تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826825248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خير و شر


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خير و شر
خير و شر نويسنده:استاد مصباح يزدي از جمله مفاهيم عام اخلاقى كه كاربرد غير اخلاقى نيز دارند تعابير <خير> و <شر> است . واژه <خير> در قرآن گاهى در معناى <صفت تفضيلى > بكار مى رود. و معناى تفضيلى دارد و گاهى ديگر به شكل وصفى و منسلخ و عراى از مفهوم تفضيلى بكار مى رود.خداوند در جايى مى فرمايد:و انه لحب الخير الشديد(1) و حقاً او در دوستى مال سخت است .و در جاى ديگر مى فرمايد:و ما تنفقوا من خير فلا نفسكم (2) آنچه انفاق مى كنيد از خير بنفع خود شماست.واژه خير در آيات فوق و نظاير اين آيات اولاً مفهوم تفضيلى ندارد; و ثانياً صفت فعل اختيارى نيست بلكه به عنوان صفت مال كه عين خارجى است بكار رفته است.در موارد ديگرى خير با مفهوم تفضيلى به خدا اطلاق شده نظير آنكه مى فرمايد: والله خير و ابقى (3) خدا بهتر و پايداتر است .و يا به سعادت ابدى كه نتيجهء افعال اختيارى انسان است نظير: والاخرْ خير و ابقى (4) آخرت بهتر و پايدارتر است .والاخرْ خير لمن اتقى (5) آخرت براى كسى كه تقوى پيشه كند بهتر است.واژه <خير> در موارد فوق بر اعيان اطلاق شده و از مفاهيم اخلاقى نيست . اما در آيات ديگرى نيز <خير> به عنوان صفت افعال اختيارى , مورد استفاده قرار گرفته است و مثلاً مى فرمايد:. فان تنازعتم فى شىء فردوه الى الله و الرسول ان كنتم تومنون بالله و اليوم الاخر ذالك خير و احسن تاويلاً(6)اگر دربارهء چيزى با يكديگر نزاع كرده آنر به خدا و رسول , ارجاع دهيد اگر ايمان به خدا و روز واپسين داريد كه اين كار بهتر و نيك فرجامتر است .<خير> در اين آيه صفت يك كار اختيارى است (ارجاع نزاع به خدا و رسول ) پس مفهوم ارزشى و اخلاقى دارد. ضابطه كلى اين است كه هرگاه واژه <خير> صفت فعل اختيارى انسان باشد داراى مفهوم اخلاقى خواهد بود.اكنون سئوال اين است كه <خير> به كدام يك از افعال اختيارى ما و براساس چه معيارى اطلاق مى شود؟ در پاسخ مى گوئيم : كارى كه در تحقق كمال براى انسان , نقش مبثت داشته باشد يعنى كارى كه انسان سعى مى كند با انجام آن به مطلوب و هدف نهايى خود برسد چنين كارى به خاطر اين تاءثيرش در پرتو آن مطلوب ذاتى و هدف نهايى <خير> خواهد بود; يعنى , چون سبب و واسطه وصول به هدف نهايى و خير ذاتى است , طبعاً خير بودن آن ; <سببى > و <مع الواسطه > و به اصطلاح مطلوب بالغير است و معناى <ارزش اخلاقى > از آن انتزاع مى شود.از سخنان فوق نتيجه مى گيريم كه <خير> به طور مطلق و خود بخود معيار ارزش اخلاقى نيست , بلكه , با توجه به قيود نامبرده اخلاقى خواهد بود ; چنانكه , <شر> نيز در صورتى كه بر فعل اختيارى اطلاق شود اخلاقى است و آن فعلى كه در تحقق كمال براى انسان نقش منفى دارد شده خواهد بود. پس <شر> نيز با توجه به چنين قيودى از مفاهيم اخلاقى است و ارزش اخلاقى منفى دارد و به ديگر سخن ضد ارزش مى باشدپی نوشت : 1- عاديات 822- بقره 272منبع: كتاب معارف قرآن
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 816]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن