محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843292596
هر واقعه تاریخی با اما و اگرهای بسیاری عجین است/ چرا در ایران، تاریخنگاری پسا استعماری شکل نگرفت
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه روایت تاریخ در گفتمان پسا استعماری؛
هر واقعه تاریخی با اما و اگرهای بسیاری عجین است/ چرا در ایران، تاریخنگاری پسا استعماری شکل نگرفت
یک استاد دانشگاه گفت: ما مسأله پستمدرنیسم را به نفع خودمان بحث میکنیم و از آن سود میبریم، اما این امر برای اهداف کوتاه مدت مثل سم است. از قرن 17 میلادی که جنبش سفرنامهنویسی آغاز شد، همزمان با شروع نوشتن تاریخ بود. هر واقعة تاریخی با اما و اگرهای بسیاری عجین است و نمیتوان تمامی جنبههای آن را در نظر گرفت.
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «روایت تاریخ در گفتمان پسااستعماری» با حضور دکتر سید هاشم آقاجری، استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس، دکتر ابراهیم توفیق، جامعهشناس و دکتر یعقوب موسوی، عضو هیأت علمی دانشكدة علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهراء در پژوهشکدة تاریخ اسلام برگزار شد.
دکتر آقاجری در ابتدای این نشست گفت: اصطلاح پسا استعماری در آغاز، پس از جنگ جهانی دوم و شروع فرایند استقلال کشورهای سابقاً مستعمره از سوی مورخان و دانشمندان علوم سیاسی به کار رفت تا دربارة کشورها، پس از استعمار سخن بگویند. پسااستعمار یک اصطلاح زبانی بود که معنی پس از استعمار میداد اما به تدریج و در آغاز به مطالعات ادبی انگلستان برای بحث از کشورهای مشترکالمنافع انگلستان و روابط ادبی و فرهنگی این کشورها با انگلیس به کار برده شد. نخستینبار در حوزه کارائیب و با آثاری چون «گفتاری در باب استعمار»، همچنین «پوست سیاه، صورتکهای سفید» و «دوزخیان زمین» کتابهایی از «فرانس فانون» و «استعمارگر و استعمار شده» از این اصطلاح استفاده شد. این اصطلاح نقطة آغاز گفتمان نظری یا مطالعات پسااستعماری در شرقشناسی محسوب میشود.
وی در ادامه در تفاوت میان پسا ـ استعماری و پسااستعماری گفت: تفاوت ظریفی در این واژهها وجود دارد. استفاده از واژة پسا ـ استعماری محدود به کشورهایی است که سابقاً مستعمره بودهاند، اما پسااستعماری به کشورهایی اطلاق میشود که اگرچه در موقعیت استعماری قرار دارند، اما سابقة مستعمره شدن ندارند.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: میان استعمار و امپریالیسم نیز تفاوت وجود دارد. استعمار در معنای سنتی به معنای تصرف سرزمینی عمدتا سرزمینهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در قرن 19 میلادی بهشمار میآید و این سلطة سرزمینی همراه با سلطة سیاسی نیز هست. در حالی که امپریالیسم با تصرف سرزمین همراه نیست و سلطة سیاسی و اقتصادی بر یک کشور را شامل میشود. امپریالیسم نمیتواند موضوع مطالعة پسااستعماری باشد با یک تفاوت که گفتمان پسااستعمار تحت تاثیر چرخشهای متعدد در قرن بیستم میلادی قرار گرفت. پسااستعماری اساساً نظریة کلان نیست و در آثار ادوارد سعید، همچنین «هومی بابا»، «گایاتری اسپیواک» و دیگر افراد پس از سعید، تغییراتی در دیدگاهها ایجاد کردند. «هومی بابا» عنصر لاکانی و روانشناسی را وارد این حوزه کرد، ورود اصطلاح فرودست نیز با الهام از گرامشی از سوی «اسپیواک» به مطالعات پسااستعماری راه یافت، همچنین وی گفتمان فمنیستی را به این مطالعات افزود. رهیافت پسااستعماری در کار ادوارد سعید نقطة کانونی رابطة دانش و قدرت است، در واقع پسااستعماریها در حوزة تاریخ میگویند تاریخ در تاریخنگاری غرب ساخته شده و روایتی که تاریخنگاری غربی ارائه میکند، هویتی میسازد که میتواند به چالش کشیده شود. تاریخنگاری بر شالودهشکنی استوار است. ما تاریخ نداریم بلکه تاریخها داریم. گذشته و تاریخ دو مفهوم متفاوت هستند.
وی همچنین یادآور شد که پسااستعمار نیز تاریخ مارکسیستی است، این نوع تاریخنگاران معمولاً از هند برخاستند و پس از آن آمریکای لاتین، استرالیا، آفریقا و کانادا دست به نوشتن زدند. مارکس معتقد بود هند پیش از اینکه بریتانیا وارد آن شود، بدون تاریخ بود. بسیاری از متفکران اروپایی تفکر اروپا محور داشتند و رهیافت پسااستعماری در عین حال که بومیگرا نیست اما بهدنبال شکستن شالودههاست. «اسپیواک» و «هومی بابا» قدرت استعماری را به چالش کشیدند.
وی افزود: زنان هندی در تاریخنگاری رسمی بیصدا و اُبژه هستند و نه سوژه. تاریخنگاری از حال به گذشته میرود و دوباره به حال بازمیگردد و برای این که هویتسازی جدیدی ایجاد کند و بر اساس آن راهبرد مبارزه بدهد، تلاش میکنند از موقعیت ابژه به سوژه تبدیل شوند. مطالعات فرودستان تاریخ را از نظر تودههای مردم روایت میکند که باید جایگزین تاریخ نخبگان شود.تاریخ فرودستان مطالعة سکوت در آرشیوهاست، مطالعة صداهایی که زیر سیاستهای مدون مدفون شدهاند، تفکیک گذشته از تاریخ و تأکید بر تفاوت به جای تشابه، نقد فرمولبندی گفتمان قدرت در تاریخنگاریهای رسمی و زنده کردن بالقوگیهای اصیل در مقابل غیراصیل.
دکتر ابراهیم توفیق سخنران بعدی این نشست بود. وی در ابتدای سخنانش یادآور شد پسااستعماری، در پی دموکراتیک کردن جهان نیست. تمام بحث این است که در ساخت گفتمانی زندگی میکنیم و درکی از امثال «استوارت هال» نداریم. به صراحت میگویم پساساختارگرایی و فلسفة «دریدا» متاثر از آنهاست.
این جامعهشناس گفت: وضعیت گذار (in between) را نمیتوان به دو قطب تقسیم کرد، یعنی نمیتوان بخشبندیهایی برای جهان مانند دو قطب استعمارگر و استعمار شده در نظر گرفت. ادعای دریدا و دیگرانی که با اتکا به وی سخن میگویند در زبان رخ میدهد و بازنمایی است. بازنمایی از این ویژگی برخوردار است که ادعای نمایندگی نیز در آن وجود دارد و تفاوتها را به ناتفاوت تبدیل میکند.
وی افزود: این روند بهدنبال این امر است که همگان از خودشان بگویند در حالی که «اسپیواک»، اعتقاد دارد که فرودستان نمیتوانند در جامعه حرفی بزنند و دلیل آن نیز این است که گوش افراد بر اساس بازنمایی، ساختار پیدا میکند؛ بنابراین سخنان این طبقه معنای دیگری در ذهن دیگران ایجاد خواهد کرد. فرهنگهای متفاوتی وجود دارند که باید به زبان بیایند. ذاتهای متفاوتی وجود دارد که میتوان آنها را از وجوه و ویژگیهای مختلف تعریف کرد و نقص ادوارد سعید و اسپیواک در بیان همین مسأله است.
این استاد دانشگاه با اشاره به کتاب «امپراطوری» اثر «آنتونیو نگری» و «مایکل هارت» بیان کرد: این کتاب که در سال 2002 از سوی دو مارکسیست اروپایی نوشته شد، به موضوع ما میپردازد و نوعی تصور دو نویسنده از امکانی است که ما از آن به پسااستعمار تعبیر میکنیم. «استوارت هال» این وضعیت را سپری شده میداند و بحث دربارة آن را پس از دهة 60 میلادی، بهدلیل اینکه نقطهای بهعنوان مستعمره وجود ندارد، رد میکند. «هال» نیز توجه ما را رو به جلو جلب میکند.
وی اظهار کرد: به مسألة پسااستعمار قائل نیستم. در ایران هر فهمی دستخوش مرزبندی و سوءاستفاده میشود و هر گفتمان پسایی در ایران گرفتار نگاه نوعیگرایانه و بنیادگرایانه است، درست همان اتفاقی که برای ادوارد سعید و فوکو در ایران افتاد. بسیاری از نخبگان در انتظار نشستهاند که در نقد غرب چه گفته میشود تا آنها بحث غرب در حال فروپاشی است را به راه بیندازند. هر امری تبدیل به مفهومی خودتعریف میشود و مفهوم بومیگرایانه میگیرد. «رایان ترنر» میگوید وقتی تاریخ شرق را مینویسیم بهدنبال مجموعهای از نبودها هستیم.
توفیق در ادامه گفت: طرفدار رویکرد پسااستعماری نیستم در حالی که این رویکرد به دلیل ظرفیت انتقادی که دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. تاریخنگاری از پایین هنگامی موضوع بحث خواهد بود که هزاران متن تاریخی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم دربارة آنها صحبت کنیم، اتفاقی که امثال اسپیواک و پژوهشگران هندی دیگر به آن پرداختهاند اما در ایران چنین متنهایی و به این میزان تولید نشده که بتوان در این زمینه صحبت کرد، بنابراین سخن گفتن دربارة روایت تاریخ پسااستعماری کاری بیهوده است.
این جامعهشناس با طرح این سوال که چرا در ایران و آکادمیهای ما چنین اتفاقهایی نمیافتد؟، اظهار کرد: در این قضیه، نوع برخورد ما با نظریه، نقش دارد. اغلب فکر میکنیم معضل ما نشناختن نظریههاست در حالی که اینگونه نیست و ایراد ما از جای دیگر و بنیادیتر است. آشنایی با نظریهها مشکل نیست، بلکه نوع شناخت از آنها اهمیت دارد. ما در گفتمان سنت و تجدد قرار نداریم و اینکه تمامی نظریهها را برای اثبات این امر کنار هم بچینیم کاری نادرست میدانم.
آخرین سخنران این نشست، دکتر یعقوب موسوی بود. وی گفت: نظریة پسااستعماری تلقی جدیدی است از آنچه حدود 300 سال در حوزة تولید غربی و اروپایی ایجاد شد. پس از انتشار کتاب «شرقشناسی» ادوارد سعید در میان پژوهشگران و روشنفکران رویکرد جدیدی در برخورد با بسیاری موضوعها بهویژه نگاه به تاریخ به وجود آورد. در این وضعیت تاریخ هم رهاییبخش و هم محدودکننده است.
وی افزود: ما مسأله پستمدرنیسم را به نفع خودمان بحث میکنیم و از آن سود میبریم اما این امر برای اهداف کوتاه مدت مثل سم است. از قرن 17 میلادی که جنبش سفرنامهنویسی آغاز شد، همزمان با شروع نوشتن تاریخ بود. هر واقعة تاریخی با اما و اگرهای بسیاری عجین است و نمیتوان تمامی جنبههای آن را در نظر گرفت. کتاب «آسیا در برابر غرب» اثر داریوش شایگان از این مساله خبر میدهد که ما دچار تفکرهای مختلفی در تاریخنگاری هستیم.
۱۳۹۲/۱۱/۸ - ۰۹:۴۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]
صفحات پیشنهادی
چرا به امام صادق(ع)"شیخالائمه"میگویند؟
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵ ۴۴ ششمین امام شیعیان حضرت امام جعفر صادق ع رئیس مذهب جعفری در روز 17 ربیعالاول سال 83 هجری در شهر مقدس مدینه به دنیا آمدند پدر آن بزرگوار حضرت امام باقر ع و مادر آن بزرگوار امّ فروه دختر قاسم بن محمد بن أبی بکر بود به گزارش خبرنگار دین و اندیشهچرا به امام زمان ميگويند اباصالح مگر ايشان فرزندي به نام صالح دارند؟
چرا به امام زمان ميگويند اباصالح مگر ايشان فرزندي به نام صالح دارند در دعای زیبای ندبه یکی از کنیههایی که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه را با آن می خوانیم کنیه اباصالح است و در لغت این لقب پدر صالح معنا می شود آیا امام زمان فرزندی به نام صالح دارد در دعای زیبای ندبه یچرا خداوند از حق الناس نمی گذرد؟
چرا خداوند از حق الناس نمی گذرد اگر خدا از حق محض خود بگذرد از لطف اوست اما در مورد حق الناس پای دیگری در میان است و اگر او نگذرد بدون احقاق حق عدالت اجرا نشده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز حق الناس از نظر اسلام با عدالت و حكمت الهی رابطه ای تنگاه تنگ دارد و دارای گستره وخوشچهره: موارد بسیاری دیگری از فساد اقتصادی اتفاق افتاده اما مطرح نشده است
خوشچهره موارد بسیاری دیگری از فساد اقتصادی اتفاق افتاده اما مطرح نشده است روزنامه شرق گفت وگویی با محمد خوش چهره اقتصاد دان ونماینده مجلس هفتم انجام داده است آفتاب افرادی چون بابک زنجانی از کانونهای قدرتی ایجاد میشوند درواقع این کانونهای قدرت برای تامین منافعشان سعی میکجشن میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) در مالزی برگزار شد
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۰ ۳۹ ایرانیان مقیم مالزی میلاد نبی اکرم ص و امام جعفر صادق ع را جشن گرفتند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا از مالزی این مراسم توسط هیأت نور الزهراء س و با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار شد و جمعی از ایرانیان مچرا به امام زمان (عج) اباصالح می گویند؟
چرا به امام زمان عج اباصالح می گویند بی تردید شما نیز فراوان شنیده اید که محبین و منتظرین امام زمان عج ایشان را با القابی در خور شأن و مقام این منجی جهان بشریت مورد درخواست و یاری قرار می دهند اما جالب است بدانید که یکی از القاب بسیار برازنده ی ایشان اباصالح می باشد به گزاصلح امام حسن(ع) بهترین نمونه نرمش قهرمانانه در تاریخ
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۵۸ ۲۵ ربیعالاول مصادف با سالروز صلح امام حسن مجتبی ع در سال ۴۱ هجری قمری است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا امام حسن ع بنا به وظیفه انسانی و ایمانی خویش تا آخر عمر شریفش به این پیمان صلح پایبند ماند و از آن تخطی نکردچرا نام حضرت على عليه السلام در قرآن نیامده است؟
چرا نام حضرت على عليه السلام در قرآن نیامده است یکی از اصلی ترین شبهاتی که دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به مذهب تشیع وارد می کنند عدم ذکر شدن نام مبارک امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در قرآن کریم است به گزارش سرویس دینی جام به نقل از«شیعه نیوز&raچشم چرانی
چشم چرانی چشم چراني يكي از انحرافات و بيماري هاي خطرناك است كه نتايج شوم و خانمان سوز بسياري دارد و منشا اصلي اين بيماري بدحجابي زنان و هوسراني مردان مي باشد به گزارش سرویس دینی جام يكي از ساده ترين راههاي ارتباط با ديگران نگاه كردن است زيرا حواس ديگر انسان هر كموارد بسیاری از فساد اقتصادی اتفاق افتاده اما مطرح نشده
موارد بسیاری از فساد اقتصادی اتفاق افتاده اما مطرح نشدهتاریخ انتشار شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱ ۲۸ روزنامه شرق گفت وگویی با محمد خوش چهره اقتصاد دان و نماینده مجلس هفتم انجام داده است افرادی چون بابک زنجانی از کانونهای قدرتی ایجاد میشوند درواقع این کانونهای قدرتیک فضانورددر تهران است اما چرا؟
یک فضانورددر تهران است اما چرا حین برگزاری این مسابقات اینترنتی در دنیای مجازی فضانورد اکس که در این فاصله و در دنیای واقعی به خیلی از کشورها رفته بود در ادامهی مسیرش به ایران هم سر زد به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران ماجرا از جایی شروع شد که اوایل سال2013 برند اکسآقای هاشمی امامت اهلبیت (ع) بحث تاریخی نیست که بتوان در آن خدشه وارد کرد
آقای هاشمی امامت اهلبیت ع بحث تاریخی نیست که بتوان در آن خدشه وارد کرد اینکه چه کسی اولین خلیفه بوده یا نبوده مسئله تاریخی است که هیچ سودی برای ما ندارد و نتیجهای از آن نخواهیم گرفت به گزارش جام به نقل از بولتن آقای هاشمی رفسنجانی در سخنرانی اختتامیه کنفرانس اسلامی سچرا باید همراه جماعت شد؟
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۷ ۴۳ خداوند متعال امت اسلامی را به چنگ زدن به ریسمان الهی و پرهیز از پراکندگی و تفرقه دستور دادهاند و در قرآن کریم صراحتا درباره آن سخن فرمودهاند1 به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مابین دو تاریخ در میان مسلمانان که درباره سالروز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها