محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843098254
نقد فیلم «میهمان داریم» یکی میآید که مثل بقیه نیست
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقد فیلم «میهمان داریم»
یکی میآید که مثل بقیه نیست
فیلم «میهمان داریم»، حاصل بازگشت دو سینماگر است. یکی بیشتر مسئول و یکی دربست هنرمند. یکی پس از چند سال دوری از سینما و دربدری! در«خانه سینما» و یکی پس از چند کار متوسط و زیر متوسط.
خبرگزاری فارس-گروه سینما: محمد مهدی عسگرپور و پرویز پرستویی با فیلم مهمان داریم آمده اند. البته همین اول تیر خلاص را بزنم. نقش آهو خردمند و بهروز شعیبی هم در این آمدن برجسته است. مثلثی از بازیگری پرحس و حال در مدیریتی معلق میان متوسط و عالی. طبق معمول در این مدیریت، تاثیر تهیه کننده کهنه کاری مانند منوچهر محمدی را درارایه این جور «مساله» ها و «حس و حال» ها نمی توان نادیده گرفت. عسگرپور با فیلم خام دستانه اما ارزشمند «پرواز درنهایت» به «قدمگاه» رسید. قدم محکمی در فیلمسازی . هم قصه پرمایه داشت هم در روایت مکاشفه را خوب سینمایی کرد. اما در «اقلیما» افتاد. چون تجربه ای معمولی بود.وحشت و متافیزیک رویکردی بالاتر از تجربه گری می طلبید. در فیلم «هفت و پنج دقیقه» در حد لازم دیده نشد. به نظر اساسا فیلم نشده بود. کم داشت. حالا «میهمان داریم» حکایت پختگی به دور از تجربه گرایی با کمی بغض اجتماعی – سیاسی است. این فیلم هم در قصه کم می آورد اما عناصر سینمایی دیگر به اندازه دارد تا خلا داستان را پر کند. مهمترینش معنا و مضمون است. فرم هم داده شده است . این فیلم حکایت یک خانواده شهید داده است . زن و مردی از نسل اول سه فرزندشان را هدیه ایران و اسلام کرده اند. اکنون پسرشان را از آسایشگاه جانبازان به منزلی می برند که بزودی در آن اتفاقاتی خواهد افتاد. مهمترینش مهمان عزیزی است که می آید . «میهمان داریم» فیلم حوزه هنری است. دغدغه اصلی از آنجا می آید. نمایش بازماندگان دوران دفاع تا اوج ایثار برای نجات میهن، ایستادگی، مردانگی، امید، انتظار، برجسته سازی مقام زن و جایگاه خانواده ایرانی و مسلمان ، انتقال مفاهیم دینی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی در حال حاضر. این ها کم مساله ای نیست، پس فیلم مساله دارد: بازماندگان جنگ و خانواده شهدا. شرایط زندگی آن ها، نیازها و توقعات شان، فشارهای اجتماعی، ساخت و سازهای ناشی از ولع امروزین، مقاومت سنت ها در هجوم مته های مدرنیته و بالاخره عشق اینجایی. عسگرپور سعی کرده تا دغدغه های سفارش دهنده را به ذهنیت خودش نزدیک کند و در تبدیل مضامین درخواستی به درام، فیلمی شخصی بسازد. رویکردی که در آثار سفارشی معمولا درخشش درپی دارد. مهمان داریم در همین رفت و برگشت ها اما نقد پذیر هم شده است. فیلم در گرایش مفهومی، ارزش های نهفته و آشکار مهمی دارد . غیرقابل کتمان است. تاثیر گذار و تکان دهنده است. دیروز و امروز را خوب به فردا مچ می کند تا امید بیافریند. روایت در دل ساختمان از رئال و سوررئال پی روی می کند. چنین تلفیق هایی به غایت ظرافت طلب است. اینکه تا چه مرزی فیلمساز می تواند تماشاگر را فریب دهد نکته مهمی است. معمولا نباید فریب داد بلکه باید باورمند فضاسازی کرد. یعنی بخش های غیر واقعی را واقعی گنجاندن اصولی نیست که برعکس تمیز این دوجنبه با تمهیدات تکنیکی – هنری در ساختار درست نشاندن، هنر است. مساله بعدی نقصی که به اقلیما تحمیل شده بود در اینجا اما کمرنگ تر بیرون می زند. علاقه کارگردان به گونه وحشت که به نظر می رسید در اقلیما، تجربه ای تمام شده است، به این فیلم هم سرایت کرده است. البته هراس . رقیق شده وحشت. درحالی که این فیلم در تداوم اش ملودرام است. چینش رویدادها در شکل گیری داستان تا کنش شخصیت ها از ملودرام می آید . اما هرازگاهی غلطیدن به هراس نقض غرض است . حتی سکانس های آسایشگاه و چگونگی پرداخت رضا (بهروز شعیبی)، عکس العمل های او، زدن ناگهانی زیر سینی ، جیغ های اش و ... هراس انگیز است تا غم سازی . در نمونه دیگری، سکانس افتادن رضا از تخت و سقوط کپسول هوا روی او را می توان شاهد مثال آورد که رضا برای زنده ماندن به تنهایی از اکسیژن استفاده نمی کند (وقتی نگاه به وضع پدر و مادرش می کند). شکل گیری زیبایی شناسی ایثار اوج این اجرا است. «رضا»یی که در دوره ای قبل، تا مرز شهادت، مبادرت به ایثار کرده است ، حالا در آزمایشی دیگر ، روسفید بیرون می آید . بنابراین «فداکاری و از خودگذشتگی عنصر نامرئی ملودرام است» درحالی که اجرای کار به لحاظ نورپردازی، میزانسن، دکوپاژ و حرکت های دوربین عموما در زمره ایجاد هراس سعی می کنند. دغدغه های فردی عسگرپور که فیلم را تا حدودی شخصی کرده درهمین رویکرد تجلی دارد. یعنی بیشتر در فرم است: تاریکی و پیرمردی که درحال نصب فیوز برق نقش زمین می شود، خانه ای درندشت با صداهای آزاردهنده ، ویراژ موتوری که پیرمرد را نصفه جان می کند، سقوط پا به گودال فاقد موزاییک ، ریزش های سقف و دیوار ، نفوذ ابزار تخریب تا این سوی دیوار، قطع شلنگ گاز از بخاری و ... همه فیلم را در سردرگمی میان قالب اصلی که ملودرام است و میل «تجربی» کارگردان که هراس است تشدید می کند. سمت فیلم به آثار نمادین البته رویکرد دیگری است که ضمن آغشتگی فیلم به سیاست در لایه بندی اش، اعم زیباشناختی کار از این جنبه سرچشمه می گیرد. گاوصندوق، حبس شناسنامه های زن و مرد در آستانه سفر، حواس پرتی پیرمرد (پرویزپرستویی)، چرخ و فلک پارک شده درگوشه حیاط، حوض آب آبی، ماهی های قرمز ، زیرزمین آکنده از مواد مصرفی، رمز اشتباه سال عروسی برای بازکردن صندوق، رمز درست باز شدن: «یکی به راست، یکی به چپ» و در راس همه سکانس شگفتی ساز فینال، که «یکی می آید». جملگی نیازمند آورده مخاطب به سالن است تا معانی را کشف کند . اساسا «رمز» گذاری درعین پاسخ به تماشاگر فکور (درست تر مخاطب آشنا با نشانه ها) آن را از پسند تماشاگر انبوه دور می کند. به ویژه تلخی زیادی و تیره نمایی فضای دربرگیری کاراکترها و احاطه بر عناصر سمبلیک، نوعی سردرگمی در شیوه ساختار را هم به وجود آورده است. یعنی تلاش برای خروج از قالب ملودرام و کشاندنش به انواع اعتراضی، فیلم را متستت کرده است. حال اینکه اصول می گوید: «ملودرام خانوادگی همیشه محافظه کار بوده و بر دورهم بودن خانواده اصرار دارد» رویکردی که در اجرای درستش با خروجی تاثیر گزاری همراه است. مشروط براینکه بپذیریم ملودرام فی نفسه تحقیرآمیز نیست بلکه مترقی هم هست. دریک جمع بندی، مهمان داریم (از هر نظر) از انبوه فیلم های مرسوم مرتبط با این موضوعات، یک سروگردن بالاتر می ایستد. این حکم کلی نیست. واقعا در فصل هایی می لرزاند. عاشق می کند، امید را احیا و رواج می دهد، غیرت را به یادمان می آورد، ایثار (این عنصر مهم درام) را ترویج می کند، اشک غرور را جاری و لبخند مهر را می شکفد و بلاخره گوشزد می کند که «یکی می آید که مثل بقیه نیست». محمد تقی فهیم انتهای پیام/ ا
92/11/17 - 15:19
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]
صفحات پیشنهادی
گفتوگوی فارس با عسگرپور درباره دغدغههایش و «میهمان داریم»-۲و پایانی نگران حرفهای بعد از فیلم نی
گفتوگوی فارس با عسگرپور درباره دغدغههایش و میهمان داریم-۲و پایانینگران حرفهای بعد از فیلم نیستم و اعتقادم را می سازم نمیخواستم مخاطب مرز واقعیت و خیال را در فیلم گم کندمحمدمهدی عسگرپور میگویداگر فیلم خوب ساخته شود هر اعتقادی را که می خواهید مطرح کنید -که ممکن است برخی آن رمنوچهر محمدی: پرداختن به خانواده شهدا دغدغه من است / نشست فیلم «میهمان داریم»
منوچهر محمدی پرداختن به خانواده شهدا دغدغه من است نشست فیلم میهمان داریم فرهنگ > سینما - فیلم میهمان داریم به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور پنجشنبه در اولین سئانس نمایش فیلمها در برج میلاد روی پرده رفت به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پرویز پرستویی آهو خردمند بهگزارش فارس از نشست پرسش و پاسخ فیلم «میهمان داریم» محمدی:«میهمانداریم» آینهای برای شرمسا
گزارش فارس از نشست پرسش و پاسخ فیلم میهمان داریممحمدی میهمانداریم آینهای برای شرمساری عدهای خاص است عسگرپور پروسه نگارش فیلمنامه از ساخت برایم لذت بخش تر بودتهیهکننده فیلممیهمان داریم گفت میهمان داریم آینهای است در مقابل کسانی که بیمهابا حرفهایی را در مورد خانواده شهدا مآهو خردمند و بهروز شعیبی در نشست فیلم «میهمان داریم»
آهو خردمند و بهروز شعیبی در نشست فیلم میهمان داریم فرهنگ > سینما - فیلم میهمان داریم ساخته محمدمهدی عسگرپور پنجشنبه در بخش سودای سیمرغ سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد نشست فیلم میهمان داریم محمدمهدی عسگرپور کارگردان نشست فیلم میهمان داریم آهو خرکرانچار: سرنوشت لیگ امسال مثل فیلمهای آلفرد هیچکاک شده/با برنامهریزی کروش کاری از دست ما برنمیآید
کرانچار سرنوشت لیگ امسال مثل فیلمهای آلفرد هیچکاک شده با برنامهریزی کروش کاری از دست ما برنمیآید ورزش > لیگ برتر - سرمربی سپاهان می گوید تیمهای استقلال و فولاد شانس اول قهرمانی در لیگ برتر هستند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین زلاتکو کراچار سرمربی تیم فوتبال سپاهانقد فیلم «قصهها» قصه نداری، شروع نکن!
نقد فیلم قصههاقصه نداری شروع نکن بنی اعتماد به نظر می خواسته به هر قیمتی فیلم بسازد برای همین همه چیز می شود شعار و پیام و نهایتا مضمون و هنر سینمایی در این فیلم ناکام می ماند به این شکل بنی اعتماد در قصه گویی تمام شده نشان می دهد و همین است که قصهها غصه می شود خبرگزاری فنقد فیلم «زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» نگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمان
نقد فیلم زندگی مشترک آقا و خانم محمودینگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمانحجازی به دلیل فقدان شخصیت به پایانبندی باز بخوانید خنثی میرسد نمیتواند به حق برسد هم ساناز را در اوج آشفتگی و گریان زیر رواندازی سنتی دفن میکند و هم محدثه را پشت به دوربین در اوجگزارش فارس از از نشست نقد و بررسی فیلم «فصل فراموشی فریبا» رافعی: میخواستیم در مقابل مردم آینه قرار
گزارش فارس از از نشست نقد و بررسی فیلم فصل فراموشی فریبارافعی میخواستیم در مقابل مردم آینه قرار دهیم زندگانی فیلمهای ما طبقه متوسط را سطحی نشان میدهدکارگردان فیلم سینمایی فصل فراموشی فریبا گفت به هیچ عنوان در این فیلم قصد سیاهنمایی نداشتیم و تنها میخواستیم در مقابل جامعهگزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» اسلاملو: با وجود امکان کار در هالیوود
گزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی شهابی از جنس نوراسلاملو با وجود امکان کار در هالیوود اعتقادم را انتخاب کردمکارگردان فیلم سینمایی شهابی از جنس نور با اشاره به قصه این فیلم سینمایی گفت با وجود امکان کار در هالیوود اعتقادم را انتخاب کردم ● گزارش تصويري مرتبط----قصهها را بدون هیچ قانونشکنی ساختم بنیاعتماد: رستگاری شخصیتهایم در تغییرات اساسی است/ «قصهها» یک
قصهها را بدون هیچ قانونشکنی ساختمبنیاعتماد رستگاری شخصیتهایم در تغییرات اساسی است قصهها یکی از امیدوارکنندهترین فیلمهاست رخشان بنیاعتماد در نشست خبری پس از نمایش فیلمش گفت باید بگویم فیلمهای من راجع به تلخیهاست و اپیزود آخر این فیلم یکی از امیدوارکنندهترین فیلمهاستنیکی کریمی و مهدی پاکدل در نشست فیلم «تمشک»
نیکی کریمی و مهدی پاکدل در نشست فیلم تمشک فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی تمشک به کارگردانی سامان سالور چهارشنبه در بخش سودای سیمرغ سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در برج میلاد روی پرده رفت نشست فیلم تمشک این فیلم درباره زوجی نابارور با بازی مهدی پاکدل و نیکی کریگپوگفت فارس با کارگردان سیاسیترین اثر جشنواره عمار برخی بازیگران به خاطر تبعات احتمالی در «لکه» با
گپوگفت فارس با کارگردان سیاسیترین اثر جشنواره عماربرخی بازیگران به خاطر تبعات احتمالی در لکه بازی نکردند فیلم مثل باقیات صالحات استمحمدباقر مفیدیکیا میگوید علی رغم اینکه برخی بازیگران از فیلمنامه خوششان آمده بود ولی به خاطر تبعات احتمالی در لکه بازی نکردند ● گزارش تصوينقد فیلم رستاخیز «رستاخیز»؛ فصل هایی شکوهمند از نبرد خیر و شر
نقد فیلم رستاخیزرستاخیز فصل هایی شکوهمند از نبرد خیر و شررستاخیز اثری شکوهمند از نقطه نظر جلوه های ویژه طراحی صحنه لباس آکسسوار گریم و حتی دکوپاژهای درست است فیلمی که 150 دقیقه تماشاگرش را نگه می دارد و باعث می شود تا او از تکنیک های فیلم لذت ببرد خبرگزاری فارس- گروه سینمانقد فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا بازگشت قدرتمند فیلمساز کهنه کار
نقد فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمی کیابازگشت قدرتمند فیلمساز کهنه کارحاتمی کیا نه تنها در این فیلم خوب قصه می گوید که در روایت به سادگی برگزار نمی کند طراحی صحنه و لباس جلوه های ویژه میدانی و کامپیوتری کنترل فصل های شلوغ بی غلط میزانسن های کاملا درخدمت درام ممانعت از افت ریتم بنقد فیلم «سر به مهر»؛ کارگردانی یکدست، کمبود کنش در فیلمنامه
نقد فیلمسر به مهر کارگردانی یکدست کمبود کنش در فیلمنامهفیلم سر به مهر اگر چه در بخش فیلمنامه دارای نقاط ضعف و قوتی است اما در بخش کارگردانی فیلم یکدست و همگون است خبرگزاری فارس ـ گروه فرهنگی سر به مهر فیلم شخصیت محور بدون کنش جذاب است فیلمی در مورد دختری خجالتی و گوشهگیر بدر دومین روز از جشنواره فیلم مستند فجر مشهد «لطفا بوق بزنید» نقد و بررسی شد
در دومین روز از جشنواره فیلم مستند فجر مشهدلطفا بوق بزنید نقد و بررسی شدمستند لطفا بوق بزنید رضا فرهمند در دومین روز از آغاز پخش مستند جشنواره فیلم فجر در مشهد نقد و بررسی شد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد مستند لطفا بوق بزنید نگاهی انساندوستانه و اعتراضآمیز به وضعیت نامطلوببا نمایش دو فیلم «دندان مار» و «آن سوی آتش» سینمای دهه ۶۰ نقد و بررسی میشود
با نمایش دو فیلم دندان مار و آن سوی آتشسینمای دهه ۶۰ نقد و بررسی میشودفیلمهای آنسوی آتش کیانوش عیاری و دندان مار مسعود کیمیایی در باشگاه فیلم شهر نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری فارس فیلمهای سینمایی آنسوی آتش کیانوش عیاری و دندان مار مسعود کیمیایی با حضور منتقدین نظیر ج-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها