تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832498671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صلح امام حسن(ع) بهترین نمونه نرمش قهرمانانه در تاریخ


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸




02-465.jpg

۲۵ ربیع‌الاول، مصادف با سالروز صلح امام حسن مجتبی (ع) در سال ۴۱ هجری قمری است. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امام حسن (ع) بنا به وظیفه انسانی و ایمانی خویش، تا آخر عمر شریفش به این پیمان صلح پایبند ماند و از آن تخطی نکرد، ولی معاویه با ترفندهای گوناگون، بار‌ها آن را نقض و خباثت باطنی خویش را بر همگان آشکار کرد. سرپیچی معاویه از حکومت مرکزی و ایجاد حکومت خودخوانده در شام امام حسن مجتبی (ع) در ۲۱ رمضان سال ۴۰ قمری، پس از شهادت پدر بزرگوارشان حضرت علی (ع) بنا به درخواست یاران امیرمؤمنان (ع) و سایر مردم، خلافت اسلامی را پذیرفت و ادامه سیره و روش حکومتی امیرمؤمنان (ع) و سیاست عدالت گستری وی را سرلوحه کار خویش قرار داد.«معاویة بن ابی سفیان» که در ایّام خلافت امیرمؤمنان (ع)، از حکومت مرکزی سرپیچی و اقدام به ایجاد حکومت مستقل و خودخوانده در شام کرد و به برخی از مناطق اطراف، از جمله مصر، چنگ انداخته بود، از آغاز حکومت امام حسن (ع) اقدام به دشمنی و فتنه انگیزی نمود و با ارسال جاسوسان و نفوذ در میان بزرگان قبیله‏‌ها و طایفه‏‌ها و تطمیع آنان، زمینه نبرد دیگری را فراهم ساخت. از سوی دیگر، نفاق و خیانت برخی از سران سپاه امام حسن (ع) و پیوستن آنان به سپاه معاویه و ناخرسندی مردم به ادامه جنگ و خون ریزی، دشمن را جسور‌تر کرده و وی را به تهاجم همه جانبه نظامی وادار نمود. امام حسن مجتبی (ع) که به سامان دهی حکومت و امور معیشتی مردم و برقراری قسط و عدل در جامعه اسلامی پرداخته بود، با دشمنی‏‌ها و تهاجم سراسری سپاه شام روبرو شد. آن حضرت نیز در مقام دفاع برخاست و در میان مردم اعلان بسیج عمومی نمود و رزمندگان کوفه و سایر شهر‌ها را برای دفع تهاجم دشمن فراخواند. هنگامی که دو سپاه در برابر یکدیگر قرار گرفتند و درگیری‌های پراکنده‌ای میان آنان به وقوع پیوست، برخی از سران سپاه امام حسن مجتبی (ع)، از جمله «عبیدالله بن عباس» که فرماندهی کل را بر عهده داشت، به سپاه معاویه پیوست و از این راه، توان روحی و فیزیکی سپاه امام حسن (ع) را کاهش دادند. نفوذی‏‌های معاویه، در میان سپاهیان امام حسن (ع) و در میان عامه مردم شهر‌ها، اقدام به شایعه پراکنی و گمانه زنی‏‌های خلاف واقع کردند و به تدریج جامعه اسلامی و رزمندگان را از داخل، دچار تردید و تزلزل نمودند. به طوری که برخی از سپاهیان، شبانه از اردوگاه‏‌ها و پادگان‏‌ها گریخته و صحنه نبرد را ترک می‏‌کردند و برخی از فریب خوردگان «خوارج» در شهرهای پشت جبهه اقدام به آشوب می‏‌کردند و حتی در «ساباط مداین»، به خیمه‌گاه امام حسن (ع) هجوم آورده و اقدام به غارت و بی‏‌نظمی نمودند و در یک رویدادی، امام حسن مجتبی (ع) را ترور کرده و وی را به شدت زخمی نمودند. ریش سفیدان و صاحب نفوذان عراق و حجاز و برخی از فرماندهان سپاه امام حسن (ع)، مخفیانه نامه‌هایی به معاویه داده و اظهار اطاعت و پیروی می‏‌نمودند و حتی نوشتند که حاضرند امام حسن (ع) را تسلیم وی کرده و یا او را به قتل رسانند. نفاق و خیانت، سپاه امام را از کارایی لازم انداخت امام حسن مجتبی (ع) که از تمامی نفاق‏‌ها و خیانت‏‌های سپاه خویش خبردار بود، با گردآوری آنان و ایراد خطبه و روشن نمودن اذهان آنان از دسیسه‏‌های دشمن، تلاش وافر نمود که روحیه مردانگی و رزم آوری را در آنان، بار دیگر زنده کرده و توطئه‏‌های دشمن را نقش بر آب کند. ولی رسوخ شرم آور نفاق و خیانت، سپاه آن حضرت را از کارایی لازم انداخته و توازن نظامی را به کلی دگرگون کرده بود و سرانجام، امام حسن (ع) را وادار به پذیرش صلح ناخواسته کرد و آن حضرت، بناچار در ۲۵ ربیع الاول و به قولی در نیمه جمادی الاولی سال ۴۱ قمری بر اساس شرایطی، خلافت را به معاویة بن ابی سفیان واگذاشت و خود از آن کناره گرفت. متن صلح نامه امام حسن(ع) و معاویه بدین سان، درگیری و جنگ میان سپاهیان شام و سپاهیان عراق پایان یافت و آن سال را «عام الجماعة» نامیدند و به دنبال آن صلح نامه‌ای به امضای طرفین و گواهان از دو سپاه رسید، گفتنی است که درباره بندهای صلح نامه، اتفاق چندانی میان مورخان و سیره نویسان نیست و برخی از آنان، موارد ذیل را نیز اضافه نمودند: ۱. حسن بن علی (ع) و برادرش حسین (ع)، هیچ‌گاه معاویه را امیرمؤمنان خطاب نکنند. این شرط به وضوح بیان می‏‌کند که صلح امام حسن (ع)، نوعی سکوت در حال ناچاری و کناره‏‌گیری مصلحت‏‌آمیز از حکومت بود، نه اینکه معاویة بن ابی سفیان، سزاوار خلافت و حکومت بوده است. ۲. معاویه و اصحابش، هیچ‌گاه علی (ع) را در نماز و غیر نماز سبّ و لعن نکرده و از او، جز به نیکی یاد نکنند. ۳. پس از معاویه، ولایت مسلمانان با حسن بن علی (ع) باشد و اگر او زنده نباشد، با برادرش حسین بن علی (ع) خواهد بود. ۴. بیت المال کوفه در اختیار امام حسن (ع) باشد. ۵. خراج دو منطقه فارس، یعنی بسا (فسا) و دارابجرد در اختیار امام حسن (ع) باشد. ۶. معاویه در هر سال مبلغ یک میلیون (و یا صد هزار) درهم به صورت مقرّری در اختیار امام حسن (ع) قرار دهد. یادآوری این نکته ضروری است که مسائل مادی‏‌ای که از سوی امام حسن (ع) در صلح‌نامه مطرح شده است، به منظور تأمین معاش خانواده‏‌های بی‏‌سرپرستی بود که در جنگ‏‌های جمل، صفین و نهروان، کسان خود را از دست داده بودند. امام حسن مجتبی (ع)، انسانی کامل و پیشوایی مهربان و عدالت گستر بود که برای از میان بردن اختلاف و تفرقه مسلمانان و جلوگیری از خونریزی آنان و نجات شیعیان و یاران پدرش امیر مؤمنان (ع) از شرارت‏‌ها و کینه توزی‏‌های معاویه و عوامل مزدور وی، صلح با معاویه را پذیرفت و آن را با شرایطی سنگین بر معاویه تحکیم نمود. «ابن حجر عسقلانی» که از دانشمندان شافعی مذهب اهل سنت است، درباره شخصیت و حکومت امام حسن (ع) می‌گوید: "او، به نص و تصریح سخن جدش (حضرت محمد (ص))، آخرین خلیفه از خلفای راشدین است که پس از کشته شدن پدرش (امیرمؤمنان (ع)) عهده‏‌دار خلافت گردید و مردم کوفه با او بیعت نمودند. وی به مدت شش ماه و چند روز زمام خلافت را به دست گرفت. او به حقیقت، خلیفه‏‌ای حق و امامی عادل و راست گو بود. به هر روی، پس از استیلای معاویه بر کوفه و سایر سرزمین‏‌های اسلامی، امام حسن (ع) علی رغم اصرار برخی از شیعیان و بزرگان کوفه مبنی بر باقی ماندن در این شهر، تصمیم به بازگشت به مدینة الرسول (ص) گرفت و به همراه خانواده خود و خاندان پدر ارجمندش (که پس از جنگ جمل به کوفه مهاجرت کرده بودند) رهسپار مدینه شد و به وطن اصلی خویش روی آورد. معاویه بارها پیمان صلح را نقض کرد در این سفر، مردم کوفه بدرقه‏‌ای نیکو و اهالی مدینه، استقبال شایانی از آن حضرت و خاندان امیرمؤمنان (ع) به عمل آوردند. امام حسن (ع) بنا به وظیفه انسانی و ایمانی خویش، تا آخر عمر شریفش به پیمان صلح پای بند ماند و از آن تخطی نکرد، ولی معاویه با ترفندهای گوناگون، بار‌ها آن را نقض و خباثت باطنی خویش را بر همگان آشکار کرد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن