تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 31 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801488916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیماری نادری که می‌تواند باعث بروز یبوست در کودک شما شود!


واضح آرشیو وب فارسی::

هیرشپرونگ (Hirschsprung) یک بیماری نادر است که می‌تواند عملکرد روده و دستگاه گوارش شما را مختل کند. هیرشپرونگ باعث کمبود سلول‌های عصبی در روده بزرگ کودکان شده و موجب توقف حرکات روده می‌شود. این بیماری نقش بسزایی در ایجاد یبوست و حتی انسداد روده در کودکان داشته که بایستی بدون اتلاف وقت درمان شود

هیرشپرونگ می‌تواند باعث بروز یبوست در کودک شما شود؛ اما جای نگرانی نیست! چرا که این عارضه راه‌های متنوعی برای درمان دارد.

یبوست ناشی از هیرشپرونگ در کودکان چطور درمان می‌شود؟

اگر نوزاد شما در ۲۴ ساعت اولیه بعد از تولد دفع مدفوع نداشت، شکم بادکرده و متورمی داشت و یا استفراغ سبز یا قهوه‌ای رنگ داشت، ممکن است به اختلال در عصب رسانی روده (هیرشپرونگ) مبتلا باشد.

دکتر بهار اشجعی بر روی گروهی ۳۰ نفره از کودکان دختر و پسری که تا به حال تجربه جراحی‌های شکمی نداشتند، تحقیقاتی درباره درمان یبوست ناشی از هیرشپرونگ در کودکان انجام دادند. ۳۰ مراجعه کننده‌ی این مطالعه به دو گروه مطالعاتی متفاوت تقسیم بندی شدند. اساس تقسیم بندی این دو گروه، تفاوت در متد درمانی یبوست بود که هر کدام به شرح زیر هستند:

1.      گروه اول:

روش درمانی که برای این گروه از کودکان انتخاب شد، تغییر عادات غذایی و سبک زندگی بود. در این مطالعه به کودکان آموزش‌های صحیح دفع و تمریناتی ورزشی برای تقویت عضلات کف لگن داده شد؛ علاوه بر این، از والدین خواسته شد تا کودک را هیدراته نگه دارند و غذاهای سالم و سرشار از فیبر به فرزندشان بدهند.

2.      گروه دوم:

یبوست این گروه از کودکان به واسطه رفتار درمانی تحریک الکتریکی از طریق پوست یا Transcutaneous Interferential (IF) درمان شد. این تحریک الکتریکی اختلال عصب رسانی روده را تحریک کرد و موجب بهبود حرکات روده شد. در نتیجه عادت دفع مدفوع کودک بهبود پید کرد و یبوست نیز برطرف شد.



نتایج درمان یبوست ناشی از هیرشپرونگ در کودکان

طی روند درمانی که برای بهبود یبوست کودکان مبتلا به هیرشپرونگ صورت گرفت، تمام نکات مانند تعداد دفعات دفع در هفته و یا شکل مدفوع توسط والدین ثبت شد. بعد از بررسی نتایج هر دو گروه از کودکان، دکتر بهار اشجعی و همراهان ایشان در این بررسی به این نتیجه رسیدند که:

علائم یبوست به ترتیب در ۶۶٪‌ و ۲۶.۶٪‌از بیماران در گروه دوم (درمان توسط IF) بعد از ۶ ماه بهبود یافت!

به عبارتی تعداد دفعات دفع مدفوع در هفته بعد از درمان هیرشپرونگ به روش تحریک الکتریکی در مقایسه با گروه بیمارانی که تغذیه صحیح داشتند، در طی ۶ ماه به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد. همچنین درمان به روش IF موجب کاهش چشمگیر درد مقعد در طول دوره درمانی شد.

"تحریک الکتریکی یا IF به عنوان یک روش موثر برای رفتار درمانی یبوست و علائم آن در کودکان و نوزادان شناخته می‌شود."

عوارض هیرشپرونگ در کودکان و نوزادان

اگر هیرشپرونگ درمان نشود و یبوست و انسداد روده ادامه پیدا کند، فرزندتان مستعد ابتلا به یک عفونت جدی روده به نام انتروکولیت خواهد شد! انتروکولیت می‌تواند تهدید کننده زندگی فرزند شما باشد و به همین سبب، نیاز به درمان فوری دارد.

این مطلب برگرفته از مقاله پزشکی منتشر شده توسط دکتر بهار اشجعی، فوق تخصص جراحی اطفال و کودکان می‌باشد. منبع این مقاله https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27524737 می‌باشد.

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن