب مالیه اسلامی حقوق اقتصاد و عمل Islamic Finance Law Economics and Practice مجموعه نسبتا گسترده ای از مباحث را در حوزه مطالعاتی نسبت حقوق و اقتصاد از منظر اسلام پارزشهای پیش روانه و یگانه حقوق اسلامی شناخته نشده است/ توجه مجدد به تراث فقه و حقوق اسلامی ضروری است
دین و اندیشه ارزشهای پیش روانه و یگانه حقوق اسلامی شناخته نشده است توجه مجدد به تراث فقه و حقوق اسلامی ضروری است هدف نویسنده به سمت اصلاح از حقوق گرایی به حقوق اسلامی ارزش ـ معطوف و فقه Toward Our Reformation From Legalism to Value-Oriented Islamic Law and Jurisprudence توضحجتالاسلام بزرگواری در گفتوگو با فارس مطرح کرد چراغ سبز فتنهگران به غربیها در تصویب قطعنامه حقوق بشری
حجتالاسلام بزرگواری در گفتوگو با فارس مطرح کردچراغ سبز فتنهگران به غربیها در تصویب قطعنامه حقوق بشرینماینده چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس گفت غربیها از سر خود این قطعنامه را صادر نکردهاند چرا که شواهد نشان میدهد در این قضیه فتنهگران حاضر در حیاط خلوت دولت یازدحسینیان:کوتاه آمدن پیاپی در مقابل غرب سبب صدور قطعنامه حقوق بشری پارلمان اروپا شد/ مدارکی از زیرپا گذاشتن حقوق
حسینیان کوتاه آمدن پیاپی در مقابل غرب سبب صدور قطعنامه حقوق بشری پارلمان اروپا شد مدارکی از زیرپا گذاشتن حقوق بشر توسط اروپاییها داریم نماینده مردم تهران در مجلس کوتاه آمدن های پیاپی در مقابل غرب را سبب صدور قطعنامه های حقوق بشری پارلمان اروپا در مقابل ایران عنوان کرد به گزارشحسینیان در گفتوگو با فارس: کوتاه آمدن پیاپی در مقابل غرب سبب صدور قطعنامه حقوق بشری پارلمان اروپا شد
حسینیان در گفتوگو با فارس کوتاه آمدن پیاپی در مقابل غرب سبب صدور قطعنامه حقوق بشری پارلمان اروپا شدنماینده مردم تهران در مجلس کوتاه آمدن های پیاپی در مقابل غرب را سبب صدور قطعنامه های حقوق بشری پارلمان اروپا در مقابل ایران عنوان کرد حجتالاسلام روحالله حسینیان نماینده مردم تهردستور کار حقوق بشری اروپا درباره ایران/ تلاش برای اعزام نماینده ویژه حقوق بشر اتحادیه اروپا به ایران
دستور کار حقوق بشری اروپا درباره ایران تلاش برای اعزام نماینده ویژه حقوق بشر اتحادیه اروپا به ایراننماینده پارلمان اروپا که اخیرا به ایران سفر کرده بود از محکوم فتنه ۸۸ در ایران به عنوان قهرمان یاد کرد و همچنین گفت امیدوار است نماینده ویژه اتحادیه اروپا به ایران سفر کند به گزاظریف در دیدار با اتریشی ها: ایران به برخورد دوگانه غرب با حقوق بشر معترض است
ظریف در دیدار با اتریشی ها ایران به برخورد دوگانه غرب با حقوق بشر معترض است سیاست > دیپلماسی - مهر نوشت وزیر امور خارجه ضمن اشاره به توجه خاص و اهتمام دولت جدید نسبت به حقوق مردم برخوردهای دوگانه غرب با موضوع حقوق بشر را مورد نقد قرار داده و با تاکید بر سیاسی بودانتقاد شدید ظریف از برخوردهای دو گانه حقوق بشری غرب
سیاسی سیاست خارجی گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین انتقاد شدید ظریف از برخوردهای دو گانه حقوق بشری غرب وزیر امور خارجه ضمن اشاره به توجه خاص و اهتمام دولت جدید نسبت به حقوق مردم برخوردهای دوگانه غرب با موضوع حقوق بشر را بشدت مورد نقد قرار داده و با تاکید بر سیاسی بودن اکثرتاسیس دفاتری در کشورهای اروپایی برای بررسی موارد نقض حقوق بشر و مسائل فرهنگی غرب
سیاسی مجلس زاکانی مطرح کرد تاسیس دفاتری در کشورهای اروپایی برای بررسی موارد نقض حقوق بشر و مسائل فرهنگی غرب نماینده مردم تهران در مجلس گفت ما باید مصوبه ای را در مجلس داشته باشیم تا با استقرار دفاتری در کشورهای اروپایی به بررسی نکاتی از جمله قش دولت های اروپایی و آمریکا در تودل نگرانیهای رئیس سابق انرژی هستهای درباره توافق ژنو بحث بعدی غرب تعطیلی غنی سازی 5 درصد است/ تعهداتی که در
دل نگرانیهای رئیس سابق انرژی هستهای درباره توافق ژنوبحث بعدی غرب تعطیلی غنی سازی 5 درصد است تعهداتی که در توافق ژنو دادیم بیشتر از امتیازهای دریافتی است پس از مرگ سهراب از حقوقدانان نظر می خواهند ادبیات آن ژنرال صادقانه تر از آن حقوقدان بودرئیس سابق انرژی هستهای درباره توافانتقاد ظریف از برخوردهای دوگانه حقوق بشری غرب
انتقاد ظریف از برخوردهای دوگانه حقوق بشری غرب وزیر امور خارجه ضمن اشاره به توجه خاص و اهتمام دولت جدید نسبت به حقوق مردم برخوردهای دوگانه غرب با موضوع حقوق بشر را بشدت مورد نقد قرار داده و با تاکید بر سیاسی بودن اکثر برخوردهای حقوق بشری کشورهای غربی بی توجهی مدعیان حقوق بشر نسببی توجهی اوباما به تقاضای قانونگذاران آمریکایی درباره مساله حقوق بشردر عربستان
بی توجهی اوباما به تقاضای قانونگذاران آمریکایی درباره مساله حقوق بشردر عربستان تهران - ایرنا - به رغم اصرار قانونگذاران آمریکایی مبنی لزوم پرداختن به مساله نقض حقوق بشر در عربستان سعودی رییس جمهوری آمریکا در سفر به ریاض به دیدار با یک فعال زن سعودی اکتفا کرد به گزارش خبرگزاریتاثیر منفی قطعنامه اخیر اروپا بر افکار عمومی ایران/ سیاستهای حقوق بشری غرب دوگانه است
بروجردی در دیدار با سفیر هلند درتهران تاثیر منفی قطعنامه اخیر اروپا بر افکار عمومی ایران سیاستهای حقوق بشری غرب دوگانه است رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دیدار با سفیر هلند در تهران گفت سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران گسترش مناسبات فی مابین با همه کشورها براساسپارلمان اروپا وزانت سیاسی اظهار نظر درباره حقوق بشر ایران را ندارد
واکنش 258 نماینده مجلس به قطعنامه مداخلهجویانه پارلمان اروپا پارلمان اروپا وزانت سیاسی اظهار نظر درباره حقوق بشر ایران را ندارد نمایندگان مجلس در بیانیهای تاکید کردند اظهارات پارلمان اروپا در غیردموکراتیک خواندن انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران تعجبآور است و نوعی مداخله آشک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها