تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805450095
![نمایش مجدد: چرا خدا ما را خلق کرد؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
چرا خدا ما را خلق کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
چرا خدا ما را خلق کرد؟
در مورد خداوند متعال هم گفته شده که خداوند متعال بی نیاز مطلق است و نیازی به آفرینش ندارد بلکه این مخلوق است که نیازمند آفرینش است.
به گزارش نامه نیوز به نقل از تبیان، با توجه به این که خداوند بی نیاز مطلق است، آیا نیازمند به این خلقت بود یا خیر و اگر جواب منفی است، هدف خلقت چیست؟
پاسخ:
به این پرسش از چند جهت می شود باسخ داد. یکی از جهت هدف فاعل و خالق، یکی از جهت هدف فاعل و مخلوق و از زاویه دیگر که معمولاً حکما از این زاویه به سوال نگاه می کنند اینکه ما خود ذات باریتعالی و صفاتش را ملاحظه بکنیم آن وقت سوال پاسخ دقیق تری پیدا می کند.
بر اساس نگاه اول، همیشه این گونه نیست که در هر فعلی هدف فاعل مطرح باشد مثلاً فرض بفرمایید وقتی معلم سر کلاس تدریس می کند، هدفش یاد گرفتن خودش نیست. بلکه هدفش یاد دادن به دیگران است و یا وقتی پدری برای فرزندش لباس می خرد هدف از این خرید، خود پدر نیست بلکه افراد دیگر هستند. به تعبیر دیگر هدف گاهی هدف فعل است و گاهی هدف فاعل. همیشه این طور نیست که هدف و نفعش منحصراً به فاعل برگردد.
ما نبودیم و تقاضامان نبود لطف تونا گفته ی ما می شنید
و به هر حال اینجا هدف فعل مطرح هست نه هدف فاعل.
من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم
با این توضیح در کارهای خداوند متعال، هدف تأمین نیاز خود خداوند متعال نیست، بلکه هدف تأمین نیازهای مخلوق است. یعنی این مخلوق است که نیازمند آفریده شدن، است نه اینکه خالق نیاز به آفرینش داشته باشد.
چون سوال از اینجا پیدا شده که ما انسان های معمولی وقتی کاری انجام می دهیم اگر از ما بپرسند چرا این کار را می کنی؟ در پاسخ می گوییم برای اینکه نفعش به خودمان برمی گردد. چرا درس می خوانی؟ برای اینکه دانا باشم. چرا دانا بشی؟ برای اینکه توانا باشم. چرا توانا بشی؟ برای اینکه آن بخش از نقص هستی و وجود خودم را بر طرف بکنم. یعنی این هدف هایی که سوال می شود برای پاسخی است که آن به خود فاعل بر می گردد.
موجودات مختار هم اکثراً به مقصد می رسند ولی اگر بناست به آن مقصد عالی برسند جز از راه اختیار به دست نمی آید. اما طبیعت اختیار اینگونه است که یک عده هم از اختیار سوء استفاده بکنند و به مقصد نرسند
از این جا این سوال پیدا شده که، خوب خدا هم باید برای داشته باشد واین برای هم ،باید به خودش برگردد. اما خداوند متعال برای، به خودش بر نمی گردد. این در صورتی است که ما بخواهیم در مشرب متکلمین به این سوال پاسخ بدهیم.
حکما پاسخ دقیق تری داده اند و گفته اند که اصولاً آفرینش چیزی جز تجلی صفات ذات باریتعالی نیست. خداوند از آنجا که خداست باید خلق کند. واجب الوجود که من جمیع الجهات واجب الوجود است ، نمی شود که خلق نداشته باشد، چون خلق اگر امساک فیض بشود به کمبود یا نقص یا بخل بر می گردد و چیزهایی از این قبیل که در جای خودش ثابت شده ، در حالی که از ساحت واجب الوجود دوراست. بنابراین واجب الوجود از آنجا که واجب الوجود است فیّاض نیز هست و از آنجا که فیّاض است افاده فیض می کند.
این سوال دقیقاً مثل این می ماند که بگوییم باران چرا می بارد؟ خوب باران اصلاً طبیعتش باریدن است اگر نبارد که باران نیست. مثل این می ماند بگوییم ، معلم چرا درس می دهد؟ معلّم طبع معلّمیش تدریس است اگر تدریس نکرد که دیگر معلم نیست.
سوال از این که خداوند چرا خلق کرده است؟ مثل این می ماند که بگوییم: باران چرا باریده است؟ معلّم چرا درس داده است؟ اگر بناست معلّم باشد باید درس بدهد. اگر بناست خدا باشد باید فیّاض باشد، خلاق و وهّاب باشد که این صفات در جای خودش ثابت شده که واجب الوجود باید چنین باشد. یعنی واجب الوجود باید بی نیاز باشد، باید خلّاق باشد، باید.... اگر چنین شد دیگر سوال از اساس منتفی است.
خدا کا خالق کوں؟
نمی توانیم بگوییم چرا آفریده است؟ اگر نمی آفرید دیگر خدا نبود، خلّاق نبود، فیّاض نبود. چون فیّاض بدون فیض، مثل باران بدون باریدن می ماند. این جواب حکما که عرض کردم دقیق تر و عنایت بیشتری می خواهد، با ملاحظه و با عنایت و تأمل در صفات ذات باریتعالی پاسخ به دست می آید.
در پاسخ اول با ملاحظه همین که ممکن است به فعل برگردد ممکن است به فاعل برگردد، پاسخ داده شد که بله خداوند متعال غنی مطلق است، اما هدف از آفرینش به فعل بر می گردد.
ولی در پاسخ دوم با ملاحظه به واجب الوجود و صفاتش ما را به این جا می رساند که باید آفرینشی باشد و هر موجودی که استعداد پوشیدن لباس هستی را داشته باشد باید این لباس را بپوشد.
بعضی ها این اشکال را مطرح می کنند که اگر بگوییم که هیچ فائده ای و نفعی به خداوند نمی رسد و خلقت همان است که شما مثال زدید، معلمی که سر کلاس می رود یک هدفی را دنبال می کند و آن اینکه این بچه ها با سواد بشوند اگر این بچه ها با سواد نشوند معلّم نتوانسته به هدفش در این کلاس برسد. اگر خداوند هم مخلوقات را خلق کرد برای اهدافی که داشت مثلا به کمال رسیدن انسان ها، اما اینها به کمال نرسیدند، در جا زدند، در همان مرحله قوه ای ماندند و از این دنیا رفتند باز می شود گفت که خداوند به هدفش از خلقت رسیده است ؟
پاسخ:
در پاسخ به این اشکال باید گفت موجودات چند دسته هستند: یک سری از موجودات که هدایتشان در ذات خودشان هست یعنی تکویناً هدایت شده اند و بدون استثنا به مقصد می رسند مثل فرشتگان، جمادات، نباتات و حیوانات. اینها که هدایت ذاتی و تکوینی دارند همه به مقصد می رسند یعنی هدف خداوند درباره همه آ نها تأمین می شود.
دسته دوم موجوداتی مثل انسان و جن که مختار هستند، در مورد اینها طبیعی است و طبیعت اختیار اقتضا می کند که اینها با اختیار خودشان به مقصد و هدف برسند. اگر اینها هم جبراً بنا بود به هدف برسند که دیگر انسان نبودند.
حالا اگر سوال به این شکل مطرح بشود که خوب این اختیار باعث شده که در مورد فعل خداوند متعال به تعبیر اصولیون تخصیص اکثر لازم بیاید.
در پرسش های قبلی پاسخ دادیم که این جوری نیست. اکثر مخلوقات حتی انسان ها هم به مقصد می رسند درصد کمی از انسان ها هستند مخلّد در جهنم می مانند. اکثر انسان ها سرانجام بعد از عبور از مراحل مختلف، بهشتی می شوند یعنی به مقصد نهایی خلقت می رسند.
در مورد خداوند متعال هم گفته شده که خداوند متعال بی نیاز مطلق است و نیازی به آفرینش ندارد بلکه این مخلوق است که نیازمند آفرینش است
اگر بقیه موجودات مد نظر باشد که عرض می کنم آنها به مقصد می رسند. یعنی گندمی که خداوند خلق کرده این گندم بلد است که چه جوری حرکت بکند، راهش را بلد است و به مقصد هم می رسد. حتی اگر مانعی هم در مقابلش باشد مانع را دور می زند و در جهت رسیدن به آن هدف نهائیش که همان تبدیل به هفت خوشه و هفتصد دانه شدن باشد راهش را بلد است و در جهت هدف آفرینشش هم حرکت می کند مگر اینکه موانعی باشد.
گاهی آن موانع را نمی تواند از جلو راه بردارد اما به هر حال به مقصد می رسد. موجودات مختار هم اکثراً به مقصد می رسند ولی اگر بناست به آن مقصد عالی برسند جز از راه اختیار به دست نمی آید. اما طبیعت اختیار اینگونه است که یک عده هم از اختیار سوء استفاده بکنند و به مقصد نرسند.
خلاصه سخن:
خداوند متعال بی نیاز مطلق است و نیازی به آفرینش ندارد بلکه این مخلوق است که نیازمند آفرینش است. زیرا گاهی هدف، هدف فعل است و گاهی هدف فاعل.
در کارهای خداوند نیز، هدف تأمین نیاز خود خداوند متعال نیست، بلکه هدف تأمین نیازهای مخلوق است. یعنی این مخلوق است که نیازمند آفریده شدن است نه اینکه خالق نیاز به آفرینش داشته باشد.
1392/11/17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
چرا کریمی بهترین زمان خداحافظی اش را از دست داد؟
جادوگر به فکر رکوردهای بیشتر است چرا کریمی بهترین زمان خداحافظی اش را از دست داد علی کریمی می توانست با گرفتن جام حذفی به همراه تراکتورسازی و در اوج با فوتبال خداحافظی کند به گزارش جام جم ورزشی علی کریمی بازیکن تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز بدنبال قهرمانی این تیم می توانست دراین خبر تکمیل میشود دایی: بازیکنان فهمیدند تنهایند/وزارت ورزش بگوید چرا پرسپولیس به اما خدا رها شده؟!
این خبر تکمیل میشوددایی بازیکنان فهمیدند تنهایند وزارت ورزش بگوید چرا پرسپولیس به اما خدا رها شده سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت تبعات مثبت و منفی تمرین نکردن را همه دیدند و الان بازیکنان ما متوجه شدند که تنها هستند و کسی با آنها نیست به گزارش خبرگزاری فارس علی دایی بعد از تموزیر کشور:بسیج در جهت تقویت و گسترش بصیرت حرکت کند/ مدیران جهادی فعالیت برای خلق خدا را عبادت میدانند
وزیر کشور بسیج در جهت تقویت و گسترش بصیرت حرکت کند مدیران جهادی فعالیت برای خلق خدا را عبادت میدانند وزیر کشور از بصیرت به عنوان اصلی ترین موضوع و جزو تأکیدات مقام معظم رهبری نام برد و گفت یک بسیجی می بایست از آگاهی های خود در جهت تقویت و گسترش بصیرت استفاده کند به گزارش نامهچرا برای برخی مدیران سابق تامیناجتماعی که در سال ۹۰ مدیر شدند، از سال ۸۶ پاداش نوشتهاند؟
چرا برای برخی مدیران سابق تامیناجتماعی که در سال ۹۰ مدیر شدند از سال ۸۶ پاداش نوشتهاند رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی گفت برای برخی مدیران سابق این سازمان که اواخر سال 90 منصوب شدند از 86 تا 92 پاداش نوشته اند به گزارش نامه نیوز علیرضا محجوب در میزگرد بررسیاندازۀ حُسن خلق چقدر است؟
اندازۀ حُسن خلق چقدر است در پی استقبال بینظیر از کتاب مستطاب مفاتیح الحیات نوشتۀ عالم بزرگوار آیت الله جوادی آملی برآن شدیم تا هرشب بخشی از مطالب آن را پیشکش کاربران عزیز باشگاه شبانه کنیم مردى به حضرت رضا علیه السّلام عرض کرد که اندازه ى حُسن خلق چقدر است فرمود همان را که بچرا این دسته از افراد خیانت می کنند؟
چرا این دسته از افراد خیانت می کنند شنیده اید گاهی اوقات به بعضی ها می گویند آب زیر کاه فکر می کنید ریشه این ضرب المثل چیست آب زیر کاه در باره ی کسی به کار می رود که در لباس دوستی و خیر خواهی برای دستیابی به اهداف خود پایه مکر و عذر و حیله بنا می کند و دیگران را فریب می دهدعکس:سپیده خداوردی،امیرسلیمانی و همسرانشان
عکس سپیده خداوردی امیرسلیمانی و همسرانشان عکسهای متفاوت سپیده خداوردی و همسرش به همراه سپند امیرسلیمانی و همسرش به مناسبت شب یلدا 1392 10 11معنی خشم خدا
معنی خشم خدا چيزى خدا را عاجز و آزرده نمى كند تا او را دگرگون سازد به گزارش سرویس دینی جام نیوز عمروبن عبيد استاد معتزلى از امام باقر ع پرسيد معنى كلمه غضب در اين آيه 81 طه چيست و من يحلل عليه غضبى فقد هوى امام فرمودند منظور از اين غضب مجازات الهى است اى عمرچرا به امام رضا(ع) غریب الغربا میگویند؟
چرا به امام رضا ع غریب الغربا میگویند غریب از ریشه ی غرب به هر چیز دوری گفته می شود همچنانکه وقتی گفته می شود غرب الشخص بالضم غربه یعنی از وطنش دور شد و همچنین در مورد چیزی که در بین هم جنسانش بدون نظیر باشد بکار می رود مثلاً گفته می شود العلماء غربا چون در میان جاهلان اندکندایرانیان برای حضوری متفاوت و خلق حماسه ای دیگر به خیابان ها آمدند
فجر 92 حماسه وحدت و امید ایرانیان برای حضوری متفاوت و خلق حماسه ای دیگر به خیابان ها آمدند اخبار استانها - ایرنا - ایرانیان در جای جای ایران اسلامی برای خلق حضوری متفاوت در راهپیمایی 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به خیابان ها آمدند تا این میهن در سی و پنجمین سالگردکهگیلویه و بویراحمد آماده خلق حماسه ای ماندگار
فجر 92 حماسه وحدت و امید کهگیلویه و بویراحمد آماده خلق حماسه ای ماندگار یاسوج - ایرنا - مردم غیور و همیشه در صحنه کهگیلویه و بویراحمد آماده حضوری گسترده پرشور و ماندگار در راهپیمایی 22 بهمن سالگرد پیروزی افتخار آفرین انقلاب اسلامی هستند به گزارش خبرنگار ایرنا در سی و پنجمیندریادلان هرمزگانی آماده خلق حماسه ای دیگردر کنار آبهای خلیج فارس
بندرعباس دریادلان هرمزگانی آماده خلق حماسه ای دیگردر کنار آبهای خلیج فارس مردم انقلاب و شهید پرور هرمزگان حافظان تنگه هرمز و خلیج فارس تا دقایقی دیگر با حضور گسترده خود در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن حماسه ای دیگر می آفرینند به گزارش باشگاه خبرنگاران مرد و زن کوچک و بزرگ شده رویداد مهم ورزشی سال ۲۰۱۳؛ از خداحافظی فرگی تا ضربه مغزی شومی
ده رویداد مهم ورزشی سال ۲۰۱۳ از خداحافظی فرگی تا ضربه مغزی شومی دنیای ورزش در سالی که گذشت مانند همیشه شاهد صحنههای به یادماندنی فراوانی بود شادی و غمهای فراوانی که میادین بزرگ ورزشی دنیا در ۲۰۱۳ به خود دید مانند همیشه محل ثبت خاطره بزرگ جمعی عدهای بود از لحظه خداحافظی فرتمامی نیروهای شرکتی را که نمیتوان استخدام کرد
سهشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸ ۲۸ جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور با اشاره به نقش قانونی وزارت کار در نظارت بر شرکتهای تامین نیرو گفت ما که نمیتوانیم به دلیل ضعف نظارتی مراجع ناظر تمامی نیروهای شرکتی را استخدام کنیم تا در حق آنها اجحافی نشود محمود عسکری آزادواردات کالاهای اولویت 10 آزاد شد/خداحافظی با سیاستهای تجاری دولت دهم
سهشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸ ۳۱ بعد از حدود یک سال از اجرایی شدن آنچه که از آن به عنوان سیاستهای جدید تجاری دولت دهم خوانده میشد حالا دولت یازدهم در تازهترین مصوبه خود دستور لغو توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 را صادر کرد تا به این ترتیب تاریخ مصرف سیاستهای تجاری دولت قبل نیز بچرا همیشه زنان زیبا با مردان زشت ازدواج می کنند؟؟
چرا همیشه زنان زیبا با مردان زشت ازدواج می کنند از آنجا که خانمها دنبال مردی برای زندگی هستند ممکن است کسی را انتخاب کنند که از نظر ظاهری پایینتر از آنها باشد تحقیقات جدید نشان میدهد که ازدواجهایی که در آن زن از نظر ظاهری بهتر از مرد است بسیار پردوامتر و مثبتتر است یکنگاهی به چالش های روابط ریاض – تهران/ چرا عربستان به آشتی با ایران فکر نمی کند؟
نگاهی به چالش های روابط ریاض – تهران چرا عربستان به آشتی با ایران فکر نمی کند وقتی که ناآرامی های سوریه آغاز شدند حکام عربستان دریافتند که خطر بیش از آن چیزی است که تصور می کردند به ویژه بعد از آن که ایران به طور مستقیم درگیر بحران – جنگ سوریه و قضیه لبنان شد و به روشنی نشان د-
گوناگون
پربازدیدترینها