تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833078171
به بهانه تاسیس حوزه علمیه به همت آیت الله حائری یزدی اهمیت تاسیس حوزه علمیه قم از منظر امام چه بود؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به بهانه تاسیس حوزه علمیه به همت آیت الله حائری یزدی
اهمیت تاسیس حوزه علمیه قم از منظر امام چه بود؟
روز ۳ فروردین ۱۳۰۱ شمسی حوزه علمیه قم توسط آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی تاسیس شد. امام تاسیس حوزه علمیه قم را از جهت سیاسی، کمتر از تأسیس جمهوری اسلامی در ایران امروز نمی دانست.
به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، تأسیس حوزههای علمیه شیعی به شیوه سنتی به سال ۴۴۷ هجری باز میگردد. در آن سال، با یورش طغرل بیک، سرسلسله سلجوقیان به محلات شیعه نشین بغداد و آتش زدن کتابخانه مهم و گرانقدر شیعه، شیخ الطائفه طوسی ـ از علمای بزرگ شیعی آن زمان ـ ناگزیر به هجرت به نجف اشرف میشود و آنجا را به صورت پایگاه دانش و دین در میآورد و نخستین حوزه و دانشگاه بزرگ شیعه را بنا مینهد. علمای شیعه پس از مهاجرت شیخ طوسی از بغداد به نجف در نیمه دوم قرن پنجم هجری و تشکیل حلقههای درسی که از آن جمله «امالی» شیخ طوسی است، به نجف آمده و آنجا را تبدیل به مجتمع بزرگ علمی شیعه میکنند. مدرسه علمیه قم، از دوران حیات امام صادق (ع) ـ اواسط قرن دوم هجری ـ فعالیت داشته و از همان زمان مرکز تجمع علما و محدثان بزرگ بوده است. شهر قم در هیچ دورهای از وجود فقها خالی نشده و همیشه دانشپژوهان و طلاب علوم دینی در آن جمع بودهاند. میتوان گفت حوزه قم، یکی از قدیمیترین مراکز نشر علوم اسلامی در جهان اسلام است که تاکنون باقی مانده است. البته این روند، فراز و نشیبهای بسیاری در طول تاریخ داشته است. تا زمانی که آیتالله میرزای قمی مسئولیت حوزه را برعهده داشت، حوزه با قوت و قدرت فعالیت میکند. اما پس از وفات میرزای قمی در ۱۲۳۱ هـ. ق، حوزه قم به ضعف و رکود میگراید و کم فروغ میشود و این رکود چند دهه ادامه مییابد تا اینکه با هجرت آیتالله شیخ عبدالکریم حائری به شهر قم، حوزه علمیه در قالب یک نهاد مستحکم، حیاتی دوباره مییابد. در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی، با گسترش زمزمههای تغییر سلطنت از قاجار به پهلوی نیاز شدیدی به یک پایگاه بزرگ و محکم در داخل ایران جهت حمایت از ارکان دین احساس میشود. به ویژه آنکه با شروع جنگ جهانی اول و تحولات در سطح منطقه، تردد طلاب و علما به شهرهای مذهبی عراق (کربلا، نجف، کاظمین، سامرا) که تا قبل از این تاریخ مراکز عمده تعلیم و تعلم علوم دینی به حساب میآمدند دشوار شده بود. به همین دلیل به محض ورود آیتالله حائری به ایران، مشتاقان علوم دینی جلسات درسی ایشان را برپا میکنند و آیتالله حائری این اشتیاق و نیاز را عمیقاً درک کرده و ماندن و خدمت کردن در ایران را بر رفتن به عتبات ترجیح میدهد. مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی در سال ۱۲۷۶ هجری قمری در روستای مهرجرد یزد دیده به جهان میگشاید و اهالی روستای مهرجرد را که از فرزنددار شدن پدرش محمد جعفر مایوس بودند به شگفتی وامیدارد. پس از گذراندن دوران کودکی، عبدالکریم توسط یکی از بستگانش که در کسوت روحانیت بود به مکتبخانهای در شهر اردکان سپرده میشود تا به تحصیل علوم ابتدایی و ادبی و قرائت قرآن بپردازد. سایه پرمهر پدر را در همان دوران جوانی از دست میدهد و به خاطر عشق به مادر غمدیده، مدتی دست از تحصیل میکشد و به سوی او میشتابد. مدتی بعد، به حوزه علمیه یزد میرود و در مدرسه محمدتقی خان اقامت میکند و طولی نمیکشد که به عنوان یک دانشپژوه اسلامی با اندیشههای بلند در میان علمای بزرگ شناخته میشود. عبدالکریم هجده سال بیشتر ندارد که به دنبال دانشاندوزی بیشتر، راهی کربلا میشود و حدود دو سال در جوار حرم مطهر امام حسین علیهالسلام به تهذیب و تحصیل مشغول میشود. علم و نبوغ شگفتآور او، آیتالله فاضل اردکانی ـ از اساتید بنام حوزه کربلا ـ را متقاعد میکند که حوزه کربلا برای پرورش و شکوفایی خلاقیتهای علمی عبدالکریم کوچک است و او را به سوی میرزای بزرگ شیرازی (مرجع تقلید وقت) در سامرا میفرستد. میرزای شیرازی عنایت ویژهای به آیتالله حائری داشت. حائری در سامرا و نجف نزد استادان مشهوری چون سیدمحمد فشارکی اصفهانی، میرزا محمدحسن شیرازی، آخوند ملامحمدکاظم خراسانی و سیدمحمدکاظم طباطبائی یزدی مدارج عالی فقه و اصول را میگذراند و بزودی در شمار علما و فضلای مشهور آن سامان درمیآید. ایشان سالها نیز در کربلا تدریس میکند. پس از ۳۷ سال اقامت در کربلا، سامرا و نجف، آیتالله حائری در سال ۱۳۳۳ به دعوت حاج میرزای محمود فرزند حاج آقا محسن اراکی به اراک مهاجرت میکند و در همان جا حوزه تدریس علوم اسلامی را تشکیل میدهد. پس از هشت سال، تعداد طلاب در حوزه علمیه اراک از سیصد نفر افزون شده و حوزه اراک به عنوان یک مرکز عظیم علمی و تحقیقی مطرح میشود. در سال ۱۳۰۰ ه. ش، آیتالله حائری به زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) مشرف میشود و در اواخر زمستان همان سال (مصادف با ۲۲ رجب ۱۳۴۰ ه. ق) به همراه فرزند بزرگش آیتالله مرتضی حائری و آیتالله محمدتقی خوانساری به قصد زیارت حرم مطهر حضرت معصومه و نیز اجابت دعوت مردم و علمای قم، از اراک راهی قم میشود. شهر قم به خاطر عید مبعث پیامبر اکرم (ص) آذینبندی شده بود و مردم با شنیدن زمزمه ورود آیتالله حائری به شهر، استقبال بینظیری از او به عمل میآورند. آیتالله اراکی چگونگی تأسیس حوزه علمیه قم را چنین روایت میکند: «قبل از آمدن مرحوم حاج شیخ عبدالکریم، حوزهای در قم وجود نداشت؛ با اینکه قبلاً علمای برجستهای مانند میرزای قمی، حاج شیخ ابوالقاسم زاهد، آقا شیخ مهدی پایین شهری و... در قم سکونت داشتند، لیکن تقدیر الهی نبود حوزهای در قم تشکیل شود و با اینکه میرزای قمی مقام علمی والایی داشت و صاحب کتاب «قوانین» و از مؤسسین علم اصول بوده، با این وجود حوزهای در این شهر تأسیس نشده بود. تا اینکه خداوند متعال در دل حاج شیخ عبدالکریم که ساکن کربلا بودند، میاندازد که نذر کند به زیارت حضرت امام رضا (ع) برود... پس از مراجعت از مشهد به سلطانآباد، شیخ با این مساله مواجه میشود که به کربلا برود یا در ایران بماند. از طرفی موطن اصلی او کربلا بوده و از طرفی رها کردن حوزه جدیدالتأسیس را صلاح نمیبیند. تکلیف شرعی او را وادار به توقف میکند در صورتی که قبلاً هیچ توقفی در ایران نداشته است. پس از چندی، علمای قم سعی میکنند که ایشان را به قم بیاورند به جهت اینکه قم، جزو شهرهای مقدس است. بالاخره ایشان را به عنوان «زیارتی شب عید نوروز» به قم میآورند. همچنین حاج شیخ عبدالکریم را مجبور میکنند که در صحن نو حضرت معصومه (س) نماز مغرب و عشاء را به جماعت برگزار کند و بعد از اقامه نماز، حاج شیخ محمد سلطان الواعظین تهرانی، به توصیه علما به منبر رفته و مردم را تهییج میکنند که ایشان را نگه دارید. مردم قم با یک شوق و حال مخصوصی به ایشان میگروند؛ حتی بعضی میگویند که ای اهل قم! زمانی که دعبل خزاعی به قم آمد و جبه امام رضا (ع) را به همراه آورده بود شما نگذاشتید که جبه امام رضا (ع) را از شهرتان بیرون برند. این شخص علم امام رضا (ع) را آورده است، نگذارید که او از این شهر برود... مرحوم شیخ مدتی فکر کردند و عاقبت قرار شد استخاره کنند. وقتی استخاره کردند، این آیه آمد که وَ اتُونی بِاَهلِکُم اَجمَعینَ؛ این آیه، مربوط به قضیه حضرت یوسف (ع) است که به برادرانش میگوید: «بروید پدرم را با اهل و عیال بردارید بیاورید.» مرحوم حاج شیخ نیز با الهام از این آیه دستور داد بروند و اهل و عیالش را به قم بیاورند. با ورود ایشان به شهر قم حوزه علمیه، حیات تازهای را آغاز کرد.» تشکیل حوزه علمیه قم و حسن شهرت آیتالله حائری و از همه مهمتر مجاورت با حرم شریف کریمه اهل بیت سلامالله علیها، مشتاقان و طلاب و فضلای دینی را به سوی قم میکشاند و بسیاری از شاگردان ایشان که در اراک به سر میبردند، از جمله سیدمحمدتقی خوانساری، سیداحمد خوانساری، سیدروحالله خمینی، سیدمحمدرضا گلپایگانی و شیخ محمدعلی اراکی به قم میآیند. آیتالله شیخ عبدالکریم با روحیهای مضاعف به بازسازی حوزه علمیه قم میپردازد. ایشان ابتدا اقدام به تعمیر مدرسه فیضیه قم به عنوان مرکز اصلی این حوزه میکند و سپس به سر و سامان دادن به وضعیت معیشت طلاب اقدام میکند. او تأکید داشت که اداره حوزه باید زیر نظر یک نفر باشد و دیگران در هر مقام علمی، به او یاری برسانند. علمای بزرگ هم بسیار هماهنگ با او عمل میکنند. مساله تبلیغ و اخلاق، برنامه آموزش زبانهای خارجی، انجام خدمات اجتماعی و رفع نیازمندیهای مردم، ساخت بیمارستان، دارالایتام و دارالاطعام و مرمت و احیای مدارس قدیمی از جمله خدمات موسس حوزه علمیه قم به شمار میرود. حوزه در مدت اقامت پانزده ساله آیتالله حائری از نظر علمی بسیار نیرومند شده و در امور سیاسی و مواجهه با سلطنت رضا شاه نیز پویا و مستقل بوده است. همچنین حوزه، پناهگاه محکم و عظیمی برای مردم مستضعف میشود و پشتیبانی این پایگاه بزرگ دینی از مردم و اعتراضاتشان به رژیم حاکم، روحیه انقلابی را تقویت میکند. مقابله با فشارهای رضاخان بر طلاب، مبارزه با طرح متحدالشکل شدن البسه، مقابله با دخالت وزارت فرهنگ در امور حوزه و ایستادگی در برابر طرح کشف حجاب از جمله مواردی است که پویایی و اثرگذاری حوزه تازه تاسیس قم را در مسائل سیاسی به خوبی نشان میدهد. آیتالله شیخ عبدالکریم حائری در شب ۱۷ ذیالقعده ۱۳۱۷ قمری مطابق با دهم بهمن ماه ۱۳۱۵ هـ ش و در سن ۷۹ سالگی دارفانی را وداع گفت. پس از رحلت ایشان آیات عظام سیدمحمد حجت کوهکمری، سید محمدتقی خوانساری و سیدصدرالدین صدر محوریت مدیریتی و فکری حوزه را عهدهدار میشوند و سپس آیتالله العظمی بروجردی در آذر ۱۳۲۳ شمسی مدیریت حوزه را برعهده میگیرد. فعالیت امام خمینی هم در دوره زعامت آیتالله بروجردی به عنوان یکی از استادان مبرز حوزه چشمگیر بود؛ به ویژه آنکه درس اخلاق ایشان تأثیری زیادی بر طلاب داشت. امام همچنین در تحکیم جایگاه و مرجعیت آیتالله بروجردی در هنگام اقامت در قم نیز نقش چشمگیری داشت. با رحلت آیتالله بروجردی بار دیگر وحدت مدیریت و مرجعیت در حوزه قم از هم میگسلد و زعامت و مدیریت آن برعهده چهار تن از اساتید برجسته و مطرح (آیات سید روحالله خمینی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، سیدکاظم شریعتمداری و سیدشهابالدین مرعشی نجفی) قرار میگیرد. بر نوشته روزنامه کیهان در روز ۱۲ فروردین ۱۳۴۰، چند روز بعد از درگذشت آیتالله بروجردی، درس خارج امام خمینی پرشکوهترین درس است که بیش از چهارصد تن از طلاب در آن شرکت میکنند. اهمیت کار آیتالله حائری به قدری است که امام خمینی در این باره میفرمایند: «اگر مرحوم حاج شیخ در حال حاضر بودند، کاری را انجام میدادند که من انجام دادم و تأسیس حوزه علمیه در آن روز، از جهت سیاسی، کمتر از تأسیس جمهوری اسلامی در ایران امروز نبود.» انتهای پیام/
93/01/06 - 06:19
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]
صفحات پیشنهادی
پیشنهادات مدیر حوزه علمیه استان تهران به سازمان اوقاف
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷ ۴۸ مدیر حوزه علمیه استان تهران گفت اگر بخواهیم انقلاب در آینده به دست افراد نخبه و خوب قرار بگیرد نیازمند کمک و یاری اوقاف هستیم زیرا با موقوفات موجود میتوان مدارس و حوزهها را احیا کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاحوزههای علمیه مدافع حریم ولایت و معارف الهی هستند
یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۵۴ معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت حوزههای علمیه مدافع حریم ولایت و معارف الهی هستند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام سیدجواد موسویهوایی در جمع طلاب حوزه علمیه فاطمیه یاسوج تزکیه نفس و پرهیزگاری رآیتالله یزدی: حاکمیت در اختیار روحانیت است /حوزههای علمیه در برابر بدعتها و هرگونه تصرف در دین ایستادهاند
آیتالله یزدی حاکمیت در اختیار روحانیت است حوزههای علمیه در برابر بدعتها و هرگونه تصرف در دین ایستادهاند رئیس شورای عالی جامعه مدرسین تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین را پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید دانست و تاکید کرد البته این اقدام باید دو سال پیش انجام میششرکت وزیر علوم در مراسم ختم یکی از اساتیدحوزه علمیه / فرجی دانا به آیت الله مکارم شیرازی تسلیت گفت
شرکت وزیر علوم در مراسم ختم یکی از اساتیدحوزه علمیه فرجی دانا به آیت الله مکارم شیرازی تسلیت گفت قم - ایرنا - وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم ختم یکی از اساتید خارج حوزه علمیه قم در مدرسه امیرالمومنین ع قم حضور یافت و این مصیبت را به آیت الله مکارم شیرازی تسلیت گفت بهآیت الله آملی لاریجانی:حوزه های علمیه به پژوهش اصول فقه توجه کنند
آیت الله آملی لاریجانی حوزه های علمیه به پژوهش اصول فقه توجه کنند قم ـ ایرنا ـ رییس قوه قضاییه تاکید کرد حوزه های علمیه باید علاوه بر تبیین و تشریح اصول فقه با پژوهش دراصول به رشد وپیشرفت آن کمک کنند به گزارش ایرنا آیت الله صادق آملی لاریجانی روزپنجشنبه درقم در سومین مجمع عمآیتالله العظمی مظاهری: کمک به حوزه علمیه خواهران یک وظیفه دینی است
آیتالله العظمی مظاهری کمک به حوزه علمیه خواهران یک وظیفه دینی استرئیس حوزه علمیه اصفهان گفت کمک به حوزههای مقدسه علمیه خواهران یک عمل صالح و یک وظیفه دینی است به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حضرت آیتالله مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان در دشرح و تفسير خطبه فدکیه توسط آيتالله مصباح يزدي منتشر شد/ رساترين دادخواهي و روشنگري
دین و اندیشه شرح و تفسير خطبه فدکیه توسط آيتالله مصباح يزدي منتشر شد رساترين دادخواهي و روشنگري جلد دوم كتاب رساترين دادخواهي و روشنگري شرح و تفسير معارف بلند خطبه شريف فدکیه توسط آيتالله مصباح يزدي منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر جلد دوم كتاب «رساترين دادخواهي و روشنآیتالله طباطبایینژاد: حوزه علمیه به جای تربیت فیلمساز باید مبلغ دینی تربیت کند
آیتالله طباطبایینژاد حوزه علمیه به جای تربیت فیلمساز باید مبلغ دینی تربیت کندنماینده ولی فقیه در اصفهان هنر اصلی حوزههای علمیه را قلم و بیان توصیف کرد و گفت حوزه علمیه به جای تربیت فیلمساز باید مبلغ دینی تربیت کند به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان آیتالله سید یوسف طباطبایبه همت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم نرم افزار «مهدویت، فاطمیه و نوروز» تولید شد
به همت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمنرم افزار مهدویت فاطمیه و نوروز تولید شدنرم افزار مهدویت فاطمیه و نوروز 1393 برای استفاده مبلغان و عموم علاقهمندان در ایام نوروز به همت مرکز تحصصی مهدویت حوزه علمیه قم تولید شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم نرم افزار مهدویت فاطمیه و نوروآیتالله یزدی: مجمع نمایندگان طلاب کمک کار مدیریت حوزه باشد
آیتالله یزدی مجمع نمایندگان طلاب کمک کار مدیریت حوزه باشدرئیس جامعه مدرسین گفت کار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در واقع کمک به مدیریت و شورای عالی حوزه است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله محمد یزدی پنجشنبه شب در مراسم افتتاح هفتمین دوره نمایندگان طلاب وحوزههای علمیه مهمترين پايگاه مقابله با انحرافات و كجرويها / درعالم طلبگی حرف از پول نباید باشد
استانها جنوب بوشهر گزارش خبری حوزههای علمیه مهمترين پايگاه مقابله با انحرافات و كجرويها درعالم طلبگی حرف از پول نباید باشد دیر - خبرگزاری مهر حوزههای علمیه نقشی بسیار مهم در معرفی اسلام ناب و ارزش های دین و اسلامی به مردم دارند و به عنوان مهمترين پايگاه اسلام مقابل حملتاسیس انجمن شعر آیینی مهمترین رویداد ادبی حوزه شعرآئینی در سال جای بود
فرهنگ و ادب ادیبات ایران تاسیس انجمن شعر آیینی مهمترین رویداد ادبی حوزه شعرآئینی در سال جای بود محمود حبیبی کسبی گفت تاسیس انجمن شعر آیینی مولد شعرهای تازه و مهمترین رویداد ادبی سال 92 در حوزه شعر آئینی بود به گزارش خبرگزاری مهر محمود حبیبی كسبی با بیان این كه مهمترین اتفاق ددر راستای بهبود رابطه میان طلاب و بزرگان حوزه یزدی: اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تلاش بیشت
در راستای بهبود رابطه میان طلاب و بزرگان حوزهیزدی اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تلاش بیشتری داشته باشندرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم باید در راستای بهبود رابطه میان طلاب و بزرگان حوزه تلاش بیشتر داشته باشندبه همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه نشست علمی «عقلانیت وحیانی در نظام معرفتی قرآن کریم» در قم برگزار میشو
به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه نشست علمی عقلانیت وحیانی در نظام معرفتی قرآن کریم در قم برگزار میشودنشست علمی عقلانیت وحیانی در نظام معرفتی قرآن کریم به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در قم برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم نشست علمی عقلانیت وحیانیآیتالله مصباحیزدی مطرح کرد اهمیت بصیرت برای درک پشت صحنه سخنان دشمنان/ نحوه تبعیت حسن نصرالله از رهبر انقلاب
آیتالله مصباحیزدی مطرح کرداهمیت بصیرت برای درک پشت صحنه سخنان دشمنان نحوه تبعیت حسن نصرالله از رهبر انقلابرئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت باید فهمید که دشمنان پشت صحنه چه صحبتهایی میکنند و چه قولهایی میدهند و در یک کلام باید دارای بصیرت ایمان و تقوا بود بمديران خراسان شمالي تعامل بيشتري با حوزه علميه داشته باشند
استانها شرق خراسان شمالی حجت الاسلام سالاری مديران خراسان شمالي تعامل بيشتري با حوزه علميه داشته باشند بجنورد- خبرگزاری مهر مسؤول نمايندگي حوزههاي علميه خراسان شمالي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در سفر به اين استان مبنيبر تقويت كمي و كيفي حوزه هاي علميه خراسان شمادوره تربیت مربی کودک و نوجوان در حوزه علمیه خواهران خراسان جنوبی برگزار میشود
استانها شرق خراسان جنوبی حجیپور دوره تربیت مربی کودک و نوجوان در حوزه علمیه خواهران خراسان جنوبی برگزار میشود بیرجند ـ خبرگزاری مهر مدیر حوزه علمیه خواهران نرجس خراسان جنوبی از برگزاری دوره تربیت مربی کودک ونوجوان در حوزه علمیه برای خواهران علاقمند خبر داد فاطمه صغری حجی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها