تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826825843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوسانات ميان خير و شر


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نوسانات ميان خير و شر
نوسانات ميان خير و شر   نويسنده : دكتر محسن ايماني روان شناس و عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس   مرز باريك حس رقابت با حسادت و كينه كجاست ؟ دين دراين باره توضيح مي دهد   پيچيد گي رفتارهاي انساني باعث مي شوند تا او دائم در مرز باريكي ميان خير و شر حركت كند. فاصله ميان غبطه و حسد آن قد ر كم است كه بعضي گمان مي برند هنوز مرتكب اشتبا هي نشد ه اند و متوجه حساد ت در وجود خود نيستند. اينكه راه شناسايي حسادت چيست و چطور مي توان آن را از ساحت روح پاك كرد سؤا لاتي هستند كه از دو بعد روان شناختي و ديني آنها را بررسي مي كنيم . مجموعه اي از صفات نيك و بد از بدو تولد در انسان به طور با لقوه وجود دارند. متكلمان مسيحي بر اين عقيد ه اند كه انسان ذاتا موجود شروري است . سنت آگوستين يكي از معروف ترين متكلمان مسيحي بر اين نظر صحه مي گذارد . او مي گويد فرض كنيد مادري بخواهد همزمان به دو نوزاد شير بد هد.حتي اگر به هر دوي اين نوزاد ها شير به اندازه كافي برسد، يكي از بچه ها اعتراض خود را با گريه و رفتارهاي د يگري نشان خواهد داد . مسيحيون بنا بر همين د يد گاه به صليب كشيد ه شد ن حضرت عيسي (ع) را تاوان گناه حضرت آد م (ع)مي دانند و مي گويند رنح هاي حضرت مسيح بعد از آن داغ خبث را از روح آد مي شسته است . ما در قرآن با نگاه ديگري مواجه هستيم . خداوند در قرآن مي فرمايند : «فعصي آد م ربه فغوي» ؛ يعني حضرت آد م نسبت به پروردگار نافرماني كرد. از عملي كه حضرت آد م مرتكب آنشد ه ، با واژه «اثم» يا «ذ نب» به معناي گناه ياد نمي شود. اين مقد مه ما را به اين نتيجه مي رساند كه انسان ميان خير و شر در نوساني دائمي است . آد مي به طور مطلق نه شر است و نه خير . او تفاوت بين اين دو را مي فهمد و تصميم مي گيرد . هر كس نسبت به احساس خودش آگا ه تر از ديگري است. غبطه و حسد دو مقوله نزديك به هم هستند با تفاوت هاي بسيار . شخصي كه از موفقيت دوستش خوشحال است ولي در عين حال مي خواهد تمام تلاشش را به به كار ببند د تا به درجه موفقيت او برسد ، مسلما راه را اشتباه نرفته است . غبطه ممدوح است و رقابت ايجاد مي كند. در اين صورت نه تنها صد مه نمي زند بلكه موجب حركت و پيشرفت در زند گي هم مي شود . اما حسادت درست نقطه مقابل غبطه است .حاسد دلش نمي خواهد هيچ كس جز خودش موفقيتي كسب كند. در واقع آرزوي نابود ي فرد را مي كند. حساد ت ناشي از حس حقارت و ضعف است . آد لر روانشناس معتقد است فرد ضعيف دست به جبران مي زند . در واقع دو نوع رويكرد پيش مي گيرد؛ در حالت اول مي رود سراغ كارهاي بزرگ و مهم تا خود ار از جايي كه هست بالا بكشد . مثلا د يپلمه است و دوستي فوق ليسانس دارد . براي اينكه از او عقب نماند به خود سختي مي د هد و با تلاشي فراوان وارد دانشگاه مي شود يا نه ؛ در حالت دوم براي مطرح شد ن و جبران كمبود هايش دست به كارهاي خلاف و خطرناك مي زند. مثلا مي خواهد به هر قيمتي پولدار شود ، سر از باند هاي قاچاق كالا در در مي آورد . چرا اين قدر احاد يث و روايات انسان را از حسد بر حذر داشته اند؟ به خاطر اينكه حسادت در بعد شخصي و اجتماعي صد ماتي جدي وارد مي كند. يكي از مراجعان من خانمي بود كه مي گفت اگر خانه يكي از اقوام بروم تا دو هفته جسمم بيمار خواهد بود. كسي كه به ديگران حسد مي ورزد دائم در تاب و تب است ، حرص مي خورد ، نقشه مي كشد و مدا م تحت فشارهاي عصبي است . جسم و روان كه از هم جدا نيستند. بسياري از بيماري هاي جسمي منشأ رواني دارند . حضرت علي مي فرمايند : «باعث شگفتي است كه حسودان از سلامت جسم خود غافلند!» . ما بارها در باب آرامش فرد با ايمان صحبت كرد ه ايم اما در روايت هست كه «الحسد يا كل الايمان ، كما تاكل النار الحطب» همان طور كه آتش هيزم را مي سوزاند ، حساد ت هم ايمان را از بين مي برد . فرمايش حضرت امير(ع) است كه «حسود دوستي ندارد» شما تصور كنيد علاوه بر رنج هايي كه خود حسود براي خود ش و در ذ هن مي تراشد ، تنهايي و تزلزل در آرامش هم به ناراحتي ها و مشكلاتش اضافه شود. زند گي براي چنين افرادي مثل زهر تلخ خواهد شد . از طرفي حسود فكر نابودي را دارد ، پس ممكن است اقداماتي صورت بد هد .مثالي مي زنيم ؛ زني به خوشبختي دختر خاله اش حسادت مي كند. شروع مي كند به دسيسه چيني تا زند گي او را به هم بزند و اگر طرف مقابل (محسود) زيرك و آگاه نباشد ، ممكن است خانواده اش را از دست بد هد و آرامش از زند گي اش رخت ببند د. اين است كه در قرآن آمد ه « اعوذ برب الفلق من شر ما خلق و من شر غاسق اذا وقب و من شر النفاثات في العقد و من شر حاسد اذا حسد(2 )»البته بايد اين نكته را مد نظر داشته باشيم كه حسادت قابل درمان است . بهترين راه آشنا كرد ن او با شيوه هاي تفكر منطقي است . پذ يرش و درك موقعيت خود كمك مؤثري در از بين برد ن اين بيماري است . چرا كه آد م هاي حسود دائما در حال مقايسه خودشان با د يگران هستند . بايد به آنها تفهيم كرد مقايسه اساسا صحيح نيست . هر كسي نقاط ضعف و نقاط قوتي در زند گي شخصي و اجتماعي اش دارد ؛ يعني اگر شما مثل دوستتان ثروتمند نيستيد ، در عوض شرايط تحصيلي بهتري داريد . بخشي از كمبود ها ژنتيكي هستد كه نمي شود آنها را تغيير داد . اما بخشي وابسته به ميزان سعي و تلاش خود فرد است كسي كه فقط نشسته و غصه مي خورد كه چرا من تحصيلات دانشگاهي ندارم ، چرا توقع پيشرفت دارد؟ ز كوشش به هر چيز خواهي رسيد/ به هر چيز خواهي كماهي رسيد(3) براي به دست آورد ن هر چيزي بايد سختي هايي را متحمل شد . اگر هر كس استعداد هايش را كشف كند و آنها را پرورش د هد مسلما در زند گي خود موفق خواهد بود. اما اين توانايي ها و قابليت ها به خودي خود آد م را به پيروزي نمي رسانند.در باب هفتم گلستان كه به مسائل تربيتي اختصاص دارد سعدي مي گويد : وقتي افتاد فتنه اي در شام / هر كس از گوشه اي فرا رفتند / روستازاد گان دانشمند / به وزيري پادشاه رفتند / پسران وزير ناقص عقل / به گدايي به روستا رفتند 1 ـ كتاب اسلام پزشك بي داروـ احمد امين شيرازي 2 ـ سوره فلق 3 ـ بوستان سعدي باب هفتم منبع:همشهري مثبت 180  
#پزشکی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن