محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845902743
چرا آرزوی طولانی مذمت شده؟!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
چرا آرزوی طولانی مذمت شده؟!
وقتی صحبت از امید و آرزو می شود همه از آن به نیکی یاد می کنند و با این جمله که «انسان به آرزو زنده است» مهر تاییدی بر نیک نامی آرزو می زنند. در مقابل این باور، برخی گزارهای دینی وجود دارند که از آرزو به نیک نامی یاد نکرده و در مواردی به نکوهش آن پرداخته اند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ قرآن کریم درباره کسانی که در لجاجت و مخالفت با آیات روشن الهى اصرار مىورزند به پیامبر خدا می فرماید: ذَرْهُمْ یَأْكُلُوا وَ یَتَمَتَّعُوا وَ یُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ یَعْلَمُون[1] ؛ اینها را به حال خود واگذار تا بخورند و از لذتهاى این زندگى ناپایدار بهره گیرند و آرزوها آنها را از این واقعیت بزرگ غافل سازد ولى بزودى خواهند فهمید. امیرمومنان علیه السلام نیز در نهج البلاغه می فرماید: اعْلَمُوا أَنَّ الْأَمَلَ یُسْهِی الْعَقْلَ وَ یُنْسِی الذِّكْرَ فَأَكْذِبُوا الْأَمَلَ فَإِنَّهُ غُرُورٌ وَ صَاحِبُهُ مَغْرُورٌ [2] ؛ بدانید که آرزو عقل را به خطا می اندازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد؛ پس در پی آرزو نروید که فریبنده است و صاحبش فریب خورده است. در برابر این طیف، روایاتی هم داریم که از آرزو به نیکی یاد کرده اند؛ مانند این روایت که رسول خدا می فرماید: إنَّمَا الأَمَلُ رَحمَةٌ مِنَ اللّهِ لِامَّتی؛ لَولَا الأَمَلُ ما أرضَعَت امٌّ وَلَداً و لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً [3] ؛ آرزو، در حقیقت، رحمتى از جانب خداوند براى امّت من است. اگر آرزو نبود، هیچ مادرى فرزندى را شیر نمى داد و هیچ باغبانى، نهالى نمى كاشت. این دوگانگی ظاهری وقتی رخت برمی بندد و جای خود را به اتحاد می دهد که بدانیم: آرزو بر دو قسم است یکی خوب، یکی بد. آرزویی خوب است که انسان را از یأس و ناامیدی رهانده بسان موتوری او را به جلو پیش بَرَد و قدم به قدم به اهداف والای انسانی نزدیک کند. آرزویی هم که چون قرصهای روان گردان، انسان را غرق در اوهام و خیالات کند و او را از واقعیتهای زندگی و اهداف مفید و سازنده دور سازد، آرزوی بد است.
با دقت در تعابیر امیرمومنان در نهج البلاغه معیار این خوب و بد بودن روشن می شود. از نظر آن حضرت، شاخصه آرزوی مذموم، طولانی بودن آن است که با عبارت «طُولُ الْأَمَل» از آن یاد شده است. امام در نکوهش چنین آرزویی می فرماید: ای مردم! من برای شما نسبت به دو چیز بیش از هر چیز دیگری نگرانم: یکی پیروی از هوای نفس و دیگری آرزوی طولانی (اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَل) که پیروی از هوای نفس، آدمی را از پیمودن راه حق باز می دارد و بلندی آرزو، آخرت را از یاد انسان می برد. [4] آن حضرت در کلامی دیگر می فرماید: مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَل [5] ؛ آنکه آرزویی طولانی کند کردارش زشت شود. اما اینکه چگونه این نوع آرزو را بشناسیم و آن را ترسیم هدف و چشم انداز برنامه اشتباه نگیریم سوال مهمی است که در کلام امام نشانه های آن بیان شده است. آن حضرت برای این نوع آرزو، پیامدهایی را ذکر می کند که خود می تواند بهترین نشانه برای شناخت آن باشد. نشانه اول: فراموشی آخرت یکی از پیامدهای آرزوی طولانی و مذموم که نشانه ای خوب برای شناخت آن است فراموشی آخرت است (وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَیُنْسِی الْآخِرَةَ). اما اینکه این فرآیند چگونه رخ می دهد و این چه ارتباطی با آن دارد؛ سوالی است که در پاسخ آن گفته اند:
آرزوهاى دور و دراز به این دلیل موجب فراموشى آخرت مى شود كه تمام نیروهاى انسان را به خود جلب مى كند و با توجه به این كه نیروى انسان به هر حال محدود است؛ هنگامى كه آن را در مسیر آرزوهاى بى پایان سرمایه گذارى كند چیزى براى سرمایه گذارى در طریق آخرت نخواهد داشت. به خصوص این كه دامنه آرزوها هرگز محدود نمى شود و طبیعت آنها این است كه هر زمان انسان به یكى از آرزوهایش جامه عمل مى پوشاند آتش عشق آرزوى دیگرى در دل او زبانه مى كشد و نیروهایش را براى وصول به آن بسیج مى كند؛ بلكه گاه رسیدن به یك آرزو سبب دلبستگى به چند آرزوى دیگر مى شود، چون معمولا آرزوها به یكدیگر پیوند خورده اند، با توجه به این واقعیت ها نه وقتى براى او باقى مى ماند و نه نیرو و امكانى و نه حتّى حال و حوصله اى كه به آخرتش بپردازد! [6] نشانه دوم: کردار بد یکی دیگر از پیامدهای آرزوی طولانی و مذموم که در عمل خود را نشان می دهد کردار بد است (مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَل). آرزویی که انسان را از مسیر بندگی خدا و رعایت حلال و حرام الهی منحرف کرده و او را برای رسیدن به خود به هر کاری وادارد از نظر امیرمومنان آرزویی مذموم است و از قماش طول الامل. بنابراین آرزوها، انگیزه حرکت انسان براى هرگونه فعالیت اند؛ جوانى که آرزو دارد به مقامات عالیه علمى برسد تلاش و کوشش را در فراگیرى علم افزایش مى دهد، کشاورزى که آرزو دارد مزارع پربار و باغ هاى سرشار از برکات مادى داشته باشد در امر کشاورزى فعالیت مى کند و مادرى که آرزو دارد جوان برومندى در سنین آخر عمر در کنار او باشد در حفظ و تربیت فرزندش مى کوشد. ولى هرگاه آرزو از حد اعتدال خارج شود و انسان به سراغ امور دست نیافتنى و یا غیر ضرروى و خارج از حد نیاز برود، طبیعى است که باید تمام تلاش و کوشش خود را براى رسیدن به آن بگذارد و همه چیز جز آن را فراموش کند و شب و روز به دنبال آن بدود. چنین کسى از یک سو آخرت را به کلى به دست فراموشى مى سپارد و از سوى دیگر براى رسیدن به هدف خود هر وسیلهاى را مباح مى شمرد و از سوى سوم در مقابل هر کس خضوع ذلیلانه مى کند و سرانجام گرفتار «سوء العمل» مىشود که امام در جمله حکمت آمیز بالا به آن اشاره فرمود.
در حالى که اگر دامنه آرزو را کوتاه مى کرد و به آنچه مورد نیازش بود قناعت مى نمود، وقت کافى براى رسیدن به وظایف الهى و اندوختن ذخیره هاى آخرت پیدا مى کرد و از آلوده شدن به حرام در امان مى ماند و عزت و کرامت خود را بر باد نمىداد. [7] برای همین است که امام از کوتاهی آرزو (قَصر الأمل) به نیکی یاد می کند و آن را یکی از نشانه های زهد و بی رغبتی به دنیا بیان می دارد: أَیُّهَا النَّاسُ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ التَّوَرُّعُ عِنْدَ الْمَحَارِمِ [8] ؛ اى مردم، زهد عبارت از كوتاهى آرزو، شكر نزد نعمت، و كناره گیرى از محرمات است. نتیجه اینکه در منابعی مانند قرآن و نهج البلاغه آرزویی نکوهش می شود که بازدارنده؛ بلکه دور کننده انسان از انسان شدن است و در مقابل آرزویی ارجمند است و به آن تشویق می شود که انسان را به سوی انسان شدن حرکت دهد. پس اگر هدفی ترسیم کرده ایم و برای رسیدن به آن تلاش می کنیم و یا آرزویی در سر می پرورانیم و برای تحقق آن دست به کار شده ایم؛ اما با کمی دقت در کار خود و یا گوشزد دیگران متوجه می شویم که از یاد خدا و آخرت فاصله گرفته ایم و در عمل توجهی به حلال و حرام بودن کار انجام شده نداریم بدانیم که آن هدف و آن آرزو، مذموم است و نیاز به بازنگری کلی و یا جزئی دارد تا اصلاح شود و اگر این نشانه ها را ندارد و یاد خدا و آخرت در دل زنده است و در رفتار هم مراقبت جدی نسبت به حرامهای الهی وجود دارد بدانیم که این آرزو و چشم انداز همان است که مورد تشویق و ترغیب اولیای الهی است. پی نوشت ها: 1. سوره حجر، آیه 3 2. نهج البلاغه، خطبه 86 3. نهج الفصاحه، حدیث 936 4. نهج البلاغه، خطبه 42 5. همان، حکمت 36 6. پیام امام امیرالمومنین ع، ج2، ص462 7. همان، ج12، ص241-242 8. نهج البلاغه، خطبه81 تبیان چرا دختران سوری به ازدواج با داعش تن میدهند؟ دوایی برای وحشت قبر برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید
۱۳۹۲/۱۱/۲۳ - ۱۶:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]
صفحات پیشنهادی
هر واقعه تاریخی با اما و اگرهای بسیاری عجین است/ چرا در ایران، تاریخنگاری پسا استعماری شکل نگرفت
دین و اندیشه روایت تاریخ در گفتمان پسا استعماری هر واقعه تاریخی با اما و اگرهای بسیاری عجین است چرا در ایران تاریخنگاری پسا استعماری شکل نگرفت یک استاد دانشگاه گفت ما مسأله پستمدرنیسم را به نفع خودمان بحث میکنیم و از آن سود میبریم اما این امر برای اهداف کوتاه مدت مثل سمچرا غيبت از زنا بدتر است ؟
چرا غيبت از زنا بدتر است كسيكه زنا مى كند بعد از زنا اگر واقعا پشيمان شد و توبه كرد خدا او را مى آمرزد اما اگر كسى غيبت كرد بعد از غيبت هر چه بگويد الهى العفو تا طرف را راضى نكند آمرزيده نمى شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز از رسول خدا ص پرسيدند چرا غيبت اشد و بدتر ازچرا جهنم آفریده شد؟
چرا جهنم آفریده شد اين را بدانيد كه كفار از حيوانات پست ترند اُولئِكَ كَاْلاَنْعام بَلَ هُمْ اَضَلّ كسانيكه نور ايمان در دلشان نتابيده كسانيكه از سگ پست ترند چطور مى شود آنها را در مهمانخانه ايكه اهل ايمان و سلاطين واقعى هستند جاى داد به گزارش سرویس دینی جام نیوز خداى رحيم چچرا سرماخوردگی طولانی می شود؟
چرا سرماخوردگی طولانی می شود برای درمان سرماخوردگی ساده یا تب بالا و گلودرد بر اثر آنفلوآنزا نیاز به استراحت دارید تا زودتر سلامت خود را به دست بیاورید در این مطلب به موضوعاتی درباره علت های طولانی شدن سرماخوردگی اشاره می کنیم به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران اگر از بدن خودرس اخلاق آیتالله قرهی: چرا عدهای در نماز کسل هستند؟/رمز عبادات طولانی با جسم نحیف
درس اخلاق آیتالله قرهی چرا عدهای در نماز کسل هستند رمز عبادات طولانی با جسم نحیفآیتالله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در باب مباحث سرالصّلوة میفرماید اینهایی که میبینید در نماز کسلند تن به نماز نمیدهند و در خلوت جسمشان حال آن نماز را ندارد برای این است که قلبشان مطیع نشهرگز در زندگی خصوصی کسی تجسس نکنیم چراکه...
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸ ۰۸ یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت باید بدانیم که اسلام نسبت به آبرو و حفظ حرمت افراد توجه زیادی دارد و از نظر شرعی و قانونی باید حرمت افراد را پاس بداریم و هرگز در زندگی خصوصی کسی تجسس نکنیم حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در گفتوگو با خبرنگار دین ورابطه نهضت امام خمينی با مسئله مهدویت از زبان متفکر غربی/ چرا توجه به رابطه انقلاب اسلامی و مهدویت مهم است
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد رابطه نهضت امام خمينی با مسئله مهدویت از زبان متفکر غربی چرا توجه به رابطه انقلاب اسلامی و مهدویت مهم است دکتر شفیعی سروستانی با تبیین رابطه انقلاب اسلامی با مسئله مهدویت به مقاله یکی از متفکران غربی در کنفرانسی در دانشگاه تلآويو اشاره کرانقلاب اسلامی ایران، چراغ راه زندگی جهانیان است
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۸ مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران با تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی گفت پیروی از اندیشه و نهضت امام خمینی ره چراغ راه زندگی همه جهانیان است به گزارش خبرنگار دین واندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام نصیر نیکنژاد ضمن تبریک فرا رسیدن دهه فدرسگفتار فلسـفه طب برگزار می شود/ چرا طب مدرن دچار بحران شده است
دین و اندیشه درسگفتار فلسـفه طب برگزار می شود چرا طب مدرن دچار بحران شده است درسگفتار فلسـفه طب با تدریس دکتر علیرضا منجمی از دوشنبه 14 بهمن ماه در مؤسسه فرهنگی هنری روزگار نو برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر درسگفتار "فلسفه طب" با تدریس دکتر علیرضا منجمی ازشیخ سلمان: برای ایران، کرهجنوبی، ژاپن و استرالیا در جامجهانی آرزوی موفقیت میکنم
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵ ۴۹ رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه ای به روسای فدراسیون های عضو این کنفدراسیون به مناسبت آغاز سال 2014 به نکاتی اشاره کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا و به نقل از فدراسیون فوتبال در نامه شیخ سلمان آمده است روسای فدراسیونهای عضو کنفدراتصاویر/ صفهای طولانی برای دریافت سبدکالا
تصاویر صفهای طولانی برای دریافت سبدکالاتوزیع سبد کالا از صبح امروز یکشنبه در فروشگاههای سراسر کشور آغاز شد به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس توزیع سبد کالا از صبح امروز یکشنبه در فروشگاههای سراسر کشور آغاز شد در ادامه تصاویری از صف های طولانی برای دریافت سبد کالا راچرا نماینده مجلس سبد کالا میگیرد ولی یک روستایی نه؟
اعتراض به توزیع ناعادلانه سبد کالا بین نیازمندان چرا نماینده مجلس سبد کالا میگیرد ولی یک روستایی نه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت چگونه است که بر اساس سامانه معرفی شده بنده که نماینده مجلس هستم و قطعا حقوقم بیش از ۵۰۰ هزار تومان است سبد کالا میگیرم اما آن روستایی که هیچ حقوقیقاضیپور:چرا به روستاییان سبد کالا داده نمیشود؟
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷ ۱۷ نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از نحوه تعیین مشمولین سبد کالای دولت انتقاد کرد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نادر قاضیپور در جلسه علنی بعدازظهر امروز یکشنبه مجلس گفت از روستاها با ما تماس میگیرند که سبد کالچرا دولت نباید به مردم سبد کالا می داد
جام جم آنلاین بررسی می کند چرا دولت نباید به مردم سبد کالا می داد حمایت از اقشار ضعیف جامعه کار نیکویی است اما حفظ کرامت مردم و احترام به آنان در هر جایگاهی که هستند بسیار مهمتر از کمکهای مقطعی است کمک هایی مانند اعطای سبدکالایی به بخشی از مردم با توجه به شرایط کنونی کشور ببه منظور تبیین نقش هیئتهای مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت برگزاری کارگاه آموزشی شاخصهای هیئت تراز ا
به منظور تبیین نقش هیئتهای مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفتبرگزاری کارگاه آموزشی شاخصهای هیئت تراز انقلاب اسلامی در چرامبه منظور تبیین نقش هیئتهای مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی کارگاه آموزشی شاخصهای هیئت تراز انقلاب اسلامی در چرام برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس ازتشکیل صفهای طولانی در مقابل فروشگاههای عرضه سبد کالایی/ نارضایتی از توزیع سبد کالا
گزارش تشکیل صفهای طولانی در مقابل فروشگاههای عرضه سبد کالایی نارضایتی از توزیع سبد کالا سبد کالای حمایتی به شما تعلق نگرفته است این جمله که از طریق پیامک یا از طریق تلفن گویا به 13 میلیون نفر اعلام شده موجب نارضایتی زیادی در بین مردم به ویژه کارگران شده است به گزارش خبرنگااختصاصی فارس/ نامه رئیس شورای اصناف به نعمتزاده توزیع سبد کالا را به اصناف بسپارید/ این صف های طولانی مناسب ن
اختصاصی فارس نامه رئیس شورای اصناف به نعمتزادهتوزیع سبد کالا را به اصناف بسپارید این صف های طولانی مناسب نیسترئیس شورای اصناف کشور در نامهای به وزیر صنعت خواستار شد تا توزیع سبد کالا را به جامعه اصناف کشور با ۱۰۰ هزار واحد صنفی بسپارند به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها