تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802143287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیماری های شایع چشم را بیشتر بشناسیم!


واضح آرشیو وب فارسی::

چشم انسان یکی از مهم ترین اعضای بدن است که اگر آسیب ببیند یا مشکلی برای آن ایجاد شود، قطعا فرد را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. از این رو لازم است بیماری‌های شایع چشم مانند تنبلی چشم، عیوب انکساری، پیرچشمی، آب مروارید، ناخنک چشم و... را بشناسیم و از علائم و عوارض احتمالی ابتلا به آنها مطلع شویم تا درصورت بروز آنها هر چه سریع تر به چشم پزشک مراجعه کنیم.
اگر شما هم علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری‌ها بدست آورید، مطالعه این متن را از دست ندهید.

 

عیوب انکساری

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم، عیوب انکساری است؛ اختلالی که تاری شدید دید را افزایش می‌دهد. درواقع اگر قرنیه و عدسی چشم نتوانند تصاویر را آن چنان که هستند به شبکیه منتقل کنند، این اختلال ایجاد می‌شود؛ اختلالی که نشان می دهد فرد به نزدیک بینی، دور بینی یا آستیگماتیسم مبتلا است.
PRK (لازک)، TransPRK، فمتولیزیک (لیزیک) و فمتواسمایل (اسمایل) از بهترین درمان‌ها برای رفع عیوب انکساری هستند که ممکن است چشم پزشک آنها را به بیمار پیشنهاد دهد.

 

پیر چشمی

وقتی با افزایش سن، عدسی چشم مثل گذشته منعطف نیست، نمی‌تواند تطابق لازم را انجام دهد و به همین دلیل فرد دید مناسبی را تجربه نمی کند. به چنین شرایطی پیرچشمی گفته می‌شود که یکی از بیماری‌های چشمی است و اغلب افراد در سالهای پس از 40 سالگی با آن مواجه می شوند. این عارضه که سبب می شود فرد نتواند اشیاء نزدیک را به‌وضوح ببیند، در گروه عیوب انکساری چشم قرار می‌گیرد.

 

آب مروارید (کاتاراکت)

یکی دیگر از بیماری‌های شایع چشم که درصورت درمان‌نشدن باعث نابینایی می‌شود، آب مروارید یا کاتاراکت است. اگر به هر دلیلی عدسی چشم کدر شود، نور به درون چشم نمی‌رسد و آب مروارید اتفاق افتاده است. فرد مبتلا به مرورزمان با کاهش بینایی، تاری دید و درصورت عدم درمان، با کوری مواجه خواهد شد. لازم به ذکر است آب مروارید در بیشترموارد با افزایش سن پدید می آید.

 

آب سیاه (گلوکوم)

گلوکوم یا آب سیاه را می‌توان در گروه خطرناک‌ترین بیماری‌های شایع چشمی قرار داد. متاسفانه این اتفاق بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که اعصاب چشم ایشان براثر افزایش فشار داخل چشم آسیب جدی می‌بیند و بینایی شان مختل می‌شود. اگر آب سیاه به‌موقع درمان نشود، احتمال نابیناشدن فرد افزایش می‌یابد.

 



 

 

 

کور رنگی

احتمالا با افرادی در زندگی مواجه شده‌اید که گفته‌اند دنیا برایشان دورنگ دارند، خاکستری و سیاه! اگر حرفشان به بیماری چشمشان مرتبط باشد، درواقع آنها مبتلا به کوررنگی هستند که ارثی است و فرد نمی‌تواند یک یا برخی از رنگ‌ها را تشخیص دهد. در این بیماری سلول‌های مخروطی چشم فاقد رنگدانه هستند و به‌این‌صورت فقط قادر به دیدن برخی از رنگ ها نیست.

 

شب کوری

افرادی‌که در شب و تاریکی، دیدشان با اختلال مواجه می‌شود، به احتمال زیاد شب‌ کوری دارند. مشخصه دیگر این بیماری اختلال در قدرت کنتراست یا وضوح دید و تطبیق ضعیف چشم است، به ویژه زمانی که فرد از فضایی روشن به فضایی تاریک وارد می‌شود. در چنین شرایطی لازم است مدت‌زمانی بگذرد تا فرد بتواند بدون مشکل، اجسام اطراف خود را ببیند.

 

سندرم خشکی چشم

به این اختلال خشکی چشم هم می‌گویند و متاسفانه علاوه‌بر بزرگسالان در کودکان هم مشاهده می‌شود. غده‌های تولید اشک در مبتلایان به خشکی چشم یا نمی‌توانند اشک کافی تولید کنند یا اشک چشم کیفیت مناسب را ندارد و خیلی سریع تبخیر می‌شود.
خشکی ممکن است در یکی از چشم‌ها یا هردو چشم ایجاد شود و اغلب به دلیل خیره‌شدن طولانی‌مدت به گوشی موبایل، کامپیوتر، لپ‌تاپ و... ایجاد خواهد شد.

 

آبریزش یا اشک بیش از حد

یکی دیگر از بیماری‌های چشم، آبریزش یا اشک بیش‌ازحد چشم است. در این حالت چشم ها بیشتر از حد استاندارد اشک تولید می کنند؛ آنقدر که اشک اضافی ازچشم ها سرازیر می‌شود. احتمال دارد آلرژی، عفونت، خشکی چشم، مسدودشدن مجاری اشکی و حتی بیماری‌های زمینه‌ای چشم باعث بروز چنین شرایطی شود.
تشخیص و درمان به‌موقع این بیماری بسیار مهم است و لازم است که به متخصصان چشم‌پزشکی حاذق و باتجربه مانند چشم‌پزشکان بیمارستان فوق تخصصی چشم نور مراجعه کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن بیماری شما به‌درستی تشخیص داده شده و درمان شود.

 

قرمزی چشم

برخی افراد در در اغلب موارد و زمان ها در یک یا هردو چشم خود قرمزی ای را مشاهده می کنند که از بین نمی‌رود که بهتر است هرچه‌ سریع‌تر برای درمان اقدام کنند.
معمولا وجود عفونت یا تحریک چشم باعث می‌شود عروق سطح چشم گشاد شوند. در این صورت قرمزشدن چشم همانند یک هشدار ظهور می‌کند تا درمان را شروع کنید. برخی مواقع هم به دلیل آسیب به ملتحمه یا عروق چشم، این اتفاق روی می دهد.

به خاطر داشته باشید اگر این شرایط با درد چشم همراه باشد، باید آن را جدی بگیرید.

 

ورم ملتحمه یا چشم صورتی

چشم صورتی اصطلاحی است که به ورم ملتحمه نسبت داده می‌شود. همانطور که می‌دانید ملتحمه چشم حاوی عروق خونی بسیار نازک است که یکی از وظایف آنها تولیدکردن مخاط کافی برای پوشش‌دادن و روان‌کردن سطح چشم است.
اگر ملتحمه تحریک شده یا مشکلی باعث التهاب آن شود، عروق خونی بزرگ و برجسته‌تر می‌شوند؛ در چنین شرایطی چشم شما قرمز به‌نظر می رسد و برای تشخیص علت و درمان آن لازم است به متخصصان چشم‌پزشکی مراجعه کنید.

 

ناخنک چشم

هرچند ناخنک چشم بیماری شایعی نیست، ولی اگر اتفاق بیفتد و فرد درمان را شروع نکند، با گذشت زمان ممکن است بینایی وی تهدید شود. در این بیماری بافت صورتی‌رنگی به تدریج از گوشه چشم به سمت مرکز چشم ایجاد می‌شود که ممکن است بخش زیادی از چشم را هم بپوشاند. بروز آستیگمات و تاری دید از عوارض این بیماری است. گاهی اوقات پزشک متخصص چشم به دلیل گسترش بیش از حد ناخنک، ضایعه را با عمل جراحی بر می دارد.



 

تنبلی چشم

این عارضه که معمولا در یک چشم دیده می شود و دلیل اختلال دید در اثر عوامل مختلف باعث تنبلی چشم می شود. عدم وضوح تصویر در چشم تنبل و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم سبب می شود مغز بین تصویر دو چشم، تصویر ارسالی توسط چشم سالم را انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم دیگربه مغز را مسدود و یا اصطلاحاً "خاموش" کند؛ این موضوع باعث تنبلی چشم خواهد شد.

 

انحراف چشم یا لوچی

چشم‌ها به‌صورت نرمال و طبیعی باید هم‌راستا باشند. اگر این‌چنین نباشد، فرد مبتلا به لوچی، چپ‌چشمی یا استرابیسم می شود. درواقع در این بیماری حرکت عضلات چشم با یکدیگر هماهنگ نیستند و بین دو چشم قدرت تمرکز وجود ندارد. این مشکل باعث می‌شود تا چشم ها در جهت های مختلف دیده شوند.

 

قوز قرنیه

کراتوکونوس یا قوز قرنیه یکی دیگر از بیماری‌های چشم است که توسط چشم‌پزشکان یک بیماری غیرالتهابی توصیف شده است که در قرنیه اتفاق می‌افتد. در قوز قرنیه، قرنیه چشم نازک می‌شود و به تدریج از حالت کروی، به شکل مخروط یا برآمده، تغییر شکل می‌دهد.

 



آلرژی چشم

آلرژی چشم که معمولا در فصول بهار و پاییز بیشتر دیده می‌شود، یکی دیگر از بیماری‌های شایع چشم است که همراه با عوارضی مانند خارش، سوزش و آبریزش چشم بروز می کند.
ترشح هیستامین نیز از عوامل اصلی ایجاد این بیماری است که مشخصه آن پف کردن و تورم چشم هاست. خشکی شدید چشم نیز از دیگر عوارض آلرژی چشم است.

 

زخم قرنیه

یکی دیگر از بیماری‌های چشمی، زخم قرنیه است که دلایل مختلفی از جمله استفاده غیر صحیح از لنزهای تماسی، عفونت، آسیب‌های شیمیایی و ضربه (تروما) باعث بروز آن می‌شود.
در برخی موارد افرادی که دچار انتروپیون (برگشتگی پلک به داخل چشم)، دیستروفی قرنیه و خشکی چشم هستند نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. از این رو اگر به این بیماری‌ها مبتلا هستید یا در شرایط ابتلا به زخم قرنیه قرار دارید، حتما برای معاینه به چشم‌پزشک باتجربه و حاذق مراجعه کنید.

 

عفونت چشم یا مشکلات مربوط به لنز

در برخی موارد خصوصا اگر هنگام استفاده از لنز نکات بهداشتی را رعایت نکنید، در شرایط نامناسب آب‌وهوایی لنز بگذارید، یا از لنزهای نامناسب و غیراستاندارد استفاده کنید، چشم‌ها دچار عفونت می‌شوند؛ خصوصا عفونت قرنیه که یکی از شایع‌ترین انواعِ عفونت (به دلیل استفاده نامناسب از لنز) است.

لازم به ذکر است اگر این عفونت به‌موقع درمان نشود، ممکن است فرد بینایی خود را از دست بدهد.

 

تشخیص و درمان شایع‌ترین بیماری های چشم در بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور

در این نوشتار با شایع‌ترین بیماری‌های چشم و ضرورت اقدام به‌موقع برای تشخیص و درمان برخی از آنها آشنا شدید. با توجه به اینکه چشم عضوی بسیار مهم در بدن است و سلامت آن تاثیر بسیار زیادی در کیفیت زندگی همه ما دارد، اگر با یکی از این بیماری‌ها درگیر شدید یا نسبت به اختلال یا سندرمی دچار شک هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص درست و دریافت درمان موثر حتما به بیمارستان فوق تخصصی چشم‌ پزشکی نور مراجعه کنید.
چشم پزشکان متخصص و فوق تخصص این بیمارستان با بهره گرفتن از دانش به‌روز و تجربه فراوان خود در امر تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی و استفاده از بهترین و به‌روزترین تجهیزات چشم‌پزشکی  در کمترین زمان ممکن، بیماری یا مشکل چشم شما را تشخیص می دهند و برای درمان و بهبود بیماری‎تان بهترین اقدامات را انجام خواهند داد.

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن