تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799443536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضرت فاطمه (س) فقیه دین بودند/ حضرت زهرا (س) به حق و باطل وقوف کامل داشت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه یک استاد موسسه امام خميني (ره):
حضرت فاطمه (س) فقیه دین بودند/ حضرت زهرا (س) به حق و باطل وقوف کامل داشت
یک عضو هيئت علمي موسسه امام خميني (ره) گفت: علم حضرت زهرا (س) یا شناخت ایشان به معارف اسلامی به تعبیر قرآن کریم فقاهت است چراکه فقاهت به معنی شناخت و بینش عمیق است و حضرت فطمه (س) فهم کاملی به معارف داشتند.



دكتر محمد دشتي در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مقام علمی فاطمه زهرا (س) گفت: علم اهل بیت (ع) علم الهی و معارف اسلامی است، البته معصومین (ع) از سایر علوم نیز برخوردار بودند اما ارائه این علوم به مردم جزو رسالت آنها نبود مگر در مواردی که زمینه آن ایجاد شود از جمله در دوره امام صادق (ع) و امام باقر (ع). از معارف اسلامی فاطمه زهرا (س) خطبه های بلند ایشان را می توان عنوان کرد، در خطبه های حضرت، عالی ترین معارف اسلامی و الهی و همچنین فلسفه احکام به صورت بسیار دقیق و عمیق مطرح شده است. وی افزود: تنها کسی می تواند به صورت قاطع به بیان این مفاهیم بپردازد که حقیقتاً به عمق شریعت اسلام و تشریع واقف باشد. این خطبه ها نشان دهنده شناخت عمیق حضرت زهرا (س) به عمق و کارکرد معارف اسلامی است نه فقط آگاهی صرف به معارف. وی تصریح کرد: علم حضرت زهرا (س) یا شناخت ایشان به معارف اسلامی به تعبیر قرآن کریم فقاهت است چراکه فقاهت به معنی شناخت و بینش عمیق است و ایشان فقیه در دین بودند یعنی فهم عمیقی نسبت به معارف داشتند. دشتی ادامه داد: در همین ارتباط فرمایشی از امام زمان (عج) وجود دارد که می فرمایند: نَحْنُ حُجَةُ‏اللّه‏ِ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطِمةُ حُجَّةٌ عَلیَنا. حجت یعنی راه قاطع و روشن و فصل الخطاب. به این معنی که حضرت زهرا (س) دلیل و برهان هستند. فکر، بیان، راه و عمل او همه برهان و معیاری برای شناخت حق از باطل است. آنچه که ایشان فرموده اند همه ائمه معصومین (ع) با همه علم خود بی چون و چرا پذیرفته و آن را موافق با حقایق اسلام می دانستند. عضو هيئت علمي موسسه امام خميني (ره) گفت: فرمایش مشهوری از پیامبر (ص) است که می فرمایند "فاطمة بضعتی فمن آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذی الله"؛ یعنی حب و بغض فاطمه (س) در راستای خداوند متعال و پیامبر اسلام (ص) قرار دارد. این حب و بغض موضعی است که ایشان نسبت به حق و ناحق می گیرند، نسبت به آنچه که باطل باشد موضع غضب آلود دارند و نسبت به حق طبیعتاً حالت تأیید و رضا را دارند. به تعبیری این حدیث نشان دهنده شناخت حضرت فاطمه (س) نسبت به معارف، حکم و جایگاه حق و باطل است. وی با بیان اینکه غضب حضرت فاطمه زهرا (س) به دلیل وجود انحراف و رضایت ایشان نشان دهنده تأیید است، تصریح کرد: از لوازم این سخن این است که فاطمه زهرا (س) به آنچه حق و آنچه باطل است وقوف کامل دارند و کاملاً منطبق بر موضع گیری خدای متعال و پیامبر گرامی اسلام (ص) است. دشتی افزود: در آیه تطهیر که فاطمه زهرا (س) را شامل می شود، طهارت یک مفهوم عام دارد و منظور از آن طهارت از هر گونه پلیدی است. در واقع آنچه حق است طهارت دارد و حضرت زهرا (س) از هر گونه پلیدی مطهر هستند و نشان می دهد ایشان آنچه حق است را می داند و به آن عمل می کند. در نتیجه هیچ گونه انحرافی از نظر شناخت و عمل ندارند. عضو هيئت علمي موسسه امام خميني (ره) در توصیف شخصیت قرآنی حضرت زهرا (س) گفت: از منظر شخصیت قرآنی، آنچه در مورد اهل بیت (ع) وجود دارد ایشان هم از آن برخوردارند جز در موارد اختصاصی. ایشان مشمول آیه تطهیر بودند؛ در سوره دهر یا انسان که در ارتباط با روزه گرفتن اهل بیت (ع) و بیان این موضوع است که گروهی اهل ایمان و اخلاص هستند ایشان مشمول این آیه نیز هستند. وی افزود: در سوره مباهله «فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابناءكم و نسائنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم». مصداق زنی از اهل بیت است که یک نوع تعلق خاصی به پیامبر (ص) دارد. تنها زنی که این موقعیت را دارد فاطمه زهرا (س) است. همچنین در سوره کوثر طبق روایات متواتر شیعه، باطن این کوثر، فاطمه زهرا (س) و جلوه ای از شخصیت ایشان است. در بعضی از تفاسیر سوره قدر و عبارت «لیله القدر» با فاطمه زهرا (س)مصداق پیدا می کند. به طور مختصر شخصیت ایشان در قرآن کریم به این شکل آورده شده است.




۱۳۹۲/۱۲/۲۴ - ۱۶:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن