محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843017346
رابطه نهضت امام خمينی با مسئله مهدویت از زبان متفکر غربی/ چرا توجه به رابطه انقلاب اسلامی و مهدویت مهم است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد؛
رابطه نهضت امام خمينی با مسئله مهدویت از زبان متفکر غربی/ چرا توجه به رابطه انقلاب اسلامی و مهدویت مهم است
دکتر شفیعی سروستانی با تبیین رابطه انقلاب اسلامی با مسئله مهدویت، به مقاله یکی از متفکران غربی در کنفرانسی در دانشگاه تلآويو اشاره کرد و گفت: مارتين کرامر در مقدمه مجموعه مقالات اين کنفرانس مي نويسد: «طرفداران پرشور خميني او را نايب امام، يعني نماينده امام غايب مي دانند. چنين عنواني، به اين معناست که پيروان خميني قدرت او را الهي و مشروع مي دانند. جاذبه خميني و علما، بازتابي از ستايش ائمه است، بدون داشتن چنين ستايشي انسان نمي تواند بر نظريه خميني درباره حکومت، صحه بگذارد».
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابراهيم شفيعيسروستاني دانشآموخته حوزه و دانشگاه و از پژوهشگران و کارشناسان برجسته حوزه مهدويت و انتظار است و تاکنون آثار متعددي به صورت کتاب و مقاله در اين زمينه از ايشان منتشر شده که عناوين برخي از آنها به اين شرح است: شناخت زندگي بخش؛ گفتارهايي در شناخت امام زمان(ع)، انتظار؛ بايدها و نبايدها، معرفت امام زمان (ع) و تکليف منتظران، رسانه ملي و ترويج فرهنگ مهدويت.با وی در رابطه انقلاب اسلامي و فرهنگ مهدويت به گفت و گو نشسته ايم که در پی می آید: * خبرگزاری مهر: ارتباط انقلاب اسلامي و فرهنگ مهدويت و انتظار را چگونه تحليل مي کنيد؟ آيا مي توان گفت که اين دو موضوع بر يکديگر تأثير متقابل داشته اند؟ ** دکتر ابراهیم شفیعی سروستانی: ارتباط انقلاب اسلامي و فرهنگ مهدويت و انتظار و تأثير و تأثر متقابل اين دو از يکديگر آنچنان بارز و آشکار است که حتي پژوهشگران و تحليلگران غربي ـ کساني چون مارتين کرامر، برنارد لوئيس، مروين زونيس، دانيل برومبرگ، مايکل ام. جي، فيشر ـ که در نخستين سالهاي پيروزي انقلاب اسلامي در کنفرانس بينالمللي دانشگاه تل آويو (1984 م.) به بررسي و تحليل نقش آموزههاي شيعي در انقلاب اسلامي ايران پرداختند، به اين موضوع توجه و در مقالات خود بر آن تأکيد کردهاند. براي نمونه آقاي مارتين کرامر در مقدمه مجموعه مقالات اين کنفرانس مي نويسد: «طرفداران پرشور [امام] خميني او را نايب امام، يعني نماينده امام غايب مي دانند. چنين عنواني، به اين معناست که پيروان [امام] خميني قدرت او را الهي و مشروع مي دانند. جاذبه [امام] خميني و علما، بازتابي از ستايش ائمه است. بدون داشتن چنين ستايشي انسان نمي تواند بر نظريه [امام] خميني درباره حکومت، صحه بگذارد».(تشيع، مقاومت و انقلاب: مجموعه مقالات کنفرانس بين المللي دانشگاه تل آويو 1984، ص 17) در هر حال، ارتباط دوسويه و پيوند جداييناپذير انقلاب اسلامي ايران و فرهنگ مهدويت و انتظار را از دو ديدگاه ميتوان بررسي کرد: نخست، از ديدگاه تأثير فرهنگ مهدويت و انتظار بر انقلاب اسلامي و نقش اين فرهنگ در شکلگيري، پيروزي و استمرار انقلاب شکوهمند مردم مسلمان ايران و دوم، از ديدگاه اثرات انقلاب اسلامي بر فرهنگ مهدويت و انتظار و نقش اين انقلاب در گسترش، پويايي و نهادينه شدن فرهنگ مهدويت و انتظار در جامعه اسلامي ايران. *: به نظر شما در حال حاضر پرداختن به اين ارتباط تا چه حد ضروري است و چه آثاري دارد؟ **: تبيين و تفسير اين ارتباط و پيوند از هر دو ديدگاه يادشده ضروري است و ميتواند هم در رشد و اعتلاي انقلاب اسلامي و هم در گسترش و تعميق هرچه بيشتر فرهنگ مهدويت و انتظار بسيار مؤثر باشد؛ زيرا از يک سو، انقلاب اسلامي ريشه در باور مهدوي و مباني انتظار شيعي دارد و به همين دليل هر چقدر در تبيين فرهنگ مهدويت و انتظار و تأثير آن بر شکل گيري و پيروزي انقلاب اسلامي مردم ايران بکوشيم، در واقع موجب تقويت پايه هاي ايدئولوژيک انقلاب اسلامي شده ايم. از سوي ديگر، چون باور مهدوي و فرهنگ انتظار در ايران امروز به شدت متأثر از ديدگاه هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني( قدس سره) است و احياي مجدد اين باور و فرهنگ در ايران و ساير کشورهاي اسلامي در چند دهه اخير به مدد جريان انقلاب اسلامي بوده است، پرداختن به نقش انقلاب اسلامي در احياي فرهنگ انتظار و تأثيرات نهضت امام خميني بر اين فرهنگ، مي تواند موجب رشد و ارتقا و تعميق انتظار پويا و سازنده يا در ايران و جهان شود. يعني همان قرائتي از انتظار که تحت تأثير انديشه امام راحل در ايران احيا شد. بنا براين، جا دارد که پژوهشگران و دانشپژوهان حوزوي و دانشگاهي در پژوهشها و پاياننامههاي خود به اين موضوع توجه و وجوه مختلف آن را با بهرهگيري از علوم سياسي، جامعهشناسي، فلسفه، تاريخ، کلام و علوم قرآن و حديث بررسي کنند.
*: به نظر شما فرهنگ مهدويت و انتظار چه تأثيري در شکلگيري، پيروزي و استمرار انقلاب اسلامي ايران داشته است؟ **: براي روشن شدن پاسخ اين پرسش، لازم است مقدمه اي عرض کنم. درباره انقلاب جهاني امام مهدي(ع) همواره اين پرسش مطرح بوده است که آيا ما افزون بر انتظار فرج و چشم به راه بودن براي ظهور آن حضرت وظيفهاي در زمينه آمادهسازي زمينه ظهور داريم يا خير؟ برخي بر اين باورند که ما وظيفهاي در اين زمينه نداريم؛ زيرا ظهور امام مهدي(ع) تنها در گرو اذن خداوند است و هر زمان که اراده الهي به اين امر تعلق گيرد، ظهور واقع ميشود. بنابراين انسانها نقشي در پيش افتادن يا پس افتادن ظهور و زمينهسازي براي آن ندارند. در مقابل اين ديدگاه، برخي معتقدند که زمينهسازي براي ظهور و فراهم آوردن شرايط تشکيل حکومت جهاني منجي موعود از وظايف انکارناپذير منتظران است و مردم ميتوانند با اعمال شايسته خود ظهور امام مهدي(ع) را نزديکتر کنند. حضرت امام خميني(ره) معتقد به اين ديدگاه بود و در سراسر دوران مبارزه خود همواره بر وظيفه و تکليف همگاني براي زمينهسازي ظهور تاکيد ميکرد. دقيقا بر اساس همين ديدگاه بود که ايشان نهضت اسلامي را در سال 1342آغاز کرد و سرانجام هم با رهبري خود به پيروزي رساند. براي تبيين بهتر ديدگاه امام خميني(ره) در اينباره، به گزيدهاي از رهنمودهاي ايشان در سه بخش اشاره ميکنيم. در بخش اوّل، ديدگاه امام راحل(ره) را در زمينه وظايف منتظران در عصر غيبت و تكليف آنها در زمينه فراهم كردن شرايط ظهور، در بخش دوم، ديدگاه ايشان را درباره نقش انقلاب اسلامي در زمينهسازي ظهور امام مهدي(ع) و در بخش سوم ديدگاه آن رهبر فرزانه را در زمينه ضرورت تشکيل حکومت جهاني اسلام به عنوان يکي از مهمترين اهداف انقلاب اسلامي تحليل و بررسي ميکنيم. درباره ديدگاه امام خميني در زمينه وظايف منتظران در عصر غيبت بايد گفت: حضرت امام(ره) با ژرفانديشي تمام، انتظار فرج را «انتظار قدرت اسلام» معنا كرده و فراهم آوردن مقدمات ظهور را يكي از وظايف منتظران ميدانست و مي فرمود: «همه ما انتظار فرج داريم و بايد در اين انتظار، خدمت كنيم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا كند و مقدمات ظهور انشاء الله تهيه بشود».( صحيفه نور، ج 7، ص 255) ايشان در يكي ديگر از سخنان خود با نقد ديدگاههاي موجود درباره انتظار، ديدگاه خود در اين زمينه را اينگونه بيان ميكند: «البته اين پر كردن دنيا را از عدالت، اين را ما نميتوانيم بكنيم. اگر ميتوانستيم، ميكرديم، امّا چون نميتوانيم بكنيم، ايشان بايد بيايند. الآن عالم پر از ظلم است. شما يك نقطه هستيد در عالم، عالم پر از ظلم است. ما بتوانيم جلوي ظلم را بگيريم، بايد بگيريم؛ تكليفمان است. ضرورت اسلام و قرآن تكليف ما كرده است كه بايد برويم همه كار را بكنيم، امّا نميتوانيم بكنيم. چون نميتوانيم، بايد او بيايد تا بكند، ولي بايد فراهم كنيم كار را. فراهم كردن اسباب اين است كه كار را نزديك بكنيم، كار را همچو بكنيم كه مهيا بشود عالم براي آمدن حضرت». (همان، ج 20، ص 198) از اين سخنان، ديدگاه امام راحل(ع) درباره زمينهسازي ظهور به خوبي روشن ميشود. ديدگاه امام راحل درباره نقش انقلاب اسلامي در زمينه سازي براي ظهور امام مهدي(ع) را نيز مي توان از وراي سخنان ايشان در مقاطع گوناگون انقلاب اسلامي به دست آورد. از سخناني كه حضرت امام(ره) در دوره هاي مختلف انقلاب اسلامي ايراد فرمودند، به خوبي استفاده مي شود كه ايشان برپايي انقلاب اسلامي و استقرار نظام جمهوري اسلامي در ايران را دو منزلگاه در طريق رسيدن به سر منزل مقصود و تشكيل حكومت عدل مهدوي مي دانست و بر اين باور بود كه بايد با اجراي كامل احكام اسلامي در عصر غيبت، زمينه را براي ظهور امام مهدي(ع) فراهم آورد. در اينجا برخي از اين سخنان را مرور مي كنيم: «اميدوارم كه اين انقلاب يك انقلاب جهاني بشود و مقدمه براي ظهور حضرت بقيه الله ـ ارواحنا له الفداء ـ باشد». (همان، ج، 16، ص 88) «اميد است كه اين انقلاب جرقه و بارقهاي الهي باشد كه انفجاري عظيم در تودههاي زير ستم ايجاد نمايد و به طلوع فجر انقلاب مبارك حضرت بقيهالله ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ منتهي شود». (همان، ج 15، ص 75). «من اميدوارم كه ما به مطلوب حقيقي برسيم و متصل بشود اين نهضت به نهضت بزرگ اسلامي و آن نهضت ولي عصر(ع) هست». (همان، ج 12، ص 175) «ان شاءالله اسلام را آن طور كه هست در اين مملكت پياده كنيم و مسلمين جهان نيز اسلام را در ممالك خودشان پياده كنند... و زور و ظلم و جور از دنيا برطرف بشود و مقدمه باشد براي ظهور ولي عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ ». (همان، ج 15، ص 170). «خداوندا بر ما منت بنه و انقلاب اسلامي ما را مقدمه فروريختن کاخهاي ستم جباران و افول ستاره عمر متجاوزان در سراسر جهان گردان و همه ملتها را از ثمرات و برکات وراثت و امامت مستضعفان برخوردار فرما». (همان، ج 20، ص 118) «خداوند همه ما را از قيدهاي شيطاني رها فرمايد تا بتوانيم اين امانت الهي را به سر منزل مقصود برسانيم و به صاحب امانت، حضرت مهدي موعود ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ رد كنيم». (همان، ج 19، ص 11) ديدگاه بنيان گذار انقلاب اسلامي درباره ضرورت تشکيل حکومت جهاني اسلام به عنوان يکي از مهمترين اهداف انقلاب اسلامي را نيز مي توان اين گونه تبيين کرد: حضرت امام خميني(ره) در سراسر دوران مبارزه هرگز هدف خود را در از بين بردن استبداد داخلي و مبارزه با استعمار خارجي در كشور ايران محدود نكرده بود. ايشان در پي گسترش حاكميت اسلام در سراسر جهان و كوتاه كردن دست ابرقدرتها از همه كشورهاي اسلامي بود. ايشان، حركت خود را در راستاي قيام جهاني موعود(ع) مي ديد و انقلاب اسلامي ايران را مقدمه اي براي انقلاب عظيم مهدوي ارزيابي مي كرد. از همين رو، تشكيل حكومت اسلامي در ايران هيچ گاه سبب نمي شد ايشان از حركت بازايستد و حكومت جهاني مهدي موعود را به فراموشي سپارد. بر همين اساس بود که ايشان مي فرمود:«جنبشي كه از طرف مستضعفان و مظلومان جهان عليه مستكبران و زورمندان شروع شده و در حال گسترش است، اميد بخش آتيه اي روشن است و وعده خداوند تعالي را نزديك و نزديكتر مي نمايد. گويي جهان مهيّا مي شود براي طلوع آفتاب ولايت از افق مكّه معظّمه و كعبه آمال محرومان و حكومت مستضعفان. از پانزدهم خرداد 42 كه حكومت مستكبران جبار در اين سرزمين به اوج خود رسيده بود و مي رفت تا عربده شوم «أنا ربّكم الأعلي» از حلقوم فرعون زمان طنين افكند، تا 22 بهمن 57 كه پايه حكمراني جبّاران عصر در اين مرز و بوم فرو ريخت و تخت و تاج دو هزار و پانصد ساله فرعونگونه ستمشاهي به دست تواناي زاغهنشينان و ستمديدگان تاريخ بر باد رفت و طومار تاراجگريها و حكمفرماييهاي شيطان بزرگ و شيطانكهاي وابسته و پيوسته به آن درهم پيچيده شد، ايامي معدود بيش نبود، [... ] ولي تحوّلي كه كمتر از صد سال بعيد به نظر مي رسيد با تقدير خداي بزرگ در اين ايّام معدود و ساعات محدود تحقّق يافت و جلوهاي از وعده قرآن كريم نورافشاني كرد و چه بسا كه اين تحول و دگرگوني، در مشرق زمين و سپس در مغرب و اقطار عالم تحقق يابد: «وليس من الله بمستنكر» كه دهر را در ساعتي بگنجاند و جهان را به مستضعفان، اين وارثان ارض بسپارد و آفاق را به جلوه الهي ولي الله الأعظم، صاحب العصر ـ أرواحنا له الفداء ـ روشن فرمايد و پرچم توحيد و عدالتي الهي را در عالم بر فراز كاخهاي سپيد و سرخ مراكز ظلم و الحاد و شرك به اهتزاز درآورد. «و ما ذلك علي الله بعزيز». (همان، ج 18، صص 11 و 12) امام راحل با ژرف انديشي تمام و با پشتوانه عظيم اعتقاد به انقلاب جهاني حضرت حجت(ع)، مسئولان نظام را از اينكه تنها به ايران بينديشند، برحذر مي داشت و مي فرمود: «مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداري حضرت حجّت ـ ارواحنا له الفداء ـ است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادي و مادي اگر لحظه اي مسئولين را از وظيفه اي كه بر عهده دارند، منصرف كند، خطري بزرگ و خيانتي سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهوري اسلامي تمامي سعي و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد و اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهاني اسلام است، منصرف كند». (همان، ج 21، ص 108) از اين رهنمود به خوبي استفاده مي شود كه امام خميني(ره)، تشکيل حکومت جهاني اسلام را يکي از مهمترين اهداف انقلاب اسلامي مي دانست. از همين رو، معتقد بود كه مسئولان نظام جمهوري اسلامي بايد همه تلاش خود را براي ايجاد اين حکومت به کار برند و متوجه باشند پرداختن به برنامه هاي توسعه، حتي يك لحظه، آنها را از اين هدف بزرگ بازندارد؛ چون غفلت از آن، «خطري بزرگ و خيانتي سهمگين را به دنبال دارد».
*: ديدگاه امام خميني درباره انتظار و وظايف منتظران تا چه حد بر روايات وارد شده در اين زمينه منطبق است و آيا مي توان در اين زمينه شواهدي از روايات نقل کرد؟ **: بله، يكي از وظايفي كه به تصريح روايات، در دوران غيبت بر عهده شيعيان و منتظران فرج قائم آل محمد(ع) است، كسب آمادگيهاي نظامي و فراهم كردن تسليحات مناسب هر عصر براي ياري امام غايب است. در روايتي كه نعماني از امام صادق(ع) نقل كرده، آمده است:«هر يك از شما بايد براي خروج حضرت قائم(ع) [سلاحي] آماده كند، هر چند يك تير باشد. خداي تعالي هرگاه بداند كسي چنين نيتي دارد، اميد آن است كه عمرش را طولاني كند تا آن حضرت را درك كند و از ياران و همراهانش قرار گيرد». (محمد بن ابراهيم نعماني، كتاب الغيبة، ص 320، ح 10)
در روايت ديگري، شيخ كليني از امام ابوالحسن موسي كاظم(ع) نقل مي كند: «... هر كس اسبي را به انتظار امر ما نگاه دارد و به سبب آن، دشمنان ما را خشمگين سازد، در حالي كه او منسوب به ماست، خداوند روزي اش را فراخ گرداند، به او شرح صدر عطا كند، او را به آرزويش برساند و در رسيدن به خواسته هايش ياري كند». (محمد بن يعقوب کليني، الكافي، ج 6 ، ص 535 ، ح 1)
همچنين شيخ كليني از ابوعبدالله جعفي، روايتي را نقل مي كند كه توجه به مفاد آن سودمند است: «حضرت ابوجعفر محمد بن علي (امام باقر)(ع) به من فرمود: منتهاي زمان مرابطه (مرزداري) نزد شما چند روز است؟ عرضه داشتم: چهل روز. فرمود: ولي مرابطه ما مرابطه اي است كه هميشه هست...». (همان، ج8 ، ص381، ح576) علامه مجلسي در شرح اين فرمايش امام مي فرمايد: «بر شيعيان واجب است كه خود را بر اطاعت امام برحق و انتظار فرج او ملتزم سازند و براي يارياش آماده باشند».43 (محمد باقر مجلسي، مرآة العقول في شرح أخبار آلالرسول، ج 26، ص 582 ). شيخ محمدحسن نجفي نيز در كتاب «جواهرالكلام» در شرح اين روايت مي فرمايد: «مرابطه در اين روايت به معناي اراده انتظار فرج در تمام ساعات شبانه روز است، همچنانكه در بعضي از روايات نيز به اين معنا اشاره شده است، نه مرابطه مصطلح در فقه». (جواهر الكلام، ج 21، ص 43). شايد بتوان گفت كلام صاحب جواهر نيز در نهايت به همان كلام مجلسي برمي گردد كه فرمود: مرابطه در اين روايت به معناي آمادگي براي ياري امام منتظر است. رمز اينكه شيعه بايد هر لحظه آماده ياري امام خود باشد، اين است كه زمان ظهور مشخص نيست و هر آنكه اراده خداوند تعلق گيرد، ممكن است ظهور رخ دهد. بنابراين، شيعيان بايد همواره در حال آماده باش به سر برند تا در زمان ضرورت، به فرمان امام خود براي مقابله با مستكبران و ستمكاران جهان به پا خيزند. با نگاهي به تاريخ شيعه مي توانيم به عمق باور مردم به موضوع ظهور و آمادگي هميشگي آنها براي اين موضوع پي ببريم. ابن بطوطه در سفرنامه خود مي نويسد: «ندبه شيعيان حِلّه براي امام زمان: ... در نزديكي بازار بزرگ شهر، مسجدي قرار دارد كه بر در آن، پرده حريري آويزان است و آنجا را «مسجد صاحبالزمان» مي خوانند. شبها پيش از نماز عصر، صد مرد مسلح با شمشيرهاي آخته ... اسبي يا استري زين كرده مي گيرند و به سوي مسجد صاحبالزمان روانه مي شوند. پيشاپيش اين چارپا، طبل و شيپور و بوق زده مي شود. ساير مردم در طرفين اين دسته حركت مي كنند و چون به مسجد صاحب الزمان مي رسند، در برابر در ايستاده و آواز مي دهند كه: «بسم الله، اي صاحب الزمان، بسم الله بيرون آي كه تباهي روي زمين را فراگرفته و ستم فراوان گشته. وقت آن است كه برآيي تا خدا به وسيله تو، حق را از باطل جدا گرداند...». و به همين ترتيب، به نواختن بوق و شيپور و طبل ادامه مي دهند تا نماز مغرب فرا رسد... ». (ابن بطوطه، سفرنامه، ج 1، ص 272). بنابراين، با توجه به روايات، سخنان فقها و سيره پيروان اهل بيت(ع) در زمان هاي مختلف، به روشني مي توان دريافت که زمينه سازي براي ظهور و آماده باش هميشگي براي اين رويداد بزرگ از وظايف شيعيان است.
*: به نظر شما انقلاب اسلامي چه تأثيري بر فرهنگ مهدويت و انتظار در ايران داشته و موجب چه تحولي در اين فرهنگ شده است؟ **: به مدد انديشه ژرف و افکار بلند رهبر کبير انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره) فرهنگ مهدويت و انتظار که تا پيش از آن زمان هممعنا با سکون و سکوت، پذيرفتن وضع موجود و بيتفاوتي در برابر استبداد داخلي و استعمار خارجي بود، به عنوان فرهنگي پويا و حرکتآفرين و پشتوانه نظري مستحکم براي تشکيل حکومت صالحان در عصر غيبت مطرح شد. در اين مجال، فرصت بررسي تفصيلي نقش انقلاب اسلامي در تحول و پويايي فرهنگ مهدويت و انتظار نيست و تنها به مقايسه اجمالي شاخصههاي رويکرد مهدوي در پيش و پس از انقلاب اسلامي بسنده ميکنيم:
شاخصههاي رويکرد مهدوي در دوران پيش و پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران کاملاً با يکديگر متفاوت است. تا پيش از اوجگيري نهضت امام خميني(ره) شاخصههاي رويکرد مهدوي غالب عبارت بودند از:
۱. توجه به امام مهدي(ع) تنها به عنوان «منجي موعود» و نجاتبخشي که در آيندهاي نامشخص ميآيد و به همه دردها، رنجها و نابرابريها پايان ميدهد؛
2. تمرکز نگاه بر «عصر ظهور» بدون داشتن هيچ چشمانداز روشني براي اصلاح امور و بهبود وضع جامعه در «عصر غيبت»؛
3. خلاصه شدن «وظايف منتظران» در دعا براي تعجيل فرج و نزديکتر شدن ظهور منجي موعود؛
4. تأکيد صرف بر «ولايتورزي» (تولّي) و بيتوجهي به «برائتجويي» (تبرّي) از همه مظاهر کفر، شرک و نفاق در عصر حاضر.
حضرت امام خميني با طرح ديدگاهها و نظرات بديع خود، باب جديدي را در حوزه مهدويت و انتظار گشود و شاخصههاي رويکرد مهدوي را دستخوش دگرگوني و تغيير اساسي ساخت. مطالعه آثار و سخنان امام راحل(ره) نشان ميدهد که در ديدگاه ايشان مهمترين شاخصههاي رويکرد مهدوي عبارتند از:
1. توجه به امام مهدي (ع) به عنوان آخرين «حجت خدا» و امام حي و حاضري که نسبت به وضعيت حال مسلمانان نيز بيتفاوت نيست؛
2. از نظر دور نداشتن «عصر غيبت» و تلاش براي اصلاح وضع موجود با هدف زمينهسازي براي ظهور؛
3. توسعه وظايف و تکاليف منتظران و منحصر نشدن اين وظايف به دعا براي تعجيل فرج و درخواست ملاقات با آن حضرت؛
4. توجه به «برائتجويي» به عنوان مقدمه و شرط «ولايتورزي» واقعي. با مقايسه اين شاخصه ها به خوبي مي توان به عمق و گستره تحولي که پس از پيروزي انقلاب اسلامي در باور مهدوي و فرهنگ انتظار ايجاد شد، پي برد.
توجه به سخنان و رهنمودهاي امام خميني(ره) در سال هاي قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي درباره مفهوم انتظار، وظايف منتظران و نسبت جامعه اسلامي عصر غيبت با جامعه عصر ظهور، که در پاسخ پرسش قبلي به برخي از آنها اشاره کردم، به خوبي ما را با شاخصه هاي مهدويت و انتظار در قرائت آن رهبر فرزانه آشنا مي کند. *:از اينکه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد، سپاس گزاريم.
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ - ۰۹:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]
صفحات پیشنهادی
امام خمینی حکیمی است که نگاه سیاسی و راهبردی به حکمت دارد/ امام(ره) حکمت را پیشینه و پشتوانه حکومت می داند
دین و اندیشه یک استاد دانشگاه در گفتگو با مهر امام خمینی حکیمی است که نگاه سیاسی و راهبردی به حکمت دارد امام ره حکمت را پیشینه و پشتوانه حکومت می داند یک استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه حضرت امام ره به عنوان یک حکیم فقیه و مفسر متعالی اخلاقی و عرفانی نظامی را تأسیس کرده وامام خمینی(ره) اسلام را از انجماد سياسي و فرهنگي رهانید/انقلاب اسلامی الهامبخش جنبشهاي مردمي در سراسر جهان ش
دین و اندیشه مهدی گلجان در گفتگو با مهر امام خمینی ره اسلام را از انجماد سياسي و فرهنگي رهانید انقلاب اسلامی الهامبخش جنبشهاي مردمي در سراسر جهان شد یک عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه امام خمینی ره اسلام را از انجماد و ايستایی سياسي و فرهنگي حاکم بر جوامع اسلاملت امام خمینی را به درستی شناخت و انقلاب بزرگ رقم خورد
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶ ۵۳ رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور گفت امام به ما میگوید که در زندگی باید برای خدا کار کنیم و اخلاص داشته باشیم اگر ما برای خدا کار کنیم بزرگترین سرمایه را در دست داریم امام ملت را به خوبی شناخت و ملت هم امام را به درستی شناختند تا این انقلاب بزرگ رانتشار دو کتاب جدید از امام خمینی(ره) در فرانسه
دین و اندیشه انتشار دو کتاب جدید از امام خمینی ره در فرانسه دو کتاب جدید از بیانات و دیدگاه های امام خمینی ره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و انتشارات البراق در پاریس به زبان فرانسه منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب "حیات پیامبر اکرمرابطهی شاه و آمریکا از منظر امام خمینی (ره) دستنشانده
رابطهی شاه و آمریکا از منظر امام خمینی ره دستنشاندهحضرت امام ره در پاسخ به اظهار تاسف آمریکا از سقوط شاه جمله جالبی را ابراز نمودند البته آمریکا باید اظهار تأسف بکند برای اینکه محمدرضا نوکر بسیار خوبی برای آمریکا بود که همهی منافع را به کام آمریکا کرد وقوع بزرگترین انقلبررسى مسئله زن در سخنان امام على(ع) سهلِ ممتنع است/چه زنان و مردانی مورد نکوهش حضرت امیر بودند
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه بررسى مسئله زن در سخنان امام على ع سهلِ ممتنع است چه زنان و مردانی مورد نکوهش حضرت امیر بودند خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه بررسى مسئله زن در سخنان امام على ع سهلِ ممتنع و مستلزم گردآورى تمام سخنان و قضاياى تاريخى در اين باره و آگاهى گستخاطره ای از امامخمینی (ره) در مورد رابطه با آمریکا
خاطره ای از امامخمینی ره در مورد رابطه با آمریکاتاریخ انتشار شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۱ ۱۸ محسنرفیق دوست در بیان خاطرهای درباره مذاکرات ایران و آمریکا اظهار کرد زمانی که من به سمت وزارت رسیدم لانه جاسوسی در اختیار سپاه بود من نزد امام خمینی ره رفتم و از ایشانرابطه دولت و دربار در عصرصفوی بررسی می شود/ نشست«تحلیل وضعیت اجتماعی کشور» برگزار می شود
دین و اندیشه رابطه دولت و دربار در عصرصفوی بررسی می شود نشست تحلیل وضعیت اجتماعی کشور برگزار می شود انجمن جامعهشناسی ایران با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انجمن ایرانی تاریخ سلسله سخنرانیهای علمی پیرامون جامعهشناسی تاریخی در ایران را با هدف ترویج رویکرد جامتجدید بیعت جامعه قرآنی کشور با آرمانهای امام خمینی(ره)
دین و اندیشه در آستانه دهه فجر صورت گرفت تجدید بیعت جامعه قرآنی کشور با آرمانهای امام خمینی ره جامعه قرآنی کشور امروز هشتم بهمن ماه با حضور در حرم مطهر امام خمینی ره با آرمانهای والای معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران تجدید بیعت کردند به گزارش خبرگزاری مهر جامعه قرآنی کشور صشیوه امام(ره) برای محو فرهنگ و شیوه زندگی طاغوتی/ راه مواجهه مبتکرانه با سبک زندگی غربی
دین و اندیشه در رونمایی کتاب سبک زندگی اسلامی ایرانی طرح شد شیوه امام ره برای محو فرهنگ و شیوه زندگی طاغوتی راه مواجهه مبتکرانه با سبک زندگی غربی حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه زندگی غربی از طریق رسوخ در بطن انواع فناوری ها و محصولات غربْ بنیاد به حیات ما تحمیل شده است گفخاطره منتشر نشده رهبر انقلاب از امام خمینی(ره)
خاطره منتشر نشده رهبر انقلاب از امام خمینی ره یکی از خاطرات خیلی جالب من آن شب اوّلی است که امام وارد تهران شدند یعنی روز دوازدهم بهمن - شب سیزدهم - شاید اطّلاع داشته باشید و لابد شنیدهاید که امام وقتی آمدند به بهشت زهرا رفتند و سخنرانی کردند بعد با هلیکوپتر بلند شدند و رارکان امت واحده و تمدن اسلامی از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری
ارکان امت واحده و تمدن اسلامی از منظر امام خمینی ره و مقام معظم رهبریریشه و علت و سرآغاز همه بدیها و کاستیها هم ترجیح خواسته خود بر خواسته خداست و این درد بزرگ بشر است که علت آن نداشتن دین یا دینداری ناقص و یا ضعف اخلاق و عقلانیت و علم است بخش دوم و پایانی عقلانیت مباحث ایامام خمینی(ره) به دلیل اعتقادات از اقلیتهای دینی حمایت می کرد/ مسیحیان زیادی با دیدن روش زندگی امام(ره) شیعه ش
دین و اندیشه یک کارشناس دینی امام خمینی ره به دلیل اعتقادات از اقلیتهای دینی حمایت می کرد مسیحیان زیادی با دیدن روش زندگی امام ره شیعه شدند حجت الاسلام حمید طباطبایی با تأکید بر اینکه مسیحیان زیادی با دیدن روش زندگی امام ره شیعه شدند گفت امام خمینی ره نه به خاطر دیپلماسیارکان امت واحده و تمدن اسلامی از منظر حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب
ارکان امت واحده و تمدن اسلامی از منظر حضرت امام خمینی ره و رهبر معظم انقلابریشه و علت و سرآغاز همه بدیها و کاستیها ترجیح خواسته خود بر خواسته خداست و این درد بزرگ بشر است که علت آن نداشتن دین یا دینداری ناقص و یا ضعف اخلاق و عقلانیت و علم است بخش اول چکیده در سده اخیر متانسان باایمان انسانی است که هر حادثه ای او را از جایش تکان ندهد/رابطه ایمان و گناه
دین و اندیشه آیت الله جاودان انسان باایمان انسانی است که هر حادثه ای او را از جایش تکان ندهد رابطه ایمان و گناه آیت الله جاودان در درس اخلاق در مورد مراتب ایمان گفت وقتی اسم ایمان بر ایمان من صادق است که هر حادثه ای مرا از جایم تکان ندهد اگر هر گناه کوچک و بزرگی حواس مرا پرت مدشمن شناسی یکی از ویژگی های بارز نهضت امام خمینی (ره) بود
دشمن شناسی یکی از ویژگی های بارز نهضت امام خمینی ره بود سنندج- ایرنا - مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران یکی از ویژگی های بارز نهضت امام خمینی ره را دشمن شناسی با استفاده از کمترین امکانات عنوان کرد به گزارش خبرنگار ایرنا عباس سلیمی نمین روز دوشنبه در آیین جشن انقلاب درنهضت امام خمینی (ره) قدم بر جای نهضت انبیا گذاشت
بجنورد نهضت امام خمینی ره قدم بر جای نهضت انبیا گذاشت امام جمعه بجنورد گفت نهضت امام خمینی ره قدم بر جای نهضت انبیا گذاشت و انقلاب اسلامی ایران انقلابی الهی است به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی در خطبه های عبادی سیاسی نماز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها