محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1841842038
معروف ترین آیه در شأن حضرت زهرا(علیهاالسلام)
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
ایام سوگواری بانوی دو عالم حضرت فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها) فرا رسیده است. در این ایام به رسم هر سال، شیعیان به عزاداری برای این بانو میپردازند تا عرض تسلیت خود را خدمت امام زمانشان ابلاغ دارند. لکن چه خوب است در کنار این نوحهخوانیها و عزاداریها اندکی بیشتر با شخصیت، جایگاه و منش این بزرگوار آشنا شویم تا با درکی صحیح در مجالس سوگواری حاضر شویم.
حضرت فاطمه
مفسران شیعه ، آیات فراوانی از قرآن را در شأن حضرت زهرا (سلام الله علیها) میدانند ولی شاید معروفترین آیه، آیه ی "تطهیر" است که منزلت والای دخت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را میرساند. این آیه از همان آغازین روزهای نزول مورد توجه مسلمانان قرار گرفت و سخن پیرامون آن بسیار است.
مهمترین نکته در این آیه ، بررسی مصادیق "اهل بیت" است. فریقین در این زمینه اقوالی مختلف داشته و رویکردی یکسان ندارند. در این مجال به بررسی این آیه پرداخته میشود تا مخاطبان حقیقی آیه از لا به لای منابع روایی فریقین به دست آیند.
معناشناسی اصطلاح اهل بیت
واژه ی "اهل" در لغت به شایسته، سزاوار و مستوجب معنا شده و در عرف نیز در همین معنا ظهور دارد. ولی وقتی به شی یا شخصی اضافه شود، به مناسبت مضاف الیه معنای دیگری از آن فهمیده میشود.
"اهل بیت" در لغت به هر شخصی که ساکن خانه است، یعنی زن و فرزندان، اطلاق میشود و به معنای خویشاوندان او نیز به کار میرود.
اما در مورد پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) چون بیت آن حضرت محل نزول وحی و بیت نبوت نیز بوده، کلمه ی اهل بیت در مورد ایشان دو کاربرد پیدا میکند ؛
گاهی "بیت" محل سکونت آن حضرت اراده میشود؛ در این صورت اهل بیت در مورد آن حضرت همان معنایی را دارد که در مورد دیگران به کار میرود؛ یعنی به معنای خانواده یا مطلق خویشاوندان آن حضرت است. ولی گاهی اهل بیت با لحاظ ویژگی محل نزول وحی و بیت نبوت است. در این صورت به معنای ساکنان خانه، خانواده یا مطلق خویشاوندان آن حضرت نیست، بلکه منظور افرادی است که از نظر علمی، عملی و صفات انسانی، شایسته ی بیت آن حضرت هستند.
در اینجا توجه به چند نکته ضروری است:
1 ـ چون اهل بیت در معنای دوم قابلیت تطبیق بر افراد مختلف را دارد، باید از ناحیه ی شارع حد و حدود آن تعیین شود. ممکن است در تعیین شارع برخی افراد از اهل بیت به معنای اول نیز در این معنا داخل شوند یا بیرون روند.
2 ـ شایستگی انتساب به بیت نبوت مراتبی گوناگون دارد که بر اساس معیارهای خاص ذاتی یا اکتسابی افراد احراز میشود. به همین دلیل سلمان فارسی با عبارت "سلمان منا اهل البیت" معرفی شده است.
3 ـ اهل بیت در لسان مبارک پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله)، در عالیترین نمونه شایستگیِ انتساب به بیت نبوت، تنها بر افرادی خاص تطبیق شده و به صورت اصطلاح درآمده است. به گونهای که هرگاه کلمه ی "اهل بیت" به کار میرود، همین افراد به ذهن متبادر میشوند. مانند "کتاب الله و عترتی اهل بیتی" در حدیث "ثقلین"، "مثل أهل بیتی کمثل سفینة نوح" در حدیث "سفینه"، "اللهم هۆلاء أهل بیتی" در داستان "مباهله" و "کساء" و ... .
بررسی روایات اهل سنت درباره ی آیه ی "تطهیر"
روایات در مورد آیه ی 33 سوره ی احزاب "إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا" بسیار فراوان است. نکته ی قابل توجه در این زمینه آن است که منابع روایی شیعه بالاتفاق مخاطبان آیه را محصور در پنج تن میدانند: پیامبر اکرم، حضرت علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام). لکن در میان اهل سنت در باب مخاطبشناسی آیات اختلاف نظر وجود دارد. در ذیل به برخی از روایات این فرقه اشاره میگردد:
1 ـ أخرج ابن أبی حاتم و ابن عساکر من طریق عکرمة رضی الله عنه عن ابن عباس رضی الله عنهما فی قوله "إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ" قال: نزلت فی نساء النبی (صلی الله علیه و سلم) خاصة.
2 ـ و أخرج ابن مردویه من طریق سعید بن جبیر رضی الله عنه عن ابن عباس رضی الله عنهما قال: نزلت فی نساء النبی (صلی الله علیه و سلم).
3 ـ و أخرج ابن سعد عن عروة رضی الله عنه "إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ" قال: یعنی أزواج النبی (صلی الله علیه و سلم) نزلت فی بیت عائشة رضی الله عنها.
همانگونه که مشاهده میشود در برخی روایات ـ که تعدادشان اندک است ـ نزول آیه را در شأن همسران رسول الله (صلی الله علیه و آله) دانستهاند. این رویکرد به دلیل توجه به سیاق آیات که در مورد همسران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده ، ایجاد شده است.
تطهیر
4 ـ ثعلبی در تفسیرش نیز روایت کرده ، به اسنادش از ام سلمه که پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در منزلش بود که فاطمه با قدحی آمد که در آن حریره بود، پس فرمود شوهر و پسرانت را بطلب، پس حدیث را مثل حدیث ابو حمزه یاد کرده، سپس گفت پس خدا نازل کرد، انما یرید اللَّه، آیه تطهیر را گوید پس گرفت اطراف کساء را و بر آنها افکند، آن گاه دست خود را بیرون آورد و به سوی آسمان بلند نمود، سپس گفت: اللهمّ هۆلاء اهل بیتی و حامّتی فاذهب عنهم الرجس و طهّرهم تطهیرا، بار خدایا اینها اهل خانه من و رحم من هستند ، پس ببر از ایشان پلیدی را و پاکیزه کن آنها را پاکیزه کردنی. ام سلمه گوید: پس من سرم را داخل اطاق کرده و گفتم من با شما هستم ای رسول خدا (صلفی الله علیه و آله) فرمود، تو عاقبت بخیری، تو عاقبت بخیری.
5 ـ ابن مردویه، از ام سلمه روایت کرده که گفت: آیه" إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً" در خانه من نازل شد، و در خانه هفت نفر بودند، جبرئیل، میکائیل، علی، فاطمه، حسن، و حسین، و من که دم در ایستاده بودم، عرضه داشتم: یا رسول اللَّه (صلی الله علیه و سلم) آیا من از اهل بیت نیستم؟ فرمود تو عاقبت بخیری، تو از همسران پیغمبری.
6 ـ ابن جریر، و ابن ابی حاتم، و طبرانی، از ابی سعید خدری روایت کرده که گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) فرمود: آیه "إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً" در باره پنج نفر نازل شد، من، علی، فاطمه، حسن و حسین.
این گونه از روایات که تعدادشان در منابع روایی اهل سنت بسیار است، همانند شیعه، تنها پنج تن را مصداق آیه میدانند.
7 ـ صحیح مسلم، به سند خود از یزید بن حیان از زید بن ارقم روایت کرده که گفت: رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) فرمود:" من در بین شما دو چیز گرانبها و سنگین میگذارم، یکی کتاب خدا است، که حبل اللَّه است و هر کس آن را پیروی کند بر طریق هدایت، و هر کس ترکش گوید بر ضلالت است، و دومی اهل بیتم"
پرسیدیم: اهل بیت او کیست؟ همسران اویند؟ گفت: نه، به خدا قسم، همسر آدمی چند صباحی با آدمی است، و چون طلاقش دهند به خانه پدرش برمیگردد، و دوباره بیگانه میشود، اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) اهل او، و عصبه و خویشاوندان اویند، که بعد از او صدقه برایشان حرام است.
8 ـ ما از زید بن ارقم پرسیدیم: اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چه کسانی بودند؟ آیا همسرانش بودند؟ گفت: نه، اهل بیت او، دودمان اویند، که بعد از آن جناب صدقه خوردن بر آنان حرام است، یعنی آل علی، آل عباس، آل جعفر، و آل عقیل.
در این روایات کلمه بیت به نسب تفسیر شده، همچنان که عرفا هم بر این معنا اطلاق میشود، لیکن روایات سابق که از ام سلمه و غیر او نقل شد و به حد تواتر میرسید ، با این معنا سازگار نیست.
از مجموع آنچه گفتیم چنین نتیجه میگیریم که منابع و راویان احادیثی که دلالت بر انحصار آیه به پنج تن میکند به قدری زیاد است که جای تردید در آن باقی نمیگذارد تا آنجا که در شرح "احقاق الحق" بیش از هفتاد منبع از منابع معروف اهل سنت گردآوری شده، و منابع شیعه در این زمینه از هزار هم میگذرد.
نویسنده کتاب "شواهد التنزیل" که از علمای معروف اهل سنت است بیش از 130 حدیث در این زمینه نقل کرده است.
از همه ی اینها گذشته پارهای از همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) در طول زندگی خود به کارهایی دست زدند که هرگز با مقام معصوم بودن سازگار نیست، مانند ماجرای جنگ جمل که قیامی بود بر ضد امام وقت که سبب خونریزی فراوانی گردید و به گفته بعضی از مورخان تعداد کشتگان این جنگ به هفده هزار نفر بالغ میشد. بدون شک این ماجرا به هیچ وجه قابل توجیه نیست و حتی خود عایشه بعد از این حادثه، اظهار ندامت میکند.
در آیاتی از قرآن نیز ـ 5 سوره ی تحریم ـ همسران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مورد مذمت خدا و آن جناب قرار گرفتهاند که دوری آنان از مقام عصمت را به وضوح روشن میسازد. در نتیجه مخاطبان این آیه همسران رسول الله (صلی الله علیه و آله) نیستند.
نتیجه
با در نظر گرفتن تغییر سیاق آیه، روایات فراوانی که در این زمینه نازل شده است، بررسی معنای "اهل بیت"، بررسی تاریخی سیره ی زنان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نظر گرفتن آیاتی که در توبیخ برخی زنان حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نازل شده است به روشنی به دست میآید که مخاطبان آیه ی تطهیر تنها همان پنج تنی هستند که شیعه ادعا میکند و با در نظر گرفتن حصر آیه ، شخص دیگری را نمیتواند شامل گردد. البته بنا بر روایات شیعه و با در نظر گرفتن برخی نکات که اکنون مجال بیان آنها نیست ، سایر امامان شیعه نیز در دایره ی اهل بیت قرار داشته و معصوم خواهند بود.
منابع:
مکاتب تفسیری، علی اکبر بابایی، ج 1، ص 67 و 68.
بررسی تطبیقی تفسیر آیات ولایت اهل بیت در دیدگاه فریقین، فتح الله نجارزادگان، ص 3 و 4.
ترجمهء تفسیر المیزان، ج 16، ص 462.
ترجمهء تفسیر مجمع البیان، ج 20، ص 112.
تفسیر نمونه، ج 17، ص 300.
الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 5، ص 198.
تبیان
مرتبط با مذهب زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (قسمت اول) زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (قسمت دوم) شهادت حضرت فاطمه (س) چرا حضرت فاطمه شبانه دفن شد؟ گزیده سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) حضرت فاطمه زهرا(س) در آینه شعر فارسی چهل حدیث از حضرت فاطمه(س) همراه با شعر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]
صفحات پیشنهادی
حضرت فاطمه (س) در كلام حضرت علي (ع)/ زهرا(س) بهترین یاور برای عبادت خداوند است
دین و اندیشه حضرت فاطمه س در كلام حضرت علي ع زهرا س بهترین یاور برای عبادت خداوند است بهترين طريق براي درك مقام بلند حضرت فاطمه س تعريف و توصيفي است كه شوهر بزرگوارش حضرت علي ع از ايشان نمو ده اند زيرا هر شوهري نسبت به افراد ديگر حتي پدر ومادر همسرش را بهتر مي شناسدسروده امیرالمؤمنین(ع) در وداع با حضرت زهرا(س)/ فقدان تو ای فاطمه! برایم سنگین ترین مصیبتهاست
دین و اندیشه سروده امیرالمؤمنین ع در وداع با حضرت زهرا س فقدان تو ای فاطمه برایم سنگین ترین مصیبتهاست چگونه شیعه در لحظه هایی که بنام فاطمه س رقم خورده آرام نه قرار داشته باشد که حضرت امیر ع پس از دفن شبانه و مخفیانه حضرت زهرا س خطاب به رسول خدا ص عرضه داشت پس ازگفتار اميرالمؤمنين در خاكسپارى حضرت زهراء سلام الله علیه
گفتار اميرالمؤمنين در خاكسپارى حضرت زهراء سلام الله علیه در هجران فاطمه نفسم در سينه ام محبوس است اى كاش جان من با نفسم بيرون مى آمد به گزارش سرویس دینی جام نیوز السلام عليك يا رسولاللَّه عنى و عن ابنتك النازلة فى جوارك والسريعة اللحاق بك قل يا رسولاللَّه عنحضرت فاطمه (س) فقیه دین بودند/ حضرت زهرا (س) به حق و باطل وقوف کامل داشت
دین و اندیشه یک استاد موسسه امام خميني ره حضرت فاطمه س فقیه دین بودند حضرت زهرا س به حق و باطل وقوف کامل داشت یک عضو هيئت علمي موسسه امام خميني ره گفت علم حضرت زهرا س یا شناخت ایشان به معارف اسلامی به تعبیر قرآن کریم فقاهت است چراکه فقاهت به معنی شناخت و بینش عمیق اسبی حرمتی به سوگواری حضرت زهرا سلام الله علیها در بحرین؛ تصاویر
بی حرمتی به سوگواری حضرت زهرا سلام الله علیها در بحرین تصاویر نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه در ایام شهادت دختر گرامی پیامبر اسلام ص حضرت فاطمه سلام الله علیها به نمادهای مذهبی که برای مراسم سوگواری آن حضرت برپا شده است بی حرمتی کردند به گزارش سرویس دینی جام نیوزقرائت زیارتنامه حضرت زهرا سلام علیها در سینه زنی / حاج محمود کریمی
قرائت زیارتنامه حضرت زهرا سلام علیها در سینه زنی حاج محمود کریمی به گزارش سرویس دینی جام نیوز حاج محمود کریمی زیارت نامه حضرت زهرا سلام علیها را در سبک سینه زنی زمینه به زیبایی پیاده می کند لینک ۱۳۹۳ ۱ ۱ - ۱۲ ۳۹چرا دو تاریخ برای شهادت حضرت زهرا(س)اعلام شده است؟
یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۳۰ زمان وفات حضرت زهرا س همانند مکان دفن ایشان از مجهولات تاریخی است که نشانه اوج مظلومیت حضرت است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا یکی از مباحثی که هر ساله در زمان ایام شهادت سرور زنان دوعالم حضرت فاطمه زهرا س مطرح میزمینه زیبا از حاج مهدی سلحشور در ظهر شهات حضرت زهرا سلام الله علیها
زمینه زیبا از حاج مهدی سلحشور در ظهر شهات حضرت زهرا سلام الله علیها به گزارش سرویس دینی جام نیوز حاج مهدی سلحشور در ظهر شهادت بی بی دو عالم این زمینه زیبا را مرثیه خوانی کرد لینک ۱۳۹۲ ۱۲ ۲۷ - ۱۲ ۰۴مقامات برزخی حضرت زهرا(س)، از عنایت به زائران حسینی تا حضور بر بالین محتضران
مقامات برزخی حضرت زهرا س از عنایت به زائران حسینی تا حضور بر بالین محتضران امام صادق ع خطاب به شیعیان واقعی میفرمود هنگامی که جان یکی از شما به حلقوم برسد به او گفته میشود دیگر از غم و غصههای دنیا ایمنی یافتی و به او گفته میشود نگاه کن رسول خدا ص و علی ع و فاطمه سمراسم سالروز شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا(س) در خارج از كشور برگزار شد
دین و اندیشه از سوي نمايندگي هاي فرهنگي ايران مراسم سالروز شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا س در خارج از كشور برگزار شد مراسم سالروز شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا س و بزرگداشت ايام فاطميه اول از سوي نمايندگي هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور برگزار شد به گزارش خبرگزحدیثی از امام حسن عسکری(ع) درباره مقام حضرت زهرا (س)/ فاطمیه اول به کدام هیئتها برویم
دین و اندیشه بسته فرهنگی پیشنهادی گروه دین و اندیشه حدیثی از امام حسن عسکری ع درباره مقام حضرت زهرا س فاطمیه اول به کدام هیئتها برویم خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه امام حسن عسکری ع در مورد مقام و مرتبه حضرت فاطمه زهرا س می فرمایند نحن حجج اللّه على خلقه و جدّتنا فاطنگاهی کوتاه به شخصیت بالا بلند حضرت زهرا جان پیامبر
نگاهی کوتاه به شخصیت بالا بلند حضرت زهراجان پیامبررفتارش با پدر چنان مهربانانه و نوازشگرانه بود که پدر به او نشان ام ابیها داد نشانی که نشانگر نگاه احترام آمیز پدر به او بود نشانی که تا فرجام عمر آن را چونان افتخاری بر سینه داشت کودکی فاطمه در مکّه چشم به جهان گشود چشم اندانوشته روی قبر حضرت فاطمه زهرا(س) چیست
دین و اندیشه نوشته روی قبر حضرت فاطمه زهرا س چیست خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه شیخ فاضل تبریزی با ذکر داستانی می گوید روی قبری در کنار محراب نوشته شده بود فاطمةُ مُهجَةُ قَلبی و ابناها ثَمَرَةُ فُؤادی و بَعلُها نورُ بَصَری و الأئِمّةُ مِن وُلدِها أُمَناءُ رَبّی و حَبلٌ مَفاطمه زهرا (س) همتاي قرآن در مقام حدوث و بقاء/ابعاد علمي و عملي شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س)
دین و اندیشه فاطمه زهرا س همتاي قرآن در مقام حدوث و بقاء ابعاد علمي و عملي شخصيت حضرت فاطمه زهرا س آیت الله جوادی آملی گفت قرآن نه يك كلمه كم نه يك كلمه زياد الي يوم القيامة ماندني است پس از آسمان نازل شد از غيب نازل شد اولاً در طي 23 سال به تدريج متكامل شد ثانياً تاشهادت حضرت زهرا(س) زمینه وحدت یا تفرقه؟/ گفت و گوی خبرآنلاین با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی
شهادت حضرت زهرا س زمینه وحدت یا تفرقه گفت و گوی خبرآنلاین با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی فرهنگ > دین و اندیشه - بسیاری تصور می کنند که شهادت حضرت زهرا س زمینه ای برای ایجاد تفرقه خواهد بود اما ما در این گفت و گو نگاه متفاوتی را دنبال کردیم نگاهی که در آن دکتر مبلحضرت زهرا(س) تفسیر جلال خدا، ادامه رسول(ص) و همتای علی(ع) است
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۳۵ او تنها بانویی است که پدرش معصوم شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده است محیط پرورش و زندگی حضرت زهرا س محیط عصمت و طهارت بوده است اوست که معرف نهایت کمال زن و اوج عروج یک انسان است چشمه غدیر در باغ دستان پرتوان او به بلوغی رسید و غدیریان از دامانچهل حدیث گرانقدر از حضرت زهرا سلام الله علیها
چهل حدیث گرانقدر از حضرت زهرا سلام الله علیها چهل حدیث گرانقدر از بی بی دو عالم و شفیعه محشر حضرت زهرا سلام الله علیها به مناسبت ایام شهادت ایشان 1 – قالَتْ فاطِمَهُ الزَّهْراء سلام الله علیها نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ وَ نَحْنُ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها