محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829488874
چرا خدا را فقط در ناخوشی ها می خوانیم؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
چرا خدا را فقط در ناخوشی ها می خوانیم؟
خواستن خدا در گرفتاری ها و نخواستن او در خوشی ها به تصریح قرآن حکیم از بزرگترین ضعف های انسان است و تا زمانی که آدمی بر این ناسپاسی خود فائق نیاید به قرب الهی نخواهد رسید.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ موقعیت کسی را در ذهن مجسم کنید که هر وقت در چاه و چاله ای می افتد به یاد کسی می افتد، او را از اعماق قلبش صدا می زند تا بیاید و او را از آن مخمصه نجات دهد اما به محض این که از آن گرفتاری خلاص یافتراهش را بی اعتنا به آن که آمده و نجاتش داده در پیش می گیرد انگار نه انگار که لحظاتی پیش در چه گرفتاری اسیر شده بود و دایم اورا صدا می زده است. این موقعیت را برای هر کدام از ما که تشریح کنند همه ما در برابر چنین انسانی موضع می گیریم که مگر می شود آدمی نسبت به نجات دهنده اش تا این حد ناسپاس و خیانتکار باشد اما حتی بسیاری از ما که در برابر این موقعیت و در برابر آن فرد موضع گرفته ایم خود به درد مشابهی گرفتاریم، درد مشابه ما آنجاست که اگر به جای آن فرد افتاده در چاه خودمان را قرار دهیم و به جای آن نجات دهنده، خداوند را که هر روز و هر لحظه ما را از گرداب هایی که در آن می افتیم بیرون می کشد، می بینیم ما هم مثل همان فرد ناسپاس رفتار کرده ایم.
وقتی در برابر مصایب و گرفتاری ها قرار می گیریم دایم خداوند را صدا می زنیم و او را ملجأ و پناهگاه مان قرار می دهیم اما به محض آن که از آن مخمصه و گرفتاری بیرون آمدیم طوری رفتار می کنیم که انگار خدایی در روابط و سلسله اسباب عالم وجود ندارد. دوباره به همان موجودات یا عادت هایی که در لحظه های گرفتاری به کارمان نمی آمدند و بی تفاوت از کنارمان رد می شدند پناهنده و با همان ها سرگرم می شویم. قرآن حکیم در آیه 12 سوره یونس، این شکوائیه عجیب و دردناک را مطرح می کند و می فرماید: وَ إِذَا مَسَّ الْانسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائمًا فَلَمَّا کَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ کَأَن لَّمْ یَدْعُنَا إِلىَ ضُرٍّ مَّسَّهُ کَذَالِکَ زُیِّنَ لِلْمُسْرِفِینَ مَا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ / چون به آدمى گزندى رسد، چه بر پهلو خفته باشد و چه نشسته یا ایستاده ما را به دعا مى خواند. و چون آن گزند را از او دور سازیم، چنان مى گذرد که گویى ما را براى دفع آن گزندى که به او رسیده بود هرگز نخوانده است. اعمال اسرافکاران اینچنین در نظرشان آراسته شده است.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان جمله مَرَّ کَأَنْ لَمْ یَدْعُنا إِلى ضُرٍّ مَسَّهُ را کنایه از فراموشى و غفلت از چیزى که فراموش نمى شود، می داند و معتقد است: معناى آیه این است که وقتى بلا و ناملایمى جان کاه به انسان مى رسد مدام و بدون وقفه ما را به منظور رفع آن بلا مى خواند و برخواندن خود اصرار مى ورزد، و همین که بلاى او را برطرف مى کنیم به کلى ما را فراموش مى کند، و دلش به سوى همان کارهایى که قبلا داشت کشیده مى شود. این چنین اعمال که اسرافگران و مفرطان در تمتع به زخارف دنیوى دارند، در نظرشان زیبا جلوه مى کند، آن قدر زیبا که جانب ربوبیت پروردگار را به کلى از یاد مى برند، و به فرضى هم که کسى آنان را یاد آورى کند اصلا از یاد خدا روى بر مى گردانند.
علامه می افزاید: در این آیه علت اینکه منکرین معاد به ضلالت و غى خود ادامه مى دهند بیان شده، و خصوصیات آن سبب ذکر شده، و آن این است که مَثل اینگونه افراد مَثل انسانى است که گرفتار بلا و ضرى جانکاه شده و به خا طر این گرفتارى خداى تعالى را مى خواند، و یکسره "اى خدا اى خدا" مى کند، و اصرار مى ورزد تا آنکه خدا گرفتاریش را- که به خاطر رفع آن خدا خدا مى کرد- برطرف سازد. و ناگهان دنبال همان نافرمانى ها که قبلا داشت بگیرد، و فراموش کند که هم او بود که آن همه خدا خدا مى کرد، همچنان که علت این فراموشى این است که بعد از نجات از گرفتارى، شیطان گناهان و شهوات را در نظر او جلوه مى دهد آن چنان که یاد آن شهوات جاى خالى در دل او براى یاد خدا باقى نمى گذارد، و خدا را بعد از مدتها خدا خدا کردن از یادش مى برد. اما در "تفسیر نمونه"با اشاره به این که خاصیت مشکلات و حوادث دردناک، کنار رفتن حجابها از روى فطرت پاک آدمى است، تصریح می شود: در کوره حوادث تمام قشرهاى سیاهى که روى این فطرت را پوشانده است مى سوزد و از میان مىرود، و براى مدتى، هر چند کوتاه درخشش این نور توحیدى آشکار مى گردد.اما افراد غافل، چنان کم ظرفیت و بى خردند که"به مجرد اینکه بلا و ناراحتى آنها را بر طرف مى سازیم، آن چنان در غفلت فرو مى روند که گویا هرگز از خداوند تقاضایى نداشتند.
اما چرا انسان تا این حد نسبت به خداوند ناسپاسی می کند. در "تفسیر نمونه" ابتدا به تعبیرات مختلفى که از انسان در قرآن مجید آمده، این گونه اشاره شده است: در آیات زیادى از آدمی به" بشر" تعبیر شده، در آیات فراوانى به "انسان"، و در آیاتى نیز به عنوان"بنى آدم" و عجیب اینکه در بسیارى از آیاتى که از او به انسان تعبیر شده صفات نکوهیده و مذمومى براى او ذکر شده است. مثلا در آیات مورد بحث انسان به عنوان یک موجود فراموشکار و حقنشناس معرفى شده است.در جاى دیگر به عنوان یک موجود ضعیف - خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِیفاً- نساء- 28- و در جاى دیگر به عنوان یک موجود ستمگر و کفران کننده - إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ- ابراهیم- 34- و در جایى دیگر انسان را بخیل - کانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً- اسراء- 100- و در مورد دیگر موجودى عجول - وَ کانَ الْإِنْسانُ عَجُولًا- اسراء- 11- و در جاى دیگر کفور و کفران کننده - وَ کانَ الْإِنْسانُ کَفُوراً- اسراء- 67- و در مورد دیگر موجودى پرخاشگر - کانَ الْإِنْسانُ أَکْثَرَ شَیْءٍ جَدَلًا- کهف- 54 - و در جاى دیگر ظلوم و جهول - إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولًا- احزاب- 72- و در جاى دیگر کفور مبین و کفران کننده آشکار - إِنَّ الْإِنْسانَ لَکَفُورٌ مُبِینٌ- زخرف- 19- و در مورد دیگر موجودى کم ظرفیت و دمدمى مزاج که هنگام نعمت بخیل و به هنگامى بلا پر جزع است - إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً- معارج- 19 و 20 و 21- و در جاى دیگر مغرور حتى در برابر خدا - یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ- انفطار- 60- و در مورد دیگر موجودى که به هنگام نعمت طغیان مى کند - إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى- علق- 6 تفسیر نمونه در ادامه این شبهه را مطرح می کند که آیا این همان انسانى است که خدا او را در"احسن تقویم" می نامد و نیز آیا این همان انسانى است که خدا معلم او بوده و آنچه را نمىدانسته است به وى آموخته استو آیا این همان انسانى است که خدا بیان به او آموخته است، آنگاه این گونه به این شبهه پاسخ می دهد: این بحثها همه مربوط به انسانهایى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته بلکه به صورت خودرو پرورش یافته اند، نه معلمى و نه راهنمایى، و نه بیدار کنندهاى داشتهاند، شهواتشان آزاد و در میان هوسها غوطه ور هستند. بدیهى است چنین انسانى نه تنها از امکانات فراوان و سرمایه هاى عظیم وجود خویش بهره نمىگیرد، بلکه با به کار انداختن آنها در مسیرهاى انحرافى و غلط به صورت موجودى خطرناک و سرانجام ناتوان و بینوا در مى آید. اما انسانى که با استفاده از رهبران الهى و به کار گرفتن اندیشه و فکر و قرار گرفتن در مسیر حرکت تکاملى و حق و عدالت به مرحله"آدمیت" گام مى نهد. و شایسته نام"بنى آدم" مى شود، به جایى مى رسد که به جز خدا نمى بیند، چنان که قرآن مى گوید:وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلًا/ ما آدمیزادگان را گرامى داشتیم و صفحه خشکى و دریا را جولانگاه آنها قرار دادیم و از روزیهاى پاکیزه به او بخشیدیم و بر بسیارى از مخلوقات خود فضیلت و برتریش دادیم. برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید
۱۳۹۲/۱۲/۶ - ۱۶:۲۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]
صفحات پیشنهادی
چرا جهنم آفریده شد؟
چرا جهنم آفریده شد اين را بدانيد كه كفار از حيوانات پست ترند اُولئِكَ كَاْلاَنْعام بَلَ هُمْ اَضَلّ كسانيكه نور ايمان در دلشان نتابيده كسانيكه از سگ پست ترند چطور مى شود آنها را در مهمانخانه ايكه اهل ايمان و سلاطين واقعى هستند جاى داد به گزارش سرویس دینی جام نیوز خداى رحيم چچند پیامبر خدا در اطراف کعبه مدفون هستند؟
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸ ۱۳ کعبه مقدسترین مکان در دین اسلام و میان مسلمانان و به عنوان قبلهگاه و جهت عبادت و نماز پیروان دین اسلام است نام کعبه اشاره به چهارگوش بودن بنای آن دارد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا از مکه مکرمه در قرآن کریم درباره بچهموقع خدا راز و گناه انسان را افشا میکند؟
یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸ ۱۰ مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت تجسس در زندگی افراد عواملی دارد که از جمله آن عوامل ضعف ایمان و حسادت افراد است که باید این دو امر مورد ارزیابی قرار گیرد و برای رفع آن راهکارهای لازم ارائه شود حجتالاسلام والمسلمین محمدابراهیمرخدادی غیرمنتظره در مسجد سهله، مقام امام زمان (عج)؛ عکس
رخدادی غیرمنتظره در مسجد سهله مقام امام زمان عج عکس دبیرخانه مسجد سهله از کشف ۱۲ کندوی عسل در محراب امام مهدی عج در مسجد سهله خبر داد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز مضر المدنی دبیرخانه مسجد سهله اعلام کرد در مکان محراب امام مهدی عج 12 کندوی عسل پیدا شده است ویچرا خطاب آيات قرآن ، بيشتر به مردان است ؟
چرا خطاب آيات قرآن بيشتر به مردان است به گزارش سرویس دینی جام نیوز در پاسخ به این سوال می بایست بدین نكات اشاره کرد 1- از نظر قرآن زن و مرد از ارزش معنوي و شخصيت يكساني برخوردارند زيرا آيات قرآني آن دو را در پيشگاه خدا و در رسيدن به مقامات معنوي يكسان مي شمامهمترین رخداد امروز در تقویم شیعه
مهمترین رخداد امروز در تقویم شیعه امروز مصادف است با استعفای کسی که خلافت به او رسیده بود اما وی معتقد بود که پدرانش غاصب خلافت و جانشین پیامبر صل الله علیه و آله و سلم می باشند به گزارش سرویس دینی جام نیوز امروز 6 اسفند ماه 1392 هجری شمسی برابر با 25 ربیع الثانی 1435 هجربه بهانه خداحافظی چهارمین عضو شورای چهارم/ چرا ریاست یک میز به عضویت شورا میارزد؟
به بهانه خداحافظی چهارمین عضو شورای چهارم چرا ریاست یک میز به عضویت شورا میارزد احمد دنیامالی دومین عضو از شورای شهر تهران است که چند روز پیش استعفایش را به رئیس شورا داد و امروز رئیس فدراسیون قایقرانی شد این روند خروج از شورای چهارم از زمانی شروع شد که رئیس جمهور چند تن از اچرا کوههای "صفا"و"مروه" به این نام نامیده شدند؟
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸ ۰۹ در قرآن کریم صفا و مروه و سعی بین این دو کوه مقدس که یکی از اعمال واجب برای حاجیان و زائران خانه خدا محسوب میشود از نمادهای بندگی خدا عنوان شده است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا از مکه مکرمه زائر خانه خدا که در یکی ازکسی که تکیهگاهش خداوند باشد از غیر او نمی ترسد/ امثال امام خمینی(ره) حجت را بر ما تمام کردند
دین و اندیشه کسی که تکیهگاهش خداوند باشد از غیر او نمی ترسد امثال امام خمینی ره حجت را بر ما تمام کردند آیت الله هادوی تهرانی با اشاره به آیات قرآن پیرامون هدایت و ضلالت آدمی تصریح کرد ما عوامانه گمان می کنیم که چون پیغمبر ص پیغمبر بود قدرت خاصی به وی داده شد و نیروهای ویژهخداوند، از حال انسان غافل نمیماند
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴ ۰۰ آیتالله حسین وحیدخراسانی گفت آفرینش انسان نشان دهنده عظمت پروردگار است و آفرینش انسان عقل را مبهوت میکند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در درس تفسیر قرآن کریم در مسجد اعظم در جوار حرم مطهر حضرت معصومهچرا زور بانک ها فقط به مردم عادی می رسد؟
چرا زور بانک ها فقط به مردم عادی می رسد تاریخ انتشار يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۵ ۲۱ همین چند روز پیش بود که اعلام شد حسن روحانی که به تازگی دستوراتی را برای مبارزه با مفسدین اقتصادی ابلاغ کرده برنامه ویژه ای برای بدهکاران بانکی دارد ماجرا هم از این قرار بود که دولت یازدهمی ها شچرا آزمونهای استخدامی در نیمه راه معلق شده و سرگردانی میآفرینند؟
چرا آزمونهای استخدامی در نیمه راه معلق شده و سرگردانی میآفرینند کد خبر ۳۸۱۸۲۳ تاریخ انتشار ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۵۸ - 24 February 2014 در روزگاری که دورترین نقاط کشور به مدد اینترنت به یکدیگر پیوند خورده و پایگاههای اطلاع رسانی قدرت یافتهاند دیگر کمتر کسی به یاد میآورد زمانخداترسترین مردم کیست؟
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷ ۳۳ خوف از خدا حالتی قلبی است که آثار و نشانههای آن در رفتار فرد باید ظهور پیدا کند از جمله احساس ناراحتی و عذاب وجدان در هنگام ارتکاب معصیت و اشک ریختن و تأسف خوردن هنگام از دست رفتن فرصتها و یادآوری معاصی شوق به ادای واجب و طلب رضای حق که این مهم با شخاموشی چراغ سینما بهمن بوشهر فقط یک روز دوام آورد
خاموشی چراغ سینما بهمن بوشهر فقط یک روز دوام آورد بوشهر - ایرنا - مدیر حوزه هنری بوشهر گفت جریان برق سینما بهمن بوشهر که روز گذشته به علت بدهی 350میلیون ریالی از سوی شرکت توزیع برق قطع شده بود پس از یک روز دوباره برقرار شد و هم اکنون این سینما آماده پذیرایی از علاقه مندان به تمچرا ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است؟
چرا ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است دو خواهر به حکم نسبت و پیوند نسبی و عاطفی نسبت به یکدیگر علاقه شدید دارند ولی هنگامی که رقیب هم شوند کد خبر ۳۸۰۷۰۰ تاریخ انتشار ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷ ۴۳ - 21 February 2014 در شرع مقدس اسلام ازدواج هم زمان با دو خواهر جایز نیست لازم بهچرا خدا ما را خلق کرد؟
چرا خدا ما را خلق کرد در مورد خداوند متعال هم گفته شده که خداوند متعال بی نیاز مطلق است و نیازی به آفرینش ندارد بلکه این مخلوق است که نیازمند آفرینش است به گزارش نامه نیوز به نقل از تبیان با توجه به این که خداوند بی نیاز مطلق است آیا نیازمند به این خلقت بود یا خیر و اگر جوابخداوند ملت فهیمی را به نظام و نظام مقدسی را به ملت ارزانی داشت/ شکر نعمت نظام، حفاظت از آن است
دین و اندیشه آیت الله مقتدایی در گفتگو با مهر خداوند ملت فهیمی را به نظام و نظام مقدسی را به ملت ارزانی داشت شکر نعمت نظام حفاظت از آن است قائممقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن با بیان اینکه خداوند ملت فهیمی را به این کشور و نظام جمهوری-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها